Detalių vagys nusitaikė į specifinį grobį: jų nubausti – neįmanoma

Tamsiai vilkintis asmuo įdėmiai apsidairė, pritūpė ir greitai šmurkštelėjo po šešėlyje stovinčiu automobiliu. Iš ryto į savo mašiną sėdęs savininkas ne iškart supras, kas įvyko. Bet nuostoliai gali būti milžiniški.

Tik techninės apžiūros metu gali paaiškėti, kad katalizatoriaus nebėra.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Tik techninės apžiūros metu gali paaiškėti, kad katalizatoriaus nebėra.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Andrius Vaitkevičius („Lietuvos rytas“)

Dec 27, 2016, 6:30 AM, atnaujinta Feb 9, 2018, 8:41 PM

Kad ilgapirštis nugvelbė automobilio katalizatorių, gali paaiškėti gerokai vėliau. O vagys beveik niekuo nerizikuoja: jie žino, kad net ir įkliuvę policijai suimti nebus, o pelnas garantuotas.

Vilniaus policija šiemet pajuto, kad sostinėje pradėjo siautėti profesionalūs katalizatorių vagys.

Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato Nusikaltimų nuosavybei Tyrimo valdybos 3-iojo skyriaus viršininko Lino Grigalevičiaus teigimu, kartais per naktį nuo automobilių nupjaunama ir 10–15 katalizatorių.

„Vienas pastarųjų nukentėjusių automobilių – 2016 metų „Toyota Land Cruiser“. Nuostolis dėl šios vagystės siekė 30 tūkst. eurų“, – pasakojo L.Grigalevičius.

Daugiau kaip 100 tūkst. eurų kainuojančiame automobilyje buvo sumontuoti keli katalizatoriai, kurie ir sudomino vagis.

Ilgapirščių nesuiminėja

Policija išsiaiškino, kad Vilniuje siaučia dvi katalizatorių vagių gaujos. Jų nariai buvo susekti ir sulaikyti, tačiau teismas jų suimti neleido. Policininkai buvo priversti juos paleisti.

„Teismai įsprausti į tam tikrus rėmus. Pagal įstatymus, tai nėra sunkus nusikaltimas, dėl katalizatorių vagystės suėmimo sankcija nėra numatyta.

Būna, kad teismai nesuima, mes tą vagį paleidžiame, jam skiriama kitokia kardomoji priemonė, o jis toliau daro nusikaltimus“, – pasakojo pareigūnas.

Kas gresia tokiems vagims? Už svetimo turto grobimą jie gali būti baudžiami viešaisiais darbais arba bauda, arba laisvės apribojimu, arba areštu, arba laisvės atėmimu iki trejų metų.

Katalizatoriais susigundę plėšikai darbuojasi lauke. Įsibrovimas į automobilį laikomas sunkesniu nusikaltimu ir tokiais atvejais teismai įtariamuosius suima daug lengviau.

Negali įrodyti

Koks galėtų būti sprendimas, kad katalizatoriai mažiau masintų vagis ir automobilių savininkai nepatirtų finansinių nuostolių? L.Grigalevičiaus manymu, reikėtų įsikišti ir įstatymų leidėjams.

Policija bando stebėti supirkėjus, tačiau kontroliuoti asmenis, atnešančius katalizatorius, nepaprastai sunku.

„Supirkti gali tik įmonės, turinčios licencijas. O kaip su tuo, kuris atnešė? Kaip tai įmonei žinoti, čia jo nebevažiuojančio automobilio katalizatorius ar nupjautas nuo kaimyno mašinos?

Esame susidūrę su atvejais, kai vienas žmogus nuolat neša daug katalizatorių priduoti.

Tačiau ir tai nieko neįrodo. Juk gali būti, kad jis vežasi automobilius ardyti, atsigabenęs pjausto ir parduoda. Labai nelengva tuos dalykus sužiūrėti“, – pasakojo pareigūnas.

Kenčia „Toyota“ savininkai

Kaip tvirtino Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ atstovas Renaldas Gabartas, katalizatorius yra bene vienintelė detalė, kuri automobiliui senstant ir sparčiai netenkant vertės išlieka santykiškai brangi.

Taip yra dėl to, kad katalizinio konverterio vidaus paviršius padengtas tauriaisiais metalais – platina, paladžiu, rodžiu.

Būtent jie padeda vykti cheminėms reakcijoms, dėl kurių smarkiai sumažėja kenksmingų išmetamųjų dujų kiekis. Šie metalai ir vilioja vagis.

