Dėl krizės sumažėjus Lenkijos sostinės biudžeto įplaukoms, 2011 metų vasarą merė Hanna Gronkiewicz-Waltz sumanė didinti viešojo transporto bilietų kainas, rašo "Lietuvos rytas".
Iš pradžių buvo planuojama bilietus pabranginti išsyk dvigubai. Bet politikai pabūgo neigiamos rinkėjų reakcijos, tad nuspręsta nuo 2013 m. kainas kelti pamažu.
Planai subliūško
Šių metų pradžioje populiariausias dvidešimties minučių bilietas pabrango nuo 2,80 iki 3,60, valandos – nuo 3,60 iki 4,40, paros – nuo 12 iki 15, trijų parų – nuo 24 iki 30, mėnesio – nuo 90 iki 100, trijų mėnesių – nuo 220 iki 250 zlotų.
Susumavus devynių mėnesių rezultatus paaiškėjo, kad vietoj planuotų papildomų 120 mln. zlotų (98 mln. litų) Varšuva uždirbo vos 14 mln. zlotų, nes 17 proc. sumažėjo bilietų pardavimas.
Spėjama, kad gyventojai ėmė dažniau važinėti dviračiais, nuosavais automobiliais ar vaikščioti pėsčiomis. Be to, padaugėjo važinėjančių be bilietų ir suklestėjo nelegalus magnetinių kortelių papildymo verslas.
Vėl žeria pažadus
Varšuvos prekybos universiteto Transporto katedros profesorius Michalas Wolanskis pareiškė, kad bilietų reforma Varšuvoje buvo klaidinga, ir paragino grąžinti senas kainas. Jis priminė, kad merija žadėjo nelikviduoti nuostolingiausių maršrutų, bet pažado netesėjo.
Užtat opozicinė Teisės ir teisingumo partija (TTP) pažadėjo, kad kitąmet laimėjusi savivaldybių rinkimus Varšuvoje perpus sumažins bilietų kainas.
Dauguma ekonomistų tokius svaičiojimus vadina populistiniais ir nerealiais, tačiau TTP priminė, kad Estijos sostinė ir keli Lenkijos miestai įvedė nemokamą važiavimą.
Merė pakeitė poziciją
Pabrangus bilietams varšuviečiai ėmė rinkti protesto parašus, ragindami sugrąžinti senas kainas ir nušalinti merę. Per referendumą ji pareigas išsaugojo, bet nurodė persvarstyti bilietų kainodarą.
H.Gronkiewicz-Waltz paskelbė, kad sostinėje prisiregistravusiems ir čia mokesčius mokantiems žmonėms bilietų kainos kitąmet nedidės, brangiau mokės varšuviečio kortelės neturintys asmenys.
Be to, nebus branginamas vienkartinis valandos bilietas, su juo bus galima važiuoti pusantros valandos ir persėsti į kitas transporto priemones.
Nauda – valdininkams
Ekonomistai labiausiai kritikuoja tai, kad visų tarnautojų šeimų nariai viešuoju transportu važinėjasi nemokamai, kaip ir prieš kelias dešimtis metų.
Tačiau per pastaruosius 7 metus administracijos darbuotojų padaugėjo daugiau nei dvigubai.
Pajamos iš bilietų padengia tik trečdalį išlaidų – mažiau nei kituose miestuose, tad transportą išlaikyti Lenkijos sostinei kasmet tampa vis brangiau. 2010 metais tam Varšuva skyrė 1,69, o šiemet – jau 2,31 mlrd. zlotų.