Tamsioji Dakaro ralio pusė: mirties priežasčių įvairovė šiurpina

Bekelės ralio maratonas dažniausiai vadinamas sudėtingiausiomis pasaulyje lenktynėmis. Tačiau šioms varžyboms labai dažnai taikomas ir ne toks taurus epitetas – jos vadinamos kruviniausiu automobilių sporto renginiu.

2015 metais septintajame etape kanadietis Matthew Cambellas vos išnešė sveiką kailį.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
2015 metais septintajame etape kanadietis Matthew Cambellas vos išnešė sveiką kailį.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

2016-12-29 22:30, atnaujinta 2018-02-09 20:13

2016 metų Dakaras taip pat pareikalavo vienos aukos. Per audrą kilus sumaiščiai devintajame greičio ruože buvo partrenktas ir mirtinai sužalotas 63-ejų metų vyras. Jis čia buvo atvykęs stebėti lenktynių.

Automobilių sporto entuziastams su nekantrumu laukiant varžybų starto prisiminsime šiurpiausias šio legendinio ralio maratono tragedijas.

Verta pažymėti, kad jei 2014 metais Japonijos „Grand Prix“ etape įvykusi tragiška lenktynininko Jules'io Bianchi avarija „Formulės-1“ istorijoje buvo pirma ir vienintelė per pastaruosius 21-erius metus, tai Dakare situacija gerokai liūdnesnė.

Retos dykumų lenktynės baigiasi ne aukų, o sužeistųjų pasitaiko kiekvienais metais.

Nuo 1979 metų Dakaro ralis tapo 71 vieno žmogaus mirties priežastimi. Iš jų tik 28 buvo lenktynininkai ar šturmanai, mat dažniausiai žūva žiūrovai, mechanikai ir žurnalistai.

Šiose varžybose dalyvaujantys motociklininkai ne veltui vadinami visiškai nutrūktgalviais – kaip rodo praeities įrašai, jiems čia itin pavojinga. Per visą lenktynių istoriją jų žuvo net 19.

Dakaras taip pat pareikalavo šešių visureigių pilotų ir vieno sunkvežimio vairuotojo gyvybės.

Du ralio maratono dalyviai žuvo patekę į Afrikoje vykusių karinių konfliktus.

Bandė pasitaisyti šalmą

Pirmąja Dakaro auka tapo prancūzų motociklininkas Patrice'as Dodinas. Tai nutiko 1979 metų sausį vykusių pirmųjų lenktynių metu.

Nigerijos teritorijoje nusitęsusiame greičio ruože nuo Agadezo iki Tahoua bandydamas pasitaisyti šalmą prancūzas nesuvaldė savo „Yamaha“ motociklo ir krisdamas nuo jo trenkėsi galva į akmenį.

Sportininkas buvo nugabentas į ligoninę Paryžiuje, tačiau dėl patirtų traumų greitai mirė.

Susidūrimas su girtu vairuotoju

1986 metų sausio 2 dieną netoli Sete miestelio Prancūzijoje žuvo „Honda 500“ motociklą vairavęs 41-erių metų japonas Yasuo Kaneko. Jį trasoje partrenkė lenktynėse nedalyvavęs lengvasis automobilis „Peugeot“.

Kaip paaiškėjo, jo vairuotojas buvo apsvaigęs nuo alkoholio. Y. Kaneko žuvo vietoje ir tuo metu tik prasidedančioje Dakaro istorijoje jis buvo jau ketvirtoji auka.

180 km/val. šuolis per kopą

1988 metais prie DAF komandos sunkvežimio vairo sėdo olandas Theo van de Rijtas. Lenktynininko ambicijos buvo didžiulės – įrašyti savo vardą tarp sudėtingiausio ralio maratono nugalėtojų.

Sausio 9 dieną vykusio ilgo 675 kilometrų distancijos etapo nuo Djado iki Agadezo metu važiuodamas 180 km/val. greičiu ir šturmuodamas eilinę kopą nesuvaldė sunkvežimio.

Po nesėkmingo šuolio sunkiasvoris daug kartų vertėsi ir buvo visiškai suniokotas.

Avarijos metu iš kabinos iškritęs ekipažo inžinierius Keesas van Leovezijnas žuvo vietoje. Vairuotojui ir ekipaže buvusiam škotui Chrisui Rossui pavyko išsigelbėti. Jie buvo nugabenti į ligoninę Agadeze, o iš ten – į Olandiją.

Po šio incidento DAF nutraukė savo dalyvavimą Dakare, o techniką pardavė greičiausiam buvusios komandos lenktynininkui Johannesui de Roy'ui. Pastarasis į žinomiausią ralio maratoną ryžosi grįžti tik 2002 metais. Tuomet jam buvo jau 58 metai.

