Įniršę dviratininkai skelbia, kad Lietuva tampa Šiaurės Korėja

Lietuvos dviratininkai pyksta. Įsigalioję papildomi reikalavimai dviratininkams žmonių įvertinti kaip Seimo narių susipykimo su sveiku protu pasekmė. Prie Seimo nesankcionuotai susirinkę dviratininkai per garsintuvus aiškiai išsakė savo nuomonę – naujam įstatymui jie nepaklus.

Prie Seimo nesankcionuotai susirinkę dviratininkai per garsiakalbius aiškiai išsakė savo nuomonę – naujam įstatymui jie nepaklus.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Prie Seimo nesankcionuotai susirinkę dviratininkai per garsiakalbius aiškiai išsakė savo nuomonę – naujam įstatymui jie nepaklus.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Liucija Lenkauskaitė, Ilona Staškutė

Jul 1, 2014, 3:01 PM, atnaujinta Feb 12, 2018, 8:19 AM

Nuo antradienio įsigalioja įstatymas, pagal kurį jie, važiuodami važiuojamąja kelio dalimi, bet kuriuo paros metu privalo dėvėti šviesą atspindinčias liemenes arba laikyti įjungtus priekinius ir galinius dviračio žibintus.

Niūriai dulksnoje prie savo dviračio rymojęs dvidešimt dvejų Darius tvirtino, kad įstatymas yra kvailas.

„Tikrai visi nevažinės su tomis liemenėmis arba šviesomis, tad avarijos atveju beveik visada liksime kalti mes. Užsienyje tokio įstatymo nėra. Esu papiktinęs tokia tvarka, važinėju kiekvieną dieną“- teigė jis. Paklaustas, ar žada laikytis šio įstatymo vaikinas šyptelėjo: „Tikrai ne“.

Vienintelė akcijos dalyvė mergina dvidešimt septynerių Agnė teigė atėjusi palaikyti idėjos, kad dienos metu ir esant geram matomumui liemenės nėra reikalingos. „Tikrai nereikia dviratininkams atrodyti kaip kvailiams. Norim mes to, ar nenorim, visgi mums teks prisitaikyti“.

Mergina pasakojo kiekvieną dieną numinanti bent po valandą kelio ir dažniausiai važiuojanti važiuojamąja kelio dalimi: „Dviračių takai Lietuvoje yra tam nepritaikyti, ir netgi pavojingesni, negu paprastos gatvės“.

Agnės teigimu, liemenės pačios nieko neapsaugos. „Visgi, tai nėra šarvai. Tiesiog reikia laikytis bendro saugumo tiek vairuotojams, tiek dviratininkams; saugoti vieniems kitus, ir palikti saugų atstumą“, - sakė ji.

Pliekė seimo narius

Lietuvos dviratininkų bendrijos (LDB) tarybos narys Linas Vainius per garsintuvą maždaug dvidešimčiai akcijos dalyvių vaizdžiai situaciją palygino su totalitarizmu. Daugiausia kritikos dviratininkas žėrė Seimo nariui socialdemokratui Juliui Sabatauskui ir „Drąsos kelio“ kandidatui į Seimo narius, lenktynininkui Stasiui Brundzai.

„Nemanau, kad europietiškoje šalyje bet kuri valdžia turėtų reglamentuoti savo piliečiams, kaip jie turėtų rengtis. Vilkėti valdžios nustatytą drabužį demokratinėje visuomenėje yra kažkoks keistas Šiaurės Korėjos recidyvas. Nors ne balandžio 1-oji, tačiau kažkoks nevykęs pokštas išėjo piliečių atžvilgiu“, - rėžė L.Vainius.

Tuo metu prie susirinkusiųjų lėtai atžygiavo tikrais šarvais pasipuošęs LDB pirmininkas Eduardas Kriščiūnas. Vyras tvirtino taip apsišarvavęs tam, kad būtų saugiau. Paklaustas, nuo ko saugosi, vyras pareiškė – nuo Seimo narių.

„Nuo Seimo narių, kurie iš esmės priima įstatymą, visiškai nesiremdami statistika, o tiesiog savo vidiniais įsitikinimais. Jų manymu, taip saugiau. Mano manymu, kitas etapas turėtų būti privalomi šarvai“, - ironizavo jis. Vyras per veidą dengiančią geležies širmą teigė jau dabar besilaikantis įstatymo: „Jo neįmanoma nesilaikyti. Visi drabužiai atspindi šviesą“.

Kaip teigė L.Vainius, dviratininkų organizacijos jau kreipėsi į Seimą, reikalaudamos, kad liktų galioti iki vakar galiojusi įstatymo norma kaip visose Europos Sąjungos šalyse, kad dviračiais reikia važinėti įjungtomis šviesomis tamsiu paros metu, arba esant blogam matomumui.

Atmetė tai, kam pritarė

Pasipiktinimą sukėlusį sprendimą priėmęs Seimas, atmetęs Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisas, regis, prieštarauja pats sau.

Pataisas balandį siūlęs Seimo Liberalų sąjūdžio frakcijos seniūnas Eligijus Masiulis ragino kolegas nepamesti galvos. Tuomet jo pasiūlymui buvo pritarta.

„Jeigu Lietuva nepanaikintų perteklinių reikalavimų, taptume pirmoji valstybė pasaulyje, įteisinusi prievolę dviratininkams bet kuriuo paros metu dėvėti liemenes arba visada laikyti įjungtus priekinius ir galinius dviračio žibintus. Europos dviratininkų federacijos duomenimis, visose Europos Sąjungos šalyse ir daugumoje išsivysčiusių pasaulio valstybių tai yra privaloma tik tamsiuoju paros metu ar esant blogam matomumui“, - balandį kolegas protino liberalas.

