Panevėžio degalinėse vairuotojus stebina neįtikėtinos kainos

Atvažiavę iš kitų miestų vairuotojai, užsukę į Panevėžyje įsikūrusias degalines, trina iš nuostabos akis – čia kuro kainos gerokai mažesnės. Panevėžiečiai juokauja, kad gal degalų kainos pritaikytos pagal bedarbių skaičiumi garsėjančio miesto gyventojų kišenę.

Daugiau nuotraukų (1)

Rasa Stundžienė

Jul 14, 2014, 5:54 PM, atnaujinta Feb 11, 2018, 11:57 PM

Tačiau po vieną ar kelias degalines turintys Panevėžio verslininkai įsitikinę, kad jau daugiau nei pusmetį iki absurdų mažindami kainas didieji degalinių tinklai stengiasi juos privesti iki bankroto, o jau tuomet panevėžiečiams pigių degalų era baigsis.

Išsigelbėjimas – parduotuvė

„Didieji nori suvalgyti mažuosius“, – įsitikinęs Molainių gatvėje įsikūrusios uždarosios akcinės bendrovės „Stepdega“ degalinės vadovas Steponas Gailiušis. Nuo 1992 metais degalais prekiaujantis panevėžietis verslininkas sako, kad kuro kainos Panevėžio degalinėse neįtikėtinai pradėjo mažėti pernai lapkritį.

„Kartais net nebespėdavau sužiūrėti ir vėl sumažinti kainų kaip kitos degalinės. Tik pastebi, kad jau mažiau vairuotojų į degalinę užsuka, ir vėl esi priverstas kainas perskaičiuoti“, – lrytas.lt sakė S.Gailiušis.

Degalinės savininkas sako, kad dabar pardavinėdamas degalus skaičiuoja ne pelną, o nuostolius. Pavyzdžiui, pastarąjį kartą jis dyzelį iš didmenininkų yra pirkęs už 3,9075 lt/1 ltr. O pardavinėja už 4,09 lt/1 ltr. Negana to, perkantiems daugiau nei 10 litrų dyzelinio kuro ar turintiems degalinės nuolaidų korteles nuolatiniams pirkėjams taikoma 15 cnt nuolaida. Vadinasi, dyzelio pardavimo kaina dar sumažėja iki 3,94 lito už 1 litrą, o degalinė teuždirba 4 centus.

„Degalinėje dirba 6 darbuotojai, kuriems reikia algų, dar reikia sumokėti už elektrą, na ir man ant džiūvėsių užsidirbti. O dirbame nuostolingai“, – nelinksmai prisipažįsta S.Gailiušis.

Jis džiaugiasi, kad vis prastėjančią ekonominę padėtį šiek tiek sušvelnina šiemet degalinėje įrengta nedidelė parduotuvė, į kurią ne tik vairuotojai, tačiau ir aplinkiniai gyventojai užsuka nusipirkti cigarečių, alkoholio, kavos ar traškučių.

S.Gailiušis įspėja panevėžiečius, kad nesidžiaugtų mažomis kuro kainomis – tokios jos bus tik tol, kol nelygioje konkurencinėje kovoje pražus mažesnieji deglų pardavėjai. Vyriškis pamena, kad prieš keletą metų labai panaši situacija buvo su Rokiškio degalinėmis. Ten kurą užsipilantys vairuotojai džiaugėsi mažomis kainomis tol, kol smulkiosios degalinės subankrutavo ir užsidarė. „Dabar Rokiškyje likę tik didžiųjų tinklų degalinės, kurios diktuoja savo kainų politiką“, – sakė ilgametis verslininkas.

Konkurencija peržengė visas ribas

Su tokiu pat nerimu į nuolat krintančias degalų kainas žiūri ir uždarosios akcinės bendrovės „Link geležinkelio“ bendrasavininkis Antanas Mincė. Šiai bendrovei priklauso Panevėžyje, Smėlynės gatvės gale esanti degalinė bei dar 3 degalinės Anykščių, Biržų ir Pasvalio rajonuose.

