Saugaus eismo ekspertas atsako, kuo gali baigtis telefono naudojimas prie vairo

Daugelyje pasaulio valstybių naudotis mobiliuoju telefonu be laisvų rankų įrangos yra draudžiama. Lietuva – ne išimtis. Nepaisant to, nemažai daliai vairuotojų kelionės metu sunku paleisti iš rankų telefonus. Pastariesiems įgaunant daugiau išmanių funkcijų, populiarėjant socialiniams tinklams, problema darosi vis aktualesnė. Išauga eismo įvykių ir skaudžių nelaimių kelyje rizika.

Kai vairuotojas yra užimtas pokalbiu, o ne vairavimu, kyla avarinių situacijų.<br>123rf.com asociatyvi nuotr.
Kai vairuotojas yra užimtas pokalbiu, o ne vairavimu, kyla avarinių situacijų.<br>123rf.com asociatyvi nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Oct 6, 2022, 7:00 PM

Saugaus eismo ekspertas Artūras Pakėnas atsako, kokie pavojai gresia naudojant mobiliuosius telefonus vairavimo metu ir kokios priemonės gali užkirsti kelią šiam rizikingam įpročiui.

Žvilgčiojimas į telefoną – dažnas nelaimės kaltininkas

A.Pakėnas išskiria dvi nedrausmingų vairuotojų kategorijas – žmonės, kurie vairuojant kalbasi telefonu ir tie, kurie rašo žinutes.

„Atsiliepti ir kalbėtis laikant rankoje telefoną yra rizikinga. Tai nukreipia mūsų dėmesį nuo kelio, sulėtina reakciją, be to, viena ranka yra užimta pašaliniais dalykais, nors turėtų laikyti vairą.

Kita vertus, net ir laisvų rankų įranga nėra rekomenduojama kelionės metu. Kai vairuotojas yra užimtas pokalbiu, o ne vairavimu, kyla avarinių situacijų. Mintys sutelkiamos kitur, todėl tampa sunku išlaikyti saugų atstumą tarp transporto priemonių. Vairuotojas laiku nepastebi netikėtų kliūčių, pėsčiųjų ir kitų eismo dalyvių“, – aiškina specialistas.

„Dar pavojingesnis įprotis, kurį pastebiu vis dažniau – žinučių rašymas ir naršymas telefone. Tai atitraukia ne tik mintis, bet ir žvilgsnį. Esu įsitikinęs, kad daug eismo įvykių, ypač mieste, kai vienas kitą kliudo 3 – 4 automobiliai, kyla dėl per dažno žvilgčiojimo į telefono ekraną“, – mano A.Pakėnas.

Specialisto teigimu, automobilio apgadinimas – dar pusė bėdos. Užsižiūrėjimas į telefono ekraną gali baigtis sunkiais sužalojimais ir net mirtimi.

„Labai nedaug reikia, kad nepastebėtumėte į kelią įžengusio žmogaus, užsidegusio raudono šviesoforo signalo ar net išvažiuotumėte į priešingą eismo juostą. Nelaimei užtenka akimirkos, o juk numeriui surinkti, žinutei perskaityti kartais skiriama net keliolika sekundžių. Tuomet pasekmės gali būti katastrofiškos“, – įspėja pašnekovas.

Dalinasi praktiniais patarimais

A.Pakėnas nuogąstauja, kad situacija artimiausiu metu negerės. „Į kelius išvažiuoja nauja vairuotojų karta. Tai jauni žmonės, kuriems išmanieji telefonai yra labai svarbi gyvenimo dalis. Dažnai vairuotojai per daug pasitiki savo reakcija ir galvoja, kad kalbant telefonu, rašant žinutes kelyje, nieko blogo nenutiks. Manau, kad jeigu situacija šioje srityje nesikeis, nelaimių bus tik daugiau“, – teigia saugaus vairavimo specialistas.

Šią situaciją gerai iliustruoja Lietuvos kelių policijos statistika. 2021 m. užfiksuoti 42 tūkst. Kelių eismo taisyklių pažeidimai dėl naudojimosi mobiliaisiais telefonais. Tuo tarpu vien per pirmąjį šių metų pusmetį užfiksuota daugiau nei 25 tūkst. tokio pobūdžio pažeidimų.

Saugaus eismo ekspertas pateikia kelis veiksmingus patarimus, kurie padės atsikratyti įpročio naudotis telefonu prie vairo:

  • Žemėlapio nustatymą, grojaraščio pasirinkimą ir kitus reikiamus veiksmus atlikite dar prieš užvedant automobilį. Bandymas sureguliuoti telefoną vairuojant gali lemti išsiblaškymą, o tuo pačiu – sukelti eismo įvykį.
  • Nustatykite telefono veikimą tyliuoju režimu, kad Jūsų neblaškytų pranešimai, skambučiai ir kiti signalai.
  • Jeigu vis tiek sunku sutelkti dėmesį, palikite telefoną automobilio gale ar kitoje vietoje, kur įrenginio nepasieksite.

Vis dėlto pašnekovas mano, kad esminis žingsnis – pripažinti problemą. „Šie patarimai suveikia tik tada, kai žmogus geba kritiškai įvertinti savo veiksmus ir galimus padarinius. Juk priklausomybė telefonui iš esmės nesiskiria nuo kitų priklausomybių – ją turintys žmonės dažnai to nepripažįsta ir toliau kelia pavojų sau ir aplinkiniams.

Todėl labai svarbu, kaip į vairuotoją, kalbantį ar naršantį telefone, reaguoja jo draugai, artimieji. Kai visuomenė nustos toleruoti tokį elgesį, neleis išvengti atsakomybės, pavojingų situacijų Lietuvos keliuose tikrai sumažės“, – neabejoja A.Pakėnas.

Straipsnis parengtas bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.