Vidutiniškai automobilis apie 95 proc. laiko praleidžia stovėdamas, užimdamas vietą aikštelėje arba šalikelėje.
Bendrovės IBM tyrėjas Robertas Shortenas subrandino idėją, kaip pasinaudoti tokiais automobiliais, – juos reikia priversti rinkti ir skleisti informaciją, kuri miestiečių gyvenimą padarytų patogesnį.
Miestui – tik į naudą
Kaip tai galėtų veikti realiame pasaulyje? Pavyzdžiui, dujų nuotėkis yra itin pavojingas žmonėms ir gali sukelti didžiulių nuostolių.
O jei gatvės būtų nusėtos jutikliais, kurie galėtų ne tik fiksuoti nuotėkį, bet kartu ir nurodytų tikslią jo vietą?
Jei kiekviename automobilyje būtų įdiegti dujų jutikliai, faktiškai tokią sistemą miestas jau turėtų.
Ir tai tik vienas iš keturių sujungtų automobilių sistemos pritaikymo būdų, kuriuos IBM tyrėjai šiuo metu išbando Airijos sostinėje Dubline.
Gali įrašinėti vaizdą
Šiandieniai automobiliai iš prekybos salonų išrieda su vaizdo kameromis, judėjimo jutikliais ir kitais duomenis renkančiais įrenginiais.
Apskaičiuota, kad iki 2020 metų 9 iš 10 naujų automobilių turės interneto ryšį.
Kodėl visi šie pajėgumai turėtų būti nenaudojami vien todėl, kad variklis tuo metu yra išjungtas?
„Mes taip pat tiriame, kaip stovinčių automobilių jutikliai galėtų papildyti namų apsaugos sistemas, – sakė R.Shortenas. – Juk jeigu automobilyje yra įrengti judėjimo jutikliai, jie galėtų būti įjungti nakčiai, kad stebėtų aplinką rajone.
Arba jeigu kuriame nors name įsijungia signalizacija, automobilio kamera galėtų automatiškai įsijungti ir pradėti įrašinėti vaizdą.“
Juo labiau kad automobiliai turi nepriklausomą energijos šaltinį – akumuliatorių.
Padės surasti šunį
Stovintys automobiliai taip pat galėtų padėti rasti laisvą vietą jūsų automobiliui.
Ir ne bet kokią – jutiklius turintys ir tarpusavyje informacija besidalijantys automobiliai parinktų jūsų automobiliui ir jūsų poreikiams tinkamiausią laisvą stovėjimo vietą.
„Kaip automobiliai nėra vienodi, taip ir visos parkavimo vietos yra skirtingos, – aiškina IBM tyrėjas. – Vienos jų tinka dideliems automobiliams, į kitas tilps tik mažiukai.
Kai kurios jų labiau tiks specialių poreikių turintiems žmonėms, bus arčiau parduotuvės arba, pavyzdžiui, poliklinikos.“
Į bendrą sistemą sujungti automobiliai galėtų padėti rasti ne tik vietą jūsų automobiliui, bet ir dingusį šunį ar kokį daiktą.
Jei prie augintinio antkaklio, kai šis dingo iš namų, būtų pritvirtintas energijos nereikalingas radijo bangų įtaisas, automobiliuose įrengti jutikliai nesunkiai padėtų jį rasti.
R.Shorteno teigimu, sujungtų išmaniųjų automobilių sistemos būtų ypač naudingos ne tokioms turtingoms šalims, kurios neturi pakankamai lėšų didžiuliams miesto infrastruktūros projektams įgyvendinti.
Sistema tiktų ir Vilniui
„Vilniuje yra apie 300 tūkstančių automobilių. Jei ateityje bent dalis jų galėtų rinkti ir skleisti duomenis, miestui tai būtų labai naudinga.
Juo labiau kad išanalizavę šiuos duomenis galėtume priimti geriausius sprendimus planuodami miesto plėtrą“, – svarstė Vilniaus meras Remigijus Šimašius.
„Automobilių panaudojimas jiems rinkti – idėja, ties kuria dirba IBM tyrėjai Airijoje, – tai būdas be didelių papildomų išlaidų gauti informacijos realiu laiku.
Manoma, kad informaciją fiksuojantys ir ja besidalijantys automobiliai jau netolimoje ateityje taps neatsiejama didžiųjų miestų informacijos greitkelio dalimi“, – sakė IBM atstovas viešajam sektoriui Lietuvoje Gytis Nemanis. (LR)