Po Vilniaus valdžios sprendimo gyventojai griebiasi už galvų: pažiūrėkite, kas atsitiko

Nors Rinktinės gatvės gyventojai nekart mėgino įrodyti, kad būtų logiška visame rajone suvienodinti mokesčius už automobilių stovėjimą, savivaldybė pasitelkia kažkokius mistinius tyrimus ir apklausas.

Kiek dar laiko Rinktinės gatvės, kurioje mokesčiai už automobilių stovėjimą mažesni, gyventojai kentės dėl sausakimšų kiemų ir gatvių?<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Kiek dar laiko Rinktinės gatvės, kurioje mokesčiai už automobilių stovėjimą mažesni, gyventojai kentės dėl sausakimšų kiemų ir gatvių?<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Kiek dar laiko Rinktinės gatvės, kurioje mokesčiai už automobilių stovėjimą mažesni, gyventojai kentės dėl sausakimšų kiemų ir gatvių?<br>Lrytas.lt archyvo nuotr.
Kiek dar laiko Rinktinės gatvės, kurioje mokesčiai už automobilių stovėjimą mažesni, gyventojai kentės dėl sausakimšų kiemų ir gatvių?<br>Lrytas.lt archyvo nuotr.
Kiek dar laiko Rinktinės gatvės, kurioje mokesčiai už automobilių stovėjimą mažesni, gyventojai kentės dėl sausakimšų kiemų ir gatvių?<br>D.Umbraso nuotr.
Kiek dar laiko Rinktinės gatvės, kurioje mokesčiai už automobilių stovėjimą mažesni, gyventojai kentės dėl sausakimšų kiemų ir gatvių?<br>D.Umbraso nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Lrytas.lt

Jan 17, 2023, 6:55 PM, atnaujinta Jan 18, 2023, 12:01 PM

Kodėl dalis Rinktinės gatvės patenka į raudonąją (1,5 Eur už valandą), o dalis – į geltonąją (0,6 Eur už valandą) vietinės rinkliavos zonas? Ar normalu, kad šio rajono mokesčių už automobilių stovėjimą žemėlapis atrodo lyg iškąstas?

Kodėl gretimoje Krokuvos gatvėje praėjusią vasarą geltonoji zona buvo pakeista į raudonąją?

Kiek dar laiko Rinktinės gatvės, kurioje mokesčiai už automobilių stovėjimą mažesni, gyventojai kentės dėl sausakimšų kiemų ir gatvių?

Gyventojų vardu į savivaldybę tokiais klausimais ne kartą kreipęsis Jonas Tamulionis liko lyg musę kandęs.

Pasirodo, vietinės rinkliavos zonų nustatymas, mokesčių dydžiai yra labai paslaptingas dalykas. Ir netgi Specialiųjų tyrimų tarnybai (STT), ne kartą už tai tarkavusiai savivaldybę, nieko nepavyko pakeisti.

Mašinų vis dar per mažai?

J.Tamulionis jau net nebepamena, kada pirmą kartą kreipėsi į savivaldybę prašydamas suvienodinti Krokuvos, Rinktinės, Herkaus Manto, Turgaus gatvių mokesčius už automobilių stovėjimą.

Užuot tai padariusi, vasarą savivaldybė Krokuvos gatvėje įvedė brangesnę raudonąją zoną ir dar labiau apsunkino gretimos Rinktinės gatvės gyvenimą.

„Po tokio sprendimo mūsų gatvėje ir kiemuose automobiliai nebetelpa, o savivaldybė vis dar ieško būdų pasiteisinti“, – širdo J.Tamulionis.

Mat dalis Rinktinės gatvės liko pigesnėje geltonojoje zonoje, o savivaldybė aiškino, kad šios gatvės atkarpos nepasiekia aukštesnių automobilių užimtumo rodiklių, todėl esą kelti mokesčių už stovėjimą nėra prasmės.

Sulaukė neigiamo atsakymo

Tiktai kai gyventojai kreipėsi į Seimo kontrolierių įstaigą, savivaldybės įmonė „Susisiekimo paslaugos“ pažadėjo, kad automobilių srautų tyrimą atliks ne pati, o samdoma bendrovė.

Tačiau J.Tamulioniui atrodo, kad tai tik darbo imitavimas, nes kai gyventojai paprašė leidimo dalyvauti tyrime, gavo neigiamą atsakymą.

Neapsikentę jie nufilmavo automobilių prikimštos Rinktinės gatvės vaizdus ir išsiuntė įrašą savivaldybei, tačiau ir tai jai buvo nė motais.

Savivaldybės administracijos patarėja Aleksandra Černiauskienė tikino, kad, pagal tarybos patvirtintą apklausų vykdymo metodiką, siekiant gauti maksimaliai realybę atitinkančius rezultatus, užsakovai įpareigoti išlaikyti apklausų vykdymo konfidencialumą.

Atsižvelgiant į tai apklausas organizuojančių darbuotojų ir jas vykdančių organizacijų duomenys negali būti skelbiami.

Mat duomenų viešinimas esą gali sudaryti sąlygas suinteresuotiems gyventojams daryti įtaką apklausų rezultatams.

Beje, tokių automobilių srautų tyrimų, vykdytų kitose sostinės gatvėse, pagrįstumą jau du kartus tyrė STT.

