Prasta ekipuotė didina nelaimės tikimybę
Saugaus vairavimo mokytojo Dariaus Kanapinsko teigimu, motociklo paruošimas sezonui pirmiausia prasideda nuo techninės tvarkos užtikrinimo: svarbu pasirūpinti padangomis, sureguliuoti žibintus, kad motociklas būtų matomas.
Dėmesį D.Kanapinskas atkreipė ir į įgūdžius, mat nepaisant net ir ilgametės patirties, pusmetis be kontakto su motociklu pirmuosius kilometrus verčia važiuoti ypač atsargiai.
„Prieš išvažiuojant į gatves, vertėtų prisiminti įgūdžius: nuošalesnėje kelio atkarpoje atlikti dažnus eisme manevrus, pasitikrinti stabdžius.
Kadangi ir pats sezono metu vairuoju motociklą, puikiai žinau, jog po žiemos „pirmieji akordai“ būna gan painūs, reikia ir vėl priprasti prie transporto priemonės“, – aiškino motociklų entuziastas.
Tiesa, net ir techniškai tvarkinga motorinė dviratė transporto priemonė saugumo neužtikrins. Tačiau padarinius, nelaimės atveju, padės sušvelninti kokybiška apranga. Anot D.Kanapinsko, šią vertėtų įsigyti pirmiausia, nes kritimų neišvengia net ir profesionalai.
„Apskritai, prieš perkant motociklą visada rekomenduoju pirmiausia įsigyti kokybišką aprangą, kuri turėtų rimtas apsaugas, būtų patogi. Neseniai teko matyti, kaip motociklą vairavęs jaunas vyrukas krito bei keliasdešimt metrų slydo žvyrkeliu.
Nors dėvėjo motociklininkams skirtą striukę, tačiau kojų apsaugų neturėjo. Taip elgtis nereiktų“, – tikino saugaus vairavimo mokytojas.
Su D.Kanapinsko mintimis sutinka ir Kaune įsikūrusio baikerių klubo „Moonlight Knights MC“ prezidentas Marius Šmilas.
Pasak M.Šmilo, į saugumą ranka linkę numoti naujokai: šie renkasi pigias aprangas ar net apskritai su šlepetėmis ir marškinėliais važinėjasi.
Baikeris įsitikinęs, jog toks elgesys turėtų būti smerktinas ir netoleruotinas. Klubo prezidentui pritaria ir kiti klubo nariai – visi vertina saugumą bei renkasi tik kokybišką ekipuotę.
„Nėra būtina patekti į avariją, jog suprastum apsaugų svarbą. Kaip atskirti gerą aprangą nuo blogos? Ši turi būti pasiūta iš vandeniui nelaidžios medžiagos, turėti kuo daugiau apsaugų, kišenių“, – tikino M.Šmilas.
Baikeris pabrėžė ir tai, jog prasta apranga neretai didina ir nelaimės tikimybę.
„Įsivaizduokite: lyjant lietui tiek švarkas, tiek kelnės kiaurai praleidžia vandenį, o pigaus šalmo stikliukas vis rasoja. Tenka arba sustoti ir laukti, kol krituliai nustos kritę, arba rizikuoji savo bei kitų gyvybėmis“, – pasakojo klubo prezidentas.
Visgi perkant gerą aprangą vertėtų nepamiršti ir ryškesnių, šviesą atspindinčių detalių. Kadangi motociklininkus pastebėti vairuotojams sunkiau, svarbu, jog būtumėte kuo geriau matomas. Štai D.Kanapinskas tikino, jog papildomai visada stengiasi dėvėti ir šviesą atspindinčią liemenę.
Paklaustas apie esmines saugaus eismo taisykles, motociklų entuziastas nuogąstavo, jog taip jau yra, kad motociklo vairuotojai praktiškai niekada neturi pagrindinio kelio. To priežastis esą paprasta – motociklininkų matomumo stoka.
„Svarbu 100 proc. įsitikinti, jog esate matomas, mat važiuojant motociklu dėl ypač mažo bendro transporto priemonės dydžio reikia būti kur kas dėmesingesniu, nei automobiliu“, – lrytas.lt naujienų portalui aiškino jis bei pridūrė, jog tą kartoja ir savo mokiniams.
Kad kitiems eismo dalyviams būtumėte matomas, reiktų pasistengti vengti ir taip motociklininkų mėgstamų „nardymų“ tarp automobilių: laikykitės savo juostos bei nedinkite iš automobilių veidrodėlių.
