Už KET pažeidimų slypi rimtos bėdos: psichologė atskleidė, kuo pasižymi agresyviausi vairuotojai Pradėjus naudoti trikojus – pažeidėjų srautas

Avarijų su skaudžiomis pasekmėmis keliuose nemažėja. Dažniausia jų priežastimi būna grubūs Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimai. Vairavimo mokyklos „Draiveris“ psichologė Laura Zabilienė paaiškino, kas skatina vairuotojus nepaisyti taisyklių bei rizikuoti kelyje.

Avarijų su skaudžiomis pasekmėmis keliuose nemažėja.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Avarijų su skaudžiomis pasekmėmis keliuose nemažėja.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Avarijų su skaudžiomis pasekmėmis keliuose nemažėja.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Avarijų su skaudžiomis pasekmėmis keliuose nemažėja.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Avarijų su skaudžiomis pasekmėmis keliuose nemažėja.<br>M.Patašiaus nuotr.
Avarijų su skaudžiomis pasekmėmis keliuose nemažėja.<br>M.Patašiaus nuotr.
Avarijų su skaudžiomis pasekmėmis keliuose nemažėja.<br>M.Patašiaus nuotr.
Avarijų su skaudžiomis pasekmėmis keliuose nemažėja.<br>M.Patašiaus nuotr.
Avarijų su skaudžiomis pasekmėmis keliuose nemažėja.<br>M.Patašiaus nuotr.
Avarijų su skaudžiomis pasekmėmis keliuose nemažėja.<br>M.Patašiaus nuotr.
Avarijų su skaudžiomis pasekmėmis keliuose nemažėja.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Avarijų su skaudžiomis pasekmėmis keliuose nemažėja.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Avarijų su skaudžiomis pasekmėmis keliuose nemažėja.<br>M.Patašiaus nuotr.
Avarijų su skaudžiomis pasekmėmis keliuose nemažėja.<br>M.Patašiaus nuotr.
Avarijų su skaudžiomis pasekmėmis keliuose nemažėja.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Avarijų su skaudžiomis pasekmėmis keliuose nemažėja.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Avarijų su skaudžiomis pasekmėmis keliuose nemažėja.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Avarijų su skaudžiomis pasekmėmis keliuose nemažėja.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Avarijų su skaudžiomis pasekmėmis keliuose nemažėja.<br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
Avarijų su skaudžiomis pasekmėmis keliuose nemažėja.<br>A.Vaitkevičiaus nuotr.
Avarijų su skaudžiomis pasekmėmis keliuose nemažėja.<br>M.Patašiaus nuotr.
Avarijų su skaudžiomis pasekmėmis keliuose nemažėja.<br>M.Patašiaus nuotr.
Avarijų su skaudžiomis pasekmėmis keliuose nemažėja.<br>A.Barzdžiaus nuotr.
Avarijų su skaudžiomis pasekmėmis keliuose nemažėja.<br>A.Barzdžiaus nuotr.
Avarijų su skaudžiomis pasekmėmis keliuose nemažėja.<br>V.Balkūno nuotr.
Avarijų su skaudžiomis pasekmėmis keliuose nemažėja.<br>V.Balkūno nuotr.
Avarijų su skaudžiomis pasekmėmis keliuose nemažėja.<br>M.Patašiaus nuotr.
Avarijų su skaudžiomis pasekmėmis keliuose nemažėja.<br>M.Patašiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (14)

Žinių radijas

Aug 25, 2020, 8:51 PM

– Ką psichologai veikia vairavimo mokyklose?

– Psichologai vairavimo mokyklose pradėjo dirbti tuomet, kai atsirado pažeidėjų kursai. Tokius kursus turi išklausyti ir pradedantieji vairuotojai, kurie turi ateiti į kursus už bet kokį gautą pažeidimą. Pažeidėjai gauna 1,5 val. paskaitos ir asmeninį pokalbį su psichologu.

– Kaip ten viskas vyksta, kai žmogus ateina asmeninio pokalbio?

– Didžioji dalis žmonių ateina pas psichologą pirmą kartą, todėl jie nežino, ką reikės daryti ir kalbėti. Vieni atsiveria ir pasinaudoja psichologine konsultacija, o kiti trumpai ir lakoniškai atsakinėja į klausimus. Kiekvienam vairuotojui užduodu klausimą, kokias pamokas išsineša po savo pažeidimo. Tuomet paaiškėja, kiek vairuotojas po padaryto pažeidimo turi sąmoningumo.

