Policijos automobilių dešimtukas: nuo „žiguliuko“ iki Audi A6

Ar pamenat laikus, kai kelių lakstūnus policininkai gaudydavo pėsti? Prieš mažiau nei 30 metų pareigūnus kaip mažus vaikus nudžiugino žinia, kad į policijos autoūkį važiuoja „žiguliai“.

Policijos automobiliai per pastaruosius 30 metų - nuo „žiguliuko“ iki „Audi A6“ ar „Volkswagen Passat“.<br>LKPT nuotr.
Policijos automobiliai per pastaruosius 30 metų - nuo „žiguliuko“ iki „Audi A6“ ar „Volkswagen Passat“.<br>LKPT nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Sigita Purytė

Aug 8, 2013, 11:24 AM, atnaujinta Mar 2, 2018, 2:03 AM

Juos keitė importiniai automobiliai. Pirmieji tokie buvo „Volkswagen Jetta“ ir „Ford Scorpio“, jais džiaugėsi Kelių policijos valdybos Kelių policijos rinktinė. Pirmieji nepriklausomos Lietuvos policijos automobiliai buvo juodos ir baltos spalvos.

Netrukus proveržį sukėlė 100 „Volkswagen Vento“ markės automobilių, kurie jau buvo baltos ir žalios spalvų.

Šiuo metu policijos spalvomis bei ženklu puošiasi ir tokie modeliai kaip „Audi A6“ ir BMW 320d.

Budėdavo „būdelėse“

„Senais laikais reikėdavo užsidirbti galimybę sėsti prie naujo automobilio vairo“, - prisimena Lietuvos kelių policijos tarnybos (LKPT) viršininko pavaduotojas Aleksandras Samulevičius.

Jis kelių policininku dirba 27 metus.

Kadangi automobilių buvo mažai, dauguma pareigūnų dirbo pėsti. „Jie stovėdavo gatvėse, stabdydavo, matydami pažeidimą, reguliuodavo eismą sankryžose“, - sakė A.Samulevičius.

Net ir jam, dirbančiam magistralėse, kartais tekdavo budėti stacionariuose postuose. Jie veikė praktiškai kiekviename kelyje. Posto „būdelė“ dar išlikusi Vievyje. Vyresni vairuotojai prisimena postą ties Tarande kelyje Ukmergė-Vilnius, kur dabar įsikūrusi degalinė. Policininkai postuose budėdavo kiaurą parą.

Į darbą vyrus nuveždavo ratuoti kolegos. Iš pradžių visi Vilniuje ir magistraliniuose keliuose tarnaujantys pareigūnai susirinkdavo centrinėje būstinėje prie Savanorių žiedo. Vairuojantys išvežiodavo į postus tuos, kurie neturėjo automobilių.

„Dabar pėsčiomis policininkai patruliuoja nebent senamiestyje ir tik dėl viešosios tvarkos. Eismą kontroliuojame tik automobiliais ar motociklais“, - apie didžiulį šuolį liudijo A.Samulevičius.

Automobiliai turi blizgėti

Transporto priemones gaudavo tie policininkai, kurie išmanydavo techniką ir rūpinosi automobiliu – greičiau pastebėdavo gedimus, laiku imdavo juos taisyti, dažnai švarindavo saloną, plaudavo.

„Pareigūnas turėjo automobiliu rūpintis kaip savo. Jei sugenda – pranešti, pristatyti į remonto įstaigą. Jo pareiga ir nusiplauti automobilį, išsivalyti saloną“, - sakė LKPT viršininko pavaduotojas.

Ir dabar automobilio švara rūpinasi patys pareigūnai. „Mūsų padalinys ypač! Mes bet kuriuo metu galime būti iškviesti lydėti išskirtinių svečių. Reikalaujame, kad automobiliai būtų visuomet švarūs ir su pakankamu kiekiu degalų“, - griežtumo nė nemėgino slėpti kitiems pareigūnams vadovaujantis policininkas.

Prieš 15 metų policininkai degalus pildavo tik policijos autoūkyje. Dabar paprasčiau – papildyti baką galima miesto degalinėse.

LKPT dar visai neseniai išleido knygą kelių policijos 80-mečiui paminėti. Joje pasakojama, kaip laikui bėgant keitėsi kelių policijos automobiliai.

1. „Žiguliai“. Auštant nepriklausomybei Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Šiaulių, Varėnos kelių policininkai džiūgavo. 1986-1990 metais jie sėdo į „žiguliukus“. „Tais laikais kitokio automobilio mūsų keliuose praktiškai nebuvo. Ir aš dar juo važiavau! Teko ir svečius lydėti, ir pažeidėjus gaudyti“, - prisimena A.Samulevičius.

2. VAZ-21083. Po poros metų atsirado naujesni modeliai. Varomas priekiniais ratais, aptakesnis, greitesnis, patogesnis – VAZ-21083 buvo šioks toks progresas po „žigulio“. Pareigūnai atsimena, kad su jais pasiekdavo ir 180 km/val. greitį. Jų variklius meistrai šiek tiek patobulindavo. Šie automobiliai keliuose važinėjo iki 1993 metų.

