Atsakymas nustebino
Įsigaliojus Bendrajam duomenų apsaugos reglamentui (BDAR), daugelis mūsų sulaukia kur kas mažiau skambučių iš įmonių, siūlančių savo paslaugas. Tačiau nors Karolina yra pasirašiusi elektros tiekimo sutartį su viena įmone, jai jau kuris laikas skambina kitos bendrovės vadybininkai. Pastarieji siūlo savo paslaugas ir kviečia naudotis jų elektros tiekimo planu.
„Esu iš tų žmonių, kuriems jeigu reikia papildomos informacijos, ją susirandu pati. Nesuprantu, kodėl man skambina įmonės vadybininkai, nors aš jų paslaugomis net nesinaudoju. Kai, galiausiai, pasiklausiau, kodėl jie man skambina ir iš kur gavo mano asmeninius duomenis, man pasakė, kad mano duomenis jiems perdavė Energijos skirstymo operatoriaus (ESO). Juk ši įmonė turi visų gyventojų duomenis, ne jau ji duomenimis dalijasi į kairę ir dešinę?“, – stebėjosi Karolina.
Jei nepareiškei nesutikimo – duomenys perduodami
Susisiekus su ESO paaiškėjo, kad jie iš tiesų perduoda klientų asmens duomenis nepriklausomiems elektros tiekėjams. Jie perduoda kliento vardą, pavardę, objekto adresą ir numerį bei suvartojimo duomenis. Tai jie daro ne be priežasties.
Bendrovės atstovė ryšiams su visuomene Rasa Juodkienė Lrytas pasakojo, kad Lietuvoje jau yra įgyvendinti du elektros rinkos liberalizavimo etapai. Jų metu ESO klientams išsiuntė laiškus su informacija, kad pagal įstatyme numatytas sąlygas jie patenka į vieną iš šių etapų.
„Šiuose informaciniuose laiškuose taip pat buvo nurodyta, kad duomenimis ESO pasidalins su nepriklausomais elektros energijos tiekėjais, kurie tuo metu veikė rinkoje. Klientė galėjo pareikšti nesutikimą dėl duomenų atvėrimo rinkai, tačiau jeigu to nepadarė, jos duomenys automatiškai buvo perduoti rinkos dalyviams“, – paaiškino R.Juodkienė.
Anot pašnekovės, ESO kiekvieną mėnesį atnaujina savo duomenų bazes ir nepriklausomiems elektros energijos tiekėjams atnaujina jas.
„Klientei išreiškus nesutikimą, jos kontaktai iš duomenų bazės bus išimti ir tiekėjai nebeteiks aktyviai savo pasiūlymų“, – užtikrino R.Juodkienė.
Patikrinus ESO svetainėje patalpintą nesutikimo formą, matyti du būtini laukeliai – privaloma nurodyti kliento kodą ir objekto numerį.
Tačiau, anot Karolinos, toks reikalavimas perteklinis ir jį sudėtinga įgyvendinti vyresniems gyventojams.
„Ar tai patogu vyresniems klientams, kurie nelabai moka naudotis internetu? Aš dar galiu užpildyti ir atsisakyti, bet ką daryti senjorams?
Manau, daug teisingiau būtų, kad skambinti įmonių atstovai galėtų tik tuo atveju, jei išreiški sutikimą, o ne priešingai“, – svarstė Karolina.
Ekspertė: sutikimas yra tik viena iš sąlygų
Valstybinė duomenų apsaugos inspekcijos Teisės skyriaus patarėja Oksana Pedaniuk atkreipė dėmesį, kad BDAR nedraudžia asmens duomenų teikimo, tačiau nustato bendrąsias taisykles, susijusias su asmens duomenų tvarkymu, taip pat ir teikimu kitiems asmenims.
Duomenų subjekto sutikimas yra viena iš galimų asmens duomenų teikimo sąlygų, tačiau asmens duomenys gali būti teikiami remiantis ir kitomis teisėtomis asmens duomenų tvarkymo sąlygomis, pavyzdžiui, jei duomenis būtina tvarkyti, kad būtų įvykdyta organizacijai, tvarkančiai asmens duomenis taikoma teisinė pareiga.
„Panašu, kad aptariamu atveju, ESO konkrečius asmens duomenis: objekto adresą, savininko kontaktinius duomenis, vienerių metų objekto elektros energijos suvartojimo istoriją, perduoda nepriklausomiems tiekėjams Lietuvos elektros energetikos įstatymo (EEĮ) nustatyta tvarka.
T. y. buitinių vartotojų, kurie ESO neišreiškė nesutikimo dėl jų asmens duomenų perdavimo, duomenys yra perduodami nepriklausomiems tiekėjams šio įstatymo nustatyta tvarka, o ne asmens sutikimo pagrindu“, – paaiškino O.Pedaniuk.
Geriau neignoruoti siunčiamų laiškų
Anot jos, nepriklausomi tiekėjai gautus asmens duomenis naudoja elektros energijos pirkimo-pardavimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sutarties sudarymo su buitiniu vartotoju tikslais.
Todėl, jeigu buitinis vartotojas neatsako į iš ESO gautą laišką, tai nereiškia savaime draudimą, kad jo asmens duomenys nebūtų perduoti nepriklausomiems tiekėjams, nes ESO neperduotų konkrečių asmens duomenų nepriklausomiems tiekėjams tik tuo atveju, jei yra aiškiai išreikštas šio asmens nesutikimas, t. y., įstatymas įtvirtina taip vadinamą „opt-out“ principą.
EEĮ taip pat vartotojui suteikia galimybę, kai vartotojo duomenys yra perduoti nepriklausomam tiekėjui, apie savo nesutikimą tvarkyti duomenis informuoti konkretų nepriklausomą tiekėją arba tais atvejais, kai vartotojas nesutinka, kad nepriklausomiems tiekėjams perduoti duomenys būtų tvarkomi visų nepriklausomų tiekėjų, apie tokį nesutikimą informuojamas ESO.
Šiuo atveju buitinis vartotojas gali pasinaudoti EEĮ suteikta galimybe nesutikti dėl duomenų tvarkymo.
Pasakė, kaip elgtis kelių būstų savininkams
Valstybinė duomenų apsaugos inspekcijos atsovės teigimu, nesutikimas dėl duomenų perdavimo visiems nepriklausomiems tiekėjams gali būti pateiktas ne tik internetu, bet ir ESO kreipiantis telefonu +37062655565.
„Tokiu atveju gyventojo duomenys bus pašalinti iš nepriklausomiems tiekėjams teikiamų sąrašų, o nepriklausomi tiekėjai nebegalės šių duomenų naudoti pasiūlymų vartotojams teikimui.
Jeigu gyventojui priklauso keli būstai, svarbu atkreipti dėmesį, kad nesutikimas turi būti pateikiamas dėl kiekvieno objekto atskirai“, – paaiškino O.Pedaniuk.
Jei vartotojui išreiškus nesutikimą, jis sulauks skambučių, jis gali teikti skundą Inspekcijai arba teismui.