Tačiau birželio pabaigoje vykusiame posėdyje 84 balsavusiems seimo nariams buvo paskelbta, kad Seimo teisės ir teisėtvarkos komiteto išvada buvo nepritarti E.Masiulio siūlymui. Nors salėje ir girdėjosi tokiai išvadai nepritariantys šūksniai, liberalo pasiūlymas buvo atmestas 45 balsais (prieš balsavo 15, susilaikė 24).

Nepaisė statistikos

E.Kriščiūnas portalui lrytas.lt teigė manantis, kad pats įstatymas neveiks. „Graudu yra tai, kad valdžia nesiklauso asociacijų. Jie įsivaizduoja, kad turi visas reikiamas žinias, ir galėtų priimti tam tikrai žmonių grupei aktualų įstatymą realiai nesiremdami jokiais statistiniais duomenimis.

Pasak LDB pirmininko, Seimo nariai remdamiesi nuomone, kad, kadangi dieną žūsta daugiau dviratininkų, negu naktį, nusprendė, kad ir dieną reikia šviesų. „Visiškai neanalizuojamos priežastys, kodėl jie žūsta. Kiek esu matęs, dažniausiai avarija įvyksta dėl šoninio susidūrimo važiuojant ta pačia kryptimi. Vadinasi, dviratininkas buvo nustumtas nuo kelio“, - aiškino LDB pirmininkas.

Vyras irgi papylė kritikos J.Sabatauskui ir S.Brundzai: „Šitų dviejų žmonių asmenine nuomone tai padėtų eismo saugumui. O realiai tai jiems asmeniškai padėtų matyti dviratininkus, nes jie, pasirodo, nemato“, - piktinosi E.Kriščiūnas.

Politikai kraupsta

Akcijoje nedalyvavęs pataisų siūlytojas Seimo Liberalų sąjūdžio frakcijos seniūnas Eligijus Masiulis telefonu teigė apgailestaujantis dėl tokio savo kolegų darbo. „Kraupu darosi, pamačius, kokius kvailus įstatymus Seimo dauguma priiminėja. Labai apgailestauju, kad nuolatiniai liberalų bandymus atšaukti arba atidėti tą perteklinę normą, tą reikalavimą dienos metu būtinai važinėti įjungtais žibintas arba dėvint liemenes, seimas jau kelis kartus atmetė.

Šiuo atveju, man atrodo, kad tas reikalavimas absoliučiai neturi jokios įtakos geresniam, saugiam eismui, o priešingai yra atgrasymo priemonė žmonėms važinėti dviračiais. Tikrai gyvenime dviračiais nevažinėję žmonės gali tokius įstatymus priiminėti. Tikrai nenuleisime rankų, ir darysime viską, kad šitas pasaulyje precendento neturintis įstatymas būtų atšauktas“, - teigė Liberalų Sąjųdžio lyderis.

Akcijoje pasirodęs jo bendražygis, Seimo narys Remigijus Šimašius susirinkusiuosius patikino, kad kalbėsis su Policijos generaliniu komisaru Sauliumi Skverneliu ir aiškinsis pareigūnų poziciją šiuo klausimu. Politikas teigė, kad jų frakcija įstatymą persvarstyti kolegas ragins bent jau rudens pradžioje. Tokias naujienas suliję dviratininkai palydėjo plojimais.

Policija: „Nereikia klaidinti žmonių“

Policijos pareigūnams tokia audringa dviratininkų reakcija į įstatymo pakeitimus kelia nuostabą – papildomi reikalavimai yra visai nedideli ir su išlygomis.

Tačiau pareigūnai pastebėjo, kad ne taip įstatymą supratę žmonės klaidina visuomenę.

Dviračių vairuotojams šviesiuoju paros metu važiuojant važiuojamąja kelio dalimi privaloma dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba dviračio priekyje turi degti baltas šviesos žibintas, o gale - raudonos šviesos žibintas.

Kaip portalas lrytas.lt jau rašė, abiejų dalykų – ir liemenės, ir žibintų – vienu kartu naudoti nereikia, galima pasirinkti bet kurį iš jų.

Be to, pagal naują ryškiaspalvės liemenės apibrėžimą, šis drabužis nebūtinai turi būti liemenės formos – tinka bet koks ryškus rūbas su atšvaitų juostelėmis, kaip marškinėliai ar striukė.

Pareigūnai pabrėžė, kad toks reikalavimas taikomas tik važiuojant važiuojamąja kelio dalimi.

Važiuojant dviračių takais, kelkraščiu arba šaligatviu nei dėvėti šviesą atspindinčios liemenės, nei važiuoti įjungus dviračio žibintų, nereikia.

„Manome, kad sąmoningai nutylint šias detales, visuomenė skatinama priešintis šioms saugų eismą gerinančioms priemonėms, - tvirtino pareigūnai. - Lietuvoje dviračių takų infrastruktūra dar nėra tinkamai išvystyta, kaip daugelyje senbuvių Europos Sąjungos valstybių, kur pagrindinis dviračių eismas vyksta būtent dviračių takais, o ne važiuojamąja kelio dalimi.

Be to, tokiose šalyse patys eismo dalyviai aktyviai rūpinasi savo saugumu, dėl to dėvėti ryškiaspalvę liemenę ir saugos šalmą jiems yra įprasta.“

Šiais metais iki birželio 25 dienos Lietuvoje eismo įvykiuose jau žuvo 9 dviračių vairuotojai, iš jų net 7 - šviesiuoju paros metu, sužeista 160 šių eismo dalyvių, tarp jų 135 - šviesiuoju paros metu.

Sekite Lrytas.lt Auto naujienas Facebook'e.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.