Kaip iš tiesų reikėtų elgtis įvykus eismo įvykiui kelyje, kad kiti eismo dalyviai būtų saugūs?

Kasdien šalies keliuose įvyksta dešimtys eismo įvykių, kuriuose sužeidžiami arba mirtinai sužalojami žmonės. Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, šiais metais (iki rugpjūčio 11 d. įskaitytinai) eismo įvykiuose, pirminiais duomenimis, žuvo 83 žmonės, t. y. 21 (arba 34 proc.) daugiau nei 2022 metais per tą patį laikotarpį). Tarp žuvusiųjų daugiausia transporto priemonių vairuotojų – 52 (9 motociklų, 2 dviračių ir 1 elektrinio paspirtuko vairuotojai, vadeliotojas) ir keleivių – 15 (4 nepilnamečiai).

Skubi pagalba 112<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Skubi pagalba 112<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Lrytas.lt

Aug 21, 2023, 9:00 AM

Viešoje erdvėje neretai nuskamba informacija, kad atsitikus eismo įvykiui, kiti pro šalį vykstantys eismo dalyviai tampa jo dalimi: kliudo kelkraštyje stovinčius automobilius, užkliudo ar net sužaloja ten esančius nukentėjusius asmenis. Tad ką reikia žinoti, norint, kad mažiau būtų sutrikdomas eismas ir nesukelta pavojinga situacija kitiems eismo dalyviams.

Pirmiausia pasirūpinti kitais

Vairuotojų mokytojas ir vairavimo instruktorius Gintautas Indriulis sako, kad net ir šalčiausių nervų vairuotojus įvykęs eismo įvykis išmuša iš vėžių. Todėl jie, o neretai ir keleiviai dėl kilusio susijaudinimo neišvengia klaidų, o kai kurios jų gali baigtis skaudžiau nei pats eismo įvykis. Todėl pirmiausia, ką reikia padaryti – nusiraminti ir nustoti panikuoti.

Pasak pašnekovo, svarbiausia, patekus į eismo įvykį, suteikti medicininę pagalbą, jeigu tokios reikia nukentėjusiems. „Pagal įstatymą vairuotojas yra atsakingas ne tik už savo krovinį, bet ir keleivius, tad pirmiausia turi išsiaiškinti, kokia yra jų sveikatos būklė“, – tvirtina specialistas. Todėl jis privalo imtis visų reikiamų priemonių, kad būtų suteikta pirmoji medicinos pagalba nukentėjusiesiems, iškviesti greitąją medicinos pagalbą arba nukentėjusiuosius nuvežti į artimiausią asmens sveikatos priežiūros įstaigą. Išskyrus tuos atvejus, kai tai pavojinga nukentėjusiųjų gyvybei ar sveikatai. Tokiu atveju reikėtų skubiai skambinti bendruoju pagalbos numeriu 112, pranešti tikslią eismo įvykio vietą, nukentėjusiųjų bei automobilių skaičių, paprašyti medikų ir policijos pagalbos.

Patekus į eismo įvykį dėl sukilusio adrenalino žmogus gali nejausti skausmo, todėl labai svarbu įsitikinti, ar visi automobilyje esantys žmonės yra sveiki. Jeigu eismo įvykio metu vairuotojas nukenčia labiau nei kiti keleiviai, specialisto teigimu, atsakomybę už situacijos vertinimą bei kitų keleivių sveikatos būklę turėtų perimti geriausiai besijaučiantis asmuo.

Pašnekovas pabrėžia, kad bet kokiu automobilio sustojimo atveju, o ypač, kai įvyksta eismo įvykis, vairuotojas ir keleiviai, jei aplinkybės tai leidžia, turėtų nesistengti kuo greičiau palikti automobilio. Jei eismo įvykis yra techninis, o jo metu žmonės nenukentėjo, geriausia, kad iš automobilio, įsitikinęs, kad tai saugu, išliptų tik vairuotojas. Keleiviams patariama likti savo vietoje, nesiblaškyti po kelią ir nekelti pavojaus sau bei kitiems eismo dalyviams.

Pasak G.Indriulio, eismo įvykio metu sužeisti žmonės gali paprašyti informuoti artimuosius apie įvykusią nelaimę. Šie irgi patirs mažesnį šoką apie tai išgirdę ne iš medikų ar policijos pareigūnų, o iš eismo įvykio liudininko. Nukentėjusiems irgi yra svarbus šalia esančio žmogaus susirūpinimas. „Kartais užtenka malonesnio paguodžiamo žodžio ir patikinimo, kad nepaliksite žmogaus nelaimėje, kol juo nepasirūpins medicinos personalas“, – teigia pašnekovas.

