Žino ne kiekvienas: priminė kokių klaidų nedaryti, norint išvengti eismo įvykių

Prasidėjus šaltajam metų sezonui, ypač žiemai, vairavimo sąlygos pasikeičia. Kokių klaidų reikėtų nedaryti, kad pavyktų išvengti eismo įvykių važiuojant slidžia kelio danga.

Prasidėjus žiemai, keliams pasidengus ledu, vairuotojai važiuoja žymiai lėčiau.<br>123rf.com nuotr.
Prasidėjus žiemai, keliams pasidengus ledu, vairuotojai važiuoja žymiai lėčiau.<br>123rf.com nuotr.
Prasidėjus žiemai, keliams pasidengus ledu, vairuotojai važiuoja žymiai lėčiau.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Prasidėjus žiemai, keliams pasidengus ledu, vairuotojai važiuoja žymiai lėčiau.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Prasidėjus žiemai, keliams pasidengus ledu, vairuotojai važiuoja žymiai lėčiau.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Prasidėjus žiemai, keliams pasidengus ledu, vairuotojai važiuoja žymiai lėčiau.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Prasidėjus žiemai, keliams pasidengus ledu, vairuotojai važiuoja žymiai lėčiau.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Prasidėjus žiemai, keliams pasidengus ledu, vairuotojai važiuoja žymiai lėčiau.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Prasidėjus žiemai, keliams pasidengus ledu, vairuotojai važiuoja žymiai lėčiau.<br>Archyvas
Prasidėjus žiemai, keliams pasidengus ledu, vairuotojai važiuoja žymiai lėčiau.<br>Archyvas
Prasidėjus žiemai, keliams pasidengus ledu, vairuotojai važiuoja žymiai lėčiau.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Prasidėjus žiemai, keliams pasidengus ledu, vairuotojai važiuoja žymiai lėčiau.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Prasidėjus žiemai, keliams pasidengus ledu, vairuotojai važiuoja žymiai lėčiau.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Prasidėjus žiemai, keliams pasidengus ledu, vairuotojai važiuoja žymiai lėčiau.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Prasidėjus žiemai, keliams pasidengus ledu, vairuotojai važiuoja žymiai lėčiau.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Prasidėjus žiemai, keliams pasidengus ledu, vairuotojai važiuoja žymiai lėčiau.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Renaldas Gabartas.<br>V.Balkūno nuotr.
Renaldas Gabartas.<br>V.Balkūno nuotr.
Daugiau nuotraukų (9)

Lrytas.lt

Jan 22, 2021, 10:26 AM, atnaujinta Feb 26, 2021, 12:03 PM

Eismo įvykių daugiau – skaudžių pasekmių mažiau

Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus viršininkas Rytis Vosylius pastebi, kad prasidėjus žiemai, keliams pasidengus ledu, vairuotojai važiuoja žymiai lėčiau.

„Dėl transporto priemonių nesuvaldymo smulkių eismo įvykių padaugėja, bet tokiomis sąlygomis vairuotojai važiuoja lėčiau, tampa atsargesni, tai eismo įvykiai dažniausiai neturi tragiškų pasekmių: mažiau žuvusių, mažiau sužeistų“, – teigia policijos atstovas.

Visgi, jeigu dėl slidaus kelio išvažiuojama į priešpriešinę eismo juostą arba nuvažiuojama nuo kelio, trenkiamasi į medį, tai, pareigūno teigimu, pasekmės gali būti ir labai skaudžios.

„Mes patariame vairuotojams važiuoti saugiu greičiu, tai yra nebūtinai leistinu. Jeigu leistinas 90 ar 110, tai reikia rinktis tokį greitį, kuris priklauso nuo kelio dangos, ar nėra slidu.

Būtina laikytis atstumo, nelenkti vietose, kuriose pavojinga tai daryti, kur gali sumėtyti automobilį ir gali patekti į eismo įvykį“, – pataria Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos valdybos viršininkas Dainius Šalomskas.

Svarbu įdėmiai apžiūrėti kelią. Kartais automobilis būna nepasidengęs šarma, tačiau ant kelio dangos susiformavęs vadinamasis „juodasis ledas“.

Taip vadinamas reiškinys, kai vizualiai kelias atrodo įprastai, tačiau jo paviršius būna pasidengęs ledu.

Pasak policijos pareigūnų, pavojingiausias būna netikėtumo efektas, pavyzdžiui apledėjęs viadukas.

