Po savaitgalio baigiasi liepą įsigaliojusiu įstatymu nustatytas 90 dienų terminas, per kurį transporto priemonių savininkai turėjo susitvarkyti draudimo ar techninės apžiūros reikalus. Tris mėnesius techninės apžiūros arba draudimo neturinčios transporto priemonės bus išregistruotos automatiškai.
Turėtų "išravėti" kiemus
Nors įstatymas sukėlė daug diskusijų ir nepatogumų kai kuriems vairuotojams, „Regitros“ atstovai tvirtina, kad beveik pusė Lietuvoje registruotų transporto priemonių jau seniai yra išrinktos ar nevažiuojančios.
„Išregistravimas, šių dienų duomenimis, pirmadienį gresia 900 tūkstančių automobilių. Daugumos jų valdytojai džiaugsis, kad jiems nieko nereikėjo daryti ir jų transporto priemonė savaime išregistruota.
Pavyzdžiui, mūsų kieme nėra nė vieno automobilio, kurio registracija nuo pirmadienio bus nutraukta, nes jie visi realiai juda kelyje. Tačiau Lietuvoje daugybė į samanas ar žolę įaugusio transporto. Ar galima jį laikyti transporto registro dalimi?“ - klausė „Regitros“ Informacinių technologijų departamento direktorius Vytautas Jasiulevičius.
Lietuvoje oficialiai registruota 2 mln. 300 tūkst. transporto priemonių. Nuo liepą įsigaliojusio įstatymo, reikalaujančio, kad jos nuolat turėtų techninę apžiūrą ir/ar draudimą, kasdien į „Regitrą“ kreipiasi maždaug pustrečio tūkstančio vairuotojų, prašančių, kad terminas susitvarkyti šiuos reikalus jiems būtų pratęstas. Tai nėra sudėtinga, tereikia pateikti prašymą ir sumokėti 8 litus internete arba 10 litų vietoje.
Piktinasi ir kolekcininkai, ir motociklininkai
Tačiau įstatymu, verčiančiu nuolat turėti techninę apžiūrą ir draudimą, piktinasi istorinių automobilių savininkai. Istorinėms transporto priemonėms išduodami specialūs rudos spalvos numeriai. Tam, kad juos gautų, būtina atitikti kai kuriuos reikalavimus. O įstatymas tarsi verčia jų nepaisyti.
„Tas įstatymas kažkiek prieštarauja reikalavimui, kad istorinės transporto priemonės, be visa kita, neturi būti naudojamos kasdien. Jos skirtos tik važiavimui į parodas, šiek tiek važinėja vasarą, kai vyksta daug renginių. Bet kažkodėl ir joms galioja reikalavimai būti apdraustoms ir turėti techninę apžiūrą visus metus“, - stebėjosi klubo „Retromobile“ narys Vidminas Blusevičius.
Motociklininkai – irgi nepatenkinti, mat viešajame eisme dalyvauja vos pusmetį. Nors įstatymas numato galimybę pratęsti terminą, per kurį transporto priemonė turėtų būti apdrausta ar atlikti techninę apžiūrą, už tai reikia mokėti. Motociklininkai tai vadina lupikavimu ir jaučiasi diskriminuojami.
Net jei motociklininkas nori pusmetį neplanuoja išvažiuoti į gatves, jam reikia motociklą laikyti garaže apdraustą arba pačiam kreiptis į "Regitrą" ir kol sistema automatiškai neišregistravo jo transporto priemonės, sustabdyti registraciją pačiam. Registraciją stabdyti galima laikotarpiui iki metų ir bet kada atnaujinti, jei motociklas bus apdraustas ir su galiojančia TA.
„Daugelyje Europos valstybių dviračių transporto priemonių naudojimas yra skatinamas: tai ir kova su kamščiais, ir ekologiškumas, tokioms transporto priemonėms taikomos įvairios lengvatos jų statymui mieste, o Lietuvoje susiduriame su tam tikru genocidu visiems motociklų, motorolerių vairuotojams. Šitas įstatymas prieštarauja sveikai logikai, nes motociklas ar motoroleris nėra transporto priemonė, pritaikyta važiuoti žiemą“, - sakė motociklininkas Ugnius Stančius.
Jis neslepia: dėl motociklininkams nepalankaus įstatymo, verčiančio juos turėti draudimą visus metus, net svarsto savo motociklą registruoti kurioje nors kaimyninėje šalyje.
Restauracija truks kelerius metus
Seimas jau nori iki metų pratęsti terminą, per kurį transporto priemonė turi būti apdrausta ar atlikti techninę apžiūrą. Tačiau net priėmus pataisas, senų automobilių kolekcininkai patirs nepatogumų. Pavyzdžiui, V.Blusevičius įsigijo ir registravo GAZ-69, tačiau automobilis dabar išrinktas dalimis, jo restauracija truks kelerius metus, o kolekcininkas bus priverstas grąžinti „Regitrai“ jam svarbius numerius su automobilio modelį atitinkančiu skaičiumi „69“.
GAZ – apskritai išskirtiniai automobiliai, nes buvo gaminami tik 1953-1955 metais tuomečiame Gorkio mieste Rusijoje (dabar – Žemutinis Naugardas). Vėliau šių automobilių gamyba perkelta į Uljanovską ir jie pavadinti UAZ.
Vogtas transportas – irgi išregistruojamas
Liepą įsigaliojęs įstatymas įpareigoja „Regitrą“ automatiškai išregistruoti pavogtas transporto priemones. Anksčiau tai buvo daroma tik savininko prašymu.
Anot V.Jasiulevičiaus, dabartinis įstatymas, šiuo požiūriu, yra teisingesnis.
„Jeigu transporto priemonė pavogta, kodėl vagis turėtų gauti teisę ja važinėti? O jei darys nusikaltimus?“, - klausė V.Jasiulevičius.
Tačiau, anot „Regitros“ atstovo, automatinis transporto priemonės išregistravimas nereiškia, kad teisėtas savininkas jos nebegalės atgauti. Siūloma atskirti registrą ir nuosavybės teisę. Pastaroji – niekur nedingsta. O registras fiksuoja tik tas transporto priemones, kurios turi teisę dalyvauti eisme.
Išregistruotų transporto priemonių savininkai, gavę pranešimą, kad taip nutiko, privalo grąžinti valstybinius numerius, tačiau nepraranda galimybės po kurio laiko vėl registruoti išregistruoto transporto. Tai – įprastinė procedūra, reikės tik transporto priemonę atvaryti apžiūrai, kad ji būtų identifikuota.