Prezidentė ir Seimas nesutaria dėl metro, kurio Vilnius nebenori

Sekite Lrytas.lt Auto naujienas Facebook'e.

Daugiau nuotraukų (1)

BNS ir lrytas.lt inf.

Jul 25, 2014, 4:21 PM, atnaujinta Feb 11, 2018, 5:45 PM

Prezidentės teigimu, įstatymas prieštarauja Koncesijų įstatymui, pagal kurį įgyvendinami viešojo ir privataus sektoriaus partnerystės projektai.

Pasak šalies vadovės, priėmus naująjį metro įstatymą, būtų formuojama ydinga praktika, kai atskiriems projektams būtų nustatomi neaiškūs partnerystės būdai.

Prezidentė taip pat pabrėžė, kad įgyvendinant visuomenei svarbius projektus susisiekimo srityje, turi būti užtikrinta tinkama valstybės interesų apsauga, partnerystė turi būti nuosekli, skaidri ir naudinga gyventojams.

Praėjusią savaitę Seimas priėmė Metropoliteno koncesijos įstatymą, kuris numatė, kad konkurso būdu išrinktas strateginis investuotojas į metro turėtų investuoti ne mažiau kaip 20 proc. visos projekto sumos.

Seimo Aplinkos apsaugos komiteto vadovas socialdemokratas Algimantas Salamakinas tuomet teigė, kad metro Vilniui nėra reikalingas, o jo statybą palygino su „ufonautų nusileidimų statybos aikštelės statyba Lietuvoje“.

Vyriausybė Metropoliteno koncesijos įstatymo projektui pritarė vasarį. Premjeras Algirdas Butkevičius tuomet pareiškė, kad kol kas metro yra tik idėja, nekalbama nei apie nacionalinio statuso jam suteikimą, nei apie jo įgyvendinimą, nei apie finansavimą.

Įstatymo projekto autoriai sako, kad Vilniuje nutiesus metro, būtų atvertas kelias kelių milijardų litų vertės užsienio investicijoms.

Meras Artūras Zuokas yra inicijavęs greitojo tramvajaus linijos Santariškės-Geležinkelio stotis projektą ir dar pernai gegužę teigė, jog jis jau parengtas, o iki 2013 m. pabaigos miesto valdžia žadėjo skelbti tramvajaus linijos statybos konkursą. Vilniaus metro remiantys parlamentarai mano, kad prezidentės Dalios Grybauskaitės veto Metropoliteno koncesijos įstatymui užkirs kelią pačiai iniciatyvai.

„Jeigu nebus įstatymo, ir metro nebus jokiam mieste. Pati idėja reikalauja įsigilinimo ir supratimo. Paviršutiniškai žvelgiant galima švaistytis kaltinimais ir panašiai. Labai gaila, kad prezidentė neįsigilino. Aiškus įstatymas, kur pasakoma, kad vystoma bus koncesijos būdu. Kurioj čia vietoj neskaidrumas? Aiškiai pasakyta, kad negali būti naudojamos net europinės lėšos“, - BNS sakė vienas projekto iniciatorių konservatorius Kęstutis Masiulis.

„Aš labai entuziastingai žiūrėjau ir žiūriu į tą projektą, gaila, kad jis susidūrė su tokia kliūtimi“, - apgailestavo konservatorius. Pasak jo, prezidentė galbūt ir teisi, kad metro statyboms užtenka ir dabartinės įstatymų bazės, tačiau vis tiek kyla abejonių dėl tokio projekto įgyvendinimo teisinių galimybių.

Tačiau pati Vilniaus miesto savivaldybė nebedega noru statyti metro. Vilniaus meras Artūras Zuokas pasveikino prezidentės sprendimą vetuoti Metropoliteno įstatymą. „Tai  akivaizdi proto pergalė. Vilniui reikalinga transporto priemonė, kurios diegimo kaštai būtų mažiausi, o nauda miestiečiams – didžiausia“,- teigė Vilniaus meras Artūras Zuokas.

Vilniaus miesto savivaldybė pasirinkti naują transporto rūšį, kuri turėtų dirbti sostinėje, planuoja atviro konkurso būdu. Šiame konkurse galės dalyvauti tiek metro, tiek tramvajaus, tiek greitųjų autobusų (angliškai -„Bus rapid transit“ (BRT)) diegėjai. Planuojama, kad konkursas turėtų būti paskelbtas dar šiais metais.

Naujausia srautų analizė ir modeliavimas rodo, didžiausias keleivių srautas trasoje „Stotis - Santariškės“ piko valandų metu su atsarga gali siekti 3500 keleivių – taigi naujoje transporto priemonėje turėtų tilpti 175 keleiviai. Šie skaičiavimai atlikti remiantis naujos transporto priemonės kursavimo dažniu – kas 3–4 minutes.

Todėl, pasak transporto specialistų, tinkamiausia nauja transporto rūšis yra didesnės talpos greitieji autobusai (BTR) galintys pervežti 175 keleivius vienu metu (palyginimui, dabartiniai autobusai perveža apie 120 keleivių).  Siūlomų diegti BTR skirtumas nuo dabar mieste važiuojančių – ne tik galimybė pervežti daugiau keleivių vienu metu, bet ir tai, kad turėtų būti įgyvendinti infrastruktūriniai pakeitimai – greitasis autobusas važiuos eismo juosta, kurioje kitas transportas važiuoti negalės.

