Kalbos apie maisto pigimą Lietuvoje – tik akių dūmimas: atskleidė, kad kainų mažėjimas – melagingas

Jau kurį laiką prekybos tinklai savo reklamose garsiai giriasi apie mažinamas būtiniausių produktų kainas. O ir ekonomistai nevengia pasidžiaugti teigdami, kad maisto kainos esą mažėja – na, kad ir kukliomis procento dalimis, bet mažėja. Tačiau visa tai realiai, panašu, tėra melas – pirkėjai puikiai atsimena, kad maisto kainos augo net dešimtimis procentų, tad dabar numetus nuo jų vos vieną kitą centuką teigti, kad jos mažėja, yra mažų mažiausiai akiplėšiška.

Kainų pokyčius stebintis portalas „pricer.lt“ atliko tyrimą ir išaiškino, kad kainų mažėjimas yra iš esmės melagingas.<br>V.Balkūno nuotr.
Kainų pokyčius stebintis portalas „pricer.lt“ atliko tyrimą ir išaiškino, kad kainų mažėjimas yra iš esmės melagingas.<br>V.Balkūno nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Eglė Kuktienė

Aug 18, 2023, 8:45 PM

„Mažiname maisto kainas“, „maisto kainos sumažėjo“, „populiariausių prekių krepšelis atpigo“ – tokiais ir panašiais lozungais maitinama Lietuvos visuomenė, ypač artėjant rinkimams į Seimą, atrodo, tik jais pasisotinti ir gali.

Štai naujienų agentūra BNS informuoja, kad maisto produktų ir nealkoholinių gėrimų kainos sumažėjo 0,4 proc. Esą labiausiai atpigo cukrus, jūros gėrybės, varškė, margarinas. Sumažėjo persikų, saldžiųjų paprikų, agurkų, bananų, bulvių, bet padidėjo burokėlių, kivių, kriaušių, melionų, apelsinų kainos.

Tokiomis procento dalimis skaičiuojamas maisto kainų mažėjimas jau darosi juokingas, atsimenant, kad vienu metu maisto kainos sugebėjo išaugti ir 30 proc.

Kainų pokyčius stebintis portalas „pricer.lt“ atliko tyrimą ir išaiškino, kad kainų mažėjimas yra iš esmės melagingas.

Paaiškėjo, kad kainos, kukliai mažėdamos, pamažu atsistoja į praeitų metų liepos–rugpjūčio mėnesio lygį, o tai buvo tas metas, kai maistas jau buvo pabrangęs apie 30 procentų.

Taigi mes iš esmės tiesiog grįžtame į tą laiką, kai kainos buvo paaugusios trečdaliu. Po to jos, tiesa, dar augo, kol bendrai per dvejus metus buvo užfiksuotas 46 proc. maisto kainų augimas.““

„Visi tinklai mažino kainas, bet nepakankamai, kad įvyktų reitingo pokyčiai. „Maxima“ mažina krepšelio kainą – 3,10 euro ir lieka pirmoje vietoje. „E-Rimi“ mažina kainas – 2,88 euro ir laiko antrą vietą. „Rimi“ mažina kainą – 4,19 euro, lieka trečioje vietoje. „Norfa“ mažina krepšelio kainą – 6,69 euro, „Lidl“ mažina krepšelio kainą – 8,91 euro ir kartu dalijasi ketvirtą–penktą vietas. „Barbora“ mažina kainas – 3,62 euro ir lieka šeštoje vietoje. „Iki“ mažina krepšelio kainą – 3,34 euro ir lieka septintoje vietoje. „Last Mile“ („Iki“ internetinė parduotuvė) mažina kainas – 0,11 euro ir lieka aštuntoje vietoje.

Skirtumas tarp pigiausio („Maxima“) ir brangiausio („Iki“ internetinė parduotuvė) krepšelio yra 16,20 euro (24,9 proc.)“, – sakoma „pricer.lt“ atliktame tyrime.

Iš „pricer.lt“ stebimų 52 prekių kainų brango 31 prekė, pigo 21.

Iš viso reikšmingai (10 proc. ir daugiau) brangsta 20 prekių iš 52 stebimų. Labiausiai brangusios prekės: bulvės, „Lipton“ arbata, pigiausias batonas, cukrus, virta dešra, kiaušiniai, duona.

Vėl kalba apie PVM mažinimą

Nors ekonomistai sako, kad pridėtinės vertės mokesčio (PVM) mažinimas maisto produktams naudos neatneš, o situaciją tik pablogins, politikai šį siūlymą vėl deda ant stalo. Net ir Prezidento Gitano Nausėdos patarėjas Vaidas Augustinavičius sako, kad verta iš naujo svarstyti PVM lengvatą būtiniausiems maisto produktams, kad taip būtų galima prisidėti prie kovos su skurdu. Juolab kad tai rodo ir lenkų pavyzdys.

Sumažintą PVM maisto produktams taiko Lenkija. Šalis tokio savo sprendimo laikysis iki metų pabaigos. Tiesa, nors tai leido sumažinti maisto kainas ir lenkai sutaupė dešimtis milijonų zlotų, maisto kainos bendrai augo ir pas juos. Žinoma, ne 46 proc. kaip kad Lietuvoje.

PVM lengvata maistui Lenkijoje naudojasi ir lietuviai, kurie per šių metų pirmus mėnesius sumušė visus rekordus ir Lenkijoje paliko apie 70 mln. eurų.

Vis dėlto Finansų ministerija sako, kad PVM mažinimo maistui neplanuoja.

„Kaip rodo lengvatinio PVM tarifo taikymo praktika – prekės ir paslaugos, kurioms tiesiog sumažinamas PVM tarifas – iš esmės nepinga arba nepinga tiek, kiek sumažinamas PVM tarifas. Tokios lengvatos pagrindinis tikslas – tiesioginė nauda vartotojams per produktų kainų mažėjimą – nėra pasiekiamas“, – sako ministerija.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.