Lenktynių trasoje laimi šaltas protas, ne greitis (atnaujinta)

Šiose lenktynėse svarbesnis kantrybės, o ne meistriškumo egzaminas. Susitvarkyti su emocijomis dažnai sunkiau nei sutaisyti mašinos gedimus. Bekelės varžybose aplink Lietuvą „4x4 Perimetras” nestigs emocijų, o kantrybės taurė neretai bus perpildyta.

Patyręs bekelės šturmanas ir vairuotojas S. Jurgelėnas turėjo daugybę progų pajusti adrenalino skonį, tačiau ne kartą įsitikino: šaltas protas neretai svarbiau nei nutrūktgalviškas greitis.<br>T. Tumalovičius
Patyręs bekelės šturmanas ir vairuotojas S. Jurgelėnas turėjo daugybę progų pajusti adrenalino skonį, tačiau ne kartą įsitikino: šaltas protas neretai svarbiau nei nutrūktgalviškas greitis.<br>T. Tumalovičius
Daugiau nuotraukų (1)

Eglė Šilinskaitė ("Lietuvos rytas")

May 17, 2013, 4:58 PM, atnaujinta Mar 6, 2018, 3:03 PM

Bekelės lenktynėse, kaip ir versle, svarbiausia – judėti pirmyn. Stovėdamas vietoje tikslo nepasieksi. Keleto verslo konsultavimo įmonių valdybos narys 40-metis Saulius Jurgelėnas ne kartą tuo įsitikino ir versle, ir važinėdamas bekelėmis.

Nuo 2003-iųjų Lietuvos bekeles šturmuojantis S.Jurgelėnas šiemet ekipaže su Benediktu Vanagu debiutavo legendiniame Dakaro ralyje, 2009 ir 2010 m. jie įveikė Šilko kelią, 2009 m. „Ladoga Trophy” varžybose važiuodami „Suzuki Jimny” TR1 klasėje užėmė antrąją vietą.

2008 m. būdamas Ruslano Bičenovo šturmanas S.Jurgelėnas įveikė „Libya Desert Challenge”, o 2010 m. Abu Dabio ralyje važiuodamas su B.Vanagu susilaužė du stuburo slankstelius.

Patyręs bekelės šturmanas ir vairuotojas S.Jurgelėnas turėjo daugybę progų pajusti adrenalino skonį, tačiau ne kartą įsitikino: šaltas protas neretai svarbiau nei nutrūktgalviškas greitis.

„4x4 Perimetro” organizatorius konsultuojantis verslininkas ir lenktynininkas tai primena ir šių lenktynių dalyviams.

Ateinantį savaitgalį trečiąkart vyksiančiose bekelės varžybose „4x4 Perimetras” palei Lietuvos sieną greitis bus svarbus, bet dar svarbesnė bus kantrybė ir gebėjimas laiku paspausti stabdžio paminą.

Murdytis purve nereikės

Adrenalino ir bekelės fanatikai mėgsta murdytis purve, maudytis smėlio ežeruose, vis mėgindami išvažiuoti keliais, kuriais kitas važiuoti iš viso nesiryžtų. „4x4 Perimetras” – kiek kitokios varžybos.

Maždaug 2000 km maršrute aplink Lietuvą nebus ruožų, kuriuose galėtų prireikti gervės, padedančios ištraukti įstrigusį automobilį. Per „4x4 Perimetrą” daug svarbiau bus susigaudyti kelio knygoje, vadinamojoje legendoje, ir kuo greičiau pasiekti tikslą.

„Varžybų trasa išskirtinė tuo, kad bus siekiama važiuoti kuo arčiau Lietuvos pasienio. Kai kur tokiais keliukais, kuriais, be vietinių, niekas niekada nevažiavo, – šypsojosi S.Jurgelėnas. – Žinoma, nebus išvengta ir pasienio su Lenkija, kurio kaip ir nebeturime – ten nelaksto pasieniečiai su šunimis, niekas neakėja saugumo juostų, bet ten yra vietų, į kurias niekas neužklysta, nes paprasčiausiai nešauna tokia mintis.”

Nors Lietuvoje nėra kalnų ir neįmanoma parengti trasos jų serpantinais, o kopos saugomos ir nedidelės, mūsų šalyje yra vietų, kurias pamačius sunku patikėti, kad turime tokį skirtingą kraštovaizdį.

