Rekordinius pelnus susikrovusiems bankams gresia naujas mokestis – pirmąjį darbą jau padarė Per dvejus metus viliasi surinkti 500 mln. eurų

Finansų ministerija (FM) parengė Laikinojo solidarumo įnašo įstatymo projektą – juo bus papildomai apmokestinti išaugusius pelnus fiksavę komerciniai bankai, o pajamos – skiriamos krašto apsaugai.

Įnašas būtų renkamas 2023–2024 metais.<br>Lrytas.lt koliažas
Įnašas būtų renkamas 2023–2024 metais.<br>Lrytas.lt koliažas
 Įnašas būtų renkamas 2023–2024 metais.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
 Įnašas būtų renkamas 2023–2024 metais.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
G.Skaistė.<br>T.Bauro nuotr.
G.Skaistė.<br>T.Bauro nuotr.
 Įnašas būtų renkamas 2023–2024 metais.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
 Įnašas būtų renkamas 2023–2024 metais.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
G.Šimkus.<br>T.Bauro nuotr.
G.Šimkus.<br>T.Bauro nuotr.
Daugiau nuotraukų (5)

Lrytas.lt

Mar 9, 2023, 12:00 PM, atnaujinta Mar 9, 2023, 12:47 PM

„Dėl susiklosčiusių išskirtinių aplinkybių finansų sektoriuje, siūlome laikiną solidarumo įnašą, kurio pajamos būtų nukreiptos taip pat laikinai išaugusiems krašto apsaugos poreikiams dengti“, – sakė finansų ministrė Gintarė Skaistė.

Pirmąkart Lietuvos banko (LB) ir FM augančius bankų pelnus komentavo vasario pradžioje. Jau tada užsiminta apie laikiną jų apmokestinimą kaip vieną iš priemonių – pajamas numatant skirti krašto gynybai.

„Susiformavus išskirtinėms aplinkybėms, kurios susidarė dėl perteklinio likvidumo, kuris iki šiol nebūdavo toks, ir dėl to, kad išskirtinai keliamos palūkanų normos, matome, kad prognozuojami bankų, kredito įstaigų pelnai ateinančius kelerius metus yra išskirtinai dideli“, – kalbėjo G.Skaistė.

Pasak ministrės, laikinasis mokestis būtų taikomas dvejus metus. Jį mokėtų kredito įstaigos ir filialai, kuriuose laikomų Lietuvos klientų indėlių lėšų suma būtų ne mažesnė nei 400 mln. eurų – arba 1 proc. šalies gyventojų indėlių rinkos.

Mokesčio įnašo baze ministerija siūlo nustatyti grynųjų palūkanų pajamas, kurios daugiau nei 50 proc. viršija vidutines 4 metų grynųjų palūkanų pajamas.

Įnašas būtų renkamas 2023–2024 metais. Viliamasi jį pradėti rinkti nuo antrojo metų ketvirčio, iki tol jį suderinus, priėmus Vyriausybėje ir sėkmingai apsvarsčius Seime. „Tikimės, kad Seimas priims, atsižvelgdamas į finansavimo poreikius“, – sakė G.Skaistė.

„Tikimės, kad Seimas priims, atsižvelgdamas į finansavimo krašto apsaugai poreikius“, – sakė G.Skaistė.

Ji sako, kad iš įnašo, preliminariomis prognozėmis, būtų galima surinkti 510 mln. eurų, reikalingų 26 suplanuotiems konkretiems gynybos projektams. Iš viso šiems karinio mobilumo ir karinės infrastruktūros projektams finansuoti reikėtų 963 mln. eurų, pažymi ministrė.

„Dėl Rusijos invazijos į Ukrainą yra padidėjusi geopolitinė įtampa ir turime poreikį investuoti daugiau į krašto saugumą, infrastruktūrą, kuri reikalinga mūsų NATO sąjungininkų priėmimui Lietuvoje“, – teigė G.Skaistė.

„Prognozuojama iš šio solidarumo įnašo galima suma per dvejus metus yra 510 mln. eurų. Tačiau rezultatas tikrai priklausys nuo situacijos ir aplinkybių, kurios klostysis. Šie skaičiavimai yra paremti prielaidomis“, – dėstė ji.

FM projekte aiškina, kad laikinas solidarumo įnašo poreikis atsirado dėl laikinai galinčių reikšmingai išaugti bankų pelnų, kuriuos daugiausiai lėmė pastarųjų dvejų metų ekonominiai ir geopolitiniai veiksniai ir atsakas į juos.

„Prasidėjus koronaviruso pandemijai, valstybės skirdamos beprecedentę paramą ėmėsi ekonomikos skatinimo ir amortizavimo priemonių. Tai ne tik didino likvidumo lygį finansų sistemoje, bet ir mažino įmonių bei namų ūkių kredito riziką, o kartu ir nuostolių potencialą bankams. Tai Lietuvoje sąlygojo sparčiausiai euro zonoje – 52 proc. – augantį indėlių lygį ir 11 mlrd. eurų daugiau sukauptų rezidentų indėlių nei paskolų“, – aiškina ministerija.

