Sezono pabaigtuvės – nesibaigiančios šventės fone

Daugelis „Formulės 1“ gerbėjų jau seniai laikosi nuomonės, jog Brazilijoje ir jos sinonimu tapusioje Interlagoso trasoje, kurios oficialus pavadinimas – Jose Carloso Pace‘o autodromas - derėtų ne nuleisti sezono uždangą, o pradėti čempionatų batalijas.

Priartėjo „Formulės 1” sezono uždangos nuleidimo metas.<br>AP archyvo nuotr.
Priartėjo „Formulės 1” sezono uždangos nuleidimo metas.<br>AP archyvo nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Juozas Mažeikis

2013-11-21 21:47, atnaujinta 2018-02-20 05:42

Gamtinės sąlygos čia ne prie ko. Temperamentingi ir triukšmingi šios šalies sirgaliai, užpildantys tribūnas dar likus gerokai laiko iki varžybų pradžios, su be perstojo gaudžiančiais savo būgnais čia sukuria nepakartojamą šventinę atmosferą, kuri, regis labiau tiktų sezono pradžiai, o ne visada kiek nostalgiškai pabaigai.

Sena, dar 1940 metais atidaryta trasa, kurią „Formulė 1“ atrado tik 1973-aisiais, matė ir su niekuo nepalyginamo triumfo akimirkų, ir upelius ašarų.

Pavogta brazilų laimė

Senieji šio autodromo lankytojai dar mena lėktuvo katastrofoje žuvusį Brazilijos lenktynininką J. C. Pace‘ą, kurio garbei pavadinta ši arena, vėliau jų širdis užkariavusį Nelsoną Piquet‘ą ar didžiausią brazilų dievaitį, prieš devyniolika metų Italijoje tragiškai žuvusį Ayrtoną Senną.

Atrodė, jog jų šešėlyje ilgam liks visi šios šalies lenktynininkai, tačiau 2008 m. tik per stebuklą čempionu netapo tada sparčiai kilusi jauna jų žvaigždė Felipe Massa. Tąsyk Interlagose irgi vyko paskutiniojo etapo lenktynės, kurias, norint tapti čempionu, buvo būtina laimėti „Ferrari“ pilotui F. Massai, ir tai su sąlyga – Lewisas Hamiltonas turėjo finišuoti šeštas ar žemesnėje pozicijoje.

Didžioji sezono drama baigėsi tik paskutiniuose distancijos metruose. Iki lenktynių finišo likus vos pusei rato fortūna buvo palankesnė namų arenoje lenktyniavusiam F.Massai, kuris ir kirto finišo liniją pirmas. Atrodė, jog nuo pragariško triukšmo tuoj grius Interlagoso tribūnos, vieningai sveikinusios brazilą, tačiau vos po akimirkos vietoje pelnyto triumfo F. Massa nesigėdydamas braukė karčias apmaudo ašaras.

Tokio scenarijaus niekas nesitikėjo, nes du paskutinieji lenktynių ratai L.Hamiltonui buvo tapę didžiausia jo gyvenimo drama, kurios apraiškų niekas negalėjo įžvelgti, kol prieš varžybų pabaigą vėl neprapliupo lietus.

Ketvirtoje vietoje važiavęs L.Hamiltonas po priverstinio padangų keitimo nusmuko į jam blogo dar nežadančią penktąją poziciją. Tačiau įnirtingai jį, o lenktynių pradžioje – ir F.Massą, medžiojęs tada dar „Toro Rosso“ pilotas, o dabar jau keturiskat pasaulio čempionas, „Red Bull“ pilotas Sebastianas Vettelis puikiu lenkimo manevru Lewisą be ceremonijų nustūmė į šeštąją poziciją.

Tai buvo daugiau nei perkūnas iš giedro dangaus. Juolab, kad iki lenktynių finišo buvo belikę vos kiek daugiau nei du ratai.

Kai visa „Ferrari“ stovykla jau buvo beatkemšanti šampaną, paskutiniojo rato paskutiniajame posūkyje L.Hamiltonas pralėkė pro paslaugiai jam geriausią trajektoriją užleidusio „Toyota“ piloto Timo Glocko bolido šoną, taip pakildamas į geidžiamiausią ir vienintelę jį galėjusią išgelbėti penktąją vietą.