3. „Volkswagen Jetta“ ir „Ford Scorpio“. Pirmieji importiniai policijos automobiliai buvo „Volkswagen Jetta“ ir „Ford Scorpio“. Pastarieji atkeliavo iš Vokietijos, nebuvo nauji. Lietuvą pasiekė trys vienos ir trys kitos markės automobiliai. Dažniausia jais pareigūnai pasitikdavo garbius svečius.

4. „Volskwagen Vento“. 1992-1993 metais policija įsigijo apie 100 šių automobilių. Tai buvo pirmas didesnis policijos pirkinys. Automobiliai tarnavo ilgai, vienas kitas naujesnis modelis iki šiol važinėja Lietuvos keliais.

Panašiu metu Kelių policijos valdybos Kelių policijos rinktinė (KPR) įsigijo pirmuosius „importinius“ motociklus – BMW RT 1150. Jų į Lietuvą atkeliavo 10. Iki tol pareigūnai važinėdavo rusų gamybos „Ural“.

5. „Volvo 460“ ir „Volvo 940“. Bene pirmieji, kuriuos policija į gatves išleido kaip civilius automobilius. Pareigūnai sėdo prie jų vairo 1996 metais. Automobiliuose buvo sumontuota greičio kontrolės sistema „Trip Track“. Neviešai patruliuodami keliuose ir gatvėse jais pareigūnai vykdė slaptą greičio kontrolę – gaudydavo kelių erelius.

6. „Volvo S 70“. 1998 metais tuometė KPR nusipirko 10 šio modelio automobilių. Jų misija – itin kilni. Jie buvo šalies veidas į Lietuvą atvykusiems kitų šalių vadovams ir atsakingiems pareigūnams.

7. „Rover 623“. Niekuo nuo civilių nesiskiriantys automobiliai su greičio kontrolės įranga buvo naudojami neviešam patruliavimui, vėliau buvo naudojami kaip biuro automobiliai.

8. BMW 320d. 2003 metais į policijos kiemą įriedėjo pirmieji 10 dyzelinių automobilių. Iki BMW policija patruliavo vien benzinu varomais. „Dyzeliniai patvaresni, varikliai su įpurškimu. Jie dinamiški, greiti, taupesni“, - privalumus vardijo A. Samulevičius. Iki šių dienų dauguma policijos automobilių – dyzeliniai.

Pirmą kartą policija pirko transporto priemones išperkamuoju nuomos būdu – nuomojosi ir taip po truputį pirko mašinas iš salono.

2006 metais policijos autoūkis šio modelio automobiliais pasipildė antrąkart.

9. „Volkswagen Passat“. 2007 metais iš Europos Sąjungos lėšų policija įsigijo „protingus“ „Volkswagen Passat“ automobilius. Šiuose automobiliuose įmontuota automatinė valstybinio numerio atpažinimo sistema „ProVida ANPR“.

Jų priekyje ir gale įmontuotos kameros, kompiuterinė sistema skenuoja stovinčių bei važiuojančių automobilių numerius. Nuskenavus automobilio numerį pareigūnas monitoriuje pamato tikrinamo automobilio vaizdą, išgirsta perspėjimo signalą, jei tam yra priežastis.

Pirmas sistemos taikinys – Rusijos piliečiai, per Lietuvą keliaujantys tranzitu. Jiems šiukštu negalima Lietuvoje praleisti daugiau nei 24 valandų. Taip pat gaudomi vogti automobiliai ar valstybiniai numeriai, privalomuoju draudimu mašinos neapdraudę vairuotojai ir kiti pažeidėjai.

Sistema veikia ir šviečiant saulei, ir sutemus – automobilyje įmontuotos naktinio matymo kameros.

Pirmą kartą įsigyti 8 tokie automobiliai. Dabar Kelių policijoje tokių – 33.

10. „Audi A6“. Dar po metų policininkų kraują užkaitino bene naujausi policijos pirkiniai – dyzeliniai, keturiais ratais varomi „Audi A6“. Dažnas vairuotojas tuomet sustodavo ir prašydavo pareigūnų leisti apžiūrėti, kas po šių „Audi“ variklio gaubtu.

Tąkart policija įsigijo 13 automobilių. 10 buvo dažyti kaip policijos automobiliai, 3 liko civiliai, jie slapta kontroliuoja greitį.

Vėliau Kelių policijos autoūkyje atsirado 15 „Volskwagen Tiguan“. Jais pareigūnai važiuoja vieškeliais ir sunkiau privažiuojamose vietose. Vienas nedažytas „Volskwagen Touran“ su mobilia greičio matavimo įranga išvažiuoja fotoaparatu „šaudyti“ kelių lakstūnų. Tokių kiekvienoje apskrityje taip pat tyko „Volskwagen Caddy“.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.