Pernelyg protingi automobiliai tiesiog siutina vairuotojus (papildyta)

Šiuolaikinės įrangos prikrautas automobilis – lyg įkyri auklė, kuri nuolat reguliuoja vaiko gyvenimą. „Rinkis aukštesnę pavarą, nevažiuok greitai, pavargai – sustok kavos”, – nuolat pataria išmanusis automobilis. Tačiau mes juk ne vaikai ir mūsų nebūtina nuolat mokyti.

Viena beprasmiškiausių sistemų automobilyje: ji nusprendžia, kada vairuotojas pavargo ir pasiūlo jam pailsėti.<br>„Lietuvos rytas“
Viena beprasmiškiausių sistemų automobilyje: ji nusprendžia, kada vairuotojas pavargo ir pasiūlo jam pailsėti.<br>„Lietuvos rytas“
Daugiau nuotraukų (1)

Mindaugas Grinius („Vartai“)

Aug 8, 2012, 8:21 AM, atnaujinta Mar 17, 2018, 12:38 PM

Juokingiausia, kad daugiausia pylos gauna itin brangių, gausiai elektronika aprūpintų automobilių savininkai. Pigesni automobiliai nėra tokie įkyrūs.

Laimė, visas automobilyje apsigyvenusias aukles galima nutildyti mygtuko „Off” paspaudimu. Tačiau tai reikia daryti kiekvieną kartą paleidus variklį.

Nuolat išjungia variklį

Vienas blogiausių pavyzdžių – „Start/Stop” sistema. 

Ši sistema, kurios nereikia painioti su variklio paleidimo mygtuku, išjungia variklį, kai mašina stovi. 

Nuspaudus sankabos pedalą, variklis vėl automatiškai paleidžiamas.

Kokia šio proceso esmė? Degalų taupymas.

Mat variklis, veikdamas laisvomis apsukomis, vidutiniškai sunaudoja maždaug 1 litrą degalų per valandą. 

Būtent siekdami sutaupyti tą litrą gamintojai ir sugalvojo „Start/Stop” sistemą.

Gerai, jeigu kelyje nėra daug šviesoforų. Tada variklis išjungiamas ir paleidžiamas kartkartėmis.

Bet ką daryti pakliuvus į spūstį, kai reikia pajudėti keliolika metrų ir vėl sustoti?

Kai per minutę variklis išjungiamas ir įjungiamas 2 kartus, tai tikrai siutina. Be to, keliasdešimt kartų mažina starterio resursus ir nuolat eikvoja akumuliatoriaus energiją.

Be to, dažname automobilio modelyje ši sistema veikia anaiptol ne tobulai.

Kada jungti pavarą?

Beveik kiekviename šiuolaikiniame automobilyje jau yra indikatorius, rodantis, kada reikia įjungti aukštesnę ar žemesnę pavarą. 

Tai vėlgi sugalvota dėl ekonomiškumo – pasiekus atitinkamą greitį ir įjungus aukštesnę pavarą, automobilis naudoja mažiau degalų.

Kai kuriuose automobiliuose („Opel Astra”) šis indikatorius yra gana subtilus ir pernelyg nekrinta į akis. Tačiau kituose, pavyzdžiui, „Toyota Avensis”, prieš akis degančios žalios spalvos rodyklės, įsakmiai liepiančios pakeisti pavarą, erzina.

Tokios sistemos praverčia tik nepatyrusiems vairuotojams, kurie visiškai nejaučia ir negirdi automobilio. O daugeliui vairuotojų ant jų nusispjauti: kada noriu, tada ir jungiu pavarą.

Siūlo sustoti kavos

Viena kvailiausių ir mažiausiai reikalingų sistemų, kurią „Mercedes-Benz” pristatė 2009 metais ir gavo prizą už inovacijas, yra „Attention Assist” sistema.

Jos paskirtis – nustatyti, kada vairuotojas yra pavargęs, praranda koncentraciją, ir pasiūlyti jam pailsėti.

Kartu su garsiniu signalu prietaisų skyde užsidega kavos puodelio simbolis ir klausimas „Time for a break?” („Laikas padaryti pertrauką?”).

Patys gamintojai aiškina, kad taip kontroliuojamas vairavimas: be automobilio greičio ir šoninės akceleracijos, sistema taip pat fiksuoja kitus dalykus, pavyzdžiui, vairo judesius, indikatorių ir pedalų veikimą, daugelį specialių valdymo operacijų ir išorinių veiksnių, tokių kaip šoninis vėjas ar nelygus kelio paviršius.

