Degalinių pažeidimai saugomi po devyniais užraktais: Metrologijos inspekcija tai laiko „konfidencialia informacija“

2022 m. spalio 8 d. 10:33
Lrytas.lt Tyrimas
Lietuvos metrologijos inspekcijos užfiksuotų pažeidimų duomenys – akylai saugomi, nors vairuotojams tokia informacija būtų itin naudinga. Naujienų portalui lrytas.lt nusprendus sužinoti, kokios šalies degalinės per pastaruosius metus atliko pažeidimus, sulaukta atsakymo, jog tokia informacija esą yra konfidenciali. Tokiomis įstatymo interpretacijomis stebisi net ir patyrę teisininkai.
Daugiau nuotraukų (7)
Nenorėjo pakenkti verslams
Praėjusiais metais Lietuvos metrologijos inspekcija atliko 142 patikrinimus naftos produktų ir suskystintų dujų degalinėse, buvo nustatyti 7 pažeidimai. Tuo metu per aštuonis šių metų mėnesius atlikti 27 degalinių patikrinimai, nustatyti 2 pažeidimai.
Inspekcijos atstovai pastebi tendenciją, kad nuo metų pradžios dvigubai padaugėjo degalinių klientų nusiskundimų, kad degalų pylimo degalinėse įpilama mažiau degalų, nei turėtų.
Inspekcijos viršininko Vaido Griciaus pastebėjimu, dėl nuolatinių patikrinimų degalinėse pažeidimų mažėja – laikomasi teisinės metrologijos srities teisės aktų reikalavimų. Tačiau vis dar nustatomi pažeidimai, kai yra nuplėštos kolonėlių plombos, todėl tai neapsaugo nuo rodmenų klastojimo.
Naujienų portalas lrytas.lt nusprendė pasidomėti, kurios konkrečiai degalinės atliko minėtus pažeidimus. Nors informacijos žurnalistai sulaukė, inspekcijos atstovė ir viršininko pavaduotoja Natalija Bražunienė atsakyme pridūrė, jog ši informacija esą konfidenciali.
Žurnalistams paprašius nurodyti, kodėl tokia informacija yra laikoma konfidencialia, jei valstybinė įstaiga užfiksavo pažeidimus, buvo pridurta, jog esą stengiamasi kaip įmanoma labiau nepakenkti verslams, kurie padarė pažeidimus. Tai aiškinama tuo, jog vieną kartą jie jau buvo nubausti ir paskirtas baudas vieną kartą jau sumokėjo.
Vis tik advokatų kontoros „AAA Law“ advokato Andriaus Iškausko pastebėjimu, jei duomenys, šiuo atveju, informacija apie degalinių pažeidimus, yra susijusi su juridiniais asmenimis, Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas (BDAR) netaikomas. Tai reiškia, kad informacija apie įmones nėra saugoma BDAR.
Mintis, kad galbūt duomenys apie konkrečius įmonių pažeidimus gali dar kartą nubausti įmones, kurios ir taip jau yra sumokėjusios skirtas baudas, esą taip pat nėra pagrindas nesuteikti duomenų.
Advokato teigimu, tokio tipo duomenys apie įmonių pažeidimus gali būti nesuteikiama tik tuo atveju, jei valstybinėje institucijoje yra specifinė tvarka dėl duomenų tvarkymo ir naudojimo. Tačiau jei informacija pateikta, reiškia, kad išskirtinių išimčių nėra.
Dozatoriai neapsaugoti nuo rodmenų klastojimo
Naujausiais Metrologijos inspekcijos duomenimis, per šiuos metus Lietuvos metrologijos inspekcija nustatė du degalinių pažeidimus: „Viada“ degalinėje Kaune, A. Juozapavičiaus pr. 90, ir Stakliškių kaime, Piliakalnio g. 3, esančioje „Borusta“ degalinėje.