Akmenės karjere „4x4 Perimetro” dalyviams teks kovoti su skardžiais ir uolomis, Pabradės poligone – su smėliu. 

Ten jau bus svarbus ne tik tikslumas, bet ir meistriškumas, nes ruožai – techniškai sudėtingi.

„Tačiau tai nebus lietuviams tiesiogine prasme suprantamos bekelės varžybos, kai lendama į pelkę ir stengiamasi iš jos išsikapanoti. „4x4 Perimetro” rengėjai nenori, kad dalyviai strigtų. Svarbiausia per šias varžybas bus tikslumas – ir vairuotojo, ir šturmano”, – aiškino S.Jurgelėnas.

Pasiduoda bandos jausmui

Mokėti skaityti legendą neužtenka. Susigaudyti joje nesunku ir pirmokui, tačiau net seni vilkai ne visada laiku pastebi kelio orientyrus. O pastebėti juos naktį miške – dar sunkiau.

Naktiniai greičio ruožai – papildomas išbandymas varžybų dalyviams, kurie pustrečios paros, arba 60 valandų, lėks kone be atokvėpio – tik valandą kitą, o gal tik keliolika minučių nusnūsdami bivakais vadinamose stovyklose.

Jei ne iš karto pavyks susiorientuoti kelyje arba ges technika, gali iš viso netekti pamiegoti.

„Naktinis orientavimasis – papildomas pasunkinimas „4x4 Perimetro” varžybų dalyviams, – aiškino S.Jurgelėnas. – Naviguoti dieną ir naktį – skirtingi dalykai. Sakoma, kad tamsoje visos katės yra pilkos. 

Taip ir medžiai miške atrodo vienodi, todėl bus nelengva atskirti, kuris jų yra orientyras. Jei lis, o ne švies mėnuo, bus dar sunkiau. Tikrai bus lengva pražiopsoti vieną ar kitą posūkį.

Klaidins ir kiti varžybų dalyviai – puikiai žinau, kaip per varžybas norisi pasiduoti bandos jausmui ir lėkti paskui esantį priekyje, nors jis ne visada gali būti teisus. Sveikas protas sako, kad legenda rodo kitaip, bet užplūsta dvejonės, kad gal varžovai yra teisūs. Apsispręsti turi sekundę ar dvi.”

Pažeidėjams – griežtos bausmės

Tačiau svarbiausias egzaminas varžybų dalyvių laukia ne greičio ruožuose, kuriuose svarbiausia greitis ir tikslumas. Daug sudėtingiau bus suvaldyti azartą lėkti dideliu greičiu važiavimuose tarp etapų.

Varžybų rengėjai negailestingi: ten būtina laikytis Kelių eismo taisyklių. O jų laikytis adrenalino ir greičio fanatikams ne visada išeina.

Net Dakaro ralio rengėjai į varžybų automobilius deda vadinamąsias juodąsias dėžes, kurios fiksuoja, kaip laikomasi Kelių eismo taisyklių. 

Pavyzdžiui, ties kelių trobų kaimu gali būti greičio apribojimas iki 30 km per valandą. Ką tik spaudusiam greičio paminą iki 140 km per val. vairuotojui dažnai būna sunku perkelti koją ant stabdžio paminos.

„Dar neįveikus net trečdalio ruožo, kur ribojamas greitis, Benediktas jau pradėdavo zirzti: „Kiek dar, kiek dar, kiek dar?” 

Jam buvo labai sunku važiuoti taip lėtai. Mano, kaip šturmano, darbas tuose ruožuose buvo jį prižiūrėti, kad nevažiuotų per greitai, nes už tai gresia gauti nemažai baudos minučių”, – apie patirtį šiemečiame Dakaro ralyje su B.Vanagu juokdamasis pasakojo S.Jurgelėnas.

„4x4 Perimetro” rengėjai nesilaikančius Kelių eismo taisyklių irgi baus itin griežtai. Taip griežtai, kad net greičiausiai greičio ruožus įveikę pažeidėjai nusiris į dugną.

„Tikslumas ir greitis greičio ruožuose svarbūs tada, kai su varžovu važiuoji maždaug lygiai, bet jei prisirinksi baudos minučių už Kelių eismo taisyklių nesilaikymą, pergalės greičio ruožuose taps nebesvarbios”, – tvirtino S.Jurgelėnas.

