Nuogąstauta buvo be reikalo: tūkstančiams vairuotojų draudimas nepabrango

2012 metų gruodžio 21 dieną Europos Sąjungoje įsigaliojusios naujos draudimo taisyklės, pagal kurias vyrams ir moterims dėl lyties negali būti taikomos skirtingos draudimo įmokos, privertė sunerimti vairuojančias moteris Lietuvoje. Dauguma buvo įsitikinusios, kad nuo šiol joms padidės privalomojo vairuotojų civilinės atsakomybės draudimo įmokos. Tačiau nuogąstauta buvo be reikalo: draudimo kaina nepakito.

Nors moterys ir padaro daugiau avarijų, tačiau jos būna gana menkos ir didelės žalos nepadaro.<br>V. Balkūnas asociatyvi nuotr.
Nors moterys ir padaro daugiau avarijų, tačiau jos būna gana menkos ir didelės žalos nepadaro.<br>V. Balkūnas asociatyvi nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Mindaugas Grinius

Jan 21, 2013, 12:43 PM, atnaujinta Mar 13, 2018, 2:27 PM

„Šie pakeitimai labiausiai susiję su gyvybės ir nelaimingų atsitikimų draudimu, mat moterų gyvybės trukmė yra ilgesnė nei vyrų, o rizika - mažesnė. Tuo tarpu civilinės atsakomybės draudimo kainoms šie pokyčiai įtakos neturi“, - aiškina Audrius Pilčicas, bendrovės „ERGO Lietuva“ civilinės atsakomybės, nelaimingų atsitikimų, transporto priemonių ir sveikatos draudimo departamento direktorius.

„Mūsų bendrovėje pats svarbiausias veiksnys vertinant riziką ir skaičiuojant draudimo įmoką yra ne lytis, bet vairavimo stažas“, - tikina A. Pilčicas.

Jam antrina ir didžiausios šalyje draudimo bendrovės „Lietuvos draudimas“ gyventojų draudimo skyriaus vadovas Andrius Gimbickas.

„Privalomajam civilinės atsakomybės draudimui jokių pokyčių ir jokios įtakos ši ES direktyva neturėjo, tačiau draudžiantis nuo nelaimingų atsitikimų įvyko šioks toks „perskirstymas“ - dabar šis draudimas moterims kainuoja iki 10 procentų brangiau, o vyrams - iki 10 proc. pigiau“, - kalba jis.

Iki šiol Lietuvoje pagal Draudimo priežiūros komisijos nutarimą buvo numatyti tik keli atvejai, kai lytis galėjo nulemti draudimo įmokos dydį.

Komisija pripažino lytį lemiamu veiksniu, vertinant mirties, sergamumo, traumų bei neįgalumo rizikas.

„Teoriškai svarstant, jeigu draudikai galėtų taikyti lyties faktorių vertinant riziką ir vienareikšmiai moterų rizikingumas būtų mažesnis nei vyrų. Tačiau privalomajame civilinės atsakomybės draudime tokia kainodara niekuomet nebuvo taikoma, o rizikos grupių skirtumus pagal šį kriterijų visuomet sumoka bendrai visi vartotojai“, - tikina pašnekovas.

Naujienos papiktino britus

A.Pilčicas teigia, kad tiek daugelyje Europos šalių, tiek Lietuvoje lytis niekada nebuvo svarbus veiksnys vertinant besidraudžiančiojo civilinės atsakomybės riziką.

Pašnekovo teigimu, į lytį daugiausiai dėmesio iki šiol kreipė Didžiosios Britanijos draudikai. Iki šiol jaunoms moterims britų salyne draudimo kaina buvo mažesnė, nes draudikai jas laiko mažesne grėsme keliuose nei tokio paties amžiaus vyrus.

Didžiojoje Britanijoje atlikti tyrimai parodė, jog nors moterys ir padaro daugiau avarijų, tačiau jos būna gana menkos ir didelės žalos nepadaro. Tuo tarp vyrai eismo įvykių padaro mažiau, tačiau juose net 39 procentai baigiasi mirtimi.

Britanijos draudimo kompanijų asociacija nėra patenkinta pokyčiais.

Jos atstovai iki šiol įsitikinę, kad lytis yra lemiamas bent trijų pagrindinių kategorijų draudimo - civilinės atsakomybės, gyvybės ir (arba) metinės rentos bei privataus sveikatos draudimo - rizikos vertinimo veiksnys.

Britai teigia, kad dėl naujos tvarkos 31 - 35 metų amžiaus moterims civilinės atsakomybės draudimas gali pabrangti net iki 50 svarų (apie 200 litų) per metus.

Automobilių Asociacijos (AA) atstovai sako, kad didžiausią kainų šuolį turėtų pajusti jaunesnės moterys.

„Taip yra todėl, kad šiuo metu didžiausias kainų skirtumas skirstant pagal lytis yra tarp 17 - 22 metų amžiaus jaunimo. Draudimo įmokų kaina gali pakilti iki jaunoms moterims gali padidėti iki 20 procentų“ - tikina AA atstovas Ianas Krauderis.