Kai kuriose mašinose sumontuota ne po vieną katalizatorių. Tai ypač geidžiamas vagių grobis.

„Labiausiai vagis masina „Toyota“ markės automobiliai – jiems tenka 95 proc. katalizatorių vagysčių. Juolab „Toyota“ katalizatoriai brangesni negu kitų mašinų.

Pavyzdžiui, „Toyota Avensis Verso“ modelyje būna sumontuoti net du katalizatoriai. Šios mašinos yra aukštesnės nei daugelis kitų, po jomis lengviau palįsti. Toliau rikiuojasi „Peugeot“ mikroautobusai, po kuriais irgi nesunku patekti“, – sakė L.Grigalevičius.

Nelygu katalizatoriaus svoris, dydis, rūšis ir kiti parametrai, vagys už tokią detalę gali gauti nuo 50 iki 100 eurų, o retesniais atvejais ši suma gali siekti net ir 300 ar 400 eurų.

Tačiau remonto kaina vairuotojui gali būti dešimteriopai didesnė.

Įrankiai greitai atsiperka

Akivaizdu, kad tokios vagystės kai kam – mažai rizikingas puikus verslas. Net įrankiai katalizatoriams pjaustyti atvirai parduodami internetu.

„Profesionalus grandininis reguliuojamas duslintuvų, katalizatorių pjūklas, dar vadinamas „greitai ir tyliai“. Šiuo įrankiu greitai nupjausite katalizatorių ar duslintuvo vamzdį jo nenuėmę nuo automobilio! Pjauna vamzdį nuo 19 iki 83 mm skersmens“, – rašoma viename policijos dėmesį patraukusiame skelbime.

Toks įrankis, už kurį prašoma 80 eurų, vagims atsiperka nugvelbus vos vieną katalizatorių.

Virsta didžiuliais nuostoliais

Užtat automobilių savininkams tai reiškia milžiniškus nuostolius. Pavogtą katalizatorių jie turi pakeisti nauju, nes tokią mašiną jo vairuotojas iš techninės apžiūros centro turės išvairuoti nukabinęs nosį.

Pasak asociacijos „Transeksta“ atstovo R.Gabarto, Europos Komisija įpareigojo automobilių gamintojus montuoti katalizatorius į visus modelius. Ar šios detalės yra numatytoje vietoje ir ar tinkamai veikia, tikrinama per privalomąją techninę apžiūrą.

Tai daroma apžiūrint išmetimo sistemą ir matuojant išmetamųjų dujų parametrus.

„Techninės apžiūros kontrolieriai dėl katalizatoriaus neturės jokių pastabų dviem atvejais: jei transporto priemonė pagaminta be jo arba jei Lietuvoje automobilis pirmą kartą į techninės apžiūros centrą atvairuotas anksčiau nei 2013-ųjų kovo 1 dieną.

Visais kitais atvejais automobiliai be katalizatorių laikomi turinčiais didelių trūkumų, todėl nepereina techninės apžiūros“, – paaiškino bendrovės „Transporto studijos“ direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius.

Paaiškėjus, kad katalizatoriaus automobilyje nėra arba jis tinkamai neveikia, galima sumontuoti naują.

Šią detalę įsigyti galima tiek oficialiose gamintojų atstovybėse, tiek specializuotose detalių parduotuvėse, o servisuose – net ir atsarginį keičiamą katalizatorių. Vienintelis reikalavimas – jis turi būti sertifikuotas konkrečiam automobiliui.

Estai pasistengė

Nuo pavasario siautėjusios kelios ilgapirščių grupės buvo sulaikytos, bet vėliau vagys paleisti. Vienos jų nariai, pasidarbavę sostinės Lazdynų rajone, vos atsidūrę laisvėje išvyko vogti į Estiją.

„Mes padėjome tenykščiams kolegoms – jie visi buvo sulaikyti įvykdę 12 nusikalstamų veikų. Estai kažkaip nesiterliojo. Pagal jų įstatymus, užsienietį, jei yra įrodymų, teismas gali suimti iki pusės metų. Tad iš Lietuvos atvykę vagys ir buvo suimti“, – sakė Vilniaus policijos atstovas L.Grigalevičius.

O mūsiškiams automobilių savininkams jis patarė palikti mašinas gerai apšviestose vietose, kuriose vaikšto žmonės.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.