Svarbiausia – patikimumas

Kokį visureigį geriausia rinktis „4x4 Perimetro” varžyboms? „Patikimą”, – šyptelėjo S.Jurgelėnas. Visai nesvarbu, ar tai bus milžinė „Toyota Land Cruiser 80”, ar nykštukas „Suzuki Jimny”. Svarbiausia, kad automobilis būtų patikrintas ir parengtas ilgai kelionei. Smulkūs gedimai ypač erzina tuomet, kai užplūsta varžybų emocijos.

Žinoma, kiekvienas lenktynininkas turi pats nuspręsti, kiek nori ir gali per varžybas laužyti visureigį: ar jam svarbiausia tiksliai ir per numatytą laiką įveikti greičio ruožą, ar svarbiau lėkti ir kankinti automobilį šokinėjant per tramplinus, duobes, staigiai stabdant.

„Kiek automobilis gali atlaikyti, priklauso tik nuo važiavimo stiliaus. Būdavo atvejų, kad vieno ar kito modelio automobilius, nesvarbu, kaip būdavo jie paruošti, kai kurie lenktynininkai nurašydavo kaip nepatikimus. Neva nelaiko tiltai. Bet, kaip pasakytų žinomas visureigininkas Audrius Sutkus, viskas priklauso nuo to, kaip vairuoji. Todėl, kad ir kaip stiprintum visureigį, jis vis tiek turės silpnų vietų”, – neabejojo S.Jurgelėnas.

Žinoma, agresyviems vairuotojams niekada neužteks standartinio visureigio, o pasirūpinti maksimalia važiuoklės apsauga tokiems tiesiog būtina.

Žmogiškųjų galimybių ribos „4x4 Perimetro” varžybose taip pat bus patikrintos. Pustrečios paros beveik be poilsio – milžiniškas laikas. Miegoti teks mažai, jei iš viso teks.

„Kai kurie lenktynininkai sako, kad pervargus geriau iš viso nemiegoti nei nusnūsti 20 minučių. Nesutinku su tuo – net ir 20 minučių poilsio gali padėti jaustis žvaliau”, – sakė ekstremaliose sąlygose save daug kartų išbandęs S.Jurgelėnas.

Žinomas lenktynininkas ir šturmanas ne kartą įsitikino: žmogaus galimybių ribos – neišmatuojamos. 

Galbūt adrenalinas, galbūt azartas, gal dar kas nors, ką būtų sunku paaiškinti, gali priversti pamiršti nuovargį, alkį, nuvaikyti ligas ar skausmą.

„Kai užvaldo varžybų azartas, nori tik judėti pirmyn. Kaip ir versle. Jei sustosi, nieko nepadarysi, tave aplenks konkurentas. Jei judėsi, gali aplenkti kitą”, – neabejojo S.Jurgelėnas.

Maršrutas atkartos šalies kontūrą

Bekelės maratonas „4x4 Perimetras” – pirmosios ir vienintelės tokio pobūdžio lenktynės ne tik Lietuvoje, bet ir Europoje. Šiemet jos rengiamos trečią kartą.

Druskininkuose prasidėsiančios varžybos po 60 valandų šiame kurorte ir finišuos. Prie starto linijos stos kelios dešimtys ekipažų, kurie turės įveikti daugiau kaip 2000 km trasą, besidriekiančią kuo arčiau Lietuvos sienos ir atkartojančią šalies kontūrą.

Gegužės 23 d. 20 val. Druskininkų aerodrome įvyks lenktynių prologas, lemsiantis starto eilės tvarką. Gegužės 24 d. 6 val. tame pat aerodrome bus duotas varžybų startas. Jame gegužės 26 d. 18 val. 30 min. numatytas ir varžybų uždarymas bei prizininkų apdovanojimas.

Trasą lenktynių dalyviai įveiks šešiais etapais: Druskininkai–Norviliškės (337 km), Norviliškės–Vėlūnai (446 km), Vėlūnai–Ločerai (291 km), Ločerai–Žibininkai (445 km), Žibininkai–Sudargas (300 km), Sudargas–Druskininkai (276 km).

Per lenktynes šiemet pirmą kartą vyks ir festivalis „Bekelės fiesta”. Festivalio svečiai galės susipažinti su technikos naujovėmis, matys varžybų dalyvių buvimo trasoje vietą realiu laiku, galės išmėginti jėgas specialiai parengtame kliūčių ruože, dalyvauti varžybose Lietuvos kontūrą atkartojančioje simbolinėje 1 km ilgio trasoje.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.