„Kiek vėliau šiandien pateiksime komentarą tikslų, nes dabar vyksta konsultacija su Europos Komisija, kaip tai turėtų būti įgyvendinama, dėl to, kad Lietuvos padėtis yra kiek unikali dėl Kaliningrado tranzito“, – antradienį Seime žurnalistams sakė G. Landsbergis.
Pasak jo, į Lietuvą gali patekti Rusijoje registruoti automobiliai tik tokiais atvejais, kai vykstama tranzitu į Kaliningradą.
„Jie turi ir apribojimus – jie turi kirsti teritoriją ne daugiau kaip per 20 val. Taip numatyta mūsų tarptautiniuose įsipareigojimuose. Bet būtent dėl papildomų sąlygų, kurios taikomos išskirtinai Lietuvai – vis dėlto, mes dar derinamės“, – pažymėjo jis ir nurodė, kad Užsienio reikalų ministerija (URM) vėliau galės pateikti detalesnį situacijos vertinimą.
„Vis tiek dar lauksime informacijos iš Europos Komisijos, kuri leis išsamiai visus numanomus atvejus numatyti ir tada galėtume geriau paaiškinti“, – pridūrė jis.
A. Bilotaitė: muitinė turi ruoštis ir užtikrinti procesus
Tuo metu vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė nurodo, kad už EK nurodymų įgyvendinimą bus atsakingas Muitinės departamentas.
„Tos transporto priemonės, kurios yra registruotos Rusijoje, jeigu pateks į Lietuvą turės būti konfiskuojamos. Tą kontrolę užtikrins muitinė, nes tai yra jos funkcija. Tai bus muitinės darbas ir atsakomybė“, – antradienį ministerijoje susirinkusiems žurnalistams sakė A. Bilotaitė.
„Muitinė turi ruoštis ir užtikrinti šio proceso užtikrinimą. Taip jau yra valstybėje sudėliota, kad Valstybės sienos apsaugos tarnyba turi vienas funkcijas, o čia reikėtų paklausti Muitinės departamento“, – teigė ji pridurdama, kad pasieniečiai šioje situacijoje prie taisyklių įgyvendinimo neprisidės.
Kaip ELTA skelbė anksčiau, penktadienį atnaujintuose EK išaiškinimuose nurodoma, kad į ES teritoriją net laikinai negalima įvežti automobilių ar kitų sankcijose numatytų asmeninių daiktų, pavyzdžiui, fotoaparatų, nešiojamųjų kompiuterių, telefonų, cigarečių, skutimosi priemonių, šampūno, muilo ir kitų prekių.
Kaip pirmadienį LRT televizijai sakė užsienio reikalų viceministrė Jovita Neliupšienė, į Lietuvą patekus su Rusijoje registruotu automobiliu, vairuotojui, kuris nevyksta Kaliningrado tranzitu, grės automobilio konfiskacija.
NSGK nariai giria EK sprendimą dėl Rusijoje registruotų automobilių
Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto (NSGK) nariai sveikina atnaujintą Europos Komisijos (EK) išaiškinimą dėl draudimo į Bendrijos teritoriją įvežti automobilius iš Rusijos. Pasak parlamentarų, toks sugriežtinimas yra tinkamas ir adekvatus, reaguojant į besitęsiančią Rusijos agresiją Ukrainoje. Visgi, pažymi politikai, svarbu užtikrinti tinkamą tokių ribojimų įgyvendinimą ir nuolat vertinti, ar sistemoje nėra spragų.
„Aš labai džiaugiuosi Komisijos išaiškinimu. Drąsus išaiškinimas. Tai išaiškinimas, kuris liudija, kad ir Europoje pradedama suprasti, kad tai nėra tik Putino karas – tai sistemos karas, už tai atsakinga ir visuomenė. Ji turi mokėti savo kainą. Nėra teisinga, kai ukrainiečiai yra bombarduojami, naikinami, o rusai gali toliau laisvai automobiliais važinėti į Europą“, – antradienį Eltai sakė NSGK pirmininkas Laurynas Kasčiūnas.
„Viskas subalansuota (...) – įvažiuojant į Europos Sąjungos šalis, Rusijos piliečiai bus įspėti, kad automobilio neteks. Viskas labai tvarkingai ir gerai“, – NSGK pirmininkui antrino Demokratų sąjungos „Vardan Lietuvos“ pirmininkas Saulius Skvernelis.
Visgi, politikai sutartinai pabrėžia – įgyvendinant EK nurodymus, itin svarbu užtikrinti, kad sistemoje neliktų spragų ar šalių, kurios praleistų į Europos Sąjungos teritoriją draudžiamus automobilius.
„Kaip įgyvendinama Europos Sąjungos teisė – yra atskiras mechanizmas, kuris leidžia įvertinti, ar įgyvendinama, ar ne. Jeigu matosi, kad yra spragų – yra europinės institucijos, kurios tikrai gali reaguoti. Ir privalės reaguoti“, – pabrėžė NSGK narys S. Skvernelis.
Jam antrino ir L. Kasčiūnas, tačiau pažymėjo, kad reikia nepamiršti ir Kaliningrado tranzito įsipareigojimų.
„Kaliningrado tranzitas lieka išimtis. Tai yra išimtis, kurią reikia akcentuoti – ji tokia yra. Bet esmė – taikyti principingai. Tik principingai. Nėra kito varianto. Manau, kad reikia padaryti monitoringą – kokios šalys ir kaip elgiasi“, – svarstė NSGK pirmininkas.
„Įsivaizduokite – vieni praleidinės, tada vėl matysime per kokią nors mūsų kaimynę į šalį įvažiavusią mašiną... Tai kur tie konfiskavimai? Nuolat reikia palaikyti dėmesį, kad ribojimas būtų stiprus“, – pabrėžė jis.
Tuo metu klausiami apie techninius ribojimų įgyvendinimo aspektus, NSGK nariai pažymėjo, kad institucijos turės susidėlioti atitinkamus algoritmus ir suplanuoti savo darbą. Visgi, komitetas ketina nuolat domėtis, ar EK ribojimai įgyvendinami tvarkingai.
„Palikime institucijoms (suderinti technines detales – ELTA) – aš, kaip komiteto pirmininkas, tikrai pasidomėsiu, kaip bus įgyvendinami ribojimai. Duokime šiek tiek laiko įsibėgėti, susidėlioti algoritmą ir tada galėsime pasitikrinti“, – sakė L. Kasčiūnas.
Iki Europos Komisijos (EK) išaiškinimo į Lietuvos teritoriją įvežtiems Rusijoje registruotiems automobiliams konfiskacija negrės, sako užsienio reikalų viceministrė Jovita Neliupšienė.
„Mes manome, kad įstatymas atgal negalioja“, – žurnalistams antradienį sakė viceministrė.