Kai kurie žmonės turi autizmo sutrikimą.
Jie bijo nepažįstamų vietų ir svetimų žmonių.
Juos gąsdina garsai ir didelis judėjimas.
Todėl muziejuose jiems nejauku.
Valdovų rūmai yra didelis muziejus.
Ten vyks užsiėmimai autistams vaikams.
Apie juos papasakojo Elena Gasiulytė-Dautartienė ir Rūta Kaupaitė.
Jos yra užsiėmimų vadovės.
Vaikams su autizmo sutrikimu yra pritaikyti du užsiėmimai.
Viename užsiėmime vaikai sužinos apie pilis.
Kitame užsiėmime jie sužinos apie senuosius ženklus.
Užsiėmimai prasidės gegužės mėnesį.
Dabar vadovės bando, kaip geriau juos rengti.
Vaikus gali gąsdinti nepažįstamos vietos.
Jie gali bijoti stiklo.
Todėl užsiėmimai vyksta tik vienoje vietoje.
Vaikai gauna įdomių užduočių.
Jie turi atskirti, kas yra pilis, kas ‒ ne pilis.
Vaikai stato pilis iš smėlio.
Smėlis yra švelnus ir jiems patinka.
Vaikai klausosi, kaip atsidaro durys.
Arba pakyla tiltas.
Tada jie spėlioja, kas tai yra.
Vaikams svarbu žinoti, kas po ko vyks.
Vadovės tai aiškiai pasako.
Pirmiausia reikės pasisveikinti.
Tada daryti užduotį su kortelėmis.
Tada klausytis.
Reikia dirbti pagal planą.
Muziejuje yra specialus laikrodis.
Jis raudona spalva parodo, kiek laiko liko iki užsiėmimo pabaigos.
Tėvai iš anksto vaikus paruošia užsiėmimui.
Vadovės jiems nusiunčia muziejaus socialinę istoriją.
Tai pasakojimas, ką reikės veikti muziejuje nuo įėjimo iki užsiėmimo.
Ten matyti, kaip atrodo vartai ir laiptai.
Vaikai mato, kad įėjus į vidų reikės pasukti į rūbinę.
Yra taisyklės, kaip reikia elgtis muziejuje.
Reikia kalbėti tyliai ir ramiai vaikščioti.
Tėvai su vaiku tai perskaito.
Ir tik tada eina į muziejų.
Jie gali ateiti prieš kelias dienas iki užsiėmimo.
Kitą kartą vaikams bus drąsiau.
Taip yra užsienio muziejuose.
O Lietuvoje Valdovų rūmai tai padarė tik dabar.
Užsiėmimams ruošiasi ir muziejaus darbuotojos.
Joms padeda asociacija „Lietaus vaikai“ ir darželis „Čiauškutis“.
Darbuotojos pasidomi kiekvienu vaiku, kuris ateis į užsiėmimą.
Ko vaikas bijo?
Ko jis nemėgsta?
Ar vaikas kalba?
Gal bijo šviesos ar triukšmo?
Užsiėmimai vyksta tada, kai muziejuje yra mažiau žmonių.
Tai rytas arba paskutinė darbo valanda.
Šiuolaikiame muziejuje turi būti patogu visiems.
Jame galima ne tik žiūrėti į eksponatus.
Muziejuje galima daug nuveikti.
Vaikai čia gali tyrinėti, suprasti, atrasti.
Kada nors mokytojai muziejuose ves pamokas.
Todėl reikia juos pritaikyti ir vaikams su negalia.
Rudenį muziejuje vyks užsiėmimai žmonėms su proto negalia.
Jiems bus parengtos ekskursijos.
Informacija bus jiems suprantama kalba.
Todėl jie galės į muziejų ateiti vieni.
Ir patys susirasti svarbius eksponatus.
Vadovės nori išmokyti kitų muziejų darbuotojus dirbti su tokiais žmonėmis.
Tada Lietuvoje bus daugiau visiems patogių muziejų.