Jau netrukus tvarka dėl paspirtukininkų gali pasikeisti: kaip jiems tektų važinėti

Prancūzijoje uždraudus elektrinių paspirtukų eismą miesto centre, Lietuvoje įsibėgėja Kelių transporto kodekso pataisų projekto priėmimas. Antradienį parlamentarai po svarstymo pritarė socialdemokrato Juliaus Sabatausko inicijuotoms pataisoms, kuriomis siekiama nustatyti aiškesnį elektrinių paspirtukų ir jų eismo reglamentavimą. Siūloma elektriniams paspirtukams judėti dviračių takais ir važiuojamąja kelio dalimi, riboti greitį ir paspirtukininkų amžių.

Naujienos paspirtukininkams: gali laukti amžiaus ribų, greičio ir eismo ruožo pokyčiai.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Naujienos paspirtukininkams: gali laukti amžiaus ribų, greičio ir eismo ruožo pokyčiai.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Naujienos paspirtukininkams: gali laukti amžiaus ribų, greičio ir eismo ruožo pokyčiai.<br>G.Bitvinsko nuotr.
Naujienos paspirtukininkams: gali laukti amžiaus ribų, greičio ir eismo ruožo pokyčiai.<br>G.Bitvinsko nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Gintarė Kavaliauskaitė, Audrius Andrijauskas ir Valerij Gluškevič

2023-05-17 15:50

Atšilus orams, į gatves grįžta elektriniai paspirtukai. Kartais ir pėstiesiems, ir paspirtukininkams patiems tokie pasivažinėjimai baigiasi rimtais sužeidimais.

„Aš matau problemą ir manau, kad šaligatviais važiuoti neturėtų“, – sako praeivė.

„Manau, kad paspirtukams turėtų būti labai griežtai apibrėžta, kur turėtų ir galėtų važiuoti, ypatingai, kad šaligatviais negalėtų važinėti laisvai ir tai būtų baudžiama“, – teigia kita gatvėje sutikta moteris.

Policijos duomenimis, per praėjusius metus registruoti 208 eismo įvykiai, į kuriuos pateko elektriniai paspirtukai. Šiais metais tokiame įvykyje jau yra žuvęs žmogus, nors paspirtukų sezonas dar tik prasidėjo.

„Iki šių metų gegužės 16 dienos, preliminariais duomenimis, Lietuvos policijos eismo įvykių informacinėje sistemoje yra užregistruoti 38 eismo įvykiai, kuriuose dalyvavo elektrinių paspirtukų vairuotojai. 39 asmenys sužeisti ir vienas žuvęs, iš jų yra 12 nepilnamečių“, – informuoja Kelių policijos vyr. specialistė Jorūnė Liutkienė.

Vienas iš projekto iniciatorių Seimo vicepirmininkas Julius Sabatauskas sako, kad be papildomų apsaugos priemonių siūloma paspirtukų greitį mieste riboti iki 20 km/h, kelkraščiu arba šaligatviu pro pėsčiąjį būtų galima važiuoti iki 7 km/h greičiu. Taip pat siekiama apibrėžti, kokia kelio dalimi paspirtukams judėti būtų draudžiama.

„Važiuoti pėsčiųjų takais, šaligatviais, išskyrus tuos atvejus, kai įrengti dviračių takai, taip pat eismo dviračių juostomis, gyvenamąja zona. Galės važiuoti važiuojamąja dalimi jei šalia nėra dviračių tako“, – sako J.Sabatauskas.

Paspirtukų eismo perkėlimą į važiuojamąją dalį skeptiškai vertina liberalas Andrius Bagdonas. Jo teigimu, kartu su automobilais važiuoti turėtų tik galingesni paspirtukai.

„Mes į gatves išstumiame elektrinius paspirtukus, kurių galia yra iki vieno kilovato. Jei gali važiuoti iki 20 km/h greičiu, į tą pačią vietą, kur automobiliai važiuoja 50 km/h. Tai reiškia, kad dvigubai greičiau. Eismo įvykių gerokai padidės, traumos bus gerokai skaudesnės“, – siūlymą kritikuoja A.Bagdonas.

Kaip pavyzdį jis pateikia anksčiau galiojusį draudimą dviračiams.

„Iki 2014 metų, dviračiams nebuvo galima važiuoti šaligatviais ir, jeigu žiūrėtume į kelių metų patirtį, mirčių per metus buvo nuo 24 iki 35. Tai reiškia, kad kiekvienais metais ne traumų patirdavo dviratininkai, o žūdavo, ir mes tą patį dabar padarome su paspirtukais“, – teigia A.Bagdonas.

Siūloma ir amžiaus riba. Paspirtuku važiuoti galėtų asmenys nuo 16-os metų, o nuo 14-os metų – tik išklausę specialų kursą. Kelionės dviese paspirtuku būtų draudžiamos.

„Labai neretai būna, kad mama arba tėtis vežasi vaiką, pastatę priekyje, tai tikrai yra labai didelis pažeidimas, ir labai pavojinga situacija važiuojant elektriniu paspirtuku“, – sako J.Liutkienė.

Vilniaus meras sutinka, kad problema didelė, vis dėlto, pasekti Prancūzijos pavyzdžiu visiškai uždrausti paspirtukus miesto centre neplanuoja. Sako skirs daugiau dėmesio, kad paspirtukai būtų paliekami tvarkingai.

„Su didžiausiu rangovu, kuris turi dalinimosi paslaugos verslą, jau diskusijos yra pradėtos ir, tiesą sakant, geranoriškumas matant tas visas problemas yra tikrai didelis, investicijos yra daromos“, – tikina Valdas Benkunskas.

Įstatymo projektui iš 120 Seimo salėje buvusių narių pritarė 93, prieš balsavo 8, susilaikė 19. Seimas dar balsuos dėl įstatymo priėmimo.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.