„Jeigu visas kelias slidus, vairuotojai dažniausiai elgiasi labai atsargiai. Bet jeigu atrodo, kad kelias sausas, o užvažiavus ant kokio viaduko netikėtai atsiranda slidus ruožas, netikėtumo faktorius gali ir pavirsti ir eismo įvykiu“, – sako R.Vosylius.

Stabdymo ypatumai

Žiemos metu ypač svarbu laikytis saugaus atstumo, nes laikantis didesnio atstumo ir važiuojant mažesniu greičiu, susidarius pavojingai situacijai, vairuotojams liks daugiau laiko reakcijai ir manevrui.

Pasak saugaus eismo ekspertų, vairuotojai taip pat turi būti tikri, kad automobilio stabdymo sistema veikia be priekaištų.

„Techninės apžiūros statistika metai iš metų sako, kad apie 5-6 proc. automobilių turi rimtų problemų su stabdymo sistema. Arba netolygiai stabdo, kas šiuo metu yra labai svarbu, kai tu nuspaudi stabdį, o tau dešinėje pusėje stabdo vienaip, o kairėje kitaip. Automobilis pradeda sukaliotis, praranda stabilumą“, – sako Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ atstovas spaudai Renaldas Gabartas.

Todėl vairuotojams rekomenduojama artėjant posūkiui automobilį pristabdyti iš anksto, į posūkį įvažiuoti nedarant staigių judesių. Vairuojant vengti staigių manevrų.

Stabdyti stabdžiais ar mažinant pavaras?

D.Šalomskas sako, kad esant slidžiai kelio dangai, stabdymo kelias pailgėja dvigubai ar net trigubai. „Stabdyti yra pavojinga. Kadangi stabdant, gali automobilį sumėtyti, jis gali nuvažiuoti nuo kelio. Tai patarimas vairuotojams bandyti stabdyti varikliu, tai yra ne spausti stabdį, o žeminti pavaras ir tokiu būdu mažinti greitį“, – pataria policijos pareigūnas.

Saugos eismo ekspertas R.Gabartas sako, kad toks patarimas tinka vairuojantiems senesnės kartos automobilius.

„Naujesnės kartos automobilis privalo turėti visas stabdymo jėgos paskirstymo sistemas, vadinamą ABS. Tad iš tikrųjų reikia spausti stabdį maksimaliai staigiai, kad ta sistema aktyvuotųsi maksimaliai greitai ir automobilis pradėtų lėtėti“, – pataria specialistas.

Visgi, žiemą vairuojant jis pataria vengti staigių judesių. Visi judesiai, ir sukant vairą, ir manevruojant ar lenkiant turi būti gerokai atsargesni, švelnesni.

Žieminės padangos

Saugus važiavimas priklauso nuo kokybiškų žieminių padangų, kurias privaloma pasikeisti iki lapkričio 10 d. Esant apsnigtai ar apledėjusiai kelio dangai, stabdymo kelias pailgėja, todėl ypač svarbu ypatingą dėmesį skirti automobilio padangoms, rinktis jas pagal sezono ypatumus.

„Raktinis žodis ar žodžių junginys čia yra sukibimo koeficientas, kuris žiemą keičiasi radikaliai. Jeigu mes vasarą turim tą sukibimo koeficientą 0,8 idealiomis sąlygomis, kai automobilis su vasarinėmis padangomis stovi ant sauso asfalto. Tai žiemą ant sniego jis yra maždaug 0,4, o ant ledo yra 0,2. Tai reiškia mes turime 4 kartus blogesnį sukibimą, tai reiškia mes turime 4 kartus ilgesnį stabdymo kelią ir visas automobilio reakcijas į vairo pasukimą, į bet kokius manevrus“, – tvirtina R.Gabartas.

Pasak jo, jeigu žmogus to neįvertina, važiuoja taip pat, kaip važiuodavo vasarą ar rudenį ant švaraus, sauso asfalto, tai jis netrukus tampa keleiviu savo automobilyje. Sėdėdamas prie automobilio vairo visiškai negali jo suvaldyti.

Naujos padangos protektoriaus rašto gylis būna apie 7 mm, tačiau jei naudojamos jau dėvėtos padangos, svarbu įsitikinti, kad protektoriaus rašto gylis yra pakankamas.

Minimalus leistinas automobilio padangos protektoriaus gylis yra 3 mm. Važiavimas su sudėvėtomis žieminėmis padangomis yra labai rizikingas, todėl reikia jas pakeisti, kol dar nepasiekė minimalaus protektoriaus gylio.

