Legendinis Vilniaus troleibuso maršrutas - į nebūtį

Į gatves 5-ojo maršruto troleibusai rytoj išriedės jau paskutinį kartą. Pertvarkius miesto transportą jų, kaip ir kelių kitų, nebeliks. Daugiau negu pusšimtį metų gyvavęs maršrutas tapo atgyvena.

Daugiau nuotraukų (1)

Arūnas Dumalakas

Jun 29, 2013, 12:11 PM, atnaujinta Mar 5, 2018, 2:21 AM

Iš stoties į Vilniaus centrinę universalinę parduotuvę, Kalvarijų turgų daug metų vilniečius ir miesto svečius vežiojęs 5-ojo maršruto troleibusas tampa nebereikalingas.

Nebereikia jo ir Kuro aparatūros, kitų gamyklų darbininkams, nes jų nebėra, rašo "Lietuvos ryto" priedas "Sostinė".

Nebevažiuoja 5-uoju maršrutu į teismą Kareivių gatvėje besibylinėjantys vilniečiai – mat teismas persikraustė kitur.

Todėl liepos 1-ąją prasidėjus miesto transporto pertvarkai keleiviai veltui lauks legendinio 5-ojo maršruto troleibuso. Jo tvarkraščių jau dabar stotelėse nebėra.

„Atrodai kaip iš 5-ojo troleibuso išlipęs”, – išvydę pasišiaušusį, suglamžytais drabužiais vienas kitą pašiepdavo vilniečiai. Iš tiesų 5-ojo maršruto troleibusai kadaise ir ryte, ir vakare būdavo sausakimši.

Prie vairo – 23 metai

Paskutinis 5-ojo maršruto troleibusas iš stoties į Žirmūnus pajudės sekmadienį 22 val. 47 min.

Apsukęs ratą Žirmūnų žiede, vairuotojas dar nenuims numerio grįždamas į parką.

Bet prieš vidurnaktį atvykęs į parką Antakalnyje paskutinis šio maršruto troleibusas kitą rytą iš jo daugiau nepajudės.

Stanislavas Černis pirmą kartą prie 5-ojo maršruto troleibuso vairo sėdo 1990-aisiais.

„Galima sakyti, kad Stanislavas užaugo šio maršruto troleibuse”, – juokavo jo kolegė Danutė Mačėnienė. Paskutinėmis dienomis ji taip pat vairuoja 5-ąjį troleibusą, bet nėra senbuvė kaip S. Černis.

Tuo metu, kai „Sostinė” kalbino 5-ojo maršruto vairuotojus ir keleivius, dar nebuvo sudaryti sekmadienio darbo tvarkaraščiai. Gali būti, kad paskutinis reisas teks būtent S. Černiui.

Maršruto senbuvis pripažino, kad tai bus liūdnas reisas.

„Gaila maršruto. Buvau prie jo pripratęs, net kai kuriuos keleivius pažinojau. Bet ne tai man kelia nerimą. Ne kartą užsieniečių rankose mačiau lapelius, kuriuose paaiškinta, kaip iš stoties važiuoti Žaliojo tilto link – 5-uoju maršrutu. Veltui jie lauks šio troleibuso, blaškysis po stotį”, – samprotavo S. Černis.

Nurungė greitieji autobusai

Įmonės „Vilniaus viešasis transportas” eksploatacijos direktorius Rimantas Markauskas paaiškino, kodėl buvo atsisakyta kadaise labai populiaraus troleibuso maršruto.

5-asis maršrutas pradėjo merdėti, kai atsirado 26-ojo ir 53-iojo maršrutų autobusai, kurių kryptis iš stoties panaši.

Be to, 5-ąjį maršrutą dubliavo ir privatūs 05 autobusai.

„Taip 5-asis maršrutas po truputį nyko ir nunyko”, – atsiduso R. Markauskas.

Dar buvo sužibusi viltis 5-ajam maršrutui išlikti, kai sostinės transporto pertvarkos autoriai pasiūlė 26-ojo maršruto autobusus iš Santariškių nukreipti į Šiaurės miestelį. Iš jo persėdę į 5-ąjį maršrutą keleiviai būtų keliavę į stotį.

Tačiau šis pasiūlymas buvo sukritikuotas – geriau į stotį tegu veža greitieji autobusai, o ne 5-ojo maršruto troleibusai.

Keleiviai – pensininkai

Žirmūnų gatvėje gyvenanti Stanislava Šesterikova prisipažino stotelėje jau ieškojusi 5-ojo maršruto tvarkaraščio.

„Girdėjau, kad šio maršruto nebeliks, bet tikėjausi – o gal? 38 metus dirbau Mindaugo gatvėje ir kiekvieną dieną į darbą keliaudavau 5-uoju troleibusu. Esu pensininkė, šiuo maršrutu keliauju į stotį, kai važiuoju grybauti”, – pasakojo S. Šesterikova.

Pietų metu įlipus į 5-ojo maršruto troleibusą iš tiesų gali susidaryti įspūdį, kad jis daugiausia veža pensininkus. Jaunesnis veidas – vos vienas kitas.

