Saugaus eismo mokys ir kaskadiniai triukai

Kaip žmonės jaučiasi virstančiame automobilyje? Ką patiria į avariją patekęs vairuotojas ir keleivis? Tai bus galima sužinoti nerizikuojant gyvybe Saugaus kelio parke. Gal ši patirtis padės išvengti tikros nelaimės kelyje?

Saugaus kelio parke žmonės gali išbandyti, kas įvyksta, kai nesilaikoma saugaus eismo reikalavimų, pamatyti pagalba kelyje teikiančius automobilius.<br>M. Patašius
Saugaus kelio parke žmonės gali išbandyti, kas įvyksta, kai nesilaikoma saugaus eismo reikalavimų, pamatyti pagalba kelyje teikiančius automobilius.<br>M. Patašius
Daugiau nuotraukų (1)

Eleonora Bačytė

Jun 21, 2013, 6:47 PM, atnaujinta Mar 5, 2018, 7:06 AM

Kaune, Nemuno saloje šalia „Žalgirio” arenos, 1200 kv. metrų plote, še6tadienį vidurdienį duris atvers neįprastas bandymų poligonas – čia atėję žmonės galės savo kailiu išbandyti ir patirti, kas įvyksta, kai eismo dalyviai nesilaiko saugaus eismo reikalavimų.

Liepos 6, 7 dienomis Saugaus kelio parkas persikels į Klaipėdą, „Akropolio” aikštę, o liepos 13, 14 dienomis išsidrieks Rotušės aikštėje Vilniuje.

Skatins jausti atsakomybę

Saugaus kelio parkas – tai interaktyvus saugaus eismo projektas, kurį sukūrė Rytų ir Vidurio Europos draudimo grupė PZU ir kuris kelionę per Europą pradeda nuo Lietuvos.

Projekto partneriu tapo Lietuvos kelių policijos tarnyba. Renginiuose dalyvaus kelių policijos pareigūnai, kurie bendraus su lankytojais, pasakos apie saugų eismą.

Visi norintys galės apžiūrėti policijos automobilį, motociklą, pareigūnų naudojamą įrangą.

Parke apsilankiusiems žmonėms bus pasiūlytas visas kompleksas išbandymų, įrenginių ir priemonių, kurios leidžia pajusti tuos neigiamus potyrius, kurie tenka į automobilių avariją patekusiems žmonėms.

„Eismo kultūra Lietuvoje anaiptol ne ideali, avarijos – kasdienybė, vien pernai jose žuvo 287 žmonės.

Šiuo projektu norime paskatinti žmones per asmeninę patirtį priimti sprendimą keliauti saugiai”, – sakė projekto sumanytojai.

Pajus net kraujo lašus

Kvalifikuoto personalo koordinuojamiems lankytojams bus pasiūlyti keli išbandymų seansai.

Pirmasis – saugaus eismo seansas 5D formatu, rengiamas 16 vietų kino salėje. Čia dalyviai galės matyti erdvinį vaizdą, girdėti avarijos garsus, užuosti kvapus, jausti kūnu avarijos apkrovą ir net pajusti kraujo lašus ant odos.

Kitas įrenginys – ratas su užsidegančiomis švieselėmis – leis vairuotojui pasitikrinti reakcijos greitį, kuris itin svarbus kelyje.

Bandytojui reikės kuo greičiau ranka užgesinti atsitiktine tvarka užsidegančias švieseles. Kuo greičiau tai bus padaryta, tuo greitesnius reakcijos rezultatus įrenginys užfiksuos. Geriausius reakcijos rodiklius pasiekę bandytojai gaus specialius prizus.

Tačiau bene labiausiai intriguojantis išbandymas – automobilio virtimo simuliatorius.

Jis leis fiziškai ir emociškai pajusti, ką patiria žmonės besiverčiančiame automobilyje. Saugiai prisegtas bandytojas bus apverčiamas tris kartus.

„Greičio viršijimas? Neapversk gyvenimo aukštyn kojomis!” – toks šio bandymo devizas.

Saugaus eismo parke lankytojai galės išplėsti ir savo akiratį: iš arti apžiūrėti automobilius, kurie vyksta į kelių eismo įvykio vietą pagelbėti vairuotojams ir transportuoti nukentėjusios mašinos.

Čia pat stovės ir pagalbos kelyje autobusas su įranga, kuris vyksta į didesnių nelaimių vietas ir kuriame įkuriamas krizių valdymo centras. Lietuvoje šiame autobuse bus įrengta susitikimų vieta ir kavinė.

Net viena gyvybė – vertybė

Sukurti Saugaus kelio parko projektą atsiėjo milijoną litų. Kodėl ryžosi tokioms išlaidoms ir kokios grąžos tikisi, pasiteiravome „PZU Lietuva” generalinio direktoriaus Mariaus Jundulo.

– Kodėl inicijavote tokį projektą? Koks jo tikslas?

– Saugumo tema Lietuvoje ir Baltijos šalyse mūsų įmonė domisi jau seniai, atliekame įvairius tyrimus, imamės kitų veiksmų, kad padidintume saugumą.

