Baisisi Lietuvos kelių būkle: ragina nedelsiant imtis priemonių jai gerinti

Šiuo metu Lietuvos kelių būklė yra prasta ir Vyriausybei reikia pritraukti lėšas šiam sektoriui, kad situacija gerėtų ir nenukentėtų šalies prioritetai, akcentuoja ekspertai.

Ekspertams kelia nerimą Lietuvos kelių būklė: ragina Vyriausybę pritraukti daugiau lėšų šiam sektoriui.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Ekspertams kelia nerimą Lietuvos kelių būklė: ragina Vyriausybę pritraukti daugiau lėšų šiam sektoriui.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Ekspertams kelia nerimą Lietuvos kelių būklė: ragina Vyriausybę pritraukti daugiau lėšų šiam sektoriui.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Ekspertams kelia nerimą Lietuvos kelių būklė: ragina Vyriausybę pritraukti daugiau lėšų šiam sektoriui.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Ekspertams kelia nerimą Lietuvos kelių būklė: ragina Vyriausybę pritraukti daugiau lėšų šiam sektoriui.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Ekspertams kelia nerimą Lietuvos kelių būklė: ragina Vyriausybę pritraukti daugiau lėšų šiam sektoriui.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Ekspertams kelia nerimą Lietuvos kelių būklė: ragina Vyriausybę pritraukti daugiau lėšų šiam sektoriui.<br>V.Kapočiaus nuotr.
Ekspertams kelia nerimą Lietuvos kelių būklė: ragina Vyriausybę pritraukti daugiau lėšų šiam sektoriui.<br>V.Kapočiaus nuotr.
Ekspertams kelia nerimą Lietuvos kelių būklė: ragina Vyriausybę pritraukti daugiau lėšų šiam sektoriui.<br>T.Bauro nuotr.
Ekspertams kelia nerimą Lietuvos kelių būklė: ragina Vyriausybę pritraukti daugiau lėšų šiam sektoriui.<br>T.Bauro nuotr.
Daugiau nuotraukų (5)

Ignas Dobrovolskas

Sep 13, 2023, 11:54 AM, atnaujinta Sep 13, 2023, 1:11 PM

Ekonomistas Marius Dubnikovas tvirtino, kad kelių infrastruktūros būklė turi didelę įtaką šalies ekonomikai ir investiciniam patrauklumui bei kitiems rodikliams.

„Analizė rodo, kad finansavimas keliams šiuo metu yra palyginti mažesnis, nei buvo prieš 15 metų, o pastaraisiais metais jį dar labiau apkarpė karo, energijos išteklių kainų ir infliacijos įtampos“, – apžvelgdamas metinę situaciją kelių sektoriuje teigė M. Dubnikovas.

Anot jo, esant tokiai kelių būklei, kokia yra šiandien Lietuvoje, reikia nedelsiant imtis priemonių Lietuvos infrastruktūros lygio atsilikimui nuo kitų ES šalių sumažinti.

Ekonomistas teigė, kad Vyriausybė turėtų drąsiau elgtis pritraukdama lėšų kelių infrastruktūros sektoriui, nes kiekvienas euras, investuotas šioje srityje, sukuria tiek pat papildomos pridėtinės vertės šalies ekonomikai.

„Jeigu laiku neatliekamas einamasis kelių remontas, infrastruktūra suyra ir reikalauja kapitalinio remonto. Tokio remonto kaštai yra 4–5 kartus didesni“, – aiškino ekspertas.

Susisiekimo ministerijos duomenimis metinis kelių infrastruktūros deficitas sudaro 207 mln. eurų. Finansavimo trūkumas 2024 m. siekia 340 mln. eurų.

Geresnių kelių ypač laukia regionai

Lietuvos savivaldybių asociacijos direktorė Roma Žakaitienė akcentavo, kad dėl vykdomų valstybės reformų švietimo, sveikatos apsaugos ir socialinėje srityse pavėžėjimo poreikis regionuose auga, tačiau, anot jos, tam reikalinga atitinkamos būklės ir kokybės infrastruktūra.

Ji tikino, kad valstybei neskiriant pakankamo dėmesio kelių regionuose būklei gerinti, savivaldybės priverstos byrančių tiltų ir kelių remontus finansuoti nubraukdamos lėšų nuo kitų viešųjų paslaugų.

„Finansavimas savivaldybėms iš Kelių priežiūros ir plėtros programos nedidėja, infliacija jį dar labiau mažina, todėl realios galimybės gerinti kelių būklę menksta.

Tai kelia gyventojų nepasitenkinimą, stabdo regionų ekonominės atskirties mažinimą, mobilumo problemų kyla netgi tarnyboms: policijai, greitajai pagalbai, ugniagesiams“, – sakė R. Žakaitienė.

Svarbu ne vien finansavimas

Tuo tarpu Vilniaus Gedimino technikos universiteto Kelių tyrimo instituto direktorius prof. dr. Andrius Vaitkus pabrėžė, kad Lietuva turi galimybę pasinaudoti gerosiomis kitų šalių patirtimis, kad kuo greičiau pasiektų labiausiai išsivysčiusių Europos Sąjungos šalių kelių būklės lygį.