Prieš Kalvarijų turgavietę troleibuse kyla sujudimas. Taip paaiškėja, kur pagyvenę vilniečiai keliauja. Nuo turgaus keleiviai pasikeičia. Tačiau vėlgi – tai daugiausia senyvo amžiaus žmonės, grįžtantys iš turgaus.

„Pensininkams svarbus kiekvienas centas. Negalime sau leisti į turgų keliauti mikroautobusu už 3 litus”, – paaiškino troleibusu važiavęs Algimantas.

Triukšmadarių – per akis

Anot R. Markausko, vairuotojai šį maršrutą mėgo dar ir dėl to, kad jame dirbant galima parduoti daugiau bilietų. Mat dalis pelno atitenka vairuotojams.

5-ojo maršruto vairuotoju dirbęs Gediminas Mackevičius šaipėsi iš kai kurių savo kolegų, sakydamas, kad jie dar prieš įsukdami į stotelę skaičiuoja, kiek pinigų susižers į kišenę pardavę bilietus.

Nuo 1978-ųjų troleibusą vairuojantis vyras neslėpė, kad 5-asis maršrutas anksčiau nebuvo ramus. Atsirasdavo keleivių, kurie sėdynes pjaustydavo, salone triukšmą keldavo.

„Kartą prie kabinos prieina kareivis, skundžiasi, kad salone kompanija rūko. Sakau – tai išmesk pro duris – juk karys esi. Suprantu, kad bijo. Išeinu pasižiūrėti – salone tokios keturios „spintos” sėdi. Ką tokiems padarysi?” – klausė vairuotojas.

Vis dėlto G. Mackevičius pripažino, kad 5-asis maršrutas nepalyginti ramesnis už 10-ąjį, 17-ąjį. Šių maršrutų troleibusai, vykstantys į Naujininkus, pilni narkomanų, kurie nevengia ir švirkštų palikti.

Skundais užpila dėl niekų   D. Mačėnienė pastebėjo, kad anksčiau 5-ojo maršruto keleiviai buvo kantresni, mandagesni. Jai pritarė ir G. Mackevičius.

Kai 5-ojo troleibuso durys jau nebeužsidarydavo, keleiviai patys vairuotojo žargonu prašydavo: „Patrombuok.” Pajudėjus iš vietos reikėjo staigiai spausti stabdžius. Taip salone atsirasdavo vietos.

„Pamėgintum dabar taip padaryti – skundais troleibusų parką užpiltų. Skundžiasi dabar dėl visko. Taisyklėse aiškiai nurodyta, kad pirmosios troleibuso durys – tik įlipti. Bet skundžia dėl to, kad neatidarai ir neišleidi. Net filmuoja, fotografuoja”, – vardijo G. Mackevičius.

Eksponatas – tik vienas

5-uoju maršrutu darbo dienomis kursavo 8 troleibusai. Tai vienas trumpiausių maršrutų.

Troleibusų parke Žolyno gatvėje dar stovi senas troleibusas „Škoda 9Tr”, kuris pro vartus išrieda tik šią transporto priemonę užsisakius vakarėliams, bernvakariams ar mergvakariams. Ilgą laiką būtent šis vienintelis likęs troleibusas kursavo 5-uoju maršrutu.

Ketverius metus šiuo maršrutu riedėjo ir vienas dvigubas troleibusas, bet jis prieš 18 metų sudegė.

Vienintelė trasa išliko nepakitusi

5-uoju maršrutu troleibusas riedėti pradėjo 1959-ųjų lapkritį. Jo maršrutas buvo Stotis–F.Dzeržinskio (dabar Kalvarijų) gatvė.

Troleibusai važiuodavo Sodų, Komjaunimo (dabar Pylimo), V. Kapsuko (dabar Jogailos) gatvėmis, Lenino (dabar Gedimino) prospektu, L. Giros (dabar Vilniaus) gatve, I. Černiachovskio (dabar Žaliuoju) tiltu, F. Dzeržinskio ir Verkių gatvėmis.

Paskutinė maršruto stotelė buvo ties dabartiniu B. Laurinavičiaus skveru.

1965 metų pabaigoje 5-asis maršrutas pratęstas iki naujos galinės Verkių gatvės stotelės. Ji buvo prie Verkių ir Kareivių gatvių sankryžos. Troleibusai pradėjo kursuoti Generolo V. Obuchovo (dabar Kareivių) gatve.

Senoji galinė 5-ojo maršruto stotelė tuo metu buvo pervadinta į Žalgirio.

Vilnietis Benjaminas Lazauskas išsaugojo seną telefonų abonentų knygelę, kurioje nubraižyti ir troleibusų maršrutai su stotelių pavadinimais. 5-ojo maršruto stotelių buvo mažiau nei dabar: Stotis, Kino teatras „Aušra”, J. Basanavičiaus gatvė, Komjaunimo gatvė, V. Kapsuko gatvė, I. Černiachovskio aikštė, Lvovo gatvė, Kolūkinis turgus, Verkių gatvė.

Apie 1977-uosius maršrutas pratęstas iki Žirmūnų žiedo.

Nors kiti maršrutai keitėsi, 5-asis nepakitęs išliko iki šių dienų.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.