Saugokitės - senelis už vairo!

Gyvenimiškos patirties nestokojantys vairuotojai iš tolo aplenkia „M” ženklu pažymėtą automobilį, o sankryžoje užsidegus raudonam šviesoforo signalui patyrę vairuotojai persirikiuoja į kitą eilę nei pradedantysis – tokių situacijų Lietuvoje, o ir visame pasaulyje, gausu. Žinoma, jei toje kitoje eilėje priešais stovi „klevo lapas“, akimirksiu imame galvoti, kad būsima žalia šviesoforo šviesa nebus ta, per kurią spėsime pravažiuoti. Nors šių vairuotojų grupių atstovų, rodos, tikrai netrūksta keliuose, yra dar viena, kuri ne tik erzina, bet ir kelia kur kas didesnę grėsmę nei prieš tai išvardintos – tai pagyvenę automobilių naudotojai.

Senjorai kelyje gali pridaryti rūpesčių, kaip ir jauni bei nepatyrę vairuotojai.<br>visualphotos.com
Senjorai kelyje gali pridaryti rūpesčių, kaip ir jauni bei nepatyrę vairuotojai.<br>visualphotos.com
Daugiau nuotraukų (1)

Vilius Steikūnas

Jun 30, 2012, 6:22 PM, atnaujinta Mar 18, 2018, 2:00 PM

Primena jie animacinio filmuko personažą „Misterį Magoo”, iš visų jėgų besistengiantį nulaikyti vairą rankose, nepaisant trumparegiškumo, kurioziškų situacijų ir didelio pavojaus. Norėtųsi, kad tai tebūtų klaidingas stereotipas, tačiau visame pasaulyje vairuotojai, kuriems daugiau nei 65 metai, sukelia daugiau eismo įvykių nei bet kuri kita amžiaus grupė, įskaitant paauglius.

Be to, vairuojančių senyvo amžiaus žmonių skaičius kasmet tik didėja, o iki 2030-ųjų metų Jungtinėse Amerikos Valstijose jų bus tris kartus daugiau nei šiandien. Pateisinimų vyresniesiems vairuotojams nestinga: su amžiumi prastėja rega, kognityviniai ir fiziniai gebėjimai. Bet ar tikrai būtent šie veiksniai lemia tokias dažnas pagyvenusių vairuotojų klaidas?

Dažniausiai ne. Tokią išvadą padarė psichologijos mokslų daktaras Aleksandras Polatsekas iš Masačiusetso Amhersto universiteto, drauge su kolegomis analizavęs pagyvenusių vairuotojų elgesį. Jie išsiaiškino, kad visoms amžiaus grupėms reikia lygiai tiek pat laiko nustatyti kliūtį kelyje – 3 sekundžių. Netiesa ir tai, kad pagyvenę vairuotojai mažiau dairosi aplink – jie tai daro taip pat dažnai, kaip ir jaunesnieji.

Skirtumas tik tas, kad senyvo amžiaus žmonės nėra tokie pastabūs būtent rizikingose situacijose. Taip yra dėl to, kad vyresnio amžiaus žmonės žymiai daugiau laiko skiria žiūrėjimui tiesiai į kelią, užuot ilgiau stebėję, kas vyksta kairėje ir dešinėje. Tai ne kas kita, o įprotis, kuris tiesiu keliu važiuojant nekliudo, tačiau sankryžose gali ir pražudyti. Laimei, įmanoma jo atsikratyti.

JAV mokslininkai taip pat atliko susijusį bandymą ir filmavo senyvo amžiaus vairuotojus, besivažinėjančius netoli namų. Jie nustatė, kad efektyviausias būdas atpratinti vyresniuosius nuo neteisingo vairavimo – ne mokyti ar komentuoti, o tiesiog rodyti jiems filmuotą medžiagą, kaip jie vairuoja. Pamatę savo klaidas, jie jau po kelių dienų dramatiškai pakeičia vairavimo įpročius, o labiausiai stebina tai, kad tobulėjimas tęsiasi visus metus po eksperimento!

Visgi niekam nesinori sulaukus garbaus amžiaus tapti dar vienu eiliniu „seneliu prie vairo“, tad belieka nepamiršti, kad naujam įgūdžiui susiformuoti tereikia dviejų savaičių pastangų. Jei nepakanka įkvėpimo jau šiandien pradėti taisyti netinkamus įpročius ir tapti geresniu už daugumą pasaulio vairuotojų, gal padės tai?

www.itnaujienos.lt

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.