„Niekur tokių kainų kaip Panevėžyje dabar, nėra“, – lrytas.lt sakė A.Mincė. Jis taip pat įsitikinęs, kad nuo pernai metų pabaigos kuro kainos Panevėžyje pradėjo kristi dėl aršios degalinių konkurencijos, jau peržengiančios sveiko proto ribas.

„Paradoksas: vienu metu didelio tinklo degalinėje degalų kainos buvo mažesnės, nei gamyklinė kaina, už kurią mes juos perkame iš didmenininkų, nors visi mes perkame labai panašiomis kainomis“, – jau nebesistebi verslininkas.

A.Mincė sakė neįsivaizduojąs, kaip dar išsilaiko vos po vieną degalinę turintys Panevėžio verslininkai, o jų bendrovės Panevėžyje patiriamus nuostolius pavyksta padengti iš likusių trijų degalinių pelno. Kiek atsikvėpti leidžia ir pastarąją savaitę šiek tiek sumažėjusios kainos, kuriomis degalinės perka degalus iš didmenininkų.

Dar vienos nedidelės degalinės atstovas, nenorėjęs viešinti pavardės, lrytas.lt sakė, kad kainų mažinimo karą maždaug pernai lapkritį pradėjo miesto pakraštyje, viena priešais kitą esančios dviejų stambiųjų tinklų degalinės, o vėliau, nors ir nenoromis, kainas buvo priverstos mažinti ir visos kitos miesto degalinės. „Vairuotojai gi nekvaili, mato, kur mažesnės kainos, ten ir važiuoja“, paaiškino pašnekovas.

Pasvalietė džiaugiasi sutaupiusi

Kainos Panevėžio degalinėse šiuo metu iš tiesų vairuotojus džiugina. Pirmadienį šiame mieste esančiose „Statoil“ tinklo degalinės dyzelinio kuro litras tekainavo 4,16 lito, tačiau su įvairiomis nuolaidų kortelėmis buvo taikoma dar 0,15 lito nuolaida kiekvienam degalų litrui (t.y. galutinė kaina – 4,01 lt/ltr).

Tuo tarpu „Statoil“ degalinėje Vilniuje lrytas.lt fotografas tą pačią dieną užfiksavo, kad dyzelino litras kainuoja 4,39 lito. Dar brangiau pirmadienį dyzelinis kuras kainavo vos keli kilometrai už Panevėžio, prie kelio "Via Baltica" esančioje šio tinklo degalinėje – 4,49 lt/ltr.

Panevėžiečius mažesnėmis kainomis vilioja ir kiti didieji degalinių tinklai. Pavyzdžiui, Ramygalos gatvės gale esančioje „Lukoil“ degalinėje dyzelis kainavo 4,11 lt/ltr, bet atsiskaitantiems grynaisiais pinigais buvo taikoma 0,17 lito nuolaida (galutinė kaina 3,94 lt/ltr), panašią kainą su lojalumo kortele vairuotojams siūlė kitoje gatvės pusėje esanti automatinė „Neste“ degalinė.

Pigesniais degalais Panevėžio degalinėse džiaugiasi ne tik vietos vairuotojai. „Panevėžyje specialiai sustojome kuro užsipilti, nes pigiau nei Pasvalyje“, – sakė į Kauną skubanti pasvalietė Rimutė M. Moters teigimu, Pasvalyje dyzelinas kainuoja apie 4,58-4,62 lt/ltr, o Panevėžyje jo užsipylė po 3,94 lt/ltr.

Tik žurnalistų užkalbintas į degalų kainas Panevėžio „Lukoil“ degalinėje dėmesį atkreipė čia sustojęs šakietis Gintautas, per Aukštaitijos sostinę vykstantis į Rygą. Vyriškis negalėjo atsistebėti, kad Panevėžyje degalai gerokai pigesni nei Šakiuose ir greit paskaičiavo, kad prisipylęs pilną baką sutaupė apie 70 litų.