„Vytis visuomet lengviau, nei pirmauti, tačiau kelių būklei tvariai gerinti reikalingas ne tik nuosekliai augantis finansavimas. Turime pripažinti, kad mūsų valstybei vis dar trūksta ekspertinių žinių šioje srityje, o tai lėtina reikalingų sprendimų priėmimą.

Ypač svarbu, kad naujos žinios ir geriausios patirtys būtų perduodamos jaunajai kartai, pasirinkusiai studijas kelių inžinerijos kryptyje“, – aiškino A. Vaitkus.

Anot jo, spartesnis statybos normatyvinių techninių dokumentų atnaujinimas leistų naudoti pasitvirtinusius, gerokai pigesnius, tačiau tvarius kelių atnaujinimo sprendinius. Dar viena tvarios kelių infrastruktūros plėtros sąlyga, anot Kelių instituto vadovo, yra preciziška vykdomų kelių tiesybos darbų kokybės kontrolė.

Jeigu finansavimas nedidės, nukentės prioritetai

Galiausiai šalies kelių sektoriaus mokslo ir verslo organizacijas vienijančios asociacijos „Lietuvos keliai“ vadovas Šarūnas Frolenko tikino su nerimu stebintis Lietuvos Vyriausybės planus ateinančiais metais nedidinti finansavimo kelių priežiūrai ir plėtrai.

Pasak jo, norint išeiti iš Lietuvos kelių būklės krizės, Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimas privalo būti ne mažesnis nei 860 mln. eurų.

„Svarbu, kad visos lėšos iš kelių vinječių mokesčių, kurių ateinančiais metais planuojama surinkti apie 100 mln., atitektų kelių poreikiams, šiems poreikiams turėtų būti skiriama 80 proc. surenkamo akcizo už automobilių degalus“, – sakė Š. Frolenko.

„Kalbame, kad Lenkija mus aplenkė pagal kelių kokybę, ir stebimės, kaip tai nutiko. Atsakymas gana paprastas, Lietuva 1 kilometrui kelio skiria 12,4 tūkst. eurų valstybės biudžeto lėšų, Lenkija – 191,6 tūkst. eurų“, – pabrėžė jis.

Savivaldybių asociacijos direktorė ragina ministrus skirti didesnį prioritetą kelių būklei

Lietuvos savivaldybių asociacijos direktorė Roma Žakaitienė akcentuoja, kad didesnėmis investicijomis kelių sektoriuje turėtų būti suinteresuotas ne tik susisiekimo ministras Marius Skuodis, bet ir kiti Vyriausybės nariai. Pasak jos, tinkamos kelių būklės nebuvimas atsilieps ir kitoms sritims.

„Dėl susisiekimo ministro taip, yra kalbama visais lygiais – tiek parlamentinė kontrolė, tiek susitikimai darbo grupėje, visada kalbama apie tai. Bet kai kalbame su kitais ministrais, jie nelabai girdi – jie girdi savo reformų ribose.

Savo reformos įgyvendinimas nesigilinant ant kokio pagrindo ji gali būti įgyvendinta... Tai yra visos Vyriausybės reikalas“, – trečiadienį spaudos konferencijoje skirtai situacijai kelių sektoriuje apžvelgti teigė R. Žakaitienė.

„Keliai turi būti tinkamai finansuojami, nes regioninis socialinis aspektas, viešosios paslaugos, apie kurias gražiai kalbama, turi būti prieinamos. Be normalių kelių, be galimybės važiuoti jais, jos bus neįgyvendintos“, – pabrėžė ji.

Š. Frolenko: Lietuvoje yra virš 40 proc. blogos būklės krašto ir rajoninių kelių

Tuo tarpu asociacijos „Lietuvos keliai“ vadovas Šarūnas Frolenko akcentuoja, kad šiuo metu Lietuvoje yra virš 40 proc. blogos būklės krašto ir rajoninių kelių, tuo tarpu magistralinių – virš 21 proc. Tačiau, pasak jo, reikia atsižvelgti ir į tai, kad magistralinių kelių tinklas yra ganėtinai mažas.

„Statistika kurią turiu sako, kad pagal DPI, t.y. indeksą, kurį vertiname, 2022 m. bloga būklė buvo 21,5 proc. magistralinių kelių, 40,36 proc. – krašto kelių, 41,97 proc. – rajoninių kelių. Be abejo, magistraliniai keliai yra geresnės būklės, bet jų tinklas palyginus mažas, skaičiuojant kilometrus“, – sakė Š. Frolenko.

„Daug darbo vyksta apatinėje ir rytinėje Lietuvos dalyje. Tai reiškia, kad šiaurė, centras ir vakarai šiuo metu nukenčia ir tuose rajonuose, šiuo metu mažiau vykdoma darbų“, – akcentavo jis.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.