Pavasario palydovai – plikledis, lijundra ir rūkas: patarė, kaip vairuoti saugiai

Pavasariški orai jau visai čia pat, tačiau žiemos pavojai iš kelių kurį laiką dar nesitrauks. Prasidedant pavasariui eismo sąlygos gali būti sunkiai prognozuojamos: plikledis, slidūs kelio ruožai, „juodasis ledas“, lijundra ir rūkas gali nustebinti dar labai dažnai.

Vairuojant oru, kai temperatūra svyruoja apie nulį laipsnių, eismo sąlygos gali pasikeisti akimirksniu.<br>V.Balkūno nuotr.
Vairuojant oru, kai temperatūra svyruoja apie nulį laipsnių, eismo sąlygos gali pasikeisti akimirksniu.<br>V.Balkūno nuotr.
Vairuojant oru, kai temperatūra svyruoja apie nulį laipsnių, eismo sąlygos gali pasikeisti akimirksniu.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Vairuojant oru, kai temperatūra svyruoja apie nulį laipsnių, eismo sąlygos gali pasikeisti akimirksniu.<br>J.Stacevičiaus nuotr.
Vairuojant oru, kai temperatūra svyruoja apie nulį laipsnių, eismo sąlygos gali pasikeisti akimirksniu.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Vairuojant oru, kai temperatūra svyruoja apie nulį laipsnių, eismo sąlygos gali pasikeisti akimirksniu.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Vairuojant oru, kai temperatūra svyruoja apie nulį laipsnių, eismo sąlygos gali pasikeisti akimirksniu.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Vairuojant oru, kai temperatūra svyruoja apie nulį laipsnių, eismo sąlygos gali pasikeisti akimirksniu.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Vairuojant oru, kai temperatūra svyruoja apie nulį laipsnių, eismo sąlygos gali pasikeisti akimirksniu.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Vairuojant oru, kai temperatūra svyruoja apie nulį laipsnių, eismo sąlygos gali pasikeisti akimirksniu.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Daugiau nuotraukų (5)

Lrytas.lt

Mar 9, 2021, 8:00 AM

Šiltesnė, pliusinė temperatūra sustiprina atlydį, bet naktimis vyraujantis minusas sukuria sąlygas ant kelių susidaryti plikledžiui. Taip pat padidėja galimybė susidaryti šlapiam arba labai slidžiam keliui, ypač nuokalnėse ir įkalnėse.

Atlydžio metu dėl tirpstančio sniego kelyje taip pat susidaro didelis kiekis vandens, kelkraščiai tampa silpni, atsiranda duobės.

Kaip susidaro šios vairuoti nepalankios sąlygos? Koks yra saugus vairavimas tokiomis oro sąlygomis? Į ką reikėtų atkreipti dėmesį ir kokių klaidų nedaryti?

Lijundra

Ypatingo dėmesio reikalaujantis meteorologinis reiškinys yra lijundra. Tai yra ledo sluoksnis, susidarantis lietui, rūko lašeliams ar dulksnai pasiekus žemės paviršių, kurio temperatūra siekia 0 ar mažiau laipsnių. Lietuvos klimatui būdingas didelis santykinis oro drėgnumas, dažni temperatūros svyravimai bei šiltieji atmosferos frontai šaltuoju metų laiku – itin palankios sąlygos šiam pavojingam reiškiniui susidaryti.

Saugaus eismo specialistai pataria vairuotojams būti labai atsargiems ir laikytis ne tik didesnio nei įprastai atstumo, bet ir mažesnio vairavimo greičio bei vengti staigių judesių.

Saugaus eismo ekspertas, vairavimo instruktorius Artūras Pakėnas pataria vairuotojams pirmiausia įvertinti kelio dangą.

„Akivaizdu, kad važiavimas bus labai apsunkintas – kelias bus slidus. Reikia įvertinti ir važiuoti labai atsargiai, rinktis saugų, o ne leistiną greitį“. Pasak jo būtina pasirūpinti automobilio langais.

„Purvini langai apsunkina vairuojančiojo matomumą, o būtent jis lemia saugų vairavimą. Reikia pasirūpinti sezonui tinkamu langų skysčiu, juos nusivalyti, o jeigu valytuvai valo ruožais – juos pakeisti naujais“, – tvirtina specialistas.

Plikledis

Vairuojant oru, kai temperatūra svyruoja apie nulį laipsnių, eismo sąlygos gali pasikeisti akimirksniu. Kelio danga pasidengia ledu. Dalis vairuotojų nebūna pasiruošę tokiems pokyčiams. Kaip teigia vairavimo instruktorius A.Pakėnas, labai svarbu įvertinti, kokia yra kelio danga.

„Mes dažnai neįvertiname, koks yra kelias, ar tai yra rūkas, ar plikledis, mes tai priimame kaip nepatogumą, bet vairavimo įpročių nekeičiame, nors tą padaryti yra būtina“, – įsitikinęs vairavimo instruktorius.

Pasak jo, taisyklė Nr.1. – nevažiuoti greitai. Rinktis ne leistiną, o saugų greitį. „Visos problemos ir yra dėl nepasirinkto saugaus greičio. Juk pėsčiomis eidami per ledą žingsniuojate labai atsargiai, lėtai, jaučiate kiekvieną savo judesį, saugotės, kad nepaslystumėte. Važiuoti reikia lygiai taip pat“, – tvirtina A.Pakėnas.

Specialisto teigimu, svarbiausia ne suvaldyti slydimą, kai automobilį pradeda „nešti“, o neatsidurti tokioje situacijoje. Apsidraudimas, situacijos numatymas į priekį – štai kas svarbiausia.

