Geros ar pasenusios - ką reiškia padangų amžius?

Žiemos sezonui renkantis naujas padangas vairuotojai įvertina daugelį dalykų – kiek padangos kainuoja, kokio dydžio jų reikia automobiliui ir kaip išsirinktos padangos įvertintos testuose.

Daugiau nuotraukų (1)

Ilona Staškutė

2013-10-18 12:55, atnaujinta 2018-02-21 01:34

Tarp svarstomų argumentų vairuotojai įvertina ir prieš kiek laiko pagamintos perkamos padangos. Guma bėgant laikui sensta, tačiau kiek metų padangos tinkamos naudoti ir kada ateina laikas jas keisti, portalui lrytas.lt pakomentavo padangų ekspertai ir mokslininkai.

Padangų parduotuvėse galima rasti ne tik šįmet, bet ir pernai ar užpernai pagamintų padangų. Kartais pasitaiko ir prieš 4-5 metus nuo konvejerio nuriedėjusių gumos gaminių, taigi vairuotojams kyla klausimų, ar tokios padangos dar tinkamos naudojimui, ar būtina ieškoti šįmet pagamintų „batų“ automobiliui.

Keletą metų išlieka kaip naujos

„Padangos iš tikrųjų sensta, bet 2-3 metų amžiaus gaminiai dar nėra per seni. Nusipirkus tokias padangas jomis tikrai galima važinėti penkis sezonus, o per tiek laiko jos sudyla dar nespėjusios pasenti“, - sakė Vilniaus Gedimino technikos universiteto Automobilių katedros vedėjas Saugirdas Pukalskas.

Jis patvirtino, kad Lietuvoje dar nebuvo atlikta padangų struktūros pokyčių bėgant laikui tyrimų, be to, tyrimų rezultatai nebūtų vienodi visoms padangoms, tačiau mokslininko manymu senstelėjusiomis galima laikyti 10 metų padangas.

Įvairius automobilių eksploatacijos klausimus nagrinėjantis VGTU Automobilių katedros doktorantas Vidas Žuraulis aiškino, kad pagrindinė priežastis, dėl kurios svarbu atsižvelgti į padangų amžių yra ta, kad su laiku padangos kietėja ir dėl to ima nebe taip gerai sukibti su keliu.

„Yra įvairių nuomonių – kai kuriuose tyrimuose nustatyta, kad padanga ima keistis po 4-5 metų, bet yra ir tyrimų, po kurių paaiškėjo, kad padangos savybės išlieka reikšmingai nepakitusios 8-9 metus”, - tvirtino jis.

Reikalauja pagamintų prieš pusmetį

Tačiau nors tyrėjai patvirtino, kad padangos tinkamos naudoti apie dešimtmetį nuo pagaminimo datos, padangų pardavėjai pastebėjo, kad vis daugiau pirkėjų ieško tik tais pačiais metais pagamintų padangų.

Padangų prekybos įmonės „Egzotika“ savininkas, ralio lenktynininkas Rokas Lipeikis patikino, kad kartais tokio reikalavimo net neįmanoma išpildyti, nes vien padangų transportavimas iš Pietų Korėjos ar Japonijos gamintojų užtrunka 2-3 mėnesius.

Jis pastebėjo, kad nepamatuotus reikalavimus kartais kelia ir viešuosius pirkimus organizuojančios valstybinės įmonės. R.Lipeikis pastaraisiais metais pradėjo vis dažniau pastebėti tendencingai suformuluotas konkursų sąlygas, reikalaujančias, kad pardavėjų siūlomos padangos turi būti pagamintos ne anksčiau nei prieš 6 mėnesius arba pagamintas tik einamaisiais kalendorininiais metais.

Anot padangų specialisto, paskutinė formuluotė skamba ypač keistai, jei viešųjų pirkimų konkursas vasarinėms padangoms skelbiamas kovo mėnesį, tik prasidedant sezonui. Tokiu būdu iš konkurso faktiškai eliminuojami Japonijos, JAV, P. Korėjos ir kitų Azijos šalių gamintojai, nes neįmanoma užtikrinti, kad per 3 mėnesius bus pagamintos visos vasaros sezonui reikalingos padangos, jau nekalbat apie transportavimui sugaištamą laiką.

Standartas – dešimtmetis

Pasak R.Lipeikio, padangų rinkoje galioja nerašyta 10 metų taisyklė, vadinama 5+5 - 5 metai skirti sandėliavimui ir 5 metai eksploatacijai. Tai nereiškia, kad padanga būtinai ir bus sandėliuojama penkerius metus, bet reikia įvertinti ar per laikotarpį iki 10 metų ji bus suvažinėta iki minimalios leistinos protektoriaus ribos.

Skaičiuojama, kad vidutiniškai vienas milimetras gumos sluoksnio nudyla nuvažiavus 10 tūkst. kilometrų, o padangose yra apie 5 mm. „darbinio“ sluoksnio, taigi priklausimai nuo vairavimo stiliaus ir per metus nuvažiuojamų kilometrų kiekio vienas komplektas paprastai tarnauja 2-5 metus.

10 metų taisyklę minėjo ir padangų gamintojų atstovai. „Bridgestone“ korporacija savo puslapyje skelbia, kad visas padangas, naudojamas daugiau nei 10 metų nuo gamintojo nurodytos pagaminimo datos, rekomenduojama pakeisti naujomis. „Pakeisti reikėtų net jei padangos atrodo tinkamos naudoti ir vizualiai jos dar nesusidėvėjo“, - tvirtino „Bridgestone“ atstovas Lietuvoje Eugenijus Marcinkevičius.

Iki 3 metų padangos saugomos pas tiekėją

„Michelin“ koncerno atstovas Lietuvoje Paulius Gaurilcikas papasakojo, kaip padangos atkeliauja į parduotuves. „Koncernas „Michelin“ savo didmeniniams klientams tiekia padangas iki 3 metų amžiaus, dar 2 metus gali užtrukti kol padangos bus parduotos galutiniam vartotojui, taigi, pagal mus, visiškai normalu jei prekyboje gali pasitaikyti 4-5 metų amžiaus padangų.

Tai nėra dažnas atvejis, tačiau įmanomas. Galutinis vartotojas vidutiniškai padangas eksploatuoja 4-5 metus, taigi, pagal „Michelin“, padanga pagaminta ne seniau nei prieš 10 metų, yra visiškai tinkama naudoti“, - sakė jis.

Kada padanga buvo pagaminta, paprasta pasižiūrėti patiems. Ant kiekvienos padangos yra serijos numeris – skaičių ir raidžių eilutė, paprastai susidedanti iš 11 simbolių, o prieš ją būna prirašytas trumpinys DOT (Department of transport, - ang. Transporto ministerija).

Paskutiniai keturi skaičiai nurodo padangos pagaminimo datą – trečias ir ketvirtas skaitmuo nurodo metų savaitę, o paskutiniai du skaitmenys – metus. Pavyzdžiui, kodo pabaiga 3409 reiškia, kad padanga pagaminta 2009 metais, rugpjūčio 17-23 dienomis.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.