Pigiausia - Zarasuose

Kai kuriose kitose šalyse, pavyzdžiui, Prancūzijoje draudikai, vertindami besidraudžiančiojo rizikos grupę, prašo pateikti pačios įvairiausios informacijos apie save. Netgi apie tai, ar klientas rūko, ar yra vedęs ir panašiai.

Lietuvoje veikiančios draudimo bendrovės taip smulkmeniškai klientų nenagrinėja, vienas svarbiausių faktorių vertinant riziką yra vairavimo stažas.

„Vien vairuotojo amžius tikrai nėra lemiamas veiksnys. Gali būti taip, kad, pavyzdžiui, 50 metų amžiaus vairuotojas turi tokį patį vairavimo stažą kaip 20-metis“, - kalba A. Gimbickas.

Pavyzdžiui, „Lietuvos draudime“ vertinant kliento riziką, atsižvelgiama į daugelį faktorių: vairuotojo stažą, jo gyvenamąją vietą, iki tol patirtų eismo įvykių kiekį, automobilio techninius parametrus, vairuotojo amžių. Bet neatsižvelgiama į lytį.

Todėl, priklausomai nuo šių faktorių, privalomojo civilinės atsakomybės draudimo įmoka vidutiniškai gali siekti nuo 250 iki 1000 litų.

Įmoka didėja, jeigu draudėjas ketina automobilį vairuoti užsienyje, ypač tose šalyse, kuriose eismas vyksta priešinga puse nei Lietuvoje. Taip pat - jeigu tą automobilį be draudėjo ketina vairuoti ir kiti asmenys.

Nepriklausomas draudimo brokeris, dirbantis su įvairiomis kompanijomis, portalui lrytas.lt sakė, kad labai daug lemia draudėjo gyvenamoji vieta.

Didžiuosiuose miestuose civilinės atsakomybės draudimas kainuoja brangiausiai. Tuo tarpu Utenos apskrityje jis yra vienas pigiausių. Pavyzdžiui, Zarasų gyventojas gali apsidrausti iki 40 procentų pigiau nei tokio paties amžiaus ir rizikos grupės vilnietis.

Padės specialus prietaisas?

Didžiojoje Britanijoje populiarėja paslauga, vadinama „Sumokėk tiek, kiek vertas tavo vairavimas“.

Tam reikia nedidelio prietaiso, kuris kontroliuoja ir vertina vairuojančio veiksmus: paros metą, kuomet vairuojama, kiek kilometrų (mylių) nuvažiuojama, važiavimo greitį. Taip pat posūkių įveikimą ir stabdymą - kiek jėgos ir įtakos tam turi vairuotojas.

Draudimo kompanijos, gavę visą šią informaciją, gali pasiūlyti draudimo kainą, labiausiai atitinkančią vairuotojo gebėjimus.

Markas Grantas, portalo insurethebox.com verslo plėtros direktorius, sako, kad atsargus vairuotojas tokiu būdu gali sutaupyti daug pinigų.

„Jei esate vaikinas, bet vairuojate kaip mergina, tai ir mokėsite tiek, kiek moka mergina. Tokiu būdu jauni ir atsargūs vairuotojai gali sutaupyti šimtus svarų“, - tiktina M. Grantas.

Lietuvoje draudikai tokios metodikos kol kas nenaudoja.

Drausmingiausi – vidutinio amžiaus vyrai

Drausmingiausias vairuotojas Lietuvoje yra 40–55 metų vyras, gyvenantis mieste ir vidutiniškai turintis 26 metų vairavimo stažą – tai paaiškėjo susumavus Lietuvos policijos Eismo priežiūros tarnybos ir draudikų duomenis.

Tokį portretą pavyko nupiešti nustačius drausmingiausius vairuotojus, turinčius nepriekaištingą dešimties metų vairavimo istoriją.

Draudimo bendrovė „PZU Lietuva” juos atrinko iš beveik 50 000 vairuotojų. Atsitiktinai pasirinktų 50 kandidatų vairavimo istoriją nuo 2002 metų papildomai įvertino policija.

Šie duomenys paneigė mitą, kad drausmingiausi vairuotojai gyvena mažesniuose miesteliuose ir retai važinėja.

Mažiausiai eismo įvykių sukelia tie vairuotojai, kurie laikosi Kelių eismo taisyklių, nesvarbu, kaip dažnai vairuoja. Pagarba kitiems eismo dalyviams, atidumas ir vairavimo patirtis gali padėti išvengti nelaimių kelyje.

Policijos duomenimis, Lietuvoje kasmet įvyksta apie 4 tūkstančius eismo įvykių, kuriuose žūsta arba sužeidžiami žmonės, ir daugiau kaip 20 tūkstančių techninių eismo įvykių, per kuriuos apgadinamos transporto priemonės.

˙˙

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.