Už Kauno duobėse apgadintą automobilį mokės ir vairuotojas

Nuolat dėl duobių keikiamo Kauno savivaldybė sulaukė palengvėjimo. Vienoje iš bylų dėl prastoje gatvėje apgadinto automobilio teismas priėmė sprendimą – nuostolius atlygins abi pusės. Esą kalta ir gatvės nesutvarkiusi savivaldybė, ir eismo sąlygų neįvertinęs vairuotojas.

Kaunas - rekordininkas dėl bylų teismuose apdaužytų automobilių savininkams atlyginti nuostolius.<br>L. Pileckas
Kaunas - rekordininkas dėl bylų teismuose apdaužytų automobilių savininkams atlyginti nuostolius.<br>L. Pileckas
Daugiau nuotraukų (1)

Lukas Pileckas

Jan 17, 2013, 7:00 PM, atnaujinta Mar 13, 2018, 6:35 PM

„Tai normalu, nes savivaldybė nepasirūpino duobe, o vairuotojas nepasirinko saugaus greičio. Manau, kad nuostolius padalinti per pusę – teisingas dalykas“, - neabejojo Kauno administracijos direktorius Dainius Ratkelis.

Pasak valdininko, toks teismo sprendimas turėtų pristabdyti sukčiauti nevengiančius vairuotojus.

„Yra vienas veikėjas, dėl kurio kreipėmės į teisėsaugą. Per itin trumpą laiką savo automobilį Kauno gatvėse jis esą apgadino gal net penkis kartus. Šis skaičius mums sukėlė įtarimų“, - sakė administracijos direktorius.

Nori daugiau lėšų

D. Ratkelis mano, kad žala dėl duobių - bausmė ne tik savivaldybėms, bet visai šaliai, nes nuostoliai atlyginami mokesčių mokėtojų pinigais. Besipiktinantiems Kauno gatvių būkle valdininkas siūlo dėmesį atkreipti į tai, kokiomis dalimis lėšos skiriamos valstybinės reikšmės ir savivaldai priklausantiems keliams tvarkyti.

„Valstybinės reikšmės keliai nuolat taisomi, tvarkomi. O pažiūrėkite į savivaldybes - ne tik Kauno, bet to paties Vilniaus ar kitų miestų - duobių čia netrūksta. Tačiau skiriami pinigai panaudojami tik keliams tvarkyti, jų pravalgyti neįmanoma. Todėl aišku, kad lėšų labai trūksta“, - tikino pašnekovas.

Sprendimą vertina atsargiai

Tuo tarpu nuolat su skirtingomis savivaldybėmis dėl duobėse apgadintų automobilių besibylinėjantys draudikai Kauno vadovus nudžiuginusį sprendimą vertina atsargiai.

Viena didžiausių šalies draudimo bendrovių „Lietuvos draudimas“ per 2012 metus turėjo apie 20 bylų su Kauno savivaldybe dėl žalos atlyginimo automobilių savininkams, kurie savo transporto priemones apgadino įvažiavę į duobę gatvėje ar kelyje.

Visos šios bylos pirmos instancijos teismuose buvo laimėtos, aukštesnės instancijos teismas 3 bylose pakeitė sprendimą savivaldybės naudai. Tokių bylų, kuriuose teismas dėl žalos, atsiradusios įvažiavus į duobę, pripažintų abipusę kaltę, įmonės praktikoje iki šiol nebuvo.

„Kiekvieną tokią pretenziją teismas nagrinėja atskirai ir vertina žalos atsiradimo aplinkybes atsižvelgdamas į konkrečią situaciją. Todėl kai kuriais atvejais kaltę ir įvažiavus į duobę patirtą žalą būtų galima dalinti per pusę - savivaldybei ir nukentėjusiajam. Tačiau kiekvienas toks atvejis yra skirtingas, todėl pripažįstant kaltę, reikia vertinti konkrečias aplinkybes“, - sakė įmonės Žalų išieškojimo skyriaus vadovė Violeta Rimonienė.

