Niekada nevėlu: muzikantai mokosi programuoti, universitetų dėstytojai – remontuoti automobilius

„Ką mokykloje veikia šis mūsų universiteto docentas?“ – lankydamiesi Vilniaus automechanikos ir verslo mokykloje kartą nustebo jos svečiai. Pasirodo, universiteto dėstytojas joje mokėsi pagal tęstinę programą, vakarais, ir per metus įsigijo autoelektriko specialybę.

Pameistrystė kaip mokymo būdas yra svarbi ir pačiai mokyklai, ir įmonėms.
Pameistrystė kaip mokymo būdas yra svarbi ir pačiai mokyklai, ir įmonėms.
Pameistrystė kaip mokymo būdas yra svarbi ir pačiai mokyklai, ir įmonėms.<br>   Laidos stop kadras.
Pameistrystė kaip mokymo būdas yra svarbi ir pačiai mokyklai, ir įmonėms.<br>   Laidos stop kadras.
„Dar besimokydamas mokykloje norėjau būti automobilių dažytoju“, – patikino Klaudijus.<br>   Laidos stop kadras.
„Dar besimokydamas mokykloje norėjau būti automobilių dažytoju“, – patikino Klaudijus.<br>   Laidos stop kadras.
Iš anksto pasirengus galima stoti į TECHIN esančią „Akademija. IT“ grupę.<br>   Laidos stop kadras.
Iš anksto pasirengus galima stoti į TECHIN esančią „Akademija. IT“ grupę.<br>   Laidos stop kadras.
Iš anksto pasirengus galima stoti į TECHIN esančią „Akademija. IT“ grupę.<br>   Laidos stop kadras.
Iš anksto pasirengus galima stoti į TECHIN esančią „Akademija. IT“ grupę.<br>   Laidos stop kadras.
Iš anksto pasirengus galima stoti į TECHIN esančią „Akademija. IT“ grupę.<br>   Laidos stop kadras.
Iš anksto pasirengus galima stoti į TECHIN esančią „Akademija. IT“ grupę.<br>   Laidos stop kadras.
„Dar besimokydamas mokykloje norėjau būti automobilių dažytoju“, – patikino Klaudijus.<br>   Laidos stop kadras.
„Dar besimokydamas mokykloje norėjau būti automobilių dažytoju“, – patikino Klaudijus.<br>   Laidos stop kadras.
Vilniaus automechanikos ir verslo mokykloje ypač stipri technologijų mokymo bazė.<br>   Laidos stop kadras.
Vilniaus automechanikos ir verslo mokykloje ypač stipri technologijų mokymo bazė.<br>   Laidos stop kadras.
Vilniaus automechanikos ir verslo mokykloje ypač stipri technologijų mokymo bazė.<br>   Laidos stop kadras.
Vilniaus automechanikos ir verslo mokykloje ypač stipri technologijų mokymo bazė.<br>   Laidos stop kadras.
Vilniaus automechanikos ir verslo mokykloje ypač stipri technologijų mokymo bazė.<br>   Laidos stop kadras.
Vilniaus automechanikos ir verslo mokykloje ypač stipri technologijų mokymo bazė.<br>   Laidos stop kadras.
Daugiau nuotraukų (10)

Lrytas.lt

Feb 27, 2023, 6:00 PM, atnaujinta Mar 10, 2023, 9:40 AM

Automobilių remontas – jo pomėgis, o įgytas gebėjimas keturiasdešimtmečiui universiteto dėstytojui, tikėtina, prireikus suteiks papildomo uždarbio galimybę.

Suaugusieji žmonės, norėdami pakeisti kvalifikaciją ar apskritai, humanitarinius mokslus padėjus į šalį, įsigyti profesiją, tam turi įvairių galimybių.

Keitėsi finansavimo tvarka

Nei šis, nei tas – pavasaris priartėjo, tad ar įmanoma tokiu laiku imtis profesijos mokslų? Ir dar taip, kad tuo pačiu metu būtų galima dirbti?

Informacinių technologijų (IT) specialistus rengiantys mokymo centrai patvirtino – įmanoma viskas, tik tam reikia noro. O štai automobilių remonto darbų norintiems išmokti suaugusiems žmonės tektų palaukti. Mokslų jie galėtų imtis rugsėjį, nes žiemos stojimas į profesines mokyklas pasibaigė vasario viduryje.

„Vasarą išėjau iš buvusios darbovietės. Joje dirbau bene ketverius metus, bet jaučiausi joje taip, tarsi būčiau įstrigęs laike – nebegalėjau ten dirbti.

Esu užsiregistravęs Užimtumo tarnyboje, ir tuo pačiu ieškau galimybės baigti programavimo kursus. Tačiau šiemet kursų finansavimo tvarka pasikeitė. Numatyta, kad pirmiausia reikia įsidarbinti IT įmonėje, ir tik tada būtų galimybė gauti mokslams finansavimą“, – sakė Vilniuje gyvenantis 29 metų Aurimas.