Tačiau mes manome, kad pavieniai veiksmai – baudos, kelių policijos pastangos negali pakeisti vairavimo kultūros.

Tam reikia ir įmonių, ir pačių piliečių įsikišimo. Savo projektu norime, kad žmonės smagia forma suvoktų, kad reikia elgtis saugiai.

– Iš kur kilo idėja būtent interaktyviomis priemonėmis mokyti saugaus eismo? Iš kur visi tie įrenginiai?

– Mums labai smagu, kad galime žmonėms suteikti galimybę išbandyti naujausias technologijas. Penkių dimensijų kinas sukuria tikros realybės pojūtį, suteikia galimybę saugiai imituoti įvykį. O juk dažnai žmonės, tik savo kailiu patyrę išbandymą, susimąsto apie savo elgesio padarinius ir ateityje jį keičia.

Dalį įrangos turėjo mūsų akcininkai – didžiausia Lenkijos draudimo bendrovė. Sumanėme visas jas sutelkti ir pirmą kartą vienoje vietoje pademonstruoti Lietuvoje.

Labai džiaugiamės, kad prie projekto prisidėjo Lietuvos kelių policijos tarnyba ir suteikė dalį savo įrangos.

– Ar jums pačiam jau teko išbandyti, pavyzdžiui, automobilio virtimo simuliatorių?

– Dar nespėjau, bet ketinu išbandyti visus simuliatorius, nes man pačiam tai labai įdomu.

– Ką galite pasakyti apie eismo kultūrą Lietuvoje? Kokios ydos jums, važiuotam eismo dalyviui, dažniausiai bado akis?

– Manyčiau, kad eismo kultūra Lietuvoje gerėja: šalutiniu keliu važiuojantys vairuotojai vis dažniau sulaukia kolegų supratimo ir yra praleidžiami, naudojamos vaikų kėdutės, saugos diržai.

Mane patį ypač gąsdina ne tik viršijamas greitis, bet ir, atrodytų, smulkmenos. Pavyzdžiui, nerodomi posūkio ženklai darant manevrą. Mano įsitikinimu, tokių smulkmenų paisymas daug prisidėtų keliant saugumo lygį.

– Ar jums pačiam yra tekę patekti į avariją arba menkesnį eismo įvykį? Ko iš to pasimokėte?

– Labai didelės avarijos man pavyko išvengti, nors vairuoju jau beveik dvidešimt metų. Tačiau pasitaikė vienas įvykis, kuris sugriovė kai kuriuos mano stereotipus.

Prieš kokį dešimtmetį, likus iki namų dvidešimčiai metrų, ta pačia eismo juosta iš priekio atvažiavo girtas vairuotojas ir trenkėsi į mano mašinos priekį. Džiaugiuosi, kad buvau prisisegęs saugos diržus.

Gavau pamoką: net jeigu važiuoji trumpą atstumą, tarkime, į parduotuvę, net jei esi prie pat namų ir manai, kad nieko neatsitiks, neprarask budrumo.

Būna atvejų, kad net ir labai saugiai važiuodamas gali nesukontroliuoti situacijos, tad bent jau savo saugumu reikia kuo geriau pasirūpinti.

Manyčiau, kad prieš trejus metus pradėta saugumo kampanija per televiziją, įtaigi socialinė reklama apie mergaitę, išlekiančią per langą, buvo veiksminga. Matau tai iš savo dukterų elgesio – jos visada primena, kad neprisisegus diržo negalima pajudėti.

Nesakau, kad mūsų siūlomas renginys bus labai drastiškas, bet prisilietimas prie to, kas galėtų atsitikti, gal privers žmones susimąstyti ir keisti elgesį.

– Projektas kainavo milijoną litų. Kaip manote, ar investicija duos grąžą ir kokiu būdu?

– Čia yra mūsų akcininkų indėlis, projektas bus pristatomas ne tik Lietuvoje, bet ir kitose šalyse. Jeigu projektas padės išsaugoti bent vieną gyvybę, būsime savo tikslą pasiekę.

Po užduočių – dovanos

• Lankytojus parke priims ir jiems įvairių pramogų saugaus eismo temomis pateiks specialiai parengtas parko personalas.

• Lankytojų lauks viktorinos, konkursai ir kitos užduotys, skatinančios susirūpinti saugiu elgesiu kelyje.

• Maža to, parko lankytojai gaus dovanų – kiekvienam miestui specialiai pagaminti marškinėliai, pažymėti miesto herbu ir ženklu saugaus eismo tema. Parengti ir prizai viktorinų bei konkursų dalyviams.

Saugaus kelio parkas

• Birželio 22 d. 12–20 val., birželio 23 d. 11–16 val. Kaunas, Nemuno sala prie „Žalgirio” arenos.

• Liepos 6 d. 12–20 val., liepos 7 d. 11–16 val. Klaipėda, „Akropolio” aikštė.

• Liepos 13 d. 12–20 val., liepos 14 d. 11–16 val. Vilnius, Rotušės aikštė.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
REPORTERIS: minima Vaiko diena