Valdžios rūpestis dviratininkais: vietoje naujų takų - kelininkų liemenės

Seimo nariams pritarus Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisoms, dviračių mėgėjai pasijuto lyg gavę šlapiu skuduru per veidą.

Jeigu įsigalios pataisos, visi dviračių vairuotojai privalės dėvėti šviesą atspindinčias liemenes.<br>D. Umbraso asociatyvi nuotr.
Jeigu įsigalios pataisos, visi dviračių vairuotojai privalės dėvėti šviesą atspindinčias liemenes.<br>D. Umbraso asociatyvi nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Mindaugas Grinius

2013-06-20 13:13, atnaujinta 2018-03-05 08:23

„Reikalavimas dviratininkams nuolat važinėti vilkint šviesą atspindinčiomis liemenėmis primena nacių įvestą reikalavimą žydams prisisiūti ant viršutinių rūbų šešiakampes Dovydo žvaigždes. Tai dviratininkų genocidas“, - įsitikinęs Eduardas Kriščiūnas, Lietuvos dviratininkų bendrijos (LDB) pirmininkas. Be to, nuo kitų metų liepos 1 dienos Lietuva taps pirmąja pasaulyje valstybe, kur reikalaujama, kad dviratininkai net dienos metu važiuotų įsijungę šviesas.

Todėl LDB parengė kreipimąsi į Lietuvos prezidentę prašydama vetuoti Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 17 straipsnio 2 dalį ir gražinti ją LR Seimui pakartotiniam svarstymui dėl šio įstatymo nepagrįstų reikalavimų dviratininkams ir galimo žalingo poveikio.

Neužteks tik atšvaito 

Naujoje šio straipsnio redakcijoje rašoma, jog važiuojant važiuojamąja kelio dalimi dviračio vairuotojas privalo dėvėti šviesą atspindinčią liemenę, o važiuojant keliu tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui, priekyje turi degti baltos šviesos žibintas, o gale - raudonos šviesos žibintas.

Tuo tarpu iki šiol dviratininkams užtenka važinėti prie drabužių kitiems eismo dalyviams matomoje vietoje prisisegus šviesą atspindinčius elementus.

„Naujai priimtame įstatyme net mopedų ir motociklų vairuotojams nėra reglamentuojama kaip rengtis - jie vis dar gali važiuoti be liemenių net tamsiuoju paros metu. Tai kodėl sukurtas papildomas diskriminacinis reikalavimas dviratininkams?“, - klausia E. Krisčiūnas.

Rinkoje yra daug aprangos ir eismo saugumo produktų su šviesą atspindinčiais elementais (ant ratlankių, padangų, rėmo, dviratininkų aprangos ir aksesuarų), kuriuos vartotojai pasirenka savo nuožiūra. Pakanka galiojančios įstatymo nuostatos, kad tamsiu paros metu ir esant blogam matomumui būtų privalomi šviesą atspindintys elementai, o ne privaloma viena konkreti aprangos detalė.

Olandijoje - laisviau

Jis pateikia Olandijos, kuri dviratininkų kiekiu viešajame eisme 2 kartus lenkia artimiausią konkurentę Daniją ir yra pasaulinė eismo saugumo lyderė, pavyzdį - ten nėra reikalavimo dėvėti liemenes, o važinėti su šalmais - tik rekomenduojama.

Pašnekovo manymu, reikalavimas važinėti dieną įjungtais dviračio žibintais taip pat kvepia absurdu.

„Dviračių šviesos prietaisai niekur nereglamentuoti. Kokios naudos galima tikėtis iš 1W galingumo nesiekiančios ir niekur nesertifikuotos mirksinčios lemputės? Tai grynas formalumas“, - kalba E. Krisčiūnas.

Susisiekimo ministerijos saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis lrytas.lt pripažino, kad diskutuojant dėl šių pakeitimų juos ruošusių komisijos narių nuomonės išsiskyrė.