Jo pomėgis – muzika, tad repetuodamas ir koncertuodamas su keliomis grupėmis vaikinas negali imtis tokio etatinio darbo, kuris įspraustų į griežtus darbo valandų rėmus. Jis viliasi, kad dirbant programuotojų pavyktų susitarti ir dėl lankstaus darbo grafiko.

Vis dėlto, anot Aurimo, susirasti įdarbinti galinčią įmonę neturint programavimo pagrindų yra sudėtinga. Tad gal yra kitoks kelias link šios specialybės? Gal net įmanoma jos mokytis pameistrystės būdu?

Programavimo iššūkis

„Yra, – patikino Vilniaus technologijų ir inžinerijos mokymo centro TECHIN Plėtros skyriaus vedėja Milena Puchova. – Iš anksto pasirengus galima stoti į mūsų įstaigoje esančią „Akademija. IT“ grupę.

Kasmet pavasarį organizuojame vadinamąjį programavimo iššūkį, taip pat kartais surengiame nemokamus kursus pradedantiesiems. Tai – tarsi įvadas, kuris suteikia galimybę pasitikrinti, kaip jam sekasi programavimas ir ar apskritai žmogui ši veikla tinka.“

Pasak M.Puchovos, stojant į „Akedemija. IT“ yra laikomas testas. Juo siekiama patikrinti kandidatų tinkamumą studijoms: loginį mąstymą, anglų kalbos žinias, programavimo pradmenis – jei jų turima.

„Įvertiname testus, ir geriausiai pasirodžiusius žmones kviečiame į motyvacinį pokalbį, kuriame dalyvauja ir mūsų partnerių – IT įmonių personalo atstovai.

Geriausi kandidatai yra atsirenkama į sustiprintą „Akademija. IT“ programą, kurioje mokslai yra intensyvūs. Šiame mokymo procese dalyvauja ir IT srities įmonės, jų atstovai dėsto mokykloje. Mokiniai gauna kasdienes užduotis, ir pamažu yra supažindinami su šių įmonių veikla bei vėliau pasirinktoje įmonėje yra įdarbinami pagal pameistrystės sutartį“, – paaiškino M.Puchova.

Kitas kelias link programavimo specialybės norintiems ją įsigyti suaugusiems žmonėms – tai rudens bei žiemos stojamieji į TECHIN tęstinio mokymo studijas.

TECHIN ruošia programuotojus, kuriančius informacines sistemas – mokančius ir front end (išorinio), ir back end (vidinio) programavimo.

Vyresnis mokinių amžius čia nieko nestebina – jis dar niekam nesutrukdė įgyti norimos profesijos.

Kadangi TECHIN turi įmonių-partnerių, kurios suinteresuotos priimti mokinius į darbą, jų atstovai taip pat dalyvauja motyvaciniuose pokalbiuose su stojančiasiais. Paprastai tai būna personalo atrankos specialistai.

Mokantis „Akademija. IT“ grupėje yra daug praktinio darbo imitavimo, o įmonių atstovai šioje akademijoje dirba kaip mentoriai.

Prestižinė profesija

„Dar besimokydamas mokykloje norėjau būti automobilių dažytoju, – patikino Klaudijus. – Baigęs mokyklą tarnavau kariuomenėje, o tada bandžiau studijuoti autotransporto inžineriją, bet po pusmečio palikau universitetą. Man tie mokslai nebuvo prie širdies, norėjau pats savo rankomis dažyti automobilius“.

Klaudijus – vienas tų jaunuolių, kuris išbandęs studijas universitete, nesustojo ir toliau siekė tikslo. Jis susirado Vilniaus automechanikos ir verslo mokyklą (VAVM) bei pasirinko joje automobilių kėbulo remontininko profesinio mokymo programą. Apie tai jis kalbėjo ir „Lietuvos ryto“ televizijos laidoje „Kuriantys Lietuvą. Pameistrystė“.

Klaudijus automobilių kėbulo remontininko specialybę studijuoja pameistrystės būdu – antrame kurse jis atliko praktiką įmonėje, o po to joje įsidarbino pameistriu.

Pasak VAVM praktinio mokymo vadovo Tado Klevo, pameistrystė kaip mokymo būdas yra svarbi ir pačiai mokyklai, ir įmonėms. Mokyklai – nes ji didina profesinio mokymo prestižą, darbdaviams – nes jie, priėmę mokinius pameistriais ir mokėdami jiems algas, užsiaugina gerų, kvalifikuotų specialistų.

Pasak T.Klevo, Lietuvoje kėbulo remonto įmonių nėra daug. Tai – specifinis verslas, kuriam reikia daug investicijų apsirūpinant ir įranga, ir įrankiais. Tuo tarpu šios mokyklos Sektorinis praktinio mokymo centras, kur mokoma teorinių bei praktinių pasirinktos specialybės dalykų, yra aprūpintas modernia, realias darbo sąlygas remonto dirbtuvėse atitinkančia įranga.

Studijuoti automobilių kėbulo remontininko profesiją, kaip ir kitas VAVM specialybes, gali kiekvienas, kuriam jos yra patrauklios. Vis dėlto pastaroji profesija reikalauja tam tikrų asmeninių savybių – kruopštumo, kantrybės, net pedantiškumo.

