„Formulės-1“ bolidų varikliai gaus gimtojoje trasoje

Paklausk bet kurio žygeivio, koks kelias jam mieliausias? Net akimirkai nesudvejoję dauguma atsakys, jog į gimtinę. Nesvarbu, kad jis duobėtas ar vasarą dulkantis, žiemą neretai užpustytas ir klampus.

F. Alonso ir M. Weberis duoda interviu.<br>"Reuters"
F. Alonso ir M. Weberis duoda interviu.<br>"Reuters"
Daugiau nuotraukų (1)

Juozas Mažeikis

2013-06-28 08:21, atnaujinta 2018-03-05 03:26

„Formulė-1“ šiemetinių pirmenybių aštuntojo etapo varžybomis sugrįžta į Didžiąją Britaniją, į legendinę Silverstono trasą, kurioje gražų 1950 metų gegužės 13-osios, šeštadienio, vidurdienį buvo surengtos pirmojo F-1 pasaulio čempionato pirmosios lenktynės.

Nesvarbu, kad nuo šios daugeliui sporto mėgėjų įsimintinos datos prabėgo jau 63 metai.

Besididžiuojantys britai, jog būtent jų žemėje užgimė brangiausia pasaulyje sporto šaka - „Formulė-1“, šiemet į gimtąją trasą kviesianti žiūrovus jau 47-ąjį kartą, žada tokią pat intriguojančią kovą, kaip ir prieš 63 metus. Neblėstanti pirmųjų lenktynių aura

Nedaug beliko liudininkų, mačiusių kaip pirmąsias „Formulės-1“ lenktynes Silverstone savo apsilankymu pagerbė Didžiosios Britanijos karalius Jurgis VI su karaliene Elžbieta ar pirmąjį pirmųjų lenktynių laimėtojo su „Alfa Romeo 158“ Giuseppe Farinos triumfą. Tačiau britai kasmet prieš etapo lenktynes didžiuodamiesi akcentuoja šias reikšmingas ne tik „Formulės 1“ istorijoje datas.

Su Silverstono trasa daugelį sieja malonūs prisiminimai. Pirmąją pergalę čia iškovojo ir vienintelė nuo pat pirmųjų, 1950 m. prasidėjusių pasaulio pirmenybių be pertraukų „Formulės-1“ čempionatuose dalyvaujanti „Ferrari“. Tada jos pilotas Froilanas Gonzalezas aplenkė legendinį argentinietį Juaną Manuelį Fangio – būsimąjį penkiskart pasaulio čempioną.

O praėjusiais metais Silverstone gimė dar viena graži ir, regis, jau pasiteisinusi tradicija – tiesioginis interviu iškart po apdovanojimų ceremonijos su nugalėtojų pakylos dar nepalikusiais sportininkais. Pirmajam tokia garbė, vėlgi paisant griežtų britiškųjų tradicijų, pateikti klausimus varžybų laimėtojui ir dviems prizininkams buvo suteikta „Formulės 1“ triskart pasaulio čempionui ir dukart Didžiosios Britanijos „Grand Prix“ laimėtojui Jackie Stewartui. Net šiandien žvelgiant į pirmųjų istorinių lenktynių trasos charakteristikas yra kuo stebėtis. Tuomet lenktynininkai iki finišo turėjo įveikti 70 Nortamptonšyro trasos ratų, kurių vieno ilgis buvo 4,649 kilometro arba bendrą net 325,458 kilometro distanciją.

Bent dvidešimčia kilometrų daugiau, nei dabartinių ilgiausių lenktynių.

O pirmasis nugalėtojas prieš antruoju finišavusį Luigi Fagiolli džiaugėsi vos 2,6 sekundės persvara. 325 kilometrų distancijoje nedaug atsiliko ir trečiąją vietą laimėjęs Regas Parnellas, o kiti – dviem ir daugiau ratų.

Kito trasa ir jos šeimininkai

Dviem metais anksčiau nei savo vandenis ėmė plukdyti „Formulės 1“ čempionatų upė čia, buvusioje Antrojo pasaulinio karo Silverstono bombonešių bazėje, buvo surengtos pirmosios Didžiosios Britanijos Didžiojo prizo lenktynės.

