Šokiruoja, kur iš tiesų patenka seni taršūs automobiliai: čia jų paklausa nuolat auga

Europoje ir JAV populiarėjant elektromobiliams, nebereikalingi degalais varomi automobiliai antrą gyvenimą pradeda Vakarų Afrikoje, skelbia CNN.

Daugelis naudotų automobilių iš Europos patenka būtent į Afriką.<br>Asociatyvi M.Patašiaus nuotr.
Daugelis naudotų automobilių iš Europos patenka būtent į Afriką.<br>Asociatyvi M.Patašiaus nuotr.
Daugelis naudotų automobilių iš Europos patenka būtent į Afriką.<br>Asociatyvi M.Patašiaus nuotr.
Daugelis naudotų automobilių iš Europos patenka būtent į Afriką.<br>Asociatyvi M.Patašiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Lrytas.lt

May 25, 2023, 7:21 AM

Taršūs automobiliai – į Afriką

Vakarų Afrikos šalyse – didžiulės aikštelės, pristatytos šimtais senesnių automobilių, atkeliavusių čia iš Amerikos, Europos ir turtingesnių Azijos šalių. Čia rasti galėtumėte ir tvarkingų, blizgančių, ir įdaužtų, apdulkėjusių transporto priemonių.

Rokeebas Yaya – Afrikoje esančio Benino gyventojas. Automobilių pardavimo aikštelėje jis dairosi pirkti „Ford Escape“ automobilio. Šis pagamintas JAV 2008-aisiais.

Tačiau tai, kaip šis „Ford“ automobilis atsidūrė čia – vienoje didžiausių automobilių aikštelių Benine – tik dalis plataus vaizdo, kiek daug Vakarų automobilių, varomų degalais, antrą gyvenimą pradeda Afrikoje. Keturiolikos metų „Ford“ į Beniną iš JAV atvyko pernai. Jis buvo parduotas automobilių aukcione.

CNN skelbia, kad ši mašina turėjo tris ankstesnius savininkus Virdžinijoje ir Merilande, nuvažiavo daugiau nei 405 554 kilometrų. Skirtingai nei kai kurie kiti aikštelėje esantys automobiliai, šis „Ford“ – gana geros būklės, nepatyręs nė vienos avarijos.

Šis senstantis visureigis – tik vienas iš milijonų naudotų automobilių, kurie kasmet atkeliauja į Vakarų Afriką iš turtingų šalių, tokių kaip Japonija, Pietų Korėja, Europos šalys ir JAV.

Daugelis jų patenka būtent į Beniną, vieną iš didžiausių naudotų transporto priemonių importuotojų Afrikoje.

Tikimasi, kad į Afrikos uostus keliaujančių naudotų automobilių srautas tik didės, nes Vakarai vis labiau pereina prie elektromobilių. Turtingos šalys užsibrėžė tikslą sumažinti taršą, todėl ragina gyventojus atsisakyti degalais varomų transporto priemonių.

Ekspertai teigia, kad su klimato tarša susijusios problemos tiesiog bus nukreiptos į šalis, kurios, beje, yra labiausiai pažeidžiamos. Tai gali tik pakenkti bandymams sumažinti planetos atšilimą.

Milžiniška paklausa

Pasaulinė naudotų automobilių rinka nuo 2015 m. iki 2019 m. išaugo beveik 20 proc. 2020 m. eksporto mastai šiek tiek sumažėjo dėl COVID-19 pandemijos, tačiau dabar skaičiai vėl sparčiai auga.

Jungtinių Tautų Aplinkos apsaugos programos duomenimis, JAV eksportuoja apie 18 proc. viso pasaulio naudotų transporto priemonių. Jos iškeliauja po visą pasaulį, įskaitant Vidurinius Rytus, Centrinę Ameriką, tačiau daugiausia jų vežama į Afriką – Nigeriją, Beniną ir Ganą.

Kai kurie iš šių automobilių čia patenka po avarijų, kiti tiesiog dėl to, kad paseno – jie parduodami dėl dalių. Dar vieni automobiliai vis dar tinkami naudoti.

Didžiosiose Afrikos šalyse, tokiose kaip Kenija ir Nigerija, daugiau nei 90 proc. lengvųjų automobilių ir sunkvežimių yra naudoti, atvežti iš svetur. Kenijoje įsikūrusiame parke automobilių kiekis padvigubėja kas aštuonerius metus. Mieste seniau apskritai mažai kas turėjo mašinas, o dabar neretai susidaro net spūstys.

Todėl nuolat auga automobilių paklausa.

„Ši populiacija kiekvieną dieną darosi vis turtingesnė“, – CNN sakė internetinės automobilių prekyvietės „Autochek Africa“ vadovas Etopas Ipke.

„Pirmas dalykas, kurio nori gyventojai, kai tik gali sau leisti, yra automobilis“, – tęsė jis.