O suaugusieji net ir dirbdami turi galimybę mokytis profesijų, susijusių su automobilių remontu. Paprastai jie renkasi tęstinių studijų programas – mokosi vakarais, po darbų, ir per metus jas įveikia.

Du keliai link pameistrystės

Pasak VAVM direktorės Elenos Petrauskienės, besimokantiems pagal modulines profesinio mokymo programas yra dvi galimybės pasirinkti pameistrystę kaip mokymo būdą.

„Pas mus pameistrystė yra tik individuali – negalima suformuoti taip besimokančiųjų grupių.

Paprastai profesijos mokytojai, pamatę, kad pradėjęs mokytis žmogus turi „auksines rankas“ – yra didesnių gebėjimų, jam pasiūlo mokytis pameistrystės būdu tam tikroje įmonėje“, – užsiminė direktorė.

Tokiu atveju sudaroma trišalė sutartis tarp mokinio, profesinės mokyklos ir įmonės. Pastarojoje  mokinys įdarbinamas pagal pameistrystės sutartį, ir jis joje darbuojasi kartu su paskirtu meistru. 

Sutartyje numatoma ir tai, kad 30 proc. studijų laiko bus skiriama mokslams mokykloje bei suderinamas su darbdaviu jų grafikas. 

Kitas kelias link pameistrystės veda per praktiką. Įmonių vadovai atkreipia dėmesį į gabius VAVM mokinius, jose atliekančius praktiką, ir pakviečia juos įsidarbinti pameistriais.

Mokinių amžius nerūpi

O jeigu suaugęs žmogus norėtų tapti, pavyzdžiui, kėbulo remontininku, kokių jis turi galimybių tokiai kvalifikacijai įgyti?

„Yra galimybė tai daryti finansuojant Užimtumo tarnybai. Ji padengia profesinio mokymo paslaugų išlaidas darbo neturintiems žmonėms. 

Bet turime ir absolventų, kurie patys įstoja mokytis pas mus tam, kad įsigytų norimą profesiją. Pavyzdžiui, praėjusiais mokslo metais pagal tęstinę vienerių metų trukmės programą pas mus mokėsi universiteto dėstytojas, docentas.

Mūsų mokykloje yra ypač stipri technologijų mokymo bazė – sektorinis praktinio mokymo centras, ir besimokantiems žmonėms tai patraukli vieta“, – sakė E.Petrauskienė.

Tai pravers abejojantiems

Justina Balsė,

TECHIN IT skyriaus vedėja: 

„Akademija. IT“. Bendradarbiaudamas su informacinių ir ryšių technologijų asociacija INFOBALT, TECHIN tęsia prieš kelerius metus VTMC pasirašytą trišalį susitarimą su Švietimo, mokslo ir sporto ministru ir INFOBALT dėl programuotojų rengimo – plėtojama „Akademija.it“ veikla. Tai verslo įmonių palaikomas programuotojų ir testuotojų rengimo formatas.

Bendradarbiaujama vykdant mokinių priėmimo atrankas, stojamuosius testus, motyvacinius pokalbius, teikiamapagalba vykdant mokinių mokymus, pameistrystės įmonėse įdarbinant absolventus ir mokant mokytojus. 

Kodėl esame? „Akademija. IT“ tikslas – padėti siekiantiems naujos kvalifikacijos per trumpą laiką įgyti darbo pradžiai būtinus programavimo ar testavimo žinias ir praktinius įgūdžius ir įsilieti į kūrybišką ir dinamišką IT bendrovių aplinką.

Įmonėms-partneriams sudarome galimybę atrasti naujus motyvuotus ir gebančius greitai mokytis talentus. Švietimo partneriams – lygiuotis į darbo rinkos poreikius ir kelti savo mokytojų kvalifikaciją.

Kuo mes išskirtiniai? Orientuojamės pirmiausia į kokybę, pajamų ar pelno nesiekiame, tačiau siekiame, kad būtų patenkinti ir partneriai, ir besimokantys.

Pirmieji – gautų iššūkiams ir tolesniam mokymuisi darbe pasirengusius būsimus specialistus, antrieji – be ilgų paieškų ir įrodinėjimų, ką sugeba, gautų praktikos-darbo galimybę. Todėl vykdome kandidatų atranką – priėmimo testą ir pokalbius su stojančiaisiais.

Turime ir vidinę kokybės sistemą, peržiūrime programų turinį ir nuolat keliame švietimo partnerių profesijos mokytojų kvalifikaciją – bet norime išlaikyti dėstančių profesionalų-praktikų dalį, ypač specifinėse, patirties reikalaujančiose temose.

Naujas programas kurti ir vykdyti pradedame tik turėdami aiškų įmonių-partnerių poreikį ir joms aktyviai dalyvaujant.“

Televizijos laidas, skirtas pameistrystei, kviečiame peržiūrėti „Youtube“ paskyroje: https://www.youtube.com/channel/UCfyW8HAQ-iYnzvFY4ME_qgQ

Projektas finansuojamas Europos socialinio fondo lėšomis. Projekto vykdytojas – Valdymo koordinavimo centras. Projekto partneris – Ekonomikos ir inovacijų ministerija.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.