Už „Formulės-1“ trasų – kaistantys ginčai dėl padangų

Tris savaites užtruksiančią pertrauką tarp Kanados ir Didžiosios Britanijos „Grand Prix“ lenktynių gaubtų visiška tyla, su kokia beveik neįsivaizduojama „Formulė-1“, jei ne seniai iš jos užkulisių išlindusi padangų byla. Juodos gumos produktas, regis, tokio didelio dėmesio nevertas mažmožis aukščiausiame automobilių sporto ešelone, tačiau padangų tiekėjos „Pirelli“ vardas šiemet linksniuojamas nuo pat pirmenybių starto Melburne (Australija).

Jei „Mercedes“ ir „Pirelli“ būtų pripažintos pažeidusios taisykles, didžiausia tikimybė, jog ir jos abi nepaliks panarinusios galvas teismo posėdžio, o jo nutartį apskųs dar vienai aukštesnei instancijai – FIA apeliaciniam teismui.<br>AP nuotr. iš archyvo
Jei „Mercedes“ ir „Pirelli“ būtų pripažintos pažeidusios taisykles, didžiausia tikimybė, jog ir jos abi nepaliks panarinusios galvas teismo posėdžio, o jo nutartį apskųs dar vienai aukštesnei instancijai – FIA apeliaciniam teismui.<br>AP nuotr. iš archyvo
Daugiau nuotraukų (1)

Juozas Mažeikis

2013-06-19 13:02, atnaujinta 2018-03-05 09:18

Aukščiausiąjį virimo tašką ši problema pasiekė po Ispanijos „Grand Prix“ lenktynių, kai kone pusė pirmenybėse dalyvaujančių komandų padangų tiekėjus tiesiai apkaltino sužlugdytomis lenktynėmis. Po jų iškart pasaulio spaudą užtvindė „Red Bull“ savininko Dietricho Mateschitzo garsioji frazė: „ Jei norėtume iš bolido išspausti maksimumą, per lenktynes turėtume padangas keisti po 8-10 kartų“...

„Pirelli“ sproginėjimo aidų įsiutinti komandų vadovai trimitavo esą priversti bolido nustatymus koreguoti taip, kad kuo geriau išnaudotų padangas visai negalvodami apie kitus būtinus ir svarbius varžybų rodiklius, įskaitant ir pačių lenktynininkų saugumą.

Atgal į praeitį

Pradžioje su niekuo nekonkuruojantys, tapę monopolininkais „Pirelli“ padangų tiekėjai tik šypsojosi į ūsą nuo tokių kalbų, tačiau įvaryti į kampą suskato ieškoti priežasčių pasiteisinti. Kaip vieną didžiausių argumentų jie pasitelkė kai kurių komandų prašymus imtis priemonių pagyvinti lenktynes, sukuriant daugiau progų lenkimams.

Tokių prašymų iš tiesų būta, tačiau „Pirelli“ nuėjo aiškiai per toli.

Kitas, ko gero, gerokai svaresnis argumentas – taupant lėšas Tarptautinės automobilių federacijos (FIA) sezono metu uždrausti bandymai.

Kai vienintelis naujų padangų patikros būdas belieka tik lenktynės, kuriose klysti nevalia nei pilotams, nei komandų vadovams, nei padangų tiekėjams, - galimybė apsirikti didžiulė. Juk joks teatro direktorius nedrįstų reikalauti sėkmingo spektaklio, nesuteikęs režisieriui, kad ir tokio kalibro kaip Eimuntas Nekrošius ar Oskaras Koršunovas, galimybių repetuoti.

Neatlaikę kritikos netrukus po lenktynių Ispanijoje „Pirelli“ gamintojai informavo, kad jau birželio pradžioje vyksiančioms Kanados „Grand Prix“ lenktynėms jie pateiks pilotams laisvųjų treniruočių metu išbandyti patvaresnės konstrukcijos padangas. Jos, pasak „Pirelli“ autosporto vadovo Paulo Hembery, turėjo išlaikyti keletą šių metų modelio bruožų, tačiau atspirties tašku jų gamyboje turėjo tapti labiau pasiteisinę elementai, naudoti pernai ir užpernai.

Italai į Kanadą atvežė naujo tipo padangas, tačiau bene didžiausia savaitgalio vinimi turėję tapti jų bandymai buvo nuplauti klevo lapo šalį užklupusios liūties.

Naująsias padangas nuspręsta išbandyti vėliau ir tik sulaukus visų komandų pritarimo jų krikštą atidėti birželio 30 dieną Silverstoune vyksiančioms Didžiosios Britanijos „Grand Prix“ lenktynėms.

Panašu, kad pažadų netesės

Tačiau po liūties Kanadoje praslinkus dviem giedresnėms savaitėms „Pirelli“ vėl pakeitė plokštelę.

Informavę, kad pakoreguotos padangos artimiausiose trejose lenktynėse nebus naudojamos, Italijos gamintojai oficialiai patvirtino, jog artimiausiu metu padangų konstrukcija išliks nepakitusi.

Regis, esmė ta pati, kita tik žodžių ekvilibristika. Tačiau taip nėra, nors italai tokį sprendimą motyvuoja komandoms neradus vienodo ir visas tenkinančio sprendimo dėl padangų sudėties pokyčių.

Kaip yra iš tikrųjų, ko gero paaiškės ketvirtadienį.

Stot, teismas eina!

