4 dalykai apie motociklus, kuriuos būtina žinoti automobilių vairuotojams

Liūdna, bet daugelis vairuojančiųjų lengvuosius automobilius dažnai nelabai ką tenutuokia apie tai, kaip ir, svarbiausia, kodėl vienoje ar kitoje situacijoje elgsis motociklininkas.

Daugiau nuotraukų (1)

Vaida Balčiūnienė (ecodriving.lt)

Nov 5, 2013, 4:51 PM, atnaujinta Feb 20, 2018, 2:16 PM

Sąmoningai nepriskyriau jų prie kitas dvirates transporto priemones,dviračius, vairuojančių asmenų, nes šiuo atveju prisideda vienas svarbiausių motociklininko saugumą lemiančių faktorių - greitis.

Motociklai paprastai juda greičiau, o ir manevruoja jie dažniau, nei lengvieji automobiliai. Pagal eismo įvykių statistiką, tai yra pati rizikingiausia eismo dalyvių grupė. Sudėjus visas avarijas su motociklininkais per metus kaltė pasidalija pusiau – dėl apytiksliai pusės avarijų būna kalti motociklininkai, o dėl kitos pusės – automobilių vairuotojai.

Bet kaltę matuoti šiuo atveju ne visai teisinga, nes net nuo nedidelio smūgio motociklininkas nukenčia labiau – žmogų geriausiu atveju saugo tik storos odos kostiumas, o ne tvirtas metalinis kėbulas.

Pirma – motociklas gali atsirasti ten, kur nesitikite

Viena svarbiausių priežasčių, kodėl keliuose nukenčia motociklininkai, yra ta, jog mes tiesiog nemokame jų matyti. Tose šalyse, kur motociklininkai yra kasdieninis masinis reiškinys, vairuotojai yra įpratę juos pastebėti.

Tuo tarpu mūsų klimato sąlygomis motociklų sezonas yra ribotos trukmės, tad kiekvieną pavasarį turime iš naujo „atrasti“ šias transporto priemones.

Bene pavojingiausios situacijos kyla automobiliui atliekant posūkį ar kitaip manevruojant. Visai greta važiuojantis motociklininkas dažnai pakliūna į automobilio vaizdo veidrodėlių „akląją zoną“.

Todėl, prieš atliekant posūkį ar persirikiavimo manevrą, ypač jei motociklininkas ką tik buvo pastebėtas viename iš veidrodėlių (net jei jis tuomet buvo toli), rekomenduojama į šoninį veidrodėlį pažvelgti ne vieną, o du kartus ir įsitikinti, ar tikrai jo šalia nėra.

Žinoma, kartais kaltas būna ir pats motociklininkas, pernelyg įsispraudęs tarp automobilių. Bet jei vairuotojas sugebės atspėti tokio motociklininko veiksmus, jis galbūt bus išgelbėjęs gyvybę.

Antra – motociklo valdymui itin daug reiškia techninė būklė

„Tiesiai važiuoti motociklu nėra sudėtinga ir to gana greitai išmokstama. Didžiąją mokymosi laiko dalį tenka skirti motociklo manevrams ir kaip transporto priemonę išlaikyti posūkyje“, - aiškino vairavimo mokyklos „Motoakademija“ savininkas, daugkartinis Lietuvos motociklų žiedinių lenktynių dalyvis Rimantas Bešėnas.

Jis atkreipė dėmesį į tai, kad motociklininko elgesiui kelyje didelę įtaką turi ir motociklo techninė būklė, ypač pakabos ir stabdžių sistemos, o taip pat padangų savybės. Jei pakaba dirba „banguotai“, motociklininkas kurį laiką stebės, kas vyksta čia pat, po nosimi, o ne bendrą eismo vaizdą.

Dviratė transporto priemonė daug jautresnė bet kokiems kelio nelygumams, iškilusiems šuliniams ar greičio mažinimo kalneliams, tad motociklininkas stengsis kliūtis apvažiuoti, taigi manevruos daugiau, nei kitiems atrodytų būtina.

Trečia – motociklininkai stabdo varikliu

Lengvojo automobilio vairuotojui, ypač tam, kuris niekada nemėgino važiuoti motociklu, nėra taip paprasta suprasti motociklo valdymo specifiką. Pavyzdžiui, kaip transporto priemonę motociklininkai lėtina sankryžoje arba prieš posūkį?

Lengvųjų automobilių vairuotojai dažniausiai naudoja stabdžius, o motociklininkai neretai stabdo žemindami pavaras, ypač, jei vežasi ir keleivį, taigi motociklo stabdžių žibintas neįsijungs ir iš paskos važiuojančio automobilio vairuotojas gali nesuprasti, jog motociklas jau lėtėja.

O jei vis dėlto motociklininkas lėtėja stabdžiais, būtina žinoti, kad tvarkingi motociklo stabdžiai yra gerokai efektyvesni, nei automobilių. Ir tai sąlygoja visai kitokį motociklininko elgesį prieš posūkį – lengvojo automobilio vairuotojui gali atrodyti, kad jis dar neketina stabdyti, tačiau, jei distancija bus minimali, visai tuoj pat motociklas gali atsidurti po automobilio ratais.

Būtent todėl ypatingai svarbu visada palikti saugų atstumą iki priekyje esančio motociklo.

Ketvirta – motociklo padangos jautresnės temperatūrų svyravimams

Pasak Rimanto, bene jautriausia motociklo vieta yra padangos, o jų būklė išskirtinai svarbi elgesiui posūkyje. „Jei motociklo vairuotojas pataupė ir išvažiavo į kelią suprasdamas, kad apavė savo „žirgą“ ne visai tinkamai, jis ir elgsis atitinkamai – posūkyje manevrą bandys atlikti pernelyg atsargiai ir negrabiai.

Reikėtų turėti galvoje ir tai, jog net ir gerų padangų efektyvumas greitai krenta pasikeitus oro sąlygoms – lietus ar staigus atšalimas dienos pavakarėje minkštą protektorių tuoj pat paverčia „mediniu“, - aiškino R.Bešėnas.

Dar vienas svarbus dalykas, į kurį pašnekovas atkreipė dėmesį, yra tas, kad atliekantis posūkį ar apsisukimo manevrą motociklas nėra toks stabilus, kaip keturiais ratais besiremiantis automobilis, todėl jo posūkio radiusas gali būti ir daug didesnis, nei kiti eismo dalyviai įsivaizduoja.

„Dėl transporto priemonių gabaritų ir techninių galimybių skirtumų tiesiog negalime kelyje visi elgtis vienodai. Taigi, tiesiog palikime motociklininkui daugiau vietos. O didesnė tolerancija „kitokiam“ mums visiems tik sutaupys sveikatos,“ – patarė R.Bešėnas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.