Kituose didmiesčiuose – Vilniuje, Klaipėdoje šiuo metu „Lietuvos draudimas“ dėl duobių keliuose į teismus nėra kreipęsis. Iš pradžių su kelio savininku bandoma tartis geranoriškai, tik vėliau kreipiamasi į teismą. Artimiausiu metu teismą pasieks keli „Lietuvos draudimo“ ieškiniai minėtuose miestuose.

Bendra būklė – lemiama

Kaune esančio „Premus“ serviso vadovas Jonas Gutauskas važiavimą duobėtomis gatvėmis lygina su keliavimu bekele. Automobilių pravažumą didinančiai ir važiuoti bekele pritaikančiai įmonei vadovaujantis vyras neabejoja, kad kasdienis automobilio naudojimas duobėtose gatvėse kenkia daugybei mašinos mazgų.

„Važiuojant per duobes visa pakaba dirba kur kas smarkiau, nei važiuojant lygiu keliu. Didesne amplitude dėl duobių ar nelygumų svyruojančiai mašinai tenka dažniau keisti gumines atramas, amortizatorius, vairo traukę, stabilizatorius“, - pasakojo J. Gutauskas.

Kiek gadinamas automobilis, priklauso ir nuo jo konstrukcijos bei padangų. Specialistas siūlo atsargiai žiūrėti į itin populiarius „Audi A6“, BMW, „Mercedes-Benz“ modelius. Šioms mašinoms duobės pakenkti gali per kelis mėnesius ar net kelias dienas. Taip pat, jei įmanoma, verta rinktis ne žemo profilio padangas.

Tuo tarpu populiarieji „Toyota Avensis“, „Corola“, dar keletas modelių duobėtas miesto gatves be problemų atlaikyti gali ir keletą metų.

„Prie kai kurių modelių važinėjant miesto ritmu ar gyvenant užmiestyje, kai kasdien 20 km tenka nuvažiuoti asfaltu ir 5 žvyrkeliu, kišti rankų neprireikia ir per keletą metų. Tuo tarpu, kai kurių prabangių miesto visureigių važiuoklės neatlaiko net metų“, - sakė J. Gutauskas.

Tiesa, pašnekovo manymu, Kaunas tikrai nėra pačias blogiausias gatves turintis miestas. Dėl panašių problemų kenčia daugumos Lietuvos miestų gyventojai, įskaitant ir sostinę.

Policija ragina saugotis

Kad prasta gatvių būklė Kauno vairuotojams kelia pavojų, prieš keletą dienų paskelbė ir miesto policija. Keičiantis temperatūroms ledu virstanti drėgmė ir taip duobėtas gatves pavertė dar sunkiau įveikiamu iššūkiu. Problemas rodo ir statistika, nuo sausio 1 d. į policija kreipėsi 16 vairuotojų, kurie dėl duobių patyrė žalą. 

Pasak miesto Kelių policijos valdybos viršininko Dano Česnausko, duobės itin pavojingos vietose, kur didesnis greitis. Ten itin didelė galimybė, kad vairuotojas automobilio nesuvaldys ir įvyks nelaimė, kurioje gali nukentėti ir kiti eismo dalyviai.

„Yra atvejų, kai nuo kelio nuvažiuojama pamačius ežiuką ar paukščiuką. Netikėtai pastebėta ar apskritai nepastebėta duobė yra kur kas pavojingesnė“, - neabejojo pareigūnas.

Net pažymėtų duobių išvengti ne visada pavyksta. Liūdnu tokios situacijos simboliu galėtų būti šalia jau minėtos T. Masiulo gatvės duobių gulinčios nuolaužos – tvorelės šipuliai ir automobilio rato dangtis. Tiesa, tokių besimėtančių dangčių vos per pusvalandį mieste galima pastebėti ne vieną ir ne du. Šios dalys nuo automobilių paprastai nukrenta dėl prasto kelio.

„Keičiantis temperatūroms problema visada paaštrėja. Tačiau situacija nėra tragiška. Pastebėtas duobes stengiamasi užpilti, o netrukus jos bus sutvarkytos šaltu asfaltu“, - tikino miesto Tvarkymo skyriaus vedėjas Aloyzas Pakalniškis.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.