Prie „Formulės 1“ slenksčio – rusų desantas

„Formulės 1“ pasaulis sveikina ketvirtąjį čempiono titulą paeiliui iškovojusį „Red Bull“ pilotą, 26-erių vokietį Sebastianą Vettelį.

Daugiau nuotraukų (1)

Juozas Mažeikis

Nov 1, 2013, 12:46 PM, atnaujinta Feb 20, 2018, 4:27 PM

Likus iki pirmenybių pabaigos dar trijų etapų varžyboms sekmadienį Indijoje „Formulės 1“ čempionatas neteko pagrindinės intrigos, nors tiesą sakant tai buvo tik laiko klausimas, nes vokietis jau seniai buvo susikrovęs lemiamą persvarą. Sebastianas ir šiemet ryškiai dominavo greitosiose trasose, o antroje čempionato pusėje nepaliko niekam nė menkiausių vilčių laimėjęs šešerias lenktynes paeiliui. S.Vettelis lygiai tris mėnesius, nuo Belgijos „Grand Prix“ lenktynių Spa trasoje iki pat pergalingojo finišo Budos trasoje, po lenktynių kopė tik ant aukščiausiojo nugalėtojų pakylos laiptelio.

Ne veltui statistikos specialistai šio amžiaus antrojo dešimtmečio pradžią vadina jaunojo vokiečio ryškaus dominavimo metais ir jau dabar spėlioja, ar Sebastianas nepagerins daugelio specialistų tiesiog neišklibinamais laikytus fenomenalius garsiojo jo tautiečio Michaelio Schumacherio rekordus?

Naujojo čempiono laukimo ir Sebastiano pergalės fone nublanko keletas įvykių, kurie kitu metu „Formulės 1“ orbitoje neabejotinai būtų susilaukę karštesnių diskusijų.

Nelauktas ruso everestas

Rudenėjančią „Formulės 1“ padangę prieš pat šešioliktojo etapo batalijas Indijoje tarsi žaibas perskrodė žinia, jog „Toro Rosso“ ekipa 2014 metų sezonui pasirašė kontraktą su devyniolikamečiu Rusijos sportininku Daniilu Kviatu.

Ši naujiena tapo didžiausiu netikėtumu ir pasaulio spaudai, kurios atstovams, ieškantiems žinių apie čempionės titulą ką tik apgynusios „Red Bull“ antrinės komandos pasirinkimą, teko intensyviai naršyti įvairiausius informacinius portalus.

Juolab, kad GP3 pirmenybėse, kurių laimėtoją nuo geidžiamiausios „Formulės 1“ skiria bent dvi pakopos, šiemet besivaržantis D.Kviatas praktiškai niekuo nepasižymėjo. Išskyrus nebent garsųjį jo viešą pavasarinį pareiškimą, jog laimėjęs GP3 nemato jokių kliūčių atsidurti „Formulėje 1“, kurį daugelis sutiko su plačia šypsena, ir tikru fiasko tapusias pirmąsias sezono lenktynes GP3 serijoje.

Tačiau nesėkmės Rusijos lenktynininko nesugniuždė, o tik grūdino. Dabar GP3 pirmenybėse jis žengia antras, nuo lyderio atsilikdamas 7 taškais, tačiau lenkdamas daugelį favoritais laikytų ir didesnę patirtį sukaupusių sportininkų. Ir ko gero patyliukais juokiasi iš skeptikų, nepatikėjusių jo garsiuoju pareiškimu.

Tačiau prisiminę pavasarinį Rusijos lenktynininko interviu buvę skeptikai dabar ieško atsakymo į klausimą, kokį pagrindą turėjo D.Kviatas taip kalbėti ir kieno paramą galbūt jau tada buvo užsitikrinęs?

Lygiagrečiai Daniilas dalyvauja ir Europos „Formulės 3“ čempionate, tačiau jo įskaitoje nesivaržo.

Rusijos spauda negaili vietos jauno sportininko karjeros šuoliui, neretai lygindama jį tiesiog su netikėtu Everesto užkariavimu. Ir pabrėžia, jog tai bus antrasis Rusijos pilotas aukščiausiajame pasaulio automobilių sporto ešelone, tačiau skirtingai nei kelią ten nutiesęs Vitalijus Petrovas visas karjeros pakopas įveikęs nuosekliai, vieną po kitos.