Lėktuvų pakilimo takai suteikė galimybę greitųjų bolidų vairuotojams spausti akceleratoriaus pedalą iki dugno. Todėl Silverstonas gana ilgai varžėsi su Monca (Italija) dėl greičiausios trasos titulo. Tačiau daugybė toli gražu ne kosmetinių pakeitimų pakeitė ne tik buvusios karo avacijos bazės veidą, bet ir trasos charakteristikas. Rekonstravus tiesiąsias ir atsiradus kelioms posūkių jungtims sumažėjo vidutiniai greičiai.

Jei dabartinio „Mercedes“ piloto Niko Rosbergo tėvas 1985 metais, vairuodamas „Williams-Hondą“, kvalifikacijoje greičiausią ratą prašvilpė vidutiniu 259 kilometrų per valandą greičiu, tai pernai greičiausią lenktynių ratą įveikęs „Lotus-Renault“ pilotas Kimi Raikkonenas galėjo didžiuotis tik 224 km/val. vidutiniu greičiu.

Ilgą laiką Silverstono šeimininkai, panašiai kaip Vokietijoje Niurburgringo ir Hockenheimo, buvo priversti dalytis „Grand Prix“ lenktynių šlove su Brands Hatch arena, tačiau nuo 1987-ųjų Silverstonas tapo vienintele „Formulės 1“ stotele Britų salose.

Silverstono lenktynių kompleksą dabar valdantis Britų lenktynininkų klubas nepagailėjo didelių investicijų pačiai trasai bei jos infrastruktūrai gerinti ir taip užsitikrino teisę rengti „Grand Prix“ serijos lenktynes daugelį metų į priekį. 52 ratai finišo link

Lyginant pirmąsias Silverstono trasoje vykusias „Formulės 1“ lenktynes 1950-aisiais su 886-tosiomis visoje jų istorijoje, kurios vyks šį sekmadienį, pokyčių, regis, nėra tiek daug.

Ratų skaičius nuo 70 sumažėjo iki 52, tačiau rato ilgis nuo 4649 metrų padidėjo iki 5891, o bendra lenktynių distancija sumažėjo beveik 20 kilometrų. Sekmadienį sportininkų iki finišo laukia 306,198 kilometro.

Tokios konfigūracijos trasoje, kurioje vyks jau penktosios lenktynės, greičio rekordas priklauso suomiui K. Raikkonenui ir buvo jis pasiektas pernai, kai Kimi su „Lotus-Renault“ vieną Silverstono ratą įveikė per 1 min. 34,661 sek.

Įdomu, kad trasos greičio rekordininkas net nepateko ant nugalėtojų pakylos, kurią pernai užėmė Markas Webberis, čia iškovojęs antrąją pergalę per savo karjerą, Fernando Alonso, kuris Silverstone yra laimėjęs irgi du kartus ir Sebastianas Vettelis, čia nugalėjęs tik kartą.

Prieš šių metų batalijas arenos šeimininkai pertvarkė drenažo sistemą trasos kraštuose ir tose vietose, kur kaupdavosi vanduo. Be to šalia 14-ojo posūkio esantys padangų apsaugos barjerai prailginti 50 metrų. Tai ir viskas.

600-asis „Williams“ startas

Didžiosios Britanijos „Grand Prix“ lenktynės bus 600-osios „Williams“ komandos istorijoje. Nuo 1977 metų, kai susikūrė ši britų ekipa, „Williams“ pilotai 297 kartus kopė ant nugalėtojų pakylos, laimėjo 114 lenktynių, septyni ekipos lenktynininkai tapo pasaulio čempionais, o komanda iškovojo 9 Konstruktorių taures.

Pasaulio čempionų titulais džiaugėsi „Williams“ pilotai Alanas Jonesas, Keke Rosbergas, Nelsonas Piquetas, Nigelas Manselas, Alainas Prostas, Damonas Hillas ir Jacquesas Villeneuve‘as.

Puikaus jubiliejaus proga sekmadienį „Williams“ bolidai bus paženklinti skaičiumi 600 ir logotipu su visų 691 ekipos darbuotojo pavardėmis.

„Nepriklausomai komandai, tokiai kaip „Williams“, 600 lenktynių – daugiau nei įstabus laimėjimas. Nuo tų laikų, kai susikūrė mūsų ekipa, į „Formulę 1“ atėjo ir, deja, buvo priverstos ją palikti net 78 komandos, - rengdamasis jubiliejui kalbėjo komandos įkūrėjas ir vadovas seras Frankas Williamsas.