Jo sūnus Gerardas de Roy'us šiuo metu atstovauja „Iveco“ komandai ir yra vienas iš nedaugelio vairuotojų galinčių varžytis su „Kamaz“ ekipažais. K. van Leovezijnas iki šiol yra vienintelis sunkvežimio ekipažo narys žuvęs avarijoje.

Pavojingos sukilėlių kulkos

Tačiau tai nereiškia, kad sunkvežimių vairuotojai Dakare buvo saugūs.

1991 metų sausio 13 dieną „Citroen“ komandos paramos sunkvežimio vairuotojas Charlesas Cabannesas netoli Kadeouane miestelio Malyje pateko į vietos kariuomenės ir sukilėlių pajėgų susišaudymą.

Prancūzas mirė nuo šautinių žaizdų, o Dakaro ralio organizatoriai nusprendė atšaukti du Malio teritorijoje dar turėjusius vykti etapus. Lydimi sustiprintos apsaugos lenktynių dalyviai buvo palydėti iki pasienio.

Mina po sunkvežimio ratais

Deja, panaši istorija vėl nutiko praėjus penkeriems metams. 1996 metų sausio 3 dieną Maroke karinio konflikto auka vėl tapo „Citroen“ komandos mechanikas.

El Hassano – Smaros etapo metu paramos sunkvežimis užvažiavo ant vietos kariuomenės padėtos minos. Žuvo prie vairo sėdėjęs prancūzas Laurent'as Gueguenas.

Kartu su juo važiavę Pascalis Laudenotas ir Vincentas Baudenas sugebėjo palikti nuolaužomis virtusį sunkvežimį ir liko gyvi.

Šiurpi kaklo trauma

2005 metų sausio 11 dieną žuvo italų motociklų legenda Fabrizio Meoni. Dukart laimėjęs Dakaro ralį motociklininkas pirmajame vienuoliktojo etapo greičio ruože krito nuo savo KTM ir smarkiai susižeidė kaklą.

Incidentą matė iš paskos kitu motociklu važiavęs Davidas Fretigne. Jis bandė suteikti pirmąją pagalbą, tačiau visos pastangos buvo veltui. Atvykusiems medikams beliko tik konstatuoti F. Meoni mirtį.

Mirtis dėl karščio

Šiurpą keliantis faktas – mirtis Dakaro ralyje gali būti visiškai netikėta. Taip pat čia niekada nebuvo įmanoma užtikrinti į sportą įsitraukusių žmonių saugumo. Paskutinė auka dalyvių gretose užfiksuota visai neseniai – 2015 metais.

Sausio 6 dieną lenkų motociklininkas nepasirodė finiše, taip pat nesusisiekė su komanda ar organizatoriais.

Pastarieji pradėjo paiešką ir sportininką galiausiai rado maždaug 300 metrų nutolusį nuo San Juano – Čilecito etapo trasos. Vėliau paaiškėjo, kad jis mirė perkaitęs saulėje ir netekęs pernelyg daug skysčių.

Nukritęs sraigtasparnis

Taip pat verta prisiminti, kad Dakaro ralyje žūdavo ne tik dalyviai. Dažniausia tokių tragedijų priežastis – žiūrovus partrenkdavo visureigiai ar sunkvežimiai.

Kartais taip nutikdavo žmonėms neleistinoje vietoje bėgant per trasą, tačiau pasitaikė ir atvejų, kai į minią rėždavosi nevaldomos mašinos.

Išskiriamos dvi tragedijos, kurios kas kartą nusinešė penkių žmonių gyvybes. Stebinantis faktas, kad jos nėra tiesiogiai susijusios su lenktynėmis.

1986 metų sausį nukritus sraigtasparniui žuvo jo pilotas, trys žurnalistai ir radijo inžinierius, o po dviejų metų penki žiūrovai žuvo autobuso avarijoje.

Dakaro prakeiksmas

Jau pasibaigus šių metų ralio maratonui plačiai nuskambėjo istorija su 408 numeriu pažymėtu Lionelio Blaudo „Mitsubishi Lancer“ automobiliu.

Praėjus trims dienoms po to, kai ši mašina Dakaro trasoje mirtinai sužalojo 63-ejų žiūrovą ji buvo transportuojama į Argentiną.

Ją vežęs sunkvežimis pateko į avariją, kurioje buvo sužeisti septyni žmonės, o dar vienas žuvo. Prietaringi automobilių sporto entuziastai šį incidentą netgi pavadino Dakaro prakeiksmu.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.