– Kokie žmonės pas jus patenka?

– Mes visi galime atsisėsti į pažeidėjų suolą. Žmogus, darydamas pažeidimą, negalvoja, kad bus nubaustas. Dažniausiai žmonės pažeidžia veikiami streso, susijaudinę arba po nelaimingų atsitikimų namuose. Vienas žmogus prarado teisę vairuoti už tai, kad važiavo į gimdymo namus viršydamas greitį. Kartais pažeidimus nulemia žmogiškieji faktoriai.

Vieni vairuotojai suvokia situaciją, o kiti jaučiasi nenugalimi. Mano praktikoje buvo vienas vairuotojas, kuris atsisėdęs prieš mane paklausė: tai ką, tu negeri prie vairo? Akivaizdu, kad toks žmogus kursą greičiausiai kartos ir iš situacijos nepasimokė. Psichologo vieta vairavimo mokykloje – auginti sąmoningumą.

– Kokių pažeidėjų turime daugiausiai Lietuvoje?

Pažeidėjai ateina priklausomai nuo to, kokius pakeitimus padaro Kelių policija. Paskutinis vairuotojų srautas buvo, kai pastatė trikojus. Galėčiau padaryti išvadas, kad per mažai skelbiama apie pasikeitimus ir pasekmes. Vairuotojai žino, kad to negalima daryti, tačiau nežino tolesnių pasekmių.

– Kodėl žmonės linkę pažeisti taisykles?

– Pažeidėjų būna etatinių, kuriuos matau ne vieną kartą. Vienas vairuotojas trečią kartą viršijo greitį ir sakė, kad ateis greičiausiai dar kartą. Galiu daryti išvadą, kad tai – dėl temperamento ir aštrių pojūčių, kurie nėra realizuojami kitose gyvenimo srityse.

Tokiems pažeidėjams rekomenduoju surasti hobius, kur galėtų patenkinti savo vidinį troškimą. Yra kategorija žmonių, kuriuos greitis atpalaiduoja ir jie jaučiasi kaip po geros meditacijos.

– Ar žmogus, žinodamas pasekmes, yra linkęs rizikuoti dėl savo emocijos?

– Linkęs rizikuoti dėl emocijos ir nebaudžiamumo. Jei dešimt kartų viršijo greitį ir buvo nepagautas, galvoja, kad 11 kartą irgi viskas gerai bus. Šie žmonės mano, kad jie laiku nepristabdė ir tą dieną jiems nepasisekė. Apie išmoktas pamokas šioje vietoje neverta kalbėti.

– Jūsų manymu, ko reikėtų greičio mėgėjams?

– Teko skaityti tyrimą apie vairuotojus, kurie linkę į agresyvumą. Jų neveikia bausmės, tačiau juos galima paveikti apdovanojimais. Tai gali būti mokesčių sumažinimas ar padangų komplektas. Galbūt mano idėja kosmonautiška, tačiau ji verta apmastymų.

Iš 14–16 metų esančio jaunuolio galima nustatyti, ar jis bus linkęs į agresyvesnį vairavimą ir dėl šios situacijos gali padėti vairavimo mokyklos. Reikėtų keisti mokymą arba jį papildyti baisiomis istorijomis.

– Kaip yra su mėgėjais, kurie važiuoja išgėrę?

– Etatinis mėgėjas buvo tik vienas, kuris buvo atėjęs du kartus su dideliu promilių skaičiumi. Paskutiniu metu didžioji dalis pažeidėjų viršija promiles 0,5 arba 0,6.

– Kaip manote, jeigu sumažintų promiles iki 0, ar būtų geriau?

– Vairuotojų skaičių sumažintų, kurie papuola netikėtai. Tačiau svarstytinas klausimas, ar tokia taisyklė būtų adekvati. Žmonės ateina ir man sako, kad jeigu būčiau kitoje šalyje, nebūtų atėmę teisių. Čia diskutotinas klausimas ir juo neturiu tvirtos pozicijos. Mano darbas suprasti abi puses.

UAB „Lrytas“,
Gedimino 12A, LT-01103, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus webmaster@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2022 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
Gyvai: M. Majausko komentarai apie „Lietuvos futbolo federaciją“