Pirmuoju atveju Metrologijos inspekcija nustatė, kad vasario mėnesį tikrintos degalų pylimo kolonėlės sudėtinės dalys nebuvo užplombuotos pagal patvirtintą plombavimo schemą. Inspekcija nustatė, kad dviejuose dozatoriuose pažeistos šoninių dozatoriaus dangtelių plombavimo vielos.
Inspekcijos atstovai aiškino, kad degalų įpylimo kolonėlės dozatoriai neapsaugoti nuo rodmenų klastojimo ir neteisėto dozatoriaus atidarymo bei degalų įpylimo kolonėlių techninės ir programinės įrangos apsaugos rodmenų klastojimo taisyklių, kaip nurodyta Metrologijos įstatyme. Taisyklėse nurodyta, kad dozatoriams turi būti taikomos tokios apsaugos priemonės kaip plombavimas, apsaugantis nuo neteisėto dozatoriaus atidarymo.
Degalinės atsakingam asmeniui buvo paskirta 90 Eur bauda, juridiniam asmeniui – 300 Eur sankcija.
„Viada“ Mažmeninės prekybos direktorius Vytautas Bacevičius portalui lrytas.lt patvirtino, kad atlikus degalų kolonėlės patikrą buvo nustatyta, jog pažeistas šoninių dozatoriaus dangtelių plombavimo vielos. Pagal Metrologijos inspekcijos išvadą, šį konkretaus pažeidimo atvejį lėmė oro sąlygos, t. y., korozijos.
„Labai svarbu paminėti, kad UAB „Viada LT“ neginčija paties pažeidimo fakto, gailisi, jog susidarė tokia situacija, plombavimo pažeidimas pastebėtas tik atliekant patikrinimą ir nedelsiant pašalintas, žalos dėl nustatyto pažeidimo niekam nebuvo padaryta“, – atsakyme rašė V.Bacevičius.
Jis taip pat pridūrė, kad Metrologija nustatė, kad „pažeidimo sudėtyje nėra įtvirtinta padarinių požymio, o pažeidimo baigtinumas siejamas tik su tam tikrų veiksmų atlikimu (matavimo priemonių, kurių plombos pažeistos, naudojimu teisinio metrologinio reglamentavimo srityse)“.
Įmonės atstovas patikino, kad šio tinklo degalinėse specialistai nuolat peržiūri benzino, dyzelino ir dujų kolonėlių technines specifikacijas. Atliekami kolonėlių dozavimo testai, įvertinama natūraliai susidėvinčių dalių būklė. Anot jo, tokia pamoka įpareigojo dar atidžiau sekti ir šalinti „galimus nereikšmingus gedimus, net jei ir įrangos techninės priežiūros kasmetinė patikra yra atliekama pagal numatytus grafikus“.
V.Bacevičius pabrėžė, kad „Viada“ degalinėse piltis degalus vairuotojams yra saugu.
Tuo metu „Borusta“ degalinėje užfiksuotas pažeidimas buvo įvertintas didesne bauda: degalinės atsakingam asmeniui skirta 90 Eur bauda, juridiniam asmeniui – 1000 Eur sankcija.
Metrologijos inspekcijos balandį atliktas tyrimas parodė, kad viename dozatoriuje buvo neužplombuoti impulsų formuotuvai, pažeista (nutrūkusi) degalų pylimo dozatoriaus reguliavimo varžto dangtelio plombos viela.
Tai taip pat reiškia, kad degalų įpylimo kolonėlių dozatoriai neapsaugoti nuo rodmenų klastojimo taip, kaip nurodyta numatytuose įstatymuose.
Tačiau pasitaiko ir atvejų, kai degalinių pažeidimai vairuotojams net išeina į naudą.
