Vilkikų vairuotojai išvažiuoja kelioms savaitėms be jokios apsaugos, o kelią užtveriančios pabėgėlių gaujos jau tapo kasdienybe.
Pirmadienį visą pasaulį sukrėtė Vokietijos sostinėje Berlyne įvykdytas teroristinis išpuolis. Kaip pranešama, 23 metų prieglobsčio prašytojas iš Pakistano Navedas B. pagrobė Lenkijoje registruotą vilkiką ir juo įvažiavo tiesiai į Kalėdų turgų šalia kaizerio Vilhelmo atminimo bažnyčios.
Po vilkiko ratais žuvo 12 žmonių, dar 48 žmonės buvo sužeisti.
Tolimųjų reisų vairuotojas, 37 metų lenkas Lukaszas Urbanas buvo rastas negyvas keleivio sėdynėje su šautine žaizda. Tiesa, Vokietijos pareigūnai abejoja ar sučiupo tikrąjį nusikaltėlį, nes ant nužudyto vairuotojo kūno matyti grumtynių žymių, o ant pakistaniečio – ne.
Pritrūkus įrodymų, pareigūnai jį jau paleido.
Šis įvykis išgąsdino ir vairuotojus iš Lietuvos. Su agresyviais ir nenuspėjamais pabėgėliais tautiečiams teko susidurti ne kartą, o realių galimybių apsisaugoti nuo tokių išpuolių nėra.
Gina kaip save
Vairuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Ramūnas Narbutas patvirtino, kad tokia nelaimė galėjo nutikti bet kam ir lenko vairuotojo kaltės čia nėra.
„Saugumo užtikrinti beveik neįmanoma. Su kolegomis iš „Linavos“ ieškome galimybių vairuotojus bent apdrausti, bet kol kas jokia bendrovė neapsiėmė to padaryti“, – tvirtino jis.
Kaip aiškino R.Narbutas, ir Lenkijoje, ir Lietuvoje yra paplitusios vairuotojų pilnos materialinės atsakomybės sutartys. Tai reiškia, kad jei vežant krovinį kas nors nutiktų jam arba automobiliui, visus nuostolius vairuotojas turėtų padengti iš savo kišenės.
Jei tokią sutartį turėjo ir žuvęs vairuotojas, gali būti, kad užpultas jis nepasinaudojo galimybe pabėgti ir išsigelbėti, bet gynė automobilį negailėdamas savęs.
Pasak R.Narbuto, jam dar neteko matyti sutarties, kurioje pilna materialinė atsakomybė negaliotų teroro akto metu. Šią problemą turėjo išspręsti naujasis Darbo kodeksas – jame numatyta, kad pilnos materialinės atsakomybės darbuotojui taikyti nebegalima, atsakomybė dėl nuostolių galėtų siekti daugiausiai 9 mėnesinių atlyginimų sumą.
Tačiau jo įsigaliojimas buvo atidėtas, todėl vairuotojams dar kurį laiką teks rizikuoti žūti arba užsikrauti skolą visam gyvenimui.
Bando įlįsti į vilkikus
Vilkikų vairuotojus pabėgėliai paprastai puola gaujomis – kelios dešimtys vyrų užtveria kelią, apsupa vilkiką ir reikalauja sustoti. Dažniausiai jų tikslas nėra pagrobti vilkiką ar krovinį – didžiausias pabėgėlių noras yra patekti į Didžiąją Britaniją.
„Kale uoste vairuotojai net ėmė specialiai stoti į kitą pusę, kad atrodytų, kad jie jau atvažiavo iš D.Britanijos. Bet tas nepadėjo. Vilkikui sustojus pabėgėliai nukerpa puspriekabės trosą, pakelia tentą, suleidžia kitus į vidų ir vėl suklijuoja trosą.
Visai neseniai pas vieną lietuvį jų rado 15, susėdusių ant pomidorų“, – neslėpė R.Narbutas.
Pasak jo, dėl to lietuviams kyla didelių problemų. Jei Prancūzijoje pareigūnai vilkiką patikrina ne itin atidžiai, o D.Britanijoje paaiškėja, kad puspriekabėje yra pabėgėlių, vairuotojo laukia teismas, kuriame tenka aiškintis, kad jis neėmė mokesčio už nelegalų pervežimą ir nepadarė nusikaltimo.
Jei vairuotojui apsiginti nepavyksta, tenka mokėti dideles baudas.
Gauna kas lieka
Ginklų savigynai vežtis vairuotojai taip pat negali. Skirtingose šalyse galioja skirtingi įstatymai, kas leidžiama, o kas draudžiama, taigi pasinaudojęs dujų balionėliu ar pistoletu vairuotojas galiausiai gali pats likti kaltas.
„Anksčiau Ispanijoje prieš eidami miegoti vairuotojai visada surišdavo abi duris krovinių tvirtinimo diržu, kad jų nebūtų galima atidaryti, nes nusikaltėliai prileisdavo dujų ir apvogdavo.
Pastaruoju metu nusikaltimai buvo apstoję, bet dabar vėl padaugėjo. Prancūzijoje ir Belgijoje yra reikalavimas stoti tik saugomose aikštelėse, bet ne visos jos yra tinkamose vietose“, – tvirtino pašnekovas.
Saugumą nustelbia pinigai
Pasak R.Narbuto, Vakarų Europos vežėjų įmonės stengiasi pasirinkti tokius maršrutus, kad jų vairuotojams netektų vilkike praleisti savaitgalio ar nakvoti atokesnėje vietoje, o lietuviai taupo kiekvieną eurą.
„Ten yra kolektyvinės sutartys, kitokie tarifai. Net Lenkijoje yra priemoka prie algos jei tenka nakvoti vilkike, už diskomfortą, o pas mus to nėra. Mūsų vežėjai, kad gautų darbo, susirenka nepalankesnius užsakymus“, – neslėpė jis.
Paklaustas, kaip vairuotojai galėtų apsisaugoti nuo užpuolimų, R.Narbutas tik atsiduso: „Bijai vilko – neik į mišką“.
Jis neslėpė, kad saugus variantas yra tik nedirbti tarptautinių reisų vairuotoju. Vežioti krovinius po Lietuvą gerokai saugiau, bet į užsienį vairuotojus traukia gerokai didesnis uždarbis.
Esate tarptautinių reisų vairuotojas ir jums teko patirti panašių įvykių? Parašykite auto@lrytas.lt.