Viešieji pirkimai dėl kelių ženklinimo: konkursas pasibaigė, o problemos – ne

„O galutinis rezultatas toks: darbai vėluoja, oro sąlygos nebetinkamos, todėl teks skirti daugiau išteklių darbų kokybei sukontroliuoti“, – reziumuoja LAKD direktoriaus pavaduotojas Daivis Zabulionis.

Ruduo nėra tinkamas metų laikas atlikti kelio ženklinimo darbus.<br>M.Patašiaus nuotr.
Ruduo nėra tinkamas metų laikas atlikti kelio ženklinimo darbus.<br>M.Patašiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Oct 12, 2016, 9:00 AM, atnaujinta May 11, 2017, 1:49 AM

Pirkimus sutrikdė intrigos

Horizontalusis kelių ženklinimas – tai linijos, strėlės, užrašai ir kitokie simboliai, piešiami ant važiuojamosios kelio dalies ir nustatantys tam tikrą eismo režimą ir tvarką. Tokie kelių ženklinimo darbai atliekami gana dažnai, ypač tose vietose, kur eismas intensyvus ir reikia atskirti transporto srautus. Pastarąjį viešųjų pirkimų konkursą dėl valstybinės reikšmės kelių horizontaliojo ženklinimo LAKD paskelbė dar sausį, tačiau jo rezultatai paaiškėjo visai neseniai.

Pasak D.Zabulionio, maždaug 60 mln. eurų vertės viešųjų pirkimų procedūra įstrigo ne dėl LAKD kaltės. Darbai sustojo, kai direkcija buvo viešai apkaltinta dviejų įmonių protegavimu. Po didinamuoju Viešųjų pirkimų tarnybos (VPT) ir Konkurencijos tarybos stiklu kelių ženklinimo konkursas atsidūrė po to, kai žiniasklaidoje pasirodė teiginiai, kad LAKD esą jau daug metų atlikti kelių ženklinimo darbus patiki išskirtinai tik dviem rinkos dalyviams.

„Šie viešieji pirkimai tapo labai jautria tema viešojoje erdvėje – į diskusiją įsivėlė įvairios institucijos, politikai, verslininkai, saugaus eismo ekspertai. Mes buvome apkaltinti dviejų įmonių protegavimu – esą pirkimuose sąlygos buvo surašytos taip, kad reikalavimus atitiktų tik dvi įmonės. Iš tiesų mes tik vadovavomės VPT rekomendacijomis ir norėjome, kad darbai būtų atlikti kokybiškai ir laiku“, – pasakoja D.Zabulionis.

Keitė sąlygas

Įsiliepsnojus aistroms, LAKD ėmė skubiai koreguoti viešųjų pirkimų sąlygas. „Anksčiau mes šį pirkimą skirstydavome į keturias dalis pagal regionus. VPT nurodymu darbų apimtį padalijome į šešis atskirus pirkimus pagal regionus. Bet ir to pasirodė per maža, tad galiausiai pirkimą teko padalyti į 45 dalis. Negana to, sutrumpinome sutarčių galiojimo laiką nuo trejų iki vienų metų. Taip pat reikalavimus paslaugų teikėjams, susijusius su jų finansiniais pajėgumais ir įvykdytomis sutartimis, sumažinome net 22 kartus“, – dėsto LAKD direktoriaus pavaduotojas.

Pasak jo, vienu metu pasklido kalbos, kad pasikeitus pirkimų sąlygoms konkurse panorės dalyvauti ne tik Lietuvos, bet ir Lenkijos bei Latvijos įmonės. Tačiau nieko panašaus neįvyko: visus 45 pirkimus išsidalijo keturios mūsų šalies įmonės – 19 laimėjo UAB „Kasandros grupė“, 15 – UAB „Biseris“, 7 – UAB „Gatas“, 4 – UAB „Maniga“.

„Iš tų keturių dvi – tos pačios įmonės, dėl kurių protegavimo buvome kaltinami, – UAB „Kasandros grupė“ ir UAB „Biseris“. Kitas dvi – UAB „Gatas“ ir UAB „Maniga“ – taip pat gerai žinome, jos dalyvaudavo kituose mūsų konkursuose. Žinojome, kad jos užsiima kelių ženklinimu, bet, ko gero, dėl savo mažos veiklos apimties jos anksčiau negalėdavo dalyvauti šiuose konkursuose“, – kalba D.Zabulionis.

Jis atkreipia dėmesį, kad pasitaikė du atvejai, kai mažiausią kainą pasiūlę dalyviai apskritai atsisakė pasirašyti sutartį, – matyt, suprato, jog nesugebės atlikti darbų už tokią mažą pinigų sumą. Šiuo metu pasirašytos 43 sutartys, tikimasi, kad likusias bus galima pasirašyti pasibaigus atidėjimo terminui.

Finalas nedžiugina

LAKD direktoriaus pavaduotojo teigimu, toks viešųjų pirkimų konkurso finalas nedžiugina nei pačios direkcijos, nei konkurso laimėtojų.

„Pirmiausia nerimą kelia tai, kad netrukus turėsime skelbti naują konkursą, nes sutartys pasirašytos tik vieniems metams. Taigi vėl viskas prasidės nuo nulio, reikės papildomų išteklių – tiek žmogiškųjų, tiek finansinių“, – pasakoja jis.

Dar didesnė problema – vėluojantys darbai. „Kadangi konkursas ką tik baigėsi, darbai tik prasideda. Tačiau ruduo nėra tinkamas metų laikas kelio ženklinimo darbams. Atsiranda rizika, kad jie nebus atlikti kokybiškai. Tomis dienomis, kai lyja, kelio ženklinti apskritai negalima. Juk ir šlapių sienų niekas nedažo, o ką jau kalbėti apie kelią. O ką tai reiškia? Turėsime skirti dar daugiau išteklių ženklinimo darbų priežiūrai, kokybės kontrolei“, – akcentuoja D.Zabulionis.

Jis linkęs manyti, kad VPT rekomendacijos, pagal kurias turėtų būti atsižvelgiama į konkurse dalyvaujančių įmonių finansinį pajėgumą ir sugebėjimus įvykdyti didelės apimties sutartis, tokiems pirkimams apskritai netinka.

„Padarėme išvadas, kad mums visiškai nenaudinga, kai kompanijos varžosi tarpusavyje įvykdytų sutarčių dydžiu ar ekonominiu pajėgumu. Ir mums, ir kelių naudotojams būtų geriau, jei įmonės konkuruotų viena su kita stengdamosi pasiūlyti geresnę darbų kokybę, kad kelius jos ženklintų naudodamos modernias technologijas, kurios leistų greičiau ir efektyviau atlikti numatytus darbus. Manyčiau, kad būtent šiuos dalykus reikėtų įtraukti į naujų viešųjų pirkimų, kurie bus skirti horizontaliam kelių ženklinimui, sąlygas“, – įsitikinęs LAKD direktoriaus pavaduotojas D.Zabulionis.

Parengta bendradarbiaujant su LAKD

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.