Gimnazistai pageidauja gestų kalbos egzamino

Lietuvos kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų ugdymo centro abiturientai tikisi, kad dabar laikoma lietuvių gestų kalbos įskaita bus pakeista egzaminu. Švietimo ir mokslo ministerijos delsimą tvirtinti dar 2012 m. parengtą brandos egzamino programą ketvirtos gimnazijos klasės mokiniai priima kaip gestų kalbos statuso menkinimą. Jų netenkina ir gestų kalbos pamokų skaičius mokykloje. Abiturientų veidai nušvinta tik kai ima pasakoti apie įskaitai ruoštus pranešimus. Tegu tai ir ne egzaminas, bet jiems labai svarbus metų įvykis.

Lietuvos kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų ugdymo centro abiturientai tikisi, kad dabar laikoma lietuvių gestų kalbos įskaita bus pakeista egzaminu.<br>Nijolės Krasniauskienės nuotr.
Lietuvos kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų ugdymo centro abiturientai tikisi, kad dabar laikoma lietuvių gestų kalbos įskaita bus pakeista egzaminu.<br>Nijolės Krasniauskienės nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Nijolė Krasniauskienė

Jun 5, 2016, 8:00 AM, atnaujinta Apr 10, 2018, 12:06 PM

Gimtosios kalbos pamokų per mažai

Gimnazistai reikalauja gestų kalbos įskaitą keisti egzaminu ir neslepia, kad yra įskaudinti nepagarbos gestų kalbai. Abiturientai tikina, kad yra ir dar viena problema, kurią būtinai reikia išspręsti, – tai pernelyg mažas gestų kalbos pamokų skaičius visose ugdymosi pakopose.

Gimnazistai piktinasi, kad nėra lygybės tarp lietuvių ir lietuvių gestų kalbų. Ir, vietoj vienos ar dviejų gestų kalbos pamokų per savaitę, nori penkių. Abiturientai tvirtina, kad jų negąsdintų net pailgėjusi mokymosi diena.

Nuo mokslinės analizės iki gotų kultūros

Mokiniai mintimis grįžta į lietuvių gestų kalbos įskaitą. Rūta pasakoja, kad dalyko žinių patikrai parengė gestų ir lietuvių kalbų lyginamąją analizę. Gytis į pasirinktą temą „Gestų kalba: saviraiška ir menas“ meistriškai įterpė imituojamąją dainą, taip atskleisdamas neišsemiamus gestų kalbos raiškos klodus. Neringa, Tadas ir Vitalijus rengė pranešimus apie atskiras kurčiųjų kultivuojamas sporto šakas Lietuvoje ar Europoje, daugiausia pasiekusius sportininkus. Ignas pasakojo apie iškilius pasaulio kurčiuosius, supažindindamas su dar nežinomais vardais. Ingrida gilinosi į 180 metų su pertraukomis veikiančios savo ugdymo įstaigos istoriją, o Evelina nusprendė ugdyti toleranciją kitoniškumui ir parengė pasakojimą apie gotų kultūrą.

Abiturientai aiškino, kad temas daugiausia padiktavo interesų sritys, laisvalaikio užsiėmimai, priklausymas tam tikroms kultūrinėms, sporto, visuomeninėms bendruomenėms. 15 minučių viešas kalbėjimas iš daugelio pareikalavo maždaug penkis mėnesius trukusio pasiruošimo. Juk reikėjo surinkti informaciją, atrinkti ir sugrupuoti faktus, mokytis argumentuoti, taisyklingai kalbėti ir palaikyti kontaktą su auditorija, dažnam iš jų daryti interviu su žmonėmis ir vaizdo medžiagą paruošti demonstracijai.

Įskaitos iššūkiai abiturientų ir vertinimo komisijos akimis

Įskaitos vertinimo komisijai vadovavusi ugdymo centro direktorė Gerda Lepeškienė patenkinta šių metų rezultatais. Vadovei svarbu, kad visi įskaitą išlaikė gerai, net trys iš šešiolikos abiturientų gavo aukščiausią įvertinimą. Anot vadovės, netikėtai atsiskleidė, sužibėjo keli abiturientai, kurie centre paprastai buvo mažiau iniciatyvūs. „Kol kas mūsų dvyliktokai dar nėra tobulai įvaldę viešojo kalbėjimo meno, bet jie labai stengėsi“, – giria mokinius G. Lepeškienė.

Gestų kalbos specialistė, Lietuvos edukologijos universiteto magistrantė Ada Zabulionytė buvo daug griežtesnė. Ji sakosi pastebėjusi į pranešimus įmaišytų kitų kalbų gestų. Mažino pažymius ir už kalbos kultūros klaidas. Vertintoja atkreipė dėmesį, kad keletas kurčiųjų į ugdymo centrą atėjo tik į gimnazijos klases. Jų pasisakymuose trūko kalbėjimo laisvumo ir natūralumo. Anot jos, šiems mokiniams gestų kalbos įskaita buvo tikras iššūkis. Paklausti, ar buvo sunku, mokiniai nesiskundė, bet ir nemenkino tekusios užduoties. Tad gal iš tiesų – gestų kalba ne vien girdintiesiems kietas riešutėlis?

„Parašykite, kad gestų kalba yra turtinga, graži, vaizdinga, talpi, unikali, raiški, trimatė“, – vietoj atsisveikinimo, vienu balsu, žėrė komplimentus gimtajai kalbai abiturientai.

Už klasės durų gimnazijos skyriaus vedėja Jolita Levickienė paaiškina: „Nesistebėkite abiturientų reakcijomis. Gestų kalbos egzaminas jiems yra garbės reikalas. Kurtieji šiuo metu liko vienintelė kalbinė mažuma, nelaikanti gimtosios kalbos egzamino.“

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.