LB siūlymą palaiko

LB valdybos pirmininkas Gediminas Šimkus patikino, kad LB ministerijos parengtą solidarumo įnašo pasiūlymą palaiko. Anot jo, parengto projekto priemonės nukreiptos tik į „netikėtą, neplanuotą“ kredito įstaigų pelno apmokestinimą, tad neturėtų sukelti neigiamo ilgalaikio poveikio sektoriui.

Jis patikino, kad įnašas atlieps „būtent tą pelno padidėjimą, kuris iš principo susiformuoja ne tiek dėl pačių bankų padarytų verslo sprendimų“.

„Iš mūsų perspektyvos labai svarbu ir, manau, kad pateiktas pasiūlymas tą atliepia, kad toks solidarumo įnašas būtų nukreiptas tik į tą netikėtą, neplanuotą grynųjų palūkanų pajamų prieaugio dalį, kad tai būtų laikinas ir tokiu būtų nekeltų neigiamų ilgalaikių pasekmių finansų sistemai, jos stabilumui, konkurencinei aplinkai ir kt.“, – sakė G.Šimkus.

Pasak centrinio banko vadovo, FM parengtas apmokestinimo modelis nesukels grėsmės finansų sistemos stabilumui.

„Nes įnašas įsijungtų tik jei grynosios palūkanų pajamos būtų daugiau nei 50 proc. – pakankamai reikšmingu skirtumu – didesnės nei ilgalaikis 4 metų vidurkis“, – aiškino G.Šimkus.

„Tokiu būdu įnašas būtų mokamas tik nuo to prieaugio dalies ir įprastinės veiklos pelno iš esmės neveiktų“, – tęsė jis.

Diskusijos įsižiebė vasarį

Naujienų agentūra ELTA primena, kad dar vasario pradžioje G.Šimkus akcentavo, jog dėl pastaraisiais metais fiksuoto itin didelio bankų likvidumo bei Europos Centrinio Banko keliamų palūkanų normų (dėl ko išaugo tarpbankinės palūkanų normos EURIBOR), bankų sektoriuje susidarė „išskirtinės aplinkybės“.

Anot LB, bankų likvidumas yra perteklinis, o tai jiems generuoja perteklinę grąžą. Centrinė šalies finansų institucija pažymi, jog išaugusios palūkanų normos buvo labai greitai perkeltos paskolų gavėjams, tačiau indėlių palūkanos kilo gerokai lėčiau.

G.Skaistės teigimu, šiemet bankų pelnai galėtų siekti iki 1 mlrd. eurų, kai „normaliais laikais“ būdavo apie 300 mln. eurų.

Vasarį LB pateikė pirminius savo pasiūlymus, visų pirma – įvesti bankams laikiną papildomą mokestį.

Kartu bankai paraginti „socialiai atsakingai“ formuoti savo kainodarą.

G.Skaistė yra užsiminusi, jog pajamas iš vadinamojo „solidarumo įnašo“ – laikino bankų apmokestinimo – būtų galima skirti papildomam krašto apsaugos finansavimui. Logišku šį sprendimą yra pavadinusi prezidento patarėja Irena Segalovičienė.

Krašto apsaugos ministerija ELTAI yra komentavusi, kad iš tokio mokesčio gautas lėšas panaudotų prioritetinėms krašto apsaugos sritims – kariuomenės kovinės galios ir karių apsaugos didinimui, sąjungininkų pajėgų infrastruktūros kūrimui.

Lietuvos bankų asociacijos vadovė Eivilė Čipkutė savo ruožtu vasarį kalbėjo, esą dar anksti matyti, ar bankai šiemet išties gali uždirbti iki 1 mlrd. eurų. Kartu ji pažymi, kad bankai yra „savo skaidrumo įkaitai“, esą bankų pelnai auga panašiai kaip ir kitų verslo sričių, tačiau būtent bankų sektorius yra taip išskiriamas visuomenės ir institucijų, nes veikia skaidriai.

Tuo metu socialdemokratų parlamentarai Gintautas Paluckas ir Rasa Budbergytė yra registravę siūlymą įvesti papildomą 5 proc. pelno mokesčio tarifą bankams ir kredito įstaigoms, jei jų pelnas viršija 2 mln. eurų, padidinti iki 15 proc. Bankams šiuo metu taikomas 20 proc. tarifas, tad pataisų priėmimo atveju jis padidėtų iki 30 proc. LB anksčiau taip pat siūlė peržiūrėti reguliuojamo mokėjimo paslaugų krepšelio kainos ir sudėties nustatymo reglamentavimą, didinti bankų įmokų į Indėlių draudimo fondo normą.

Pagrindiniai Lietuvoje veikiantys bankai – „Swedbank“, SEB ir „Luminor – 2022 m. fiksavo pelno augimą.

„Swedbank“ pelnas Lietuvoje 2022 m. siekė 143 mln. eurų ir buvo 64 proc. didesnis lyginant su 2021 m. Grynasis SEB pelnas didėjo 49 proc. – iki 172,3 mln. eurų. „Luminor“ pelnas pernai kilo nuo 74,7 mln. iki 124,7 mln. eurų.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.