Įspėti kitus eismo dalyvius

Pasirūpinus nukentėjusiais, pasak G.Indriulio, labai svarbu įspėti ir kitus eismo dalyvius apie kelyje susidariusią kliūtį. Todėl reikia pažymėti eismo įvykio vietą – įjungti avarinės šviesos signalizaciją, jeigu ji veikia. O taip pat privaloma važiuojamosios dalies pusėje prieš transporto priemonių važiavimo kryptį pastatyti avarinio sustojimo ženklą: gyvenvietėje – ne arčiau kaip 25 m atstumu, o ne gyvenvietėse – ne arčiau kaip 50 m atstumu nuo sustojusios transporto priemonės.

Neretai, ypač smulkių eismo įvykių metu, vairuotojai pasiduoda emocijoms, kurios kyla dėl susidariusios situacijos, dėl to, net neįvertinę rizikos, šoka iš automobilio ir puola jį apžiūrinėti, aiškintis tarpusavyje, kas yra kaltas. Vairavimo instruktorius atkreipia dėmesį, kad toks neapdairumas gali kainuot ir gyvybę. Pasak pašnekovo, vairuotojas, dar prieš išlipdamas iš automobilio, turėtų apsivilkti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais. Tamsiu paros metu, išlipus iš automobilio, patariama naudoti ir papildomas saugumo priemones, pavyzdžiui, žibintuvėlį.

Sudėtingesnių eismo įvykių atvejais, jeigu nė vienas iš vairuotojų nepripažįsta savo kaltės, patartina užfiksuoti eismo įvykio detales. Specialistas pataria nufotografuoti ar nufilmuoti eismo įvykio vietą, nukritusias detales ir kliūtis, transporto priemonės būklę. Tai būtina, jei eismo įvykio vietoje esančias transporto priemones ar žmones tenka iš įvykio vietos patraukti į saugesnę vietą. G.Indriulis įspėja, kad būtina tą padaryti saugiai. Taip pat patartina ir surinkti eismo įvykio dalyvių ir liudininkų kontaktinius duomenis.

Kada kviečiama policija

Pasak specialisto, jeigu eismo dalyviai sutaria dėl eismo įvykio aplinkybių ir nekviečia policijos, tuomet privaloma užpildyti eismo įvykio deklaraciją, joje nubraižyti įvykio schemą, aprašyti aplinkybes ir duoti visiems su eismo įvykiu susijusiems dalyviams pasirašyti. Jeigu nė vienas dalyvis neturi eismo įvykio deklaracijos, eismo įvykio aplinkybės gali būti aprašomos ir eismo įvykio schema nubraižoma švariame popieriaus lape, kuriame nurodomi su eismo įvykiu susiję dalyviai, transporto priemonės, liudininkai, pateikiama informacija ir eismo įvykio aplinkybės patvirtinamos eismo dalyvių parašais. Jeigu dėl eismo įvykio aplinkybių nesutariama, tuomet į eismo įvykio vietą kviečiama policija.

Todėl pašnekovas pataria aprašyti eismo įvykį, pasižymėti svarbiausias detales, kurios gali praversti tiriant aplinkybes ir gali būti reikalingos draudimo bendrovei. Todėl rekomenduotina nepamiršti pasižymėti tikslaus laiko, vietos koordinačių, transporto priemonių būklės, visų eismo įvykyje dalyvavusių žmonių kontaktų ir pan.

Važiuojantiems pro šalį

Vairavimo instruktorius įsitikinęs, kad didžiausi kaltininkai dėl situacijų, kada, įvykus eismo įvykiui, nukenčia ir kiti eismo dalyviai yra pernelyg didelis greitis ir neatidumas. Nereta situacija ir kai išvydę eismo įvykį, pravažiuojantys kiti automobiliai sulėtina greitį, o jame esantys keleiviai pradeda žvalgytis, net fotografuoti ar filmuoti. Nesusimąstoma, kad taip elgiantis gali būti sutrikdomas eismas ir sukeliama pavojinga situacija kitiems eismo dalyviams.

Todėl specialistas pataria elgtis atsakingai ir išlikti saugiems, vairuoti atidžiai ir sekti eismo sąlygas. Tikrai nereikia sustoti, jei eismo įvykis yra techninis, visi sveiki ir pagalbos neprašo. Jei eismo įvykio vietoje yra sužeistų ar nukentėjusių žmonių, reikėtų sustoti saugioje vietoje šalikelėje ir padėti.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.