Nors visas varžybas dominavęs F.Massa laimėjo įspūdingą pergalę, tačiau brazilo tąkart ji nešildė, nes laimėjęs mūšį Felipe vos vienu tašku pralaimėjo metų karą.

Tribūnos iš pradžių paplūdo ašaromis, o vėliau jas pakeitė įniršis. Nežinia kuo viskas būtų baigęsis, jei ne kilnus ką tik pralaimėjusio to paties F.Massos poelgis. Felipe pirmasis pasirūpino L.Hamiltoną praleidusio piloto ir „Toyota“ personalo sauga, kai įniršę sirgaliai po lenktynių savo įtūžį bandė nukreipti prieš Timo ir visą japonų komandą.

F.Massos patarimu jos nariai, tik persirengę kitų komandų uniforma ar net marškinėliais su Brazilijos futbolo rinktinės simbolika, galėjo saugiai palikti Interlagoso trasos prieigas.

Sudie, „Scuderia Ferrari“

Nuo tų dramatiškų dienų prabėgo lygiai penkeri metai. Sekmadienį ir vėl, nepriklausomai nuo paskutiniųjų sezono lenktynių baigties, Brazilijos sportininkas F.Massa atsidurs dėmesio centre. Nors šiemet brazilui ir vėl niekas nesišviečia. Net laimėjęs paskutines lenktynes, Felipe nepakiltų aukščiau dabar jo užimamos aštuntosios vairuotojų įskaitos vietos arba, nors ir nedalyvautų lenktynėse, žemiau irgi nenusmuktų.

Sekmadienio lenktynės Felipei, vėliau taip ir neprilygusiam savo paties 2008 metų pasiekimams, bus paskutinės italų komandos sudėtyje.

„Ferrari“ brazilas atidavė gražiausius savo sportinės karjeros aštuonerius metus, ir pagal šį rodiklį nusileidžia tik Michaeliui Schumacheriui. Su „Ferrari“ Felipe iškovojo 11 pergalių.

„Brazilijos „Grand Prix“ lenktynės – kiekvieno Brazilijos sportininko svajonė. Juolab, kad mano karjera prasidėjo būtent čia, prie Interlagoso prigludusiame kartodrome, vėliau čia dalyvaudavau žemesnių serijų lenktynėse, - atvykęs į gimtinę prieš paskutines sezono batalijas ir atsisveikinimo su „Ferrari“ lenktynes kalbėjo F.Massa. – Niekada nepamiršiu čia iškovotos pirmosios pergalės 2006-aisiais, kai pirmą sezoną atstovavau „Ferrari“. Juk bet kuris brazilas Interlagose laimėtą pergalę prilygina vos ne čempiono titului“.

Nors brazilo kišenėje jau guli kontraktas su „Williams“, Felipei gaila palikti italų komandą, su kuria laimėjo visas savo pergalingas lenktynes ir tik per plauką netapo čempionu.

„Didžiuojuosi, jog teko laimė pažinti „Ferrari“ kolektyvą, su šia ekipa švęsti daugelį puikių pergalių ir kartu išgyventi dėl lydėjusių nesėkmių. Būčiau laimingas, jei italų komandos gerbėjai prisimintų mane ir mano kuklų indėlį į šlovingą komandos pasiekimų metraštį“, - laukdamas paskutiniųjų lenktynių su raudonuoju bolidu kalbėjo F.Massa.

Ir džiaugsmas, ir nerimas

Taip jau būna, „Formulė 1“ irgi ne išimtis, kai vieni lieja apmaudą, - kiti džiaugiasi. Tačiau niekas nesiginčija, jog Interlagosas – viena puikiausių stotelių čempionato kalendoriuje, kur visada vyksta nuostabios, abejingų nepaliekančios lenktynės.