Minėjo užimtumo duomenis

Paklausta, kodėl nebuvo atsižvelgta į prašymus ir nesuvienodintas rinkliavos dydis, „Susisiekimo paslaugų“ rinkodaros ir komunikacijos vadovė Neringa Žukauskaitė aiškino, kad gyventojų prašymai vertinami kompleksiškai, kartu su vietinės rinkliavos zonų užimtumo analizės rezultatais, taip pat atsižvelgiant į viešąjį interesą, eismo saugumą.

„Atliekant analizę renkama papildoma informacija apie stovinčius automobilius, už kuriuos sumokėta vietinė rinkliava, kuriems suteikti nuostatuose nustatyti gyventojų leidimai, neįgaliųjų kortele pažymėtas transporto priemones, elektromobilius.

Gauti duomenys naudojami teikiant siūlymus savivaldybės administracijai dėl vietinės rinkliavos dydžių ir zonų peržiūros“, – dėstė N.Žukauskaitė.

Kuo remiantis dalis Rinktinės gatvės dabar atsidūrusi raudonojoje, o dalis – geltonojoje zonoje?

Kaip ir savivaldybės atsakyme gyventojams, N.Žukauskaitė minėjo gatvių užimtumo duomenis, pagal kuriuos priimami sprendimai keisti zonas ar jų įkainius.

Jos žodžiais, rinkliava siekiama reguliuoti statomų automobilių srautus: „Siekiant sureguliuoti statomų transporto priemonių srautus ir sudaryti sąlygas pasistatyti automobilį centrinėje miesto dalyje ir jos prieigose ir tiems, kurie dieną į šią miesto teritoriją atvyksta trumpam, arčiau centro esanti Rinktinės gatvės dalis patenka į raudonąją rinkliavos zoną.“

Išvada – negailestinga

Kodėl rinkti užimtumo duomenis „Susisiekimo paslaugos“ patikėjo kitai įmonei?

Pasak „Susisiekimo paslaugų“ atstovės, trečioji šalis buvo pasitelkta dėl didelės tyrimo apimties. Kartu įmonė taip siekia išvengti bet kokių galimų apklausos atlikimo ir vertinimo subjektyvumo interpretacijų.

N.Žukauskaitė užsiminė, kad Viešųjų pirkimų tarnybos puslapyje vis dėlto skelbiama pirkimo informacija: sutarties objektas, perkančioji organizacija, tiekėjas, vertė, sudarymo ir galiojimo data.

Informacija yra viešai prieinama, tad sužinoti, kas atliko tyrimą, galima.

Gali būti, jog „Susisiekimo paslaugos“ taip kruopščiai tyrimams ruošiasi dėl to, kad jais 2018 ir 2020 metais domėjosi STT ir nustatė daug trūkumų.

Tarkim, tikrintojai pastebėjo, kad atliekant stebėjimą skirtingose rinkliavos zonose automobilių skaičius buvo fiksuojamas skirtingu paros metu. Nebuvo aiški ir tyrimo trukmė.

Taip pat liko neaišku, ar tyrimo metu buvo atsižvelgta į gyventojų ir komercinių patalpų savininkų, leidimų turėtojų toje zonoje ir jų stovinčių mašinų skaičių.

Nepavyko išsiaiškinti, ar ankstesniuose tyrimuose buvo kreipiamas dėmesys į valstybės, savivaldybės ar privačių asmenų rezervuotų vietų skaičių tose rinkliavos zonose.

Nežinoma, ar buvo skaičiuojami elektromobiliai, dalijimosi paslaugos ir taksi automobiliai.

STT išvada – įgyvendinant nuostatas dėl automobilių stovėjimo vietų užimtumo įvertinimo, jas taikantiems asmenims suteikiamos itin plačios teisės galimai nepagrįstai spręsti dėl užimtumo analizės atlikimo momento, būdų, tyrimo metodologijos parinkimo ir kitų aktualių sprendimų priėmimo.

Apmokestinamų gatvių – vis daugiau

Nuo sausio 9 d. į geltonąją rinkliavos zoną įtrauktos šios gatvės: Vitebsko g. (44 vietos); Krivūlės g. (35 vietos); Lapų g. (20 vietų); Rasų g. (30 vietų); Linkmenų g. (45 vietos); Kernavės g. 84 (27 vietos); Labanoro g. (16 vietų).

Pereinamuoju laikotarpiu iki sausio 22 d. vairuotojai, pasistatę automobilį šiose vietose ir nesumokėję rinkliavos mokesčio, iš karto nebus baudžiami, o tik įspėjami informaciniu pranešimu, primenančiu, kad vairuotojas stato automobilį mokamoje zonoje ir privalo sumokėti už parkavimą, pažymima pranešime.

Nuo sausio 23 d. šiose vietose vyks įprasta automobilių statymo kontrolė.

Geltonąją zoną nuo sausio 16 d. papildys dar kelios gatvės – Manufaktūrų g. (47 vietos) ir Kaukysos g. (12 vietų).

Nuo sausio 16 d. į žaliąją stovėjimo zoną bus įtrauktos šios gatvės: Pelesos g. (195 vietos); Žirmūnų g. (32 vietos); Antakalnio g. (50 vietų); Lakūnų g. (95 vietos); S.Žukausko g. (161 vieta); J.Kubiliaus g. (76 vietos); Žygio g. (73 vietos); Minties g. (159 vietos).

Pereinamasis laikotarpis šiose gatvėse bus iki sausio 27 d.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.