Tačiau, skirtingai nei JAV, tik nedaugelis pirkėjų turi galimybę gauti paskolą, todėl nauji automobiliai dažnai būna tiesiog neįperkami.

„Tai iš esmės yra priežastis, kodėl negalime pardavinėti kokybiškesnių automobilių“, – sakė E.Ipke.

„Nėra taip, kad žmonės norėtų vairuoti naudotus automobilius. Jie tiesiog kitokių neįperka“, – pridūrė jis.

Pasak ekspertų, naudotų automobilių paklausa gali dar labiau išaugti, nes elektromobilių įsigalėjimas Vakaruose didina naudotų automobilių pasiūlą Afrikos šalyse.

Tarptautinės energetikos agentūros duomenimis, šiais metais beveik kas penkta pasaulyje parduodama transporto priemonė bus elektrinė, kai 2020 m. šis skaičius siekė vos 5 proc. Elektromobilių rinkoje pirmauja Kinija, Europa ir JAV.

Kai kurie neturi katalizatorių

Pasak didžiulės automobilių aukcionų bendrovės Vokietijoje viceprezidento Matto Trappo, tokiose valstijose kaip Niujorkas ir Florida, kur vartotojai perka daugiau elektromobilių, prekiautojai vis dažniau ieško galimybių, kaip užsienyje parduoti senesnius degalais varomus automobilius. Dažnai jie gabenami į Afriką.

„Nesistebiu matydamas tokį eksportą. Tokią dinamiką matysime vis dažniau. Kuo labiau augs paklausa vienose šalyse, tuo daugiau būdų savo automobilius parduoti ras kitų šalių pardavėjai“, – sakė M.Trappas.

Remiantis Jungtinių Tautų Aplinkos apsaugos programa, ne visi degalais varomi automobiliai kelia nerimą. Labiausiai teršia senesnės transporto priemonės.

Automobilių pardavėjas iš Benino Abdulas Koura sakė, kad JAV ir Kanados automobiliai – labai geidžiami importuotojų. Dažnai jie čiumpa ir po avarijų apgadintas mašinas.

„Jie jas remontuoja ir perparduoda, kad gautų pelno“, – sakė A.Kour.

Victoras Ojohas automobiliais prekiauja Nigerijoje. Jis CNN sakė, kad automobilio kilmę dažnai galima nustatyti pagal gedimus.

„Labiausiai dūmijantys automobiliai – iš JAV. Automobiliuose iš Kanados daugiausia elektros gedimų“, – vardijo jis.

Kai kuriose importuotose transporto priemonėse trūksta katalizatorių. Šie įtaisai filtruoja nuodingas dujas. Katalizatoriuose yra vertingų metalų, įskaitant platiną. Juodojoje rinkoje jie gali atnešti iki 100 JAV dolerių (apie 92 eurus). Kai kurie automobiliai jau siunčiami be katalizatorių, o kai kuriems juos tik atvykus pašalina patys pardavėjai.

Jau imasi veiksmų

Milijonai automobilių, atgabentų į Afriką ir Aziją iš JAV, Europos ir Japonijos, yra taršūs ir nesaugūs. Dažnai dėl sugedusių arba trūkstamų komponentų jie išskiria toksiškus dūmus, padidina oro taršą ir trukdo kovoti su klimato kaita. Visgi Vakarai pastaruoju metu bando sugriežtinti į Afriką importuojamų automobilių saugumo taisykles.

2020 m. Beninas ir keturiolika kitų Vakarų Afrikos valstybių susitarė dėl transporto priemonių išmetamųjų teršalų taisyklių regione, įskaitant dešimties metų amžiaus ribą naudotoms transporto priemonėms ir anglies dioksido taršos apribojimus.

Tačiau neaišku, kaip griežtai laikomasi šių taisyklių.

JAV ir Europos Sąjunga taip pat tariasi dėl naujų taisyklių, kurios sugriežtintų labai senų ar taršių automobilių gabenimą į besivystančias šalis. Visgi tokie pokalbiai – tik pokalbiai, jokių oficialių įsipareigojimų priimta nėra.

Visgi „Autochek Africa“ vadovas E.Ipke nemano, kad Afrika visą gyvenimą priiminės senus ir taršius automobilius. Pasak jo, anksčiau ar vėliau elektromobiliai ateis ir į šį žemyną, nors tam reikės gerokai ištobulinti infrastruktūrą.

„Manau, kad žemynas turi būti paruoštas elektromobiliams – naudotiems ar visiškai naujiems, nes tokia viso pasaulio kryptis“, – pridūrė jis.

Tačiau, rodos, taip bus ne greitai. Didelė dalis Afrikos gyventojų sunkiai įperka senus automobilius, tad, tikėtina, įsigyti elektromobilį greitu metu jiems būtų vargiai įmanoma.

Parengta pagal CNN.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.