Netinkamas žibintų naudojimas kelia pavojų pėstiesiems: ekspertas atskleidžia vairuotojų daromas klaidas

Žiemos laikotarpiu, kai net dieną tvyro prieblanda ir darganotas oras, automobilių šviesos itin reikšmingos: jos padeda užtikrinti eismo saugumą ir laiku pastebėti pėsčiuosius. Deja, nors tinkamai prižiūrėti žibintus ir laiku pakeisti perdegusią lemputę nėra sudėtinga užduotis, saugaus eismo ekspertas, vairavimo instruktorius Kastytis Povilaitis teigia, kad dalis žmonių kasdien važinėja su netvarkingais automobilių žibintais.

123rf nuotr.
123rf nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Jan 18, 2023, 7:00 PM

Specialistas atsako, kokias klaidas daro daugelis vairuotojų ir kaip pasirūpinti žibintais, kad vairuotume saugiai.

K. Povilaitis primena, kaip skirstomi automobilių žibintai:

  • Dienos šviesos žibintai – šviečia tik automobilio priekyje ir yra naudojami šviesiuoju paros metu. Tiesa, keičiantis eismo sąlygoms, pavyzdžiui, įvažiavus į tunelį, lyjant ar sningant, dienos šviesos žibintus reikia pakeisti artimosiomis šviesomis.
  • Artimosios šviesos – skirtos važiuojant tamsiuoju apšviestuose kelio ruožuose bei dieną, esant prastam matomumui.
  • Tolimosios šviesos – skirtos važiuoti neapšviestuose kelio ruožuose, tačiau gali būti jungiamos tik tada, kai netrukdo kitiems vairuotojams.
  • Rūko žibintai – naudojami esant blogam matomumui (kai šis dėl blogų oro sąlygų ar kitų reiškinių yra mažesnis nei 300 metrų).
  • Gabaritinės šviesos – sumontuotos automobilių, kitų transporto priemonių priekyje ir gale. Gabaritinės šviesos suteikia papildomą apšvietimą tamsiuoju paros metu, kad transporto priemonė būtų geriau pastebima kitiems eismo dalyviams.

Automobilių šviesas įjungia pažeidžiant taisykles

K. Povilaičio teigimu, nemažai vairuotojų žibintus naudoja netinkamai, pažeidžiant kelių eismo taisykles. Taip kyla pavojus pėstiesiems ir kitiems vairuotojams.

Puikus pavyzdys – neatsakingas rūko žibintų jungimas. „Tai ryškūs žibintai, kurie gali smarkiai apakinti aplinkinius, todėl jie skirti tik esant blogam matomumui. Nepaisant to, dalis žmonių juos įsijungia ir tada, kai oro sąlygos yra palankios. Toks veiksmas yra pavojingas, apsunkina matomumą kitiems vairuotojams. Tai laikoma kelių eismo taisyklių pažeidimu, už kurį yra baudžiama“, – sako saugaus eismo ekspertas.

Šioje situacijoje yra tik viena išimtis. „Jeigu kairėje automobilio pusėje nedega artimųjų šviesų žibintas, galima laikinai naudoti priekinį rūko žibintą. Vairuotojas turi nedelsiant nuvykti iki artimiausios saugios stovėjimo vietos arba į automobilių servisą“.

Dar viena problema – netinkamas tolimųjų šviesų žibintų naudojimas. „Kartais manoma, kad kuo toliau į priekį matome, tuo saugiau vairuojame. Tolimųjų šviesų žibintai kelią apšviečia 100 metrų atstumu, kai tuo tarpu artimųjų šviesų – 50–60 metrų. Visgi naudojant tolimąsias šviesas apšviestuose kelio ruožuose arba priešpriešiais artėjant automobiliui, galime pakenkti kitiems vairuotojams ir pėstiesiems“.

K. Povilaičio teigimu, dėl per ryškių priešais atvažiuojančio automobilio žibintų, vairuotojo vyzdžiai susiaurėja ir dar labiau sumažėja regos laukas ir matomumas. Stiprios šviesos apakintas žmogus gali nepastebėti pakele einančio pėsčiojo ar važiuojančio dviratininko ir jį kliudyti. Todėl vairuotojo pareiga – laiku reaguoti į aplinkos sąlygas ir eismo dalyvius.

„Jeigu iki priekyje važiuojančio vairuotojo lieka 150 metrų, tolimąsias šviesas būtina perjungti į artimąsias. Šį veiksmą taip pat būtina atlikti važiuojant už kitos transporto priemonės, kad šios vairuotojas nebūtų akinamas per galinį vaizdo veidrodėlį“, – nurodo ekspertas.

Netvarkingi žibintai kelia pavojų aplinkiniams

Paklaustas, kaip tinkamai prižiūrėti automobilių žibintus, saugaus eismo ekspertas išskiria kelis nesudėtingus, tačiau svarbius aspektus.

„Vairuotojus raginu pasirūpinti, kad žibintų stiklai būtų švarūs, nesubraižyti. Taip pat būtina įsitikinti, ar žibintai yra teisingai sureguliuoti: kad būtų tinkamame aukštyje, gerai apšviestų kelią ir neakintų kitų vairuotojų.

Ypatingą dėmesį reikėtų skirti artimųjų ir tolimųjų šviesų žibintams. Jų trajektorija dažniau keičiasi dėl automobilio vibracijų, kelio nelygumų ir dažnesnio lemputės keitimo. Jeigu šių žibintų aukštis nesureguliuotas, pėsčiojo galime nepastebėti laiku – net atšvaitai nepadės“, – įspėja specialistas.

K. Povilaitis apgailestauja, kad kai kurie automobilių savininkai žibintais deramai susirūpina tik artėjant techninei apžiūrai. „Žibintų technine būkle svarbu rūpintis visus metus. Priešingu atveju, eismo įvykių grėsmė išauga: dėl nesureguliuotų arba ne pagal paskirtį naudojamų šviesų, akinami aplinkiniai vairuotojai, blogai apšviečiamas kelias, nepastebimi pėstieji.

Tai pavojingos situacijos, kurių išvengti paprasta. Tereikia dar kartą peržiūrėti kelių eismo taisyklių reikalavimus ir prieš kiekvieną kelionę įsitikinti, kad žibintai sureguliuoti ir veikia taip, kaip turėtų“, – teigia specialistas.

Straipsnis parengtas bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.