Daniilas savo kelią į automobilių sportą pradėjo 2002 metais gimtojoje Ufoje nuo kartingo, o jau po trejų metų džiaugėsi pirmąja šalies vicečempiono aukštuma „Raket“ klasėje.

2006 metais jis persikėlė į Italiją, iki pat šio sezono pradžios gyveno Romoje ir dalyvavo įvairiuose šios šalies kartingo čempionatuose, kur jį pastebėję „Red Bull“ komandos skautai įtraukė vilčių teikiantį sportininką į ekipos jaunųjų lenktynininkų rengimo programos sąrašą.

Pagrindiniai vaidmenys – ne geriausiems aktoriams

Pirmuoju ir ko gero rimčiausiu patikrinimu, jei ne kelialapiu, leidžiančiu bent belstis į „Formulės 1“ duris, Rusijos lenktynininkui, kaip ir daugeliui to paties tikslo siekiančių jo varžovų, turėjo tapti liepos viduryje Silverstone (Didžioji Britanija) vykę jaunųjų pilotų bandymai. Juose dalyvavo žemesnių serijų lenktynių čempionai ir prizininkai, pagrįstai laikomi artimiausiu „Formulės 1“ rezervu.

D.Kviatas per tris bandymų dienas apsuko tik 22 trasos ratus. Iš pradžių ruso debiutas prie „Toro Rosso“ vairo buvo atidėtas dėl trumpam sustreikavusios technikos, o vėliau bandymus teko užbaigti pievoje. Rusijos sportininkas teisinosi, jog klaidą išprovokavo bolido gedimas.

„Neabejoju, jog nuvažiavęs daugiau ratų būčiau buvęs tikrai greitesnis, tačiau ne visiems planams lemta tapti tikrove“, - atsikandęs gerokai prisvilusio pirmojo blyno guodėsi jaunasis Rusijos sportininkas, nusileidęs Nicolui Prostui, Carlosui Sainzui jaunesniajam, nekalbant jau apie sužibėjusį „Formulės Renault 3,5“ pirmenybių dalyvį portugalą Antonio Felixą da Costo.

Iki paskutinių dienų niekas neabejojo, kad kitais metais „Red Bull“ komandoje Marko Webberio vietą užimsiantį Danielį Riccardo „Toro Rosso“ ekipoje pakeis talentingiausias „Red Bull Junior“ programos dalyvis A.F.da Costa, tačiau paskutiniajame posūkyje prieš pat sutarties pasirašymo finišą jį netikėtai aplenkė D.Kviatas.

Kodėl? Štai čia svarbiausias klausimas, tačiau „Formulė 1“ – ne išimtis, kur pagrindiniai vaidmenys dalijami toli gražu ne labiausiai to nusipelniusiems aktoriams. Pilotų rinkoje – dar du rusai

Labai tikėtinas scenarijus, jog kitais metais be D.Kviato „Formulėje 1“ gali lenktyniauti dar du Rusijos sportininkai.

Gerokai anksčiau, nei ši sensacinga žinia, kuluaruose nuvilnijo kalbos apie dar vieno jauno ruso, septyniolikamečio Sergejaus Sirotkino neva pasirašytą kontraktą su „Sauber“.

Tačiau laikas ėjo, ir pasklidusią euforiją pamažu keitė šykštūs ir abstraktūs pranešimai apie vėluojamus atlikti pagal sutartį jaunojo rusų rėmėjų mokėjimus į tuštoką „Sauber“ iždą.

Pagaliau irgi prieš pat Indijos „Grand Prix“ lenktynes retai teklystantis Vokietijos „Auto Motor und Sport“ pranešė, jog kitais metais į „Sauber“ sugrįžta „Formulės 1“ lenktynių patirties jau turintis V. Petrovas, o S.Sirotkinui tokiu atveju pirmaisiais metais tektų tenkintis piloto-bandytojo vaidmeniu.