Tuo metu greičio poreikis, D.Kanapinsko teigimu, gali būti patenkintas uždarose trasose ar tokio tipo kelio ruožuose.
„Patyrę vairuotojai visada renkasi ne greitį, o malonumą. Pastarajam užtikrinti užtenka sąlyginai mažo greičio – 90 km/val. O jei norisi ekstremalių potyrių, visada rekomenduoju išbandyti uždaras trasas. Tam sąlygos – puikios“, – tikino saugaus vairavimo mokytojas.
Kaip saugaus vairavimo instruktorius, taip ir M.Šmilas tikino, jog greičio mėgėjams kelyje ne vieta: esant poreikiui, adrenalino pasikrauti lakstant rekomenduoja Nemuno žiedo trasoje.
Viskas priklauso nuo to, kaip motociklas yra valdomas
Naujienų portalas lrytas.lt saugumo keliaujant motociklu klausimais pakalbino ir Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininką Vytautą Grašį, kuris motociklu važinėjasi ir pats.
„Motociklas gali būti saugi transporto priemonė. Viskas priklauso nuo to, kaip ši yra valdomas ir kas šią vairuoja“, – konstatavo faktą V.Grašys.
Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas sakė, jog dažniausiai tenka važinėti su policijai priklausančiais motociklais. Prieš kiekvieną sezoną pareigūnai dalyvauja mokymuose, kurių metu prisimena per žiemą primirštas manevravimo technikas.
Tokio tipo mokymai dažniausiai vykdomi įvairiose trasose, kur nėra eismo. Viena iš tokių – pašnekovų jau minėta Nemuno žiedo trasa.
Paklaustas, kaip pats ruošia nuosavą motociklą, V.Grašys pabrėžė, jog kasmet pasirūpina grandinės, stabdžių sklandžiu darbu bei nesusidėvėjusiomis padangomis.
Tuo metu aprangą renkasi tik tokią, kuri atitinka sertifikatus, nes tai sufleruoja, jog apsauga bus kokybiška. Ypač svarbu esą nepamiršti ir stuburo apsaugų.
Nukentėjusiųjų skaičius auga
Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, per pastaruosius trejus metus eismo įvykiuose nukentėjusių motociklininkų skaičius nuolat augo bei 2017 metais siekęs 124, o 2018 – 190, 2019 jau fiksavo net 237 vairuotojus.
Deja, bet tokia pačią tendenciją fiksuoja ir žuvusiųjų skaičiai: nuo 2017-aisiais žuvusių 10 motociklininkų, rodikliai per keletą metų šoktelėjo bene dvigubai – iki 17 aukų.
Tuo metu dažniausiai policijos pareigūnų nustatytų motociklais riedančių vairuotojų daromų pažeidimų statistika leidžia teigti, jog žmonėms labiausiai nepatinka dėvėti šalmų: tokių eisme per trejetą metų nustatyta bene tūkstantis.
Kaip ir šalmų dėvėti, taip ir leistino greičio laikytis pavyksta ne visada: per tą patį laikotarpį tokio tipo pažeidimų fiksuota per 600. Virš 100 jų greitį viršijo daugiau nei 50km/val.
Neretai pasitaiko ir tokių, kurie važinėja nustatyta tvarka neįregistruotais motociklais, be privalomosios techninės apžiūros.
Štai dažniausiai pasitaikančios eismo įvykių priežastys, kuriuose dalyvauja motociklų vairuotojai, neatsiejamos nuo įgūdžių bei sąmoningumo. Pavyzdžiui, įvažiavimas į priešpriešinio eismo juostą ir susidūrimas su kita transporto priemone ar nuvažiavimas nuo kelio ir atsitrenkimas į kliūtį yra sunkiai pateisinami.
„Privaloma suprasti, kad už savo veiksmus esate atsakingas. Adrenalinas, įsivaizduojamos laisvės pojūtis, savojo „ego“ demonstravimas skirti ne viešajam eismui, kuriame dalyvauja įvairių kategorijų eismo dalyviai“, – sakė policijos atstovai.
Lietuvos kelių policijos tarnybos pareigūnai primena, jog motociklų vairuotojai, vairuojantys padidintos rizikos transporto priemones, turi atsakingai ir savikritiškai vertinti savo elgesį ir dalyvavimą viešajame eisme.