– Tai tik dar kartą patvirtina, kiek energijos ir sumanumo turėjo įdėti tūkstančiai žmonių, kad „Williams“ gyvuotų taip ilgai. Todėl džiaugiuosi galėdamas su savo kolektyvu ir ištikimais ekipos gerbėjais šią neeilinę sukaktį atšvęsti namų lenktynėmis gerai žinomoje ir mieloje Silverstono trasoje“. Bandymams – naujos padangos

Po prieš savaitę pasibaigusio FIA tarptautinio tribunolo gerą nuotaiką išsaugoję „Pirelli“ padangų gamintojai paskelbė, jog kvalifikacijos ir sekmadienio lenktynėse sportininkai galės naudoti kietas ir vidutinio kietumo padangas.

Jei nelytų, lenktynininkams greičiausia tektų lankytis boksuose po 3 ar net 4 kartus, nes šiemet „Pirelli“ gaminamos padangos yra minkštesnės ir todėl sparčiau dyla.

Tačiau bene didžiausia naujovė laukia penktadienį, kai laisvųjų treniruočių metu „Pirelli“ gamintojai pasiūlys komandoms išbandyti prototipines kietas padangas, kurios buvo pateiktos Ispanijoje, tačiau ten jų bandymus sujaukė netikę tam gamtinės sąlygos.

Pagal šių padangų charakteristikas jos turėtų panašėti į pernykštes.

Lygina su Monaku

„Didžiosios Britanijos „Grand Prix“ varžybų pasiilgome ne vien todėl, kad po Kanados buvome priversti jų laukti kone mėnesį, - sako buvęs F 1 lenktynininkas Kristianas Klienas. – Tai ypatingas renginys, vyksiantis „Formulės 1“ lopšyje, o daugumai komandų - tai namų lenktynės. Čia iškovotos pergalės svarbą drįsčiau sulyginti su laimėtų lenktynių Monake reikšme.“

Buvęs lenktynininkas palankiai vertina atliktus rekonstrukcijos darbus, nes greituminę trasą, kurioje svarbiausią vaidmenį vaidino aerodinamika, pakeitė subalansuota trasa, kurioje galima ir įmanoma lenkti ir kurioje svarbiausias vaidmuo atitenka sportininkui, o ne technikai.

K. Klienas prognozuoja, jog sekmadienį pirmuoju smuiku čia grieš „Red Bull“ ekipa, nes nepaisant trasos pokyčių aerodinamikos vaidmuo išlieka labai svarbus, o tai būtent ir yra stiprioji RB9 bolidų pusė. Padangoms čia irgi tenka nemenki krūviai, todėl jas gali tekti keisti dažniau.

„Mane bene labiausiai domins „Mercedes“ poros Lewiso Hamiltono ir N. Rosbergo dvikova, nes tai bene stipriausias pilotų duetas, - teigia K. Klienas. – Jei aš vadovaučiau komandai, pirmiausia stengčiausi surasti būtent tokį lenktynininkų tandemą, vienas kitą verčiantį nuolat tobulėti. Šiemet itin ryški Nico pažanga, todėl abu „Mercedes“ pilotai yra lygiaverčiai ir nė vienam iš jų negalėčiau teikti pirmenybės“.

Silverstonas – viena mėgstamiausių trasų ir čempionato lyderio S. Vettelio, kurį itin žavi Copes, Maggots, Becketts ir Chapel posūkių jungtis.

„Jei kas gali būti čia neprognozuojamo, tai nebent britų salynui būdingas oras, kurį nuspėti išties sunku, - sako Sebiastianas, nekantriai laukiantis namų lenktynių nuo jo „Redd Bull“ komandos bazės vos per 30 kilometrų nutolusioje arenoje. – Su Silverstonu lyginti galėčiau nebent Suzuką, nes jokiose kitose trasose nėra tokių greitų posūkių, kuriuos sportininkai pralekia maždaug 270 km/val. greičiu.“

„Ferrari“ pilotas Felipe Massa prieš mūšį nebuvo linkęs tuščiažodžiauti ir interviu spaudai tepasakęs, jog sekmadienio batalijų žiedo charakteristikos tinka ir italų F138 bolidui.

Kokiais greičiais šįkart mus stebins lenktynininkai Silverstone, kuo pradžiugins ar kokių nelauktų siurprizų pateiks padangų gamintojai – visa tai ir dar daug reikšmingų dalykų, iš ko susideda „Formulės 1“ lenktynės, pamatysime jau šį sekmadienį.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.