Įvardyta, jog užkardą į „Sauber“ garažus V.Petrovui atversiantis jo rėmėjų suformuotas 30 milijonų eurų (daugiau nei 130 mln. litų) biudžetas.

Prestižas nematuojamas pinigais

Iš kur tie pinigai – niekas nežino, tačiau sklando gandai, jog be garsiojo „Gazprom“, kurį daugiau nei reikėtų šeria ir Lietuva, čia irgi nebus apsieita.

Tačiau Rusija – tokia plati, o jos galimybės – praktiškai neišsemiamos arba, kaip dažnai sakoma, protu nesuvokiamos. Todėl ko gero ne tuščiom kišenėm išsvajotą „Formulės 1“ slenkstį jau peržengė ir D.Kviatas, o prie jo tebetrypčioja ir S.Sirotkinas.

Rusija pinigų tikrai nepagailės, nes šalies prestižo jais rusai nematuoja.

Beje, momentas tam itin palankus, nes trys jos atstovai aukščiausiame automobilių sporto ešelone – geriausias šalies trubadūras prieš kitais metais Rusijoje rengiamas pirmąsias „Formulės 1“ lenktynes, nekalbant jau apie Sočio žiemos olimpiadą.

Anksti kėlęs – nesigailėsi?

„Formulėje 1“ buvo ne vienas ir ne du atvejai, kai didesnis pinigų kapšas nusverdavo ryškesnį talentą. Sakoma, jog tokiu būdu į automobilių sporto viršūnę kelią prasiskynę sportininkai nejautę graužaties, tačiau ryškesnio pėdsako, bent dauguma jų, nėra palikę.

Prieš dešimtmetį vienintelis Vengrijai „Formulėje 1“ atstovavęs Zsoltas Baumgartneris, per du sezonus pelnęs vieną tašką, nesigraužė anksti palikęs olimpą, kuris jam suteikęs daugiau pesimizmo nei džiaugsmo.

Dabar vietos kitam sezonui tebeieškantis buvęs „Ferrari“ pilotas Felipe Massa iš anksto įspėjo komandas nesiūlyti jam kontraktų, numatančių, jog sportininkas tarsi jaunamartė atsineš rėmėjų sukauptą kraitį.

Tad ar neteks gailėtis ir D.Kviatui, ir sekti jo pėdomis siekiančiam S.Sirotkinui dėl anksti su trenksmu, tačiau galbūt ne pagal jų nuopelnus, atsivėrusių F1 vartų?

„Formulėje 1“ debiutavau sulaukęs dvidešimties ir būdamas tam visiškai nepasirengęs, tačiau negalėjau taip paprastai atsisakyti man pasitaikiusios progos, kurios daugiau galėjau ir nesulaukti, - neslepia „McLaren“ pilotas Jensonas Buttonas. – Tačiau nedaug stigo, jog būtent toks ankstyvas debiutas galėjo sužlugdyti visą tolesnę mano karjerą. Mat atsidūręs prie nekonkurencingo bolido vairo negalėjau nustatyti parametrų, pagal kuriuos mašiną būtų galima sureguliuoti taip, kad ji bent laikytųsi trasoje.“

J. Buttono nuomone, kitais metais „Formulės 1“ naujokams bus dar sunkiau, nes kuo toliau, tuo labiau, siekiant taupyti lėšas, ribojamas bandymų skaičius, o be jų tenka gailėtis net ir labai anksti kėlusiems.

Dar atviresnis buvo „Force India“ pilotas Paulas di Resta, prisipažinęs, jog patyrė nemenką šoką, sužinojęs apie staigų patirties stokojančio ruso karjeros šuolį tiesiai į stiprią vidutiniokę „Toro Rosso“. „Žmogų, kuriam tik devyniolika, kitąmet užgrius didžiulė našta. Bet jis gali ir nustebinti visus, todėl negalima nuvertinti nė vieno, praveriančio greičių pasaulio duris. Tačiau kelią iš GP3 į F1 visgi derėtų vadinti ne keliu, o milžinišku šuoliu“, - tvirtina škotas.

Ar tai bus trokštamas skrydis, ar negeidautinas krytis žemyn – pamatysime tik po metų.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.