Geresnė transporto kokybė Šiauliuose
Šiauliuose įsikūrusi bendrovė „Busturas“ pastaruoju metu didžiausią dėmesį skiria tam, kad viešasis transportas būtų patogus visiems. 2015-ųjų pabaigoje mieste buvo 112 autobusų, iš kurių vos 46 (41 proc.) – žemagrindžiai. Šiuo metu miesto gatvėmis rieda jau 72 neįgaliesiems pritaikyti autobusai, tai sudaro 66 proc. transporto priemonių parko.
„Jau kitais metais mieste turėtų pasirodyti 12 už Europos Sąjungos lėšas įsigytų miesto autobusų, kurie, be abejo, bus žemagrindžiai, pritaikyti įvairių negalių turintiems žmonėms. Taip pat už savo lėšas įsigysime 6 naujus nedidelius miesto autobusiukus, kuriuose bus ir rampos neįgaliesiems vežimėliuose, ir įranga, skirta regos ar klausos negalią turintiems žmonėms. Pirksime ir naujesnių pavažinėtų autobusų, tad 2019-ųjų pabaigoje mūsų mieste važiuos tik žemagrindžiai autobusai“, – žada bendrovės „Busturas“ technikos direktorius Silvas Gedaminskas.
Jo teigimu, vien tik pritaikytų miesto autobusų negalią turintiems žmonėms nepakanka – patogiai jų kelionei užtikrinti svarbus ir vadinamasis žmogiškasis veiksnys. Tam, kad „Busturo“ vairuotojai ir kitas personalas gebėtų padėti negalią turintiems žmonėms, dar šiais metais suplanuoti atitinkami vairuotojų ir konduktorių mokymai.
Be to, bendrovė „Busturas“ iš „Kauno autobusų“ įsigijo ir mobiliąją programą, skirtą silpnaregiams ir akliesiems. „Seniai galvojome apie tokią naujovę savo keleiviams. Pamatę, kad kauniečiai tokią jau sukūrė ir įsidiegė, paprašėme ja pasidalinti – įsigyti iš jų buvo gerokai pigiau nei kurti patiems. Džiaugiamės, kad kolegos mielai sutiko“, – kalba S. Gedaminskas.
Viešojo transporto stotelėse programėle galės nemokamai naudotis visi aklieji ir silpnaregiai, turintys išmanųjį telefoną. Šiuo metu iš kauniečių perimta mobilioji programa Šiaulių mieste testuojama.
Neįgaliesiems pritaikyti autobusai – kuršėniškiams
Nedidelis Kuršėnų autobusų parkas taip pat žada teikti geresnes paslaugas neįgaliems keleiviams. Už ES lėšas kuršėniškiai įsigijo 3 suspaustas gamtines dujas naudojančius „Iveco Fenixbus“. Juose – 25 stovimos ir 10 sėdimų vietų. Įvažiavimas neįgaliojo vežimėliui įrengtas autobuso gale.
„Naujieji autobusai veš keleivius iš Kuršėnų į Šiaulius, per metus nuvažiuos apie 60 tūkst. kilometrų. Gavome Susisiekimo ministerijos patvirtinimą, kad mūsų parkui atiteks visos ES Šiaulių rajonui ekologiškam transportui įsigyti skirtos lėšos, tad galėsime nupirkti naujų, modernių autobusų dar už 600 tūkst. eurų. Tuomet neįgaliesiems pritaikyti autobusai važinės ir kitais maršrutais“, – sako Kuršėnų autobusų parko direktorius Vidmantas Šulčius.
Pasak jo, labai svarbu tai, kad keleivinio transporto priemonės būtų pritaikytos visiems. „Kol kas negalėčiau pasakyti, kad neįgalūs žmonės keliauja dažnai. Tikiuosi, kad tada, kai galėsime jiems pateikti patogias transporto priemones, neįgalieji vežimėliuose dažniau rinksis viešąjį transportą“, – sako Kuršėnų autobusų parko vadovas.
Tauragė – gerasis pavyzdys
Neseniai naujų, negalią turintiems žmonėms pritaikytų autobusų įsigijo ir Tauragės autobusų parkas. Pasak įmonės vadovo, asociacijos „Linava“ viceprezidento Rimanto Martinavičiaus, iš viso nupirkta 10 naujų vidutinės klasės žemagrindžių autobusų, kurie veža keleivius miesto ir priemiesčio maršrutais. Įmonė turi ir daugiau senesnių, tačiau neįgaliesiems pritaikytų transporto priemonių.
„Pirkdami naujus autobusus pagalvojome apie įvairių negalių turinčius žmones. Mūsų įsigytosios transporto priemonės – ne tik su elektrinėmis rampomis, bet ir informacinėmis sistemomis turintiems klausos negalią, taip pat garsine informacija regos negalią turintiems žmonėms. Silpnaregių patogumui – ryškios vedamosios linijos autobuso salone“, – pasakoja R. Martinavičius.
Jo teigimu, šiuo metu didesnė miesto ar priemiesčio pervežimams skirtų autobusų dalis jau pritaikyta neįgaliems žmonėms. „Antrasis etapas bus atnaujinti ir tarpmiestiniais maršrutais keleivius vežančių autobusų parką. Ketiname įsigyti autobusų, kurie galėtų vežti ir neįgaliojo vežimėliuose sėdinčius žmones“, – teigia įmonės vadovas.
