Savarankiškas automobilio remontas: ar žinote, kaip teisingai utilizuoti panaudotas dalis?

Didžioji transporto priemonių savininkų dalis savo automobilius remontui varo į servisą. Tačiau vis dar egzistuoja nemaža dalis vairuotojų, kurie galbūt dėl taupumo sumetimų, o gal dėl noro gerinti savo, kaip mechaniko įgūdžius, tvarko automobilius patys.

Egzistuoja nemaža dalis vairuotojų, kurie tvarko automobilius patys.<br>Unsplash nuotr.
Egzistuoja nemaža dalis vairuotojų, kurie tvarko automobilius patys.<br>Unsplash nuotr.
Transporto priemonių varikliams skirtos alyvos sudėtyje yra beveik trečdalis Mendelejevo lentelės elementų, todėl ją būtina perdirbti.<br>Unsplash nuotr.
Transporto priemonių varikliams skirtos alyvos sudėtyje yra beveik trečdalis Mendelejevo lentelės elementų, todėl ją būtina perdirbti.<br>Unsplash nuotr.
4 padangų vienetus per metus galima priduoti visiškai nemokamai.<br>Robert Laursoo/Unsplash nuotr.
4 padangų vienetus per metus galima priduoti visiškai nemokamai.<br>Robert Laursoo/Unsplash nuotr.
Amortizatorius priduoti galima tik specialiose surinkimo aikštelėse.<br>Unsplash nuotr.
Amortizatorius priduoti galima tik specialiose surinkimo aikštelėse.<br>Unsplash nuotr.
Išvardintos ne visos transporto priemonės sudedamosios dalys, kurios gali likti tvarkant ar ardant automobilį.<br>Unsplash nuotr.
Išvardintos ne visos transporto priemonės sudedamosios dalys, kurios gali likti tvarkant ar ardant automobilį.<br>Unsplash nuotr.
Daugiau nuotraukų (5)

Lrytas.lt

Nov 22, 2023, 3:35 PM

Žinoma, be rimtos įrangos didelius gedimus susitvarkyti būtų sunku, tačiau pasikeisti ratus, tepalus, filtrus, amortizatorius, akumuliatorių ar interjero detales tikrai galima. Tačiau servisai surenka panaudotas dalis ir norisi tikėti, kad jas likviduoja taip, kaip numato įstatymai.

Tuo tarpu žmonės, patys tvarkantys savo automobilius, kartais panaudotu tepalu impregnuoja tvoras ar šildo patalpas. O kiek padangų mėtosi pakelėje – turbūt matėme visi.

Todėl šįkart Autoplius.lt analizuoja, kaip elgtis su atskiromis, panaudotomis automobilio dalimis, kad būtume draugiški gamtai ir nenusižengtume įstatymui.

Alyva

Panaudotą alyvą Lietuvoje šiltuoju sezonu žmonės naudoja medienos gaminių, tokių, kaip lauko tvora impregnavimui, o šaltuoju – patalpų šildymui. Tačiau tai yra itin blogai ir pažeidėjui gali užtraukti nemenką baudą.

Transporto priemonių varikliams skirtos alyvos sudėtyje yra beveik trečdalis Mendelejevo lentelės elementų, todėl ją būtina perdirbti. Deginant panaudotą alyvą iš jos išsiskiria sunkiųjų metalų dalelės, kurios galiausiai nusėda ant žemės paviršiaus ir užteršia dirvą bei gruntinius vandenis.

Alyvos atliekas būtina priduoti į stambiagabaričių atliekų aikštelę. Iš šių atliekų yra gaminama bazinė alyva, o iš jos – alyva pardavimui.

Plastikas

Žibintai, prietaisų skydelio elementai, buferiai, centrinė konsolė ir kita. Tai – plastiko atliekos, kurių ardant transporto priemonę galima rasti nemažai. Taip pat nemažai jų galima rasti ir mūsų šalies miškuose ar net pakelėse.

Jei jūs esate ta visuomenės dalis, kuri nori gyventi švarioje šalyje – plastiko atliekas taip pat reikėtų priduoti į stambiagabaričių atliekų surinkimo punktą.

Jei tai mažos dalys ir jų nedaug – galima išmesti į rūšiavimo konteinerius. Surinktos plastiko atliekos yra smulkinamos, perdirbamos ir naudojamos kitų gaminių gamyboje.

Stiklas

Automobilio stiklas – vienas iš elementų, kurių dažniausiai neišmetame ardydami transporto priemonę. Mat jį galėtų panaudoti kitos, identiškos transporto priemonės savininkas. Tačiau jei stiklas nebenaudojamas, jis turėtų keliauti į tą pačią atliekų surinkimo aikštelę.