„Esminis momentas, kuris leidžia tikėtis, kad pavyks suvaldyti automobilį. Automobilis remiasi į kelią 4 delno dydžio ploteliais. Ir jeigu tame plote nėra sukibimo, jeigu protektorius yra susidėvėjęs, tai nebus ir galimybių išvengti problemų: nepavyks nei sustoti, nei saugiai pasukti automobilio“, – sako R.Gabartas.

Prieš kelionę svarbu patikrinti

Saugaus eismo ekspertai taip pat pataria vairuotojams prieš sėdant prie vairo pirmiausia įvertinti kelio dangą, po to kruopščiai nusivalyti automobilį.

Svarbu patikrinti, kaip veikia langų valytuvai ar neužšalęs langų plovimo skystis. Nuvalyti sniegą taip pat reikia ir nuo veidrodėlių, žibintų, kurie neretai būna padengti ir purvu.

„Viena iš pradinių problemų, kad daug kas važiuoja nenusivalę automobilių. Nežinau, kuo tai paaiškinti. Neturi šluotelių, gremžtukų? Bet kai važiuoja prasikrapštę prieš save delno dydžio skylę, tai jau nemato, kur važiuoja ir negali adekvačiai reaguoti į tai, kas vyksta eismo sraute“, – pastebi saugaus eismo ekspertas R.Gabartas.

Langų skystis

Ruošiantis žiemai, svarbu pasirūpinti, kad automobilio langų skystis būtų žieminis, veiktų purkštukai.

„Jeigu kažkas pamiršo ar vasarą neišnaudojo vasarinio skysčio, tikrai turės labai daug bėdų, nes vasarinis skystis skirtas kitoms problemoms spręsti, – sako saugaus eismo ekspertas, – vasarą matymą komplikuoja ištiškę ant stiklo vabzdžiai, o žiemą – purvas, kuris yra visiškai kitokios struktūros, todėl jam nuplauti reikia langų skysčio, turinčio kitokių veikliųjų medžiagų“.

Pasak R.Gabarto, laiku pasikeisti vasarinį langų plovimo skystį žieminiu gali atrodyti smulkmena, bet ji gali nulemti tai, kad tiesiog nematysite, kur važiuojate.

„90 proc. saugaus eismo problemų susiję tuo, kad žmogus nemato ir negali adekvačiai vertinti“, – tvirtina specialistas.

Valytuvai

Visais metų sezonais valytuvai turėtų tinkamai atlikti savo funkciją. „Jeigu tu vieną kartą įjungei, o valytuvai ant stiklo palieka nenuvalytus ruožus – juos reikia keisti“, – pataria ekspertas.

Automobilio žibintai ne tik švarūs, bet ir sureguliuoti

Valant automobilį nuo sniego, reikia nepamiršti ir žibintų. Pasak saugaus eismo eksperto, vairuotojai kartais pamiršta nuvalyti apsnigtus galinius žibintus, o kartais žibintai būna pasidengę nuo šlapio kelio paviršiaus keliamais nešvaraus vandens purslais.

„Tas sluoksnis, kuris iš pažiūros yra nekaltas, absorbuoja labai daug šviesos srauto ir vėlgi sumažina galimybę apšviesti kelią ar tave pastebėti“, – sako R.Gabartas.

Pasak jo, žibintai yra gana labai jautri automobilio sistema, kuri eksploatacijos metu nusireguliuoja. „Dėl nesureguliuoto šviesos srauto arba neapšvieti gerai kelio, arba, jeigu žibintai pernelyg aukštai šviečia, akini kitus ir sukuri jiems problemą“, – pastebi saugaus eismo specialistas.

Langų rasojimas

R.Gabartas pastebi, kad matomumą pro automobilio langus gali sumažinti ir rasojantys langai: „Yra toks bjaurus sezoninis reiškinys kaip rasojimas. Kartais žmonės pamiršta laiku pakeisti automobilio salono oro filtrą, jisai pradeda kimštis, oro cirkuliacija lėtėja. Net iškvepiamas oras automobilio salone pradeda kaupti drėgmę ant stiklų“.

Specialistas taip pat pataria veltinius automobilio kilimėlius pakeisti į guminius ir kiekvieną kartą iškratyti susikaupusį sniegą. Prieš užrakinant automobilį patartina kelias minutes pravėdinti, kad salone liktų mažiau drėgmės.

Tekstas parengtas bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.