Visgi, jeigu automobilis užvažiavo ant plikledžiu padengto kelio ruožo, svarbu švelniai mažinti greitį ir nedaryti jokių staigių manevrų.

„Manevruojant taip pat reikia susimažinti greitį. Įsivaizduokite, kad bėgate slidžiu, apsnigtu šaligatviu, jums reikia pasukti už namo, juk tikrai prilėtinsite žingsnį, pristabdysite ir tik tada saugiai pasuksite. Ir vairuojant pristabdyti reikia ne darant posūkį, o gerokai iš anksto, kai dar važiuojate tiesiai, bet jau matote, jog netrukus bus reikalingas posūkis. Lygiai tas pats ir lenkiant kitą automobilį ar apvažiuojant kliūtį“, – patarimais dalinasi A.Pakėnas.

„Juodasis“ ledas

Vienas iš pavojingiausių gamtos reiškinių, sukeliančių daug eismo įvykių, yra „juodas“ ledas. Jo susidarymo sąlygas lemia keli veiksniai, vienas iš jų – oro temperatūra, nukritusi žemiau nulio.

Ne mažiau svarbus ir eismo intensyvumas – keliu važiuojančių automobilių padangos šildo asfaltą, kelio danga šyla ir šlampa, tačiau ją šaldo žiemos oras ir įšalusi kelio danga, gairina vėjas. Tokiomis sąlygomis ant kelio formuojasi „juodas“ ledas.

Pasak vairavimo instruktoriaus A.Pakėno, „juodas“ ledas – tai tas pats plikledis, tik šios ledu padengtos asfalto atkarpos yra apgaulingos, nes ledo nesimato.

„Kai matome sniegą ant asfalto, tai matom baltą spalvą. O kai asfaltas būna švarus nuo sniego, jis visas atrodo vienodai, sunku atskirti, kurios vietos padengtos skaidraus ledo sluoksniu. Jis nematomas, apgaulingas. Lyg ir matome švarų asfaltą, o iš tiesų jis yra slidus kaip ledas. Todėl reikia įvertinti tokią kelio dangą, ją gali išduoti blizgesys, todėl naudinga ir pasibandyti“, – pataria specialistas.

Rūkas

Rūkas, dulksna taip pat apsunkina eismo sąlygas, matomumas gali sumažėti iki 150 metrų ar dar mažiau. Dėl to vairuotojams tampa sunku matyti ne tik kelią ar eismo ženklus, bet ir laiku įžvelgti posūkį arba kitus eismo dalyvius.

Pasak saugaus eismo eksperto A.Pakėno, naktis ir rūkas yra didžiausi vairavimą apsunkinantys faktoriai, todėl labai svarbu pasirinkti saugų greitį. Tokiomis aplinkybėmis skubėjimas yra pražūtingas. „Reiktų naudoti priešrūkinius žibintus. Nepatarčiau ir sustoti šalikelėje. Jeigu tavęs nesimato, tai tikrai pavojinga“, – tvirtina A.Pakėnas.

Ekspertai vieningai sutaria, kad vairuojant rūke itin svarbu laikytis saugaus atstumo.

Saugaus eismo specialistai taip pat pataria į tiršto rūko ruožą įvažiuoti itin atsargiai. Kai kurie vairuotojai į jį tiesiog įlekia, nors nėra įsitikinę, kad kelias tuščias. Esant labai prastam matomumui, patariama netgi sustoti ir palaukti, kol rūkas prasisklaidys.

Ekspertų patarimai, kaip vairuoti tvyrant rūkui

Būtina pasirūpinti automobilio langais ir valytuvais Nevažiuoti aprasojusiais langais. Jeigu automobilyje yra kondicionierius, patartina jį įjungti, nes šis prietaisas sausina orą. Langai daug greičiau taps švarūs. Reikia pasitikrinti, kaip veikia automobilio valytuvai. Senus ir blogai valančius vertėtų pakeisti naujais.

Įjungti priešrūkinius žibintus Jie reikalingi ne tik matomumui pagerinti, bet kad automobilį pastebėtų kiti vairuotojai. Rekomenduojama naudoti ir priekinius, ir galinius priešrūkinius žibintus. Posūkio signalus taip pat verta įjungti anksčiau nei įprasta.

Laikytis saugaus atstumo. Tinkamas atstumas tarp automobilių yra svarbus nepriklausomai nuo oro sąlygų, tačiau esant rūkui jį dar labiau patariama padidinti. Reikia įvertinti situaciją, matomumo kelio atstumą ir pasirinkti tokį greitį, kad būtų įmanoma automobilį sustabdyti per mažesnį atstumą, negu galima matyti.

Maksimalus dėmesio sutelkimas Reikia vengti dėmesį blaškančios veiklos ir prietaisų, stengtis kuo labiau susikoncentruoti į kelią. Patartina išjungti radiją, kad būtų galima girdėti, kas vyksta lauke. Taip pat naudinga stebėti ir priešais atvažiuojančius automobilius, kurie apie kliūtį priešais gali įspėti pamirksėdami šviesomis.

Vengti manevravimo Esant itin tirštam rūkui, patartina vengti lenkimų, kadangi vairuotojas gali nematyti priešais atvažiuojančio automobilio, arba jį pamatyti per vėlai. O kai staigiai stabdome – galima sulaukti smūgio į galą iš paskos važiuojančio automobilio.

Vengti sustoti šalikelėje Kadangi didelė tikimybė, jog kažkas į jus atsitrenks. Jeigu vis dėl to prireikė sustoti, pasistenkite paieškoti nusukimo iš kelio. Būtina įjungti avarinę signalizaciją ir išjunkite šviesas, kad iš paskos važiuojantys vairuotojai nepasuktų jūsų kryptimi, manydami, jog ten kelias.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.