„Jei viską lemtų tik pelnyti taškai, besibaigiantį sezoną reikėtų laikyti geriausiu ligšiolinėje mano karjeroje ir būtų smagiausia jį baigti be kartėlio, - tik atvykęs į Braziliją planais dalijosi dešimtąją vairuotojų įskaitos vietą užimantis „Force India“ pilotas, škotas Paulas di Resta. – Nors oro prognozė nieko gero nežada, tačiau ar pliauptų lietus, ar šviestų saulė, čia nebūna blankių lenktynių. Todėl prognozuočiau, jog atsisveikinimo su sezonu ir senaisiais V8 varikliais akordas bus skambus ir įsimenantis tiek patiems lenktynininkams, tiek žiūrovams“.

„Williams“ komandos lenktynių inžinierių Heavy Puholarą prieš paskutines sezono batalijas Brazilijoje labiausiai jaudina nenuspėjami orai. Šiam metų laikui čia būdingos dažnos liūtys, dėl kurių senasis Brazilijos žiedas netgi patvinsta ir dėl to ne kartą yra tekę stabdyti lenktynes.

Trasa driekiasi 800 metrų aukštyje virš jūros lygio, todėl varikliai čia netenka maždaug 13 proc. galios. Tai kur kas daugiau, nei bet kurioje kitoje trasoje, kur rengiamos F1 lenktynės.

Apie lygų Interlagoso trasos paviršių belieka irgi tik pasvajoti, nors ir kiek kartų jį lygina naujai klodami asfaltą. Todėl padangos čia dyla itin sparčiai, o tai dar vienas galvosūkis šiemet daug kritikos sulaukusiems „Pirelli“ gamintojams, kurie į Braziliją atveža „Medium“ ir „Hard“ bolidų apavą.

Iki pirmenybių finišo – 71 ratas

Tačiau kritika ir priekaištai baigis sulyg paskutiniojo etapo finišu, iki kurio belieka tik 71 Interlagoso žiedo ratas arba 305,909 kilometro distancija. Vieno rato ilgis – vienas trumpesnių, tik 4,309 kilometro.

Greičio rekordas priklauso 2006 m. su „Formule 1“ atsisveikinusiam kolumbiečiui Juanui Pablo Montoyai, kurį jis užfiksavo dar 2004 m., vieną ratą nuskriejęs per 1 min. 11,473 sek.

Po variklių evoliucijos dabar lenktynininkai vieną ratą apsuka vidutiniškai per 1 min. 12 sek., arba gerokasi greičiau, nei bet kurioje kitoje trasoje.

Dar viena šio žiedo ypatybė – eismas prieš laikrodžio rodyklę. Tokių trasų F1 kalendoriuje – tik šešios.

Pilotai iki galo spausdamai akceleratoriaus pedalą važiuoja 61 proc. distancijos, o jai įveikti reikia maždaug 135 kg kuro. Vienam ratui – 1,9 kg. Tai vienas žemiausių rodiklių. Su papildomais 10 kg kuro bolidas viename rate sulėtėja maždaug 0,31 sek.

Kuriam lenktynininkui sėkmingiausiai susiklostys sezono finišas, pamatysime sekmadienį. Nors yra nemažai optimistų, pergalę prognozuojančių su „Formule 1“ atsisveikinančiam „Red Bull“ pilotui Markui Webberiui, tačiau komandos vadovas Christianas Horneris įspėjo australą, jog vargu ar čempiono titulą jau anksčiau užsitikrinęs S.Vettelis bus linkęs lengvai atiduoti pergalę.

Prieš savaitę pirmas finišavęs Ostine S. Vettelis pagerino pirmąjį iš daugybės M.Schumacheriui priklausiųsių rekordų, laimėjęs aštuntąjį etapą paeiliui ir dvyliktąsias lenktynes per sezoną. Daugiausia, trylika pergalių 2004 metais yra pelnęs M Schumacheris.

Jei S.Vettelis laimėtų ir paskutiniojo šių metų pirmenybių etapo batalijas Brazilijoje, jis pagal laimėtų lenktynių skaičių per vienerius metus susilygintų su legendiniu savo tautiečiu.

Pajutęs nuo rugpjūčio 25-osios jį jau neapleidžiančių pergalių skonį vargu ar Sebastianas sustos. Tegu ir nepralenkti, o atsistoti greta M. Schumacherio pagal dar vieną rodiklį – nemenka garbė dar nespėjusiam išpuikti keturiskart pasaulio čempionui.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.