„Mercedes-Benz” gamintojai aiškina, kad per pirmąsias keletą kiekvienos kelionės minučių „Attention Assist” sudaro individualų vairuotojo elgesio modelį, kurį automobilio elektronikos valdymo įrenginys nuolat lygina su esamu vairavimu ir vairavimo situacija. 

Taip sistema atpažįsta tipiškus nuovargio požymius ir atitinkamai įspėja vairuotoją.

Bandžiau apgauti šią sistemą: automobiliu gana dinamiškai važinėjau po miestą, nuvažiavau į Kauną ir atgal, bandžiau imituoti pavargusį – kurį laiką nemirksėjau, nejudinau galvos, pats nejudėjau prie vairo – jokios reakcijos.

Turbūt reikėjo visą kelią važiuoti užsimerkus, kad pažadinčiau šią išmaniąją sistemą, kuri pati miega?

Beje, kai savo įžvalgomis pasidalijau su kolegomis iš Latvijos ir Estijos, jie teigė patyrę tą patį – nė vienam jų nepavyko apsimesti pavargusiam. Bet gal mes tik blogi aktoriai?

Vibruoja vairas arba sėdynė

Vis labiau populiarėja apie eismo juostą žyminčios linijos kirtimą įspėjanti sistema „Lane Departure Warning”. Tai neblogas dalykas, ypač važiuojant naktį ar pavargus.

Jeigu vairuotojas pradeda snūduriuoti ir automobilis pradeda keisti trajektoriją, užvažiavus ant linijos suvibruoja vairas arba vairuotojo sėdynė („Citroën C5”), tarsi įspėdami ir pažadindami vairuotoją.

Žinoma, ir šią sistemą galima išjungti.

Tačiau jei esi žvalus ir nepavargęs, važinėji dieną mieste, kai nuolat tenka manevruoti, kiekvieną kartą persirikiuojant ar lenkiant kitą automobilį vairo vibracija tikrai nėra pats maloniausias dalykas.

Tarsi košmariškas sapnas

Kaip bet kurį sveiko proto vairuotoją erzinantį reiškinį reikėtų išskirti elektromobilį „Tazzari Zero”.

Tai beveik šimtą tūkstančių litų kainuojantis dvivietis nesusipratimas ant ratų. 

Ankštas, kietas, pasibaisėtinos salono kokybės ir neadekvačios kainos.

Tokį neseniai su nemaža pompastika įsigijo Lietuvos paštas – jo atstovai netruko pasigirti, kad, palyginti su įprastu benzininiu, šis elektromobilis jiems leis sutaupyti.

Gal ir leis, tačiau kol „Tazzari Zero” pradės taupyti ir atpirks investicijas į jį, teks nuvažiuoti 233 tūkstančius kilometrų.

Gamintojai deklaruoja, kad „Tazzari Zero” nuvažiuoti 100 km kainuoja šešis litus, o jo pradinė kaina – 87 tūkst. Lt.

Panašaus dydžio, tačiau kur kas kokybiškiau pagamintas „Toyota iQ” su vieno litro benzininiu varikliu kainuoja nuo 45 tūkst. Lt, o šimtas juo nuvažiuotų kilometrų kainuoja 24 litus.

Taigi šimto kilometrų sąnaudų skirtumas tarp šių automobilių – vos 18 litų. Be to, reikia įvertinti ir papildomus nepatogumus: „Toyota iQ” su pilnu degalų baku gali įveikti apie 600 km, o itališką „Tazzari Zero” jungti prie 220 V įtampos lizdo reikia kas 140 kilometrų (bent jau taip deklaruoja gamintojas).

Tad šių automobilių kainos susilygins tik tada, kai jie nuvažiuos po 233 tūkstančius kilometrų. Kaip tada atrodys „Tazzari Zero” ir kaip veiks jo akumuliatoriai? Galima tik užjausti šio automobilio pirkėjus.

Ko galima išvengti?

Kai kurių visiškai nereikalingų dalykų automobiliuose galima išvengti, mat jie paprastai užsakomi už papildomą mokestį.

Medinis vairas. Tiesa, sutinkamas vis rečiau. Dažniausiai tose vietose, kuriose vairas laikomas rankomis, yra natūrali oda. Tačiau jeigu vairas tik iš medžio – tai beviltiškai nepatogus dalykas, nes slidus.

Aliumininiai pedalai. Jie montuojami sportiniuose modeliuose. Jeigu ant tokių pedalų nėra gumos arba vairuotojas avi netinkamą avalynę, jie tampa pavojingai slidūs.

Oro jonizatorius. Niekas dorai nesugeba paaiškinti, ką jis daro. Tačiau „Renault Latitude” modelio aprašyme jam skirta gana daug vietos.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.