Reikalavimus įteisinti dviračių šviesas arba liemenes dienos metu griežtai nepritarė dviratininkų atstovai ir kiti ekspertai LR susisiekimo ministro įsakymu Nr. 3-312, 2011-05-30 sudarytoje „Darbo grupėje dėl pasiūlymų Kelių eismo taisyklių nuostatoms, susijusioms su dviračių transporto eismu“ ir Dviračių transporto komisijoje prie LR SM.

Kas yra liemenė?

„Tačiau nereikėtų dramatizuoti situacijos, pernelyg niekas nesikeičia. Juk nėra tiksliai apibrėžti reikalavimai šviesą atspindinčiai liemenei, todėl dviratininkams tikrai nebūtina dėvėti kelininko aprangą primenančios ilgos ir didelės liemenės. Tai kiekvieno fantazijos reikalas“, - kalba jis.

V. Pumputis nemano, kad ši įstatymo pataisa kaip nors įtakos ar sumažins žmonių, norinčių važiuoti dviračiu skaičių.

Tuo tarpu LDB pirmininko įsitikinimu, priimtos pataisos taps tik dar vienu formalumu, kurio niekas nesilaikys, kaip ir dabar nesilaiko reikalavimo nepilnamečiams važiuoti su šalmu. Reikalavimas dėl šalmų priimtas 2007 metais.

„Jokie lozungai apie dviračių transporto skatinimą dviratininkų skaičiaus nepadidins kol žmonės patys jaus, kad dviračiu važiuoti nesaugu ir nepatogu. Valdžia pirmiausia turėtų susirūpinti infrastruktūra, tiesti daugiau dviračių takų“, - kalba jis.

Šiai pozicijai pritaria ir daugybė dviratininkų klubų bei asociacijų: Lietuvos dviračių verslo asociacija, Sporto klubas „Vilimeksas“, asociacija „Stimul Plius“, Všį „Dviratai“, VšĮ „Du ratai“, asociacija „Dviračių sporto mėgėjų klubas“, kalnų dviračių sporto (MTB) federacija, sporto klubas „S-Sportas“, VšĮ „Turizmo akademija“, LKA Keliautojų klubas, GMPR Lietuvos fondas, „Atgaja“ ir kt.

Nukentės ir sportininkai?

Lietuvos dviračių sporto atstovams įstatymas žalingas dar ir todėl, kad reikalavimas dėvėti liemenes arba važiuoti su šviesomis galioja visiems dviračių sportininkams.

Reiškia, kad treniruočių metu vietoj visam pasaulyje įprastos sportinės aprangos Lietuvos sportininkai turės dėvėti sportavimui nepritaikytas šviesą atspindinčias liemenes.

Tai analogo neturintis reikalavimas pasaulyje. Papildoma žala, kad šviesą atspindinčios liemenės dengia sportininkų aprangą, išmargintą rėmėjų logotipais ir užrašais.

Taip daroma tiesioginė žala Lietuvos dviračių sportui, nes uždengus rėmėjų reklamą ant aprangos (kaip pagrindinio reklaminio ploto), dings šios sporto šakos rėmimo patrauklumas. Dėl to nukentės visos Lietuvos dviračių sporto komandos.

Pasigedo argumentų

Saugaus eismo ekspertas, technologijos mokslų daktaras Vigilijus Sadauskas mano, jog didžiausia blogybė slypi tame, jog paruoštų pakeitimų niekas neargumentuoja skaičiais.

„Kiekvienas įstatymų pakeitimas turi būti argumentuotas, priimtas po rimtos analizės: kokią tai duos naudą, kada ir kiek sumažės žuvusių dviratininkų. Būtent šito aš pasigendu“, - kalba specialistas.

Jis pabrėžia, kad tokios analizės pasigenda ne tik kalbant apie šį straipsnį, bet ir apie kitus Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo straipsnius.

„Susidaro įspūdis, kad straipsniai keičiami tiesiog šiaip sau - be jokių išsamių studijų ar net rimtesnės analizės“, - kalba jis.

V. Sadausko manymu, pateikus numatomų pakeitimų argumentus visuomenei, kiltų mažiau nepasitenkinimo ir triukšmo.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
REPORTERIS: iniciatyvą balsuoti už dvigubą pilietybę VRK kaltina agitavimu