Jei atliekų mažai ar stiklas sutrupėjęs – galima mesti į specialiai stiklo atliekoms skirtus konteinerius. Iš perdirbto stiklo gauta medžiaga bus naudojama stiklo pluošto izoliacijos medžiagų, betono blokelių ar stiklinių butelių gamybai.

Padangos

Padangos – dar viena automobilio sudedamoji dalis, kurią neretai galima pamatyti pakelėse ar miškų tankmėse. Tai – labai blogai. Gamtoje palikta padanga visiškai suirs tik per 120 – 140 metų.

Kitas, nepriimtinas sprendimas, kurį kartais daro vairuotojai – tas padangas deginti. Tuomet į aplinką yra išskiriama daugybė cheminių ir žmogui kenksmingų medžiagų. Tad iš esmės, jei savo kieme deginate padangas, kenkiate sau, savo šeimai, kaimynams ir visai aplink esančiai gyvūnijai bei augmenijai.

Panaudotas padangas privaloma priduoti į stambiagabaričių atliekų aikštelę. 4 padangų vienetus per metus galima priduoti visiškai nemokamai. Turint omenyje, kad automobiliui naujos padangos perkamos kas maždaug 3 metus – mokėti už tai neteks nė karto.

Iš perdirbtų padangų gaunamos gumos granulės. Jos gali būti panaudojamos sporto aikštynų ar žaidimų aikštelių dangoms, bituminės stogų dangos ar automobilių statymo apsauginių kuolelių gamybai. Perdirbimo procese deginant senas padangas naudojami specialūs filtrai, kurie neutralizuoja į aplinką išsiskiriančias kenksmingas medžiagas.

Filtrai

Tepalų, kuro ir oro filtrai, jei nėra tinkamai išmetami, kelia pavojų žmonių sveikatai. Kuro ir tepalų filtruose galima rasti tiek metalo, tiek alyvos, tiek ir plastmasės. O tai – didelė kenksmingų medžiagų koncentracija.

Jei automobilis tvarkomas servise – atliekas privalo priimti paslaugos suteikėjas. Jei keičiate pats, juos, kaip ir kitas automobilių atliekas, vairuotojai turėtų perduoti stambiagabaričių atliekų aikštelėms. Daugiau informacijos apie aikšteles rasite čia.

Amortizatoriai

Automobilių dujiniai ir tepaliniai amortizatoriai negali būti priskiriami prie metalo atliekų. Tai – pavojingos atliekos. Tik specialios įrangos pagalba atliekų tvarkymo įmonės gali pašalinti alyvą iš amortizatorių, prieš juos utilizuojant. Tad ir amortizatorius priduoti galima tik specialiose surinkimo aikštelėse.

Akumuliatoriai

Akumuliatorius – itin pavojingų cheminių medžiagų turinti transporto priemonės sudedamoji dalis. Net 98 proc. jame esančių sudedamųjų dalių gali būti perdirbtos.

Todėl Europos Sąjungos direktyva numato, kad švino turintys akumuliatoriai privalo būti surenkami ir saugiai perdirbami. O perdirbimo proceso metu saugiai atskirtas plastikas, švinas ir rūgštis vėliau gali būti dar kartą naudojami kitiems gaminiams.

Transporto priemonių baterijas galima priduoti jų pardavimo vietose, o už naudotą akumuliatorių surinkėjai, priklausomai nuo jo talpos, dar šiek tiek ir sumoka.

Metalai

Ratlankiai, rankenėlės, durelės bei kiti juodieji ir spalvotieji metalai, kurių ardant automobilį randama nemažai, taip pat gali būti panaudoti antrą kartą. Jei poreikio pernaudojimui nėra – šiuos elementus taip pat reikia pristatyti į stambiagabaričių atliekų aikštelę. Metalas – viena iš medžiagų, kurią galima perdirbti itin daug kartų.

Generatoriai, starteriai ir kiti elektriniai varikliai

Jei sugedo transporto priemonės starteris ar generatorius – dažniausiu atveju jį galima nuvežti restauracijai, po kurios mechanizmas ir vėl bus tinkamas naudoti. Tai – tvariausias sprendimas. Jei dalies panaudoti pakartotinai nepavyksta, tai dar viena detalė, kurią priims stambiagabaričių atliekų aikštelė.

Žinoma, aukščiau išvardintos ne visos transporto priemonės sudedamosios dalys, kurios gali likti tvarkant ar ardant automobilį. Visų, ko gero, surašyti ir neįmanoma, tačiau atliekant šiuos darbus reikėtų vadovautis savo sąmoningumu ir sveiku protu.

O jei nežinote, kur ši riba – Lietuvos ir Europos Sąjungos priimtais įstatymais. Jei to nedarysite – Autoplius.lt primena, kad už šiukšlių metimą tam neskirtoje vietoje galite susilaukti baudos nuo 550 iki 1500 eurų. Tai bus stipri papildoma paskata elgtis pilietiškai ir saugoti aplinką.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.