Autobusai jau pristatyti mieste ir rajone gyvenantiems neįgaliesiems, juos galima išsinuomoti kelionėms po Lietuvą ar užsienį. Dėmesys taip pat skiriamas ir Tauragės autobusų parko vairuotojų mokymams. „Svarbu ne tik pritaikyti autobusai, bet ir kaip vairuotojai geba ir ar nori padėti neįgaliesiems“, – pabrėžia R. Martinavičius.
Jis pasidžiaugia, kad vis geriau neįgaliesiems pritaikoma ne tik miesto, bet ir aplinkinių gyvenviečių infrastruktūra. Už ES lėšas nutiesti nauji dviračių, pėsčiųjų takai, tad judėjimo negalią žmonių jau nebetenka išlaipinti visiškai nepritaikytose vietovėse.
Pasak R. Martinavičiaus, būtinybė pritaikyti tiek viešąjį transportą, tiek ir infrastruktūrą visiems žmonėms numatyta Tauragės rajono savivaldybės parengtame ir patvirtintame Darnaus judumo plane. „Šiame dokumente įtvirtinta daug puikių nuostatų, kurios svarbios ir įvairių negalių turintiems žmonėms. Tauragėje ketinama įrengti 30 naujų švieslenčių viešojo transporto stotelėse, įrengti „Park and Ride“ aikšteles, kur žmonės galės priemiestyje palikti nuosavus automobilius ir tęsti kelionę viešuoju transportu. Žadama, kad autobusai važinės kas 11–20 minučių, bus išplėstas maršrutų tinklas, viešuoju transportu bus galima patogiai pasiekti įvairias miesto vietas. Be to, svarstoma ir nemokamo viešojo transporto idėja“, – sako įmonės vadovas.
Apžiūrėjo naujus autobusus
Įgyvendindami Darnaus judumo planus ir atsižvelgdami į Lietuvos įsipareigojimus iki 2030-ųjų 9 procentais sumažinti poveikį klimato kaitai, visi Lietuvos keleivių vežėjai svarsto įsigyti aplinkai nekenkiančių autobusų, kurie būtų pritaikyti ir neįgaliesiems. Reaguodami į vežėjų poreikius ir atsižvelgdami į ES transporto politiką, autobusų gamintojai rinkai teikia vis naujus aplinkai nekenksmingų transporto priemonių sprendimus. Vienas tokių – elektriniai autobusai.
Kol kas panašias transporto priemones rinkoje siūlo vos keletas gamintojų, pavyzdžiui, Turkijos „Karsan Automotive“ atstovai lapkričio pradžioje pakvietė Lietuvos, Belgijos, Prancūzijos, Rumunijos ir kitų šalių vežėjų atstovus į Bavarijos sostinę Miuncheną susipažinti su naujausiais savo pristatomais gaminiais – „Karsan Jest“ ir „Karsan Atak“ elektriniais autobusais.
Miunchene pristatymas surengtas neatsitiktinai: šiek tiek daugiau nei 5 metrų ilgio elektriniame „Karsan Jest Electric“ pradėtas montuoti BMW elektros variklis, o BMW būstinė, kaip žinia, įsikūrusi Bavarijos sostinėje. Keleivių vežėjai galėjo išbandyti „Karsan Jest Electric“ BMW bandymų poligono trasoje, susipažinti su jo privalumais ir trūkumais. Masinė autobusų gamyba pradėta jau šiais metais.
Nedidelis, simpatiško dizaino autobusiukas visiškai pritaikytas žmonėms, turintiems įvairių negalių. Priešais paplatintas duris įrengta vieta neįgaliojo vežimėliui pasistatyti, yra keletas sėdimų vietų, kurias galima pasiekti nepalypėjus papildomais laipteliais. Autobuse taip pat yra garso ir vaizdo informavimo sistemos, skirtos regos ir klausos negalią turintiems žmonėms, ryškiomis spalvomis pažymėti įlipimo laipteliai ir vedamosios linijos.
Apsilankę autobusų pristatyme galėjo susipažinti ir su 8,1 m ilgio „Atak Electric“. Elektrinis autobusas taip pat žemagrindis, pritaikytas įvairių negalių turintiems žmonėms. Tiesa, apžiūrint saloną pastebėta ir šiokių tokių trūkumų: ties vieta, kur tvirtinamas neįgaliajam skirtas vežimėlis, sumontuotos atlenkiamos sėdynės, kurių aštrūs kampai gali žeisti neįgaliojo vežimėlyje sėdinčio žmogaus nugarą. „Karsan“ atstovės Lietuvoje bendrovės „TM Service“ direktorius Ervinas Vaišnoras pastabą išsakė gamintojams, kurie pažadėjo į ją atsižvelgti prieš pradėdami masinę „Atak Electric“ gamybą.
„Manau, kad tokie nedideli mažos ar vidutinės klasės elektriniai autobusai ypač reikalingi mūsų šalies autobusų parkams, kur atstumai tarp miestų ir miestelių nėra dideli. Keleivių priemiesčio maršrutuose nuolat mažėja, didelių autobusų varinėti neapsimoka. Tikimės, kad mūsų rinkai pristatomi autobusai sudomins Lietuvos keleivių vežėjus. Juolab kad „Karsan Automotive“ siūlo rinkai tik neįgaliesiems pritaikytus autobusus, tam turkai skiria ypač daug dėmesio“, – teigia E. Vaišnoras.