Nemato nieko blogo

Naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidentė Daiva Jokšienė „Lietuvos ryto“ televizijai sakė nematanti nieko blogo, kad Panevėžyje degalų kainos mažesnės, nei kituose miestuose.

„Kaina priklauso nuo produkto kainos, mokesčių ir nuo konkurencinės aplinkos“, – sakė D.Jokšienė. Jos nuomone, Panevėžyje yra nemažai degalinių, todėl natūralu, kad tarpusavyje konkuruodamos jos ir sumažino degalų kainas. „Pernai taip yra buvę Klaipėdoje, Utenoje. Tai nieko baisaus, o vartotojams tik į naudą“, – įsitikinusi asociacijos vadovė. Jos teigimu, naftos produktais prekiaujančių įmonių negalima skirstyti į didžiąsias ir mažąsias – jos visos žaidžia vienodomis konkurencinėmis sąlygomis.

Kiek dar laiko panevėžiečiai galės džiaugtis pigesniu kuru, D.Jokšienė sakė neįsivaizduojanti – galbūt kainos pasikeis jau rytoj, o gal ir toliau liks tokios pačios, kol kuris nors rinkos dalyvis nuspręs jas padidinti, o kiti paseks jo pavyzdžiu.

Lietuvos respublikos konkurencijos tarybos Dominuojančių ūkio subjektų ir susijungimų skyriaus vedėjos Jurgitos Brėskytės komentaras:

„Tai, kad įmonė taiko skirtingas dyzelino kainas skirtinguose miestuose, savaime nėra Konkurencijos įstatymo pažeidimas. Konkurencija, t.y. įmonių varžymasis tarpusavyje dėl vartotojo, vyksta įmonėms nustatant prekės kainas, kokybę. Įmonės kainas nustato reaguodamos į vietos, kurioje tą prekę parduoda, konkurencinę aplinką. Taigi dyzelino, parduodamo Panevėžio degalinėse, kainų tiesiogiai neįtakoja Vilniaus degalinės.

Įmonės yra visiškai laisvos nustatyti savo parduodamos prekės kainas, aktyvi kainų konkurencija paprastai yra naudinga vartotojams. Tik dominuojančią padėtį atitinkamoje rinkoje užimančioms įmonėms yra taikomi tam tikri ribojimai nustatant kainas. Dominuojantiems ūkio subjektams draudžiama taikyti per mažas (grobuoniškas) kainas, kurios nepadengia dominuojančios įmonės patiriamų kaštų ir jos paprastai yra taikomos laikinai, siekiant išstumti iš rinkos konkurentus.

Galimos konkurencijos problemos yra įtariamos, kai dominuojančios įmonės elgesys trukdo konkuruoti taip pat efektyviai kaip ir dominuojanti įmonė veikiantiems ūkio subjektams. Mažų ar neefektyviai veikiančių įmonių patiriami kaštai gali būti didesni nei dominuojančio ūkio subjekto, todėl vien konkurentų kainų palyginimas savaime neparodo, kad galimai egzistuoja konkurencijos problemų.

Konkurencijos taryba pažeidimus nustato atlikdama tyrimus. Piktnaudžiavimui dominuojančia padėtimi konstatuoti būtina nustatyti dvi sąlygas: 1. įmonė turi užimti dominuojančią padėtį atitinkamoje rinkoje ir 2. įmonė turi atlikti veiksmus, kurie pagal Konkurencijos įstatymą yra laikomi piktnaudžiavimu dominuojančia padėtimi.

Už piktnaudžiavimą dominuojančia padėtimi įmonėms gali būti skiriama bauda iki 10 procentų tos įmonės bendrųjų metinių pajamų.“

Sekite Lrytas.lt Auto naujienas Facebook'e.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.