Dabartinis greitųjų autobusų maršrutų tinklas šiandien Vilniuje siekia 164 km – tai sudaro 6,6 proc. viso viešojo transporto maršrutų tinklo, tačiau būtent šiais maršrutais keliauja 25 proc. visų viešojo transporto keleivių. 2007 metais Vilniaus miesto bendrajame plane buvo numatyta, kad nauja transporto priemonė galėtų būti tramvajus. Tačiau 2008 metais, rengiant Naujų transporto rūšių specialųjį planą, specialistai analizavo ne tik šios transporto priemonės, bet ir metro bei greitųjų autobusų diegimo galimybes. 2012 metais Vilniaus miesto taryba nusprendė nepasirinkti konkrečios transporto rūšies, o diegti tą transporto priemonę, kurios diegimo kaštai būtų mažiausi, o nauda miestiečiams – didžiausia. Greitųjų autobusų sistema bus visiškai integruota į vieningą Vilniaus miesto bilieto sistemą ir joje galios bendros bilietų kainos.

Buvęs susisiekimo ministras liberalas Eligijus Masiulis sako, kad Metropoliteno įstatymo projektas buvo galimybė į Lietuvą privilioti investuotojų. „Reikia kalbėti apie tai, kad Lietuvoje begėdiškai mažai, palyginti su kitomis ES šalimis, vyksta viešos ir privačios partnerystės projektų, ypatingai kalbant apie infrastruktūrą, ir tai yra mūsų valstybės problema. Mes nesugebame pritraukti privačių kompanijų, kurios norėtų investuoti didelius pinigus į labai svarbią visiems žmonėms infrastruktūrą“, - BNS sakė įstatymą palaikantis parlamentaras E.Masiulis.

„Kalbant apie šitą įstatymą norėčiau pasakyti, kad nereikia būti tokiam naiviam, kad manytum, jog priėmus šitą įstatymą atsiras ir metro Vilniuje. Bet šitas įstatymas iš tikrųjų yra daugiau politinės valios išraiška ir galimybės sudarymas sudominti pasaulio dideles kompanijas, kurios galėtų iš savo pinigų investuoti į labai didelės finansinės vertės projektą. Čia nerizikuojama nei vienu valstybės biudžeto ir mokesčių mokėtojų litu, nes jei atsiras investuotojas, jis investicijas atsiiminėtų pardavinėdamas paslaugas“, - kalbėjo E.Masiulis.

„Tai yra galimybės sudarymas ir nieko daugiau. Jei mes net pabandyt nenorim šito, aš prognozuočiau, kad ir ateityje neturėsim didelių projektų, kuriuose dalyvautų privatus kapitalas“, - pažymėjo parlamentaras.

Tuo tarpu „tvarkietis“ Andrius Mazuronis įsitikinęs, kad Seimas neturėtų įstatymais nurodinėti transporto organizavimo miestuose. „Negali Seimas aiškinti miesto savivaldybei, kokias įrenginėti susisiekimo sistemas. Jeigu nori kažkas daryt, teisingai prezidentė pasakė, įstatyminės bazės užtenka. Nuo kada Seimas aiškins, kad Vilniuje turi būti metro, Kaune - „mikriukai“, o Pagėgiuose - nežinau kas dar“, - BNS sakė parlamentaras.

„Jei nori daryti - eik ir daryk. O dabar toks įpareigojantis, vos ne per jėgą, Vilniaus savivaldybei nurodymas, kad jie darytų metro Vilniaus mieste. Čia vienas iš tų keistų įstatymų, kur džiaugiesi, kad įstatymo priėmimui neužtenka vien Seimo valios, bet dar kažkas patvirtinti turi“, - kalbėjo A.Mazuronis.

Prezidentė D.Grybauskaitė vetavo metro įstatymą ir grąžino Seimui jį iš naujo svarstyti.

Prezidentės teigimu, šis įstatymas prieštarauja galiojančiam Koncesijų įstatymui, kurio pagrindu gali būti įgyvendinami viešojo ir privataus sektoriaus projektai. Pasak šalies vadovės, priėmus naująjį metro įstatymą būtų formuojama ydinga praktika, kai atskiriems projektams būtų nustatomi neaiškūs valstybės ir privataus sektoriaus bendradarbiavimo būdai.

Prezidentė taip pat pabrėžė, kad įgyvendinant visuomenei svarbius projektus susisiekimo srityje, turi būti užtikrina tinkama valstybės interesų apsauga, viešojo ir privataus sektoriaus bendradarbiavimas turi būti nuoseklus, skaidrus ir naudingas šalies gyventojams, pranešime pažymi Prezidentūra.

Praėjusią savaitę Seimas priėmė Metropoliteno koncesijos įstatymo projektą, kuris numatė, kad konkurso būdu išrinktas strateginis investuotojas į Vilniuje planuojamą statyti metro turėtų investuoti ne mažiau kaip 20 proc. visos projekto sumos.

Vyriausybė Metropoliteno koncesijos įstatymo projektui pritarė šių metų vasarį. Premjeras Algirdas Butkevičius tuomet pareiškė, kad kol kas metro yra tik idėja, nekalbama nei apie nacionalinio statuso jam suteikimą, nei apie jo įgyvendinimą, nei apie finansavimą.

Metro sąjūdžio valdybos pirmininkas Juozas Zykus yra sakęs, kad 7 kilometrų ilgio metro statyba kainuotų apie 1 mlrd. litų.

Sekite Lrytas.lt Auto naujienas Facebook'e.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.