Tokie žodžiai, nuskambėsiantys ketvirtadienį Paryžiuje vyksiančiame FIA tarptautinio tribunolo teismo posėdyje, jam dar neprasidėjus labiausiai žeidžia ne tik „Mercedes“ komandos vadovų ar „Pirelli“ atstovų ausis. „Mercedes“ apkaltinta iškart po nesėkmingų Ispanijos „Grand Prix“ lenktynių dalyvavusi tris dienas trukusiuose slaptuose padangų bandymuose, nors tokie bandymai sezono metu uždrausti, ir naudojusi juose šių metų modelio bolidą.

Apie slaptus bandymus sužinojusios „Red Bull“ ir „Ferrari“ iškart įteikė protestus FIA, kuri juos išnagrinėjusi pateikė kaltinimus tiek vokiečių gamintojo ekipai, tiek padangų tiekėjams. Abi šalys ketvirtadienį savo poelgį, tiksliau – jo motyvus, turės paaiškinti teismui.

Keista, kad abi pusės jokių išankstinių paaiškinimų spaudai neteikia.

„Nemanau, kad būtume dalyvavę „Pirelli“ bandymuose, jei būtume žinoję, jog tai draudžiama. Po tribunolo posėdžio išgirsite visus atsakymus“, - interviu spaudai tik tiek tepasakė „Mercedes“ komandos vadovas Rossas Brawnas, neseniai ant vieno ir to paties kapitono tiltelio stovėjęs kartu su dabartiniu FIA vadovu Jeanu Todtu, kai jiedu per visas audras ir rifus labai sėkmingai plukdė „Ferrari“ laivą.

Tačiau šįsyk patyrusio R. Brawno žodžiai nieko neįtikina. Tris dienas pasilikti Barselonoje ir per jas nuvažiuoti daugiau nei 1000 kilometrų niekieno nepastebėtam – šiais laikais tikėtis to tikrai naivu.

Pikti liežuviai plaka, kad R. Brawno kišenėje – labai stipri korta. Netgi vertesnė nei tūzas.

Kai visi aplink tyli, žiniasklaidoje pasirodė pranešimų, kad „Mercedes“ bosas turi FIA atstovo Charlie Whitingo leidimą dalyvauti skandalinguosiuose padangų bandymuose.

Jei taip yra iš tikrųjų, sunku prognozuoti kokį karą kitos komandos pakeltų automobilių sportui diriguojančiai FIA?

Jei „Mercedes“ ir „Pirelli“ būtų pripažintos pažeidusios taisykles, didžiausia tikimybė, jog ir jos abi nepaliks panarinusios galvas teismo posėdžio, o jo nutartį apskųs dar vienai aukštesnei instancijai – FIA apeliaciniam teismui.

Tačiau sklinda ir kitokios kalbos. Būtent, kad blogiausiu atveju „Mercedes“ gali pasitraukti iš „Formulės 1“ pasibaigus šių metų čempionatui. Tokią įvykių eigą dar labiau paaitrina pasipylę įvairaus lygio veikėjų raginimai, kad „Mercedes“ dalyvavimas F 1 pirmenybėse niekaip nepaveikia brangių šios markės automobilių pardavimų, o neša tik milijoninius nuostolius.

Apie nesaldžius dalyvavimo „Formulėje 1“ vaisius ne kartą yra užsiminę ir „Pirelli“ padangų gamintojai, kurie kaip didžiausią nepasitenkinimo šaltinį neslėpdami įvardija sezono metu uždraustus bandymus.

Tačiau kuo labiau artėja teismo valanda, tuo pastebimiau švelnėja iškviestųjų ant kilimėlio tonas. Jei anksčiau „Pirelli“ gamintojai gana bravūriškai mojavo monopolininko kortele, tai antradienį nelauktai prabilo, kokia jiems patraukli „Formulė 1“ ir kaip ištikimai ir ilgai jie pasiryžę tarnauti pirmenybėse dalyvaujančioms komandoms.

„Mes neketiname pasiduoti spaudimui, o siekiame pasirašyti naują sutartį ir taip likti „Formulėje 1“, - antradienį interviu RTL televizijai pareiškė „Pirelli“ autosporto direktorius Paulas Hembery. – Žinome, kad esame geresni, nei dabar bando mus pavaizduoti, o, be to, esame daugiau nei įsitikinę, kad komandas kamuojančios bėdos dėl padangų nesitęs visą likusį sezoną“.

„Misteris F 1“ kaltina „Mercedes”

„Misteriu F 1“ vadinamam „Formulės 1“ komercinių teisių valdytojui Bernie Ecclestone‘ui šis skandalas irgi pagadino nervus, tačiau jis vienašališkai kaltina bandymuose dalyvavusią „Mercedes“, o ne juos organizavusią „Pirelli“ kompaniją.

Tačiau tai veikiau tik asmeninės ambicijos. Kuluaruose niekam ne paslaptis, kad tarp B. Ecclestone‘o ir R. Brawno juoda katė perbėgo dar tada, kai Rossas vadovavo „Brawn GP“ ekipai.

Komercinių teisių valdytojas argumentuoja, kad negalėję išspręsti pernelyg greitai besidėvinčių padangų problemos italai buvę priversti taip pasielgti, o „Mercedes“ esą nederėjo kaišioti pirštų tarp durų.

„Jei retkarčiais būtų rengiami normalūs bandymai, problemų neliktų ne tik padangų gamintojams“, - sakė B. Ecclestone‘as.

Jį entuziastingai palaiko ir „McLaren“ komandos vadovas Martinas Whitmarshas, įsitikinęs, kad bandymams skirtas išlaidas galima kontroliuoti, jog jos neslėgtų itin dideliais biudžetais pasigirti negalinčių ekipų.

M. Whitmarshas sveikino F 1 komandų susitarimą kitą sezoną sugrąžinti skubotai atšauktus bandymus. Tiesa, šį susitarimą dar turi patvirtinti FIA.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.