Piktybiniai vairuotojai sulauks ne tik baudų, bet ir kulniuos pėsti (papildyta)

Susimoki baudą, kad tavo automobilis neperėjęs techninės apžiūros, ir važiuoji toliau. Bet neatsakingų vairuotojų dienos suskaičiuotos – be techninės apžiūros išvavažiavusieji ir mokės baudą, ir kulniuos pėsti.

Dalis vairuotojų piktybiškai delsia praeiti technines apžiūras taip taupydami pinigus, kad tokie automobiliai nebėra saugus, vairuotojams nė motais.<br>E.Kazlaučiūnaitė
Dalis vairuotojų piktybiškai delsia praeiti technines apžiūras taip taupydami pinigus, kad tokie automobiliai nebėra saugus, vairuotojams nė motais.<br>E.Kazlaučiūnaitė
Daugiau nuotraukų (1)

Alvydas Ziabkus

Jul 12, 2013, 5:08 PM, atnaujinta Mar 3, 2018, 2:32 AM

Seime priimtos Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisos griežtina be techninės apžiūros ir privalomojo draudimo viešajame eisme dalyvaujančių vairuotojų kontrolę.

Nuo kitų metų liepos 1 dienos į techninę apžiūrą pavėlavus net ir vieną dieną arba pasibaigus privalomojo draudimo galiojimui, bus stabdomas leidimas motorinei transporto priemonei dalyvauti viešajame eisme, rašo  „Lietuvos rytas”.

Po 90 dienų neapdraustai ar techninės apžiūros neperėjusiai transporto priemonei leidimas dalyvauti viešajame eisme bus panaikinamas ir ji bus išregistruota.

Tokioms transporto priemonėms išduoti valstybinės registracijos numerio ženklai bus pripažinti negaliojančiais ir juos reikės nedelsiant grąžinti valstybės įmonei „Regitra”.

Pažeidėjų keliuose – begalės

Tokių griežtų veiksmų valstybė ėmėsi kitaip negalėdama sudrausminti Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo reikalavimus ignoruojančių vairuotojų.

Iš viso Lietuvoje automobilių, kurių techninė apžiūra galioja, yra beveik 1,4 mln.

Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos duomenimis, be techninės apžiūros eksploatuojama apie 150 tūkst. automobilių.

Kelių policijai įkliūva tik nedidelė dalis pažeidėjų. Pernai už važiavimą transporto priemone be techninės apžiūros buvo nubausta beveik 21 tūkst. vairuotojų.

Panaši situacija ir dėl privalomojo draudimo. Transporto priemonių draudikų biuro apskaičiavimais, Lietuvos ir užsienio valstybių keliais be privalomojo draudimo važinėja nuo 100 iki 150 tūkst. automobilių.

Už šį pažeidimą praėjusiais metais nubausta beveik 16 tūkst. asmenų.

Įsigaliojus šioms įstatymo pataisoms pažeidėjai bus kontroliuojami, nesvarbu, ar juos kelyje sustabdo policijos pareigūnai.

Be patikros važiuoti negalės

Apie tai, kad stabdomas leidimas dalyvauti viešajame eisme, transporto priemonės savininką turėtų informuoti valstybinė įmonė „Regitra”.

Apie tai ją informuos Techninės apžiūros įmonių duomenų bazė.

„Regitros” generalinio direktoriaus pavaduotojo Leonardo Kęstučio Jasūdžio nuomone, „Regitros” darbuotojams turi būti suteikta teisė naudotis gyventojų registro duomenų baze, kad būtų galima nustatyti realų transporto priemonės savininko gyvenamąjį adresą.

Tuomet techninės apžiūros galiojimo neprasitęsę ar savo automobilio neapdraudę savininkai gaus pranešimą, kad tomis transporto priemonėmis nebegalima išvažiuoti į gatvę.

Bus išduodami tik vieną dieną galiojantys leidimai nuvažiuoti į techninės apžiūros stotį.

Per 90 dienų nepašalinęs trūkumų savininkas bus informuojamas, kad jo automobilis išregistruojamas.

Tuomet savininkas privalės „Regitrai” nedelsdamas atiduoti tai transporto priemonei išduotus nebegaliojančio valstybinio numerio ženklus.

Iš naujo priregistruoti transporto priemonę bus galima tik bendra tvarka, pirma ją apdraudus privalomuoju draudimu ir perėjus techninę apžiūrą.

Laukia poįstatyminių aktų

Detalesnę įstatymo pataisų galiojimo tvarką numatys poįstatyminiai aktai.

Kol kas ir kelių policijos pareigūnai negalėjo pasakyti, kaip neapdraustas ar be techninės apžiūros važiuojantis automobilis bus pašalintas iš eismo.

„Dabar skaitant įstatymą lyg ir aišku, kad kelyje sustabdžius tokį automobilį vien baudos nebepakaks.

Aišku viena: jei sustabdytas leidimas dalyvauti viešajame eisme, surašius administracinį protokolą vairuotojui šiuo automobiliu toliau nebus leidžiama važiuoti.

Tuomet automobilis turėtų būti nugabenamas į saugojimo aikštelę. Kaip tai bus atliekama, turėtų būti išaiškinta vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka”, – teigė Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos skyriaus viršininkas Dainius Šalomskas.

Sulauks daugiau automobilių

Techninės apžiūros įmonių asociacijos direktorius Gintautas Šlėderis įsitikinęs, kad šie techniniškai neįvertintų automobilių eksploatavimo apribojimai neabejotinai padidins techninių apžiūrų centrų pajamas.

