Naujiena Seime: už neblaivų vairuotoją – bauda keleiviams

Neblaivūs vairuotojai už „kvapelį“ prie vairo gauna solidžias baudas, tačiau atsakomybė už jų pomėgį išgerti rengiama ir keleiviams.

J.Požela siūlo bausti ir su neblaiviu vairuotoju važiuojančius keleivius.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
J.Požela siūlo bausti ir su neblaiviu vairuotoju važiuojančius keleivius.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

Apr 22, 2015, 1:06 PM, atnaujinta Jan 6, 2018, 5:07 AM

Seimo narys socialdemokratas Juras Požela įregistravo įstatymo projektą, kuriuo siekiama drausti keleiviams važiuoti transporto priemone, vairuojama neblaivaus ar nuo narkotinių medžiagų apsvaigusio asmens.

Už įstatymo nuostatos nesilaikymą prasikaltusiems būtų numatyta administracinė atsakomybė ir grėstų nuo 86 iki 144 eurų bauda.

Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme ir Administracinių teisės pažeidimų kodekse atsakomybė už vairavimą išgėrus šiuo metu numatyta tik vairuotojams.

Bijos lipti į autobusą

Projekto iniciatorius parlamentaras J.Požela, pasakodamas apie šią pataisą, teigė, jog kovoje su neblaiviais vairuotojais būtina galvoti apie įvairesnes priemones, galinčias padėti išsaugoti žmonių gyvybę.

„Lietuvos keliuose mirštančių žmonių skaičius vis dar yra labai didelis. Vien per praėjusius metus žuvo 265 ir buvo sužeista arti 4 tūkst. žmonių. Apmaudžiausia, kai tokios skaudžios nelaimės įvyksta būtent dėl neblaivių vairuotojų kaltės. Privalome ieškoti daugiau šios problemos sprendimo būdų“, – įsitikinęs J.Požela.

O ką daryti keleiviams, važiuojantiems autobusu ar taksi? Jie neturi jokios realios galimybės įsitikinti, ar juos vežantis vairuotojas tikrai blaivus.

Pasiteiravus J.Poželos, ar, jo manymu, už vairuotojo neblaivumą turėtų atsakyti ir autobusų bei taksi keleiviai, jis iš pradžių tvirtino, jog toks palyginimas radikalus ir šiais atvejais bauda neturėtų galioti, bet paskui pakeitė nuomonę.

„Jei žmogus vairuoja išgėręs, jis yra nusikaltėlis, o tie, kurie važiuoja kartu, yra potencialaus nusikaltimo bendrininkai, – tvirtino jis. – Jei dalyvaujate nusikaltime, turite atsakyti. Nežinojimas neatleidžia nuo atsakomybės.“

Jei ši įstatymo pataisa bus priimta, kiekviena kelionė autobusu ar taksi taps itin rizikinga, nes autobusų bei taksi vairuotojams taikoma nulio promilių riba – jie laikomi neblaivūs, išgėrę vos gurkšnį alkoholinio gėrimo, o tai pajusti keleiviui faktiškai neįmanoma.

Tačiau J.Požėlos manymu, keleiviai turėtų pastebėti, kad vairuotojas vingiuoja po kelią, net jei jo kraujyje tik 0,2 prom. 

Nenumatytos situacijos

Lengvųjų automobilių vairuotojai laikomi neblaivūs, jei jų kraujyje yra daugiau nei 0,4 promilės alkoholio – tokį neblaivumą pastebėti lengviau, tačiau irgi ne visuomet įmanoma, jei, pavyzdžiui, jūsų pasiimti atvažiavęs draugas šiek tiek išgėrė prieš keletą valandų ir dar nespėjo visiškai išsiblaivyti.

J.Poželos manymu, nepastebėti vairuotojo girtumo galima tik tuo atveju, jei keleivis pats išgėręs daugiau, tačiau Kelių eismo taisyklės nedraudžia keleiviui būti neblaiviam.

J.Poželos siūlomas projektas papildytų 16-ąjį Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo straipsnį, kuriame nurodytos keleivių pareigos, ir įgyvendinamąjį Administracinių teisės pažeidimų kodekso 133 straipsnį.

Socialdemokratas tvirtino, jog vien bausmių vairuotojams griežtinimas ne visuomet duoda norimų rezultatų, todėl esą būtini ir kiti draudimai.

„Žinoma, atsakomybė už vairavimą išgėrus yra ir privalo būti viena pagrindinių prevencijos priemonių. Jeigu per metus už KET pažeidimus baudžiama per 12 tūkst. neblaivių vairuotojų, manau, patys galite nuspręsti, ar tokia priemonė yra pakankama, ar vis tik reikėtų galvoti apie naujų ribojimų įvedimą“, – kalbėjo jis.

Kalba apie sąmoningą sprendimą

Įstatymo projekto aiškinamajame rašte dėstoma, jog priėmus šias pataisas turėtų sumažėti įvykių dėl neblaivių vairuotojų kaltės skaičius, taip pat ir žuvusių ir nukentėjusių asmenų skaičius eismo įvykiuose, kuriuos sukėlė neblaivūs vairuotojai.

„Kalbame apie žmonių gyvybės išsaugojimą. Galbūt vien mintis apie galimą baudą sulaikys keleivį nuo sprendimo sėstis šalia girto vairuotojo. Galbūt tai suvokiantis asmuo nuo vairavimo sustabdys net ir patį išgėrusį vairuotoją.

Juk jeigu žmogus nusprendžia būti vežamas išgėrusio ir taip rizikuoti ne tik savo, bet ir aplinkinių gyvybe, jam irgi tenka dalis kaltės už potencialią tragediją“, – sakė J.Požela.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.