Didžiausia tikimybė nukentėti nuo vagių palikus transporto priemonę daugiabučių rajonų kiemuose. Santakos, Žaliakalnio ir Dainavos policijos komisariatų prižiūrimoms teritorijoms tenka 61 proc. visų tokių nusikaltimų.
Neramiausiai turėtų miegoti vairuotojai, įsigiję „Volkswagen“, „Audi“ ir „Škoda“ automobilius.
„Tokių automobilių yra daugiausia miesto gatvėse, todėl ir detalių paklausa didžiausia“, – aiškino Kauno kriminalinės policijos Nusikaltimų nuosavybei tyrimo valdybos 3-iojo skyriaus viršininkas Aleksejus Gubenka. Nusikaltėliai taip pat taikosi į prašmatnius BMW ir net greituosius „Porsche“.
Paklausi – brangi įranga
Dažniausiai vagiamų automobilių detalių sąraše tvirtai pirmauja garso aparatūros bei brangiai kainuojančios multimedijos sistemos, kurias galima vadinti svarbiausiu transporto priemonės valdymo centru.
Nors 2015-aisiais jų vagysčių Kaune šiek tiek sumažėjo, po kiekvieno tokio išpuolio patirti nuostoliai dažniausiai skaičiuojami tūkstančiais eurų.
Pernai smarkiai padidėjo galinio vaizdo veidrodėlių vagysčių skaičius, dažniau vagiami ir ratai, parkavimo sistemų detalės.
Pasak A.Gubenkos, nusikaltėliai sugeba išpjauti net brangiųjų metalų turinčius katalizatorius, išima akumuliatorius – jų saugumu itin turėtų susirūpinti sunkvežimių savininkai.
Švedai įvertino pamokas
Nusikaltėliai paklausių detalių dažnai dairosi ir užsienio šalyse. Kauno kriminalistai sulaikė įtariamuosius, kurie iš Vokietijos gabeno net pusšimtį navigacijos sistemų. Nekyla abejonių, kad jos vogtos.
A.Gubenkos žiniomis, vagys iš Lietuvos grobio dažniausiai dairosi Vokietijoje, Belgijoje, Prancūzijoje. Priežastis paprasta – šiose šalyse didelis reikiamo modelio automobilių pasirinkimas.
„Tai pelninga nusikaltėlių veikla“, – įsitikinęs pareigūnas.
Švedijos automobilių gamintojo „Volvo“ inžinieriai nustėro sužinoję, kad visureigio „Volvo XC90“ priekinius žibintus nusikaltėliai sugeba išimti greičiau nei per minutę.
„Kolegos iš Švedijos pranešė, kad įvertinę šias aplinkybes gamintojo specialistai jau atliko kai kuriuos konstrukcinius pakeitimus“, – pasakojo A.Gubenka.
Padėtų slaptas žymėjimas
Surasti vogtas detales – sunki užduotis pareigūnams, tačiau kartais kyla sunkumų nustatyti, kas yra teisėtas jų savininkas, mat to paties modelio detalių dažniausiai nėra galimybių atpažinti.
A.Gubenka mano, kad viena galimų išeičių – tai slaptas detalių žymėjimas. Ši priemonė kriminalistams labai praverstų ir renkant įrodymus, kad įranga tikrai buvo pavogta.
Pareigūnai taip pat pataria įrengti apsaugos sistemą. Ji ne visada išgelbėja, tačiau gali tapti vagių atgrasymo priemone.
Draudikai skaičiuoja patirtus nuostolius
Bendrovės „Lietuvos draudimas“ duomenimis, nuo 2012 metų automobilių detalių vagysčių skaičius šalyje yra stabilus, tačiau klientų patiriama vidutinė žala nuosekliai augo: nuo 630 iki 1000 eurų vienam įvykiui.
Detalių vagysčių daugiausia užfiksuojama Vilniuje ir Kaune, mat šiuose miestuose yra didesnė draudimo skvarba, daugiau brangių automobilių.
Kaune automobilių detalių vagysčių skaičius, palyginti su 2014-aisiais, pernai liko to paties lygio, o Vilniuje padaugėjo apie 20 proc.