Praėjusiais metais Lietuvos degalinėse fiksuotas pažeidimas „Orlen Baltics Retail“ degalinėje Kaune, tačiau atliktas patikrinimas parodė, kad autotransporto vairuotojams nuo to buvo dar geriau. Mat sugedusioje suskystintųjų dujų kolonėlėje degalų vairuotojams buvo įpilama daugiau, nei turėtų. Po šio patikrinimo, kuris buvo inicijuotas po vartotojo skundo, buvo atlikti remonto darbai ir pakartotinai atlikta metrologinė patikra dėl suskystintųjų dujų dozavimo ir pardavimo.
Spalį mėnesį vykusio patikrinimo metu nustatyta, kad kolonėlės santykinė paklaida viršijo leidžiamą santykinę paklaidą apie 1 proc. tūrio, kuri yra nurodyta atitinkamose taisyklėse. Šioje degalinėje didžiausia nustatyta neigiama paklaida – 1,66 proc.
Portalas lrytas.lt bandė susisiekti su „Borusta“ ir „Orlen Baltics Retail“ degalinių atstovais, tačiau atsakymo nesulaukta. Sulaukę atsakymų, publikaciją papildysime.
Kainų lyginimo portalo Pricer.lt vadovas Arūnas Vizickas teigia, kad Metrologijos inspekcijai tiesiog būtina skelbti informaciją apie pažeidimus, mat tai naudinga vartotojams. 
Visų pirma, tai padėtų išsklaidyti gandus, kad vienur ar kitur degalai parduodami pigiau arba kad vairuotojai, perkantys degalus, yra apgaudinėjami. „Kitas svarbus momentas – jei iš tikrųjų apgaudinėja, vartotojai turi žinoti, kur tokių dalykų gali pasitaikyti“, – portalui lrytas.lt kalbėjo A.Vizickas.
Pašnekovas prisiminė, kad prieš keletą metų buvo atvejis, kai patys vairuotojai pastebėjo, kad nesutampa į automobilio baką pilamų degalų ir skaitiklyje esantys rodmenys. Tuomet įranga buvo sugedusi ir degalinės operatorius kolonėlę po tokio įvykio taisė.
Todėl svarbu, kad tokie patikrinimai vyktų ir duomenys būtų skelbiami viešai. Juo labiau, kad socialiniuose tinkluose informacija ne tik apie degalų kainas, bet ir apie įtarimus sklinda greitai.
Įtarus apgaulę siūlo kreiptis į policiją
Vairuotojams iškilus įtarimams dėl degalinių darbo ir kylant klausimams, kas tokiose situacijose gali padėti, Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) Tarptautinių ir viešųjų ryšių skyriaus vedėja Dalia Malinauskienė akcentavo, jog dėl susidariusių problemų patariama pirmiausiai kreiptis į verslininkus.
Jei pastarieji netenkina vartotojo reikalavimo arba nepateikia jokio atsakymo, vartotojas turi teisę ir gali kreiptis į VVTAT.
Taip pat vartotojai turėtų kreiptis į Metrologijos inspekciją, kuri ir atlieka teisinę metrologinę priežiūrą degalinėse.
„Taigi, jeigu vartotojas yra nepatenkintas degalinėje įsigyta preke ar suteikta paslauga ir patiria dėl to turtinę žalą, jis gali kreiptis į VVTAT dėl ginčo sprendimo, pateikti mokėjimą patvirtinantį dokumentą ir kitus reikšmingus įrodymus, ypač pagrindžiančius patirtą turtinę žalą. VVTAT priimtas sprendimas yra privalomas vykdyti ginčo šalims, jei per 30 d. nėra apskundžiamas teismui“, – komentavo D.Malinauskienė.
„Jeigu vairuotojai įtaria apgaulę ar sukčiavimo atvejus, kurie turi nusikalstamos veiklos pobūdžio, jie turėtų kreiptis į policiją“, – pridūrė atstovė.
Ne tik Metrologijos inspekcija, bet ir VVTAT pagal kompetenciją atlieka naftos produktų, naftos produktų degalinėse kokybės patikrinimą.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.