„Dabar vairuotojai bent per tris mėnesius bus priversti atvykti į techninę apžiūrą. Centrų pajamos turėtų padidėti šeštadaliu. Gal tai atitolins ketinimus didinti techninių apžiūrų kainas”, – svarstė G.Šlėderis.

Anot jo, dalis vairuotojų taupydami pinigus piktybiškai delsia pereiti techninę apžiūrą.

Su galiojančios techninės apžiūros dokumentais atvyksta 67 proc. automobilių. Iki mėnesio vėluoja apie 22 proc. transporto priemonių savininkų. Po daugiau nei mėnesio į techninę apžiūrą atvyksta apie 11 proc. vairuotojų.

Yra ir tokių, kurie pavėluoja daugiau nei tris mėnesius.

Apsileidėliai kelia grėsmę

Šiuo metu į techninę apžiūrą leidžiama atvykti, kai ji galioja dar mėnesį. Tačiau tuomet apžiūros galiojimo terminas skaičiuojamas ne nuo tos dienos, kada vairuotojas atvyko, o nuo tada, kai jam turėjo baigtis techninės apžiūros dokumentai.

Asociacija siūlė taisyti teisės aktus ir pavėlavusiems apžiūros galiojimo terminą skaičiuoti ne nuo atvykimo dienos, o nuo tada, kai buvo pasibaigęs ankstesnis apžiūros terminas.

Tačiau šiam siūlymui kažkodėl nebuvo pritarta, o vairuotojai gavo progą piktnaudžiauti.

„Kartą Vilniuje pastebėjau baisiausiai dūmijantį taksi automobilį. Pagal valstybinį numerį patikrinau, kad ši mašina jau ketvirtą mėnesį važinėja su pasibaigusiu techninės apžiūros galiojimu.

Intensyviai eksploatuojami ir keleivius vežantys taksi automobiliai techninę apžiūrą turi pereiti kas pusmetį.

Kasmet toks taksi techninę apžiūrą pradelsė po tris mėnesius ir sutaupė vienai patikrai. O kad šis automobilis nebėra saugus, vairuotojui nė motais”, – pasakojo G.Šlėderis.

Tačiau ne visi vairuotojai prisimena, kada baigiasi jų automobilio techninės apžiūros galiojimas.

G.Šlėderio teigimu, visiems pageidaujantiems vairuotojams apie artėjančią automobilio patikros galiojimo pabaigą apžiūros centrai praneša SMS žinutėmis arba elektroniniu paštu.

Tikisi sumažinti nuostolius

Priėmus įstatymo pataisas labiau sudrausminti transporto priemonių privalomojo draudimo vengiančius vairuotojus tikisi ir Lietuvos transporto priemonių draudikų biuras.

Biuro direktoriaus Algimanto Križinausko teigimu, didžiausią rūpestį draudikams kelia su Lietuvos valstybiniais numeriais užsienio šalyse važinėjančios transporto priemonės.

„Pernai už Lietuvoje registruotomis, tačiau nedraustomis transporto priemonėmis padarytą žalą išmokėjome 11 mln. litų. 

Iš tos sumos tik 3 milijonai litų buvo išmokėta už neapsidraudėlių Lietuvos teritorijoje padarytą žalą.

Didžioji dalis – 8 mln. litų buvo sumokėta už lietuvių nedraustomis transporto priemonėmis kitose Europos valstybėse padarytą žalą”, – pasakojo G.Križinauskas.

Už žalą išmokėtos sumos išieškomos iš pažeidėjų, bet dažniausiai jie negali padengti net milijonus litų siekiančių nuostolių.

Anot jo, ypač svarbi įstatymo nuostata, įpareigojanti grąžinti išregistruotos transporto priemonės valstybinio numerio ženklus, nes toks automobilis negalės dalyvauti kelių eisme nei Lietuvoje, nei užsienyje.

Transporto priemonių draudikų biuro vadovas dar negalėjo pasakyti, kaip automobilių savininkai bus priversti atiduoti valstybinio numerio ženklus ir kokia atsakomybė bus numatyta to nepadarius. 

Vėluoja 280 tūkst. mašinų

Lietuvoje su galiojančiais techninės apžiūros dokumentais yra 1,37 mln. transporto priemonių.

Per metus patikrinama apie 770 tūkst. transporto priemonių. Iš jų lengvieji automobiliai sudaro 77,3 proc.

Pagal „Regitros” atliktą analizę, Lietuvoje apie 150 tūkst. transporto priemonių nuolat eksploatuojama be galiojančių techninės apžiūros dokumentų.

Pagal šių metų pirmojo pusmečio duomenis, su galiojančiais techninės apžiūros dokumentais į automobilių patikrą atvairuojama 63,6 proc. lengvųjų automobilių.

Vėluojant iki savaitės atvairuojama 10,1 proc. mašinų. Pasibaigus techninės apžiūros galiojimo laikui nuo 8 dienų iki mėnesio į naują apžiūrą atvyksta 10,8 proc., nuo vieno iki dviejų mėnesių – 5,5 proc., nuo 2 iki 3 mėn. – 2,6 proc., nuo 3 iki 4 mėn. – 1,6 proc.

Net 6,1 proc. automobilių į naują techninę apžiūrą atvairuojama jos dokumentų galiojimui pasibaigus prieš 4 ir daugiau mėnesių.

Jei naujos įstatymo pataisos galiotų jau dabar, šiandien būtų išregistruota 7,7 proc. į techninę apžiūrą daugiau nei 3 mėnesius pavėlavusių lengvųjų automobilių. Tai sudaro apie 58 tūkst. lengvųjų automobilių.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.