Eksperimentas: ar galėjo vairuotojas išvengti baisios avarijos?

Ar galėjo šią savaitę automobilį taranavusio ir nuo viaduko Geležinio Vilko gatvėje nuskriejusio sunkvežimio vairuotojas prieš avariją perskaityti informacinį pranešimą, kad jo kelyje laukia kliūtis? Vargu. Tai liudija „Sostinės“ eksperimentas.

Daugiau nuotraukų (1)

Arūnas Dumalakas

Jun 8, 2014, 6:49 PM, atnaujinta Feb 13, 2018, 1:43 AM

Ko vertos eismo saugumui užtikrinti skirtos švieslentės gatvėse? Regis, nė sudilusio cento. Šią savaitę viena jų neišgelbėjo nuo avarijos, kuri tik per plauką netapo tragedija, rašo „Lietuvos rytas“.

Švieslentėse mirgančius pranešimus į kelią ir ženklus žvelgiančiam vairuotojui perskaityti sudėtinga.

Be to, švieslentėse pasirodo ne tik įspėjimai apie grūstis, reikalavimai prisisegti saugos diržus, laikytis saugaus atstumo, bet ir renginių reklama. Kodėl ji brukama vairuotojui – nežinia.

Seniena. „Sugedęs automobilis už tunelio 3-ioje eismo juostoje.“ Jei sunkvežimio vairuotojas būtų spėjęs sugromuliuoti šį painoką sakinį, avarija Geležinio Vilko gatvėje pirmadienį nebūtų įvykusi.

Turbūt vairuotojas nė nedirstelėjo į švieslentę. Tad sunkvežimis, rėžęsis į trečioje eismo juostoje stovintį automobilį „Kia Sportage“, pralaužė užtvarą ir nulėkė nuo viaduko.

Ketvirtadienį nelemtoje švieslentėje švietė kitas įspėjimas – „Grūstis Ukmergės ir Geležinio Vilko g. sankryžos link!“.

Bet jį galėjo spėti perskaityti nebent automobilio keleivis, nes informacija po kelių sekundžių pasikeitė.

Taip, vairuotojas švytinčius šviesos diodus švieslentėje pastebi iš tolo, bet perskaityti tekstą, jeigu į jį šviečia saulė, sudėtinga. Aišku, daug geriau būtų LED lemputės, kurios dabar – jokia naujiena, bet švieslentėse tebėra seniena.

Netikėtumas. Sakinyje daugybė santrumpų, jis išdėstytas per kelias eilutes. Priartėjęs prie švieslentės vairuotojas pradeda skaityti įspėjimą, bet tuo metu tekstas pasikeičia.

Kokia čia velniava? Pakėlęs galvą vairuotojas dar mėgina iš pravažiuojančio automobilio sugriebti naują informacijos dozę, bet jau per vėlu.

Automobilio greitis leistinas, 50 kilometrų per valandą. Vairuotojui reikia ne tik skaityti, kas parašyta švieslentėje. Taip pat tenka stebėti kelio ženklus, sekti, kad automobilio nepakištų iš V.Pietario gatvės atlėkęs vairuotojas.

Be to, reikia žiūrėti, kad neatsitrenktum į priekyje važiuojančią transporto priemonę.

Trumpai tariant, iš įspėjimo, kad laukia grūstis, – menka nauda. Iš kito pranešimo taip pat.

Sekundės. Galbūt vairuotojui pasiseks perskaityti tekstą švieslentėje Savanorių prospekte? Ten ir gatvė platesnė, nesileidžia nuo kalno.

Išnyra švieslentė, iki jos artėdami imame skaičiuoti laiką, kiek jo lieka pranešimui perskaityti. 9 sekundės.

Įdomiausia, kad tekstas per tą laiką švieslentėje pasikeitė tris kartus. Tik pradėjus skaityti apie krepšinį, staiga užsidega sakinys, kurio pradžia – „Vito Gerulaičio“.

Kuo eismo organizavimo specialistams nusipelnė profesionalus tenisininkas, belieka spėlioti, nes švieslentė jau pravažiuota.

Automobilio greitis judriame Savanorių prospekte – apie 60 kilometrų per valandą. Jei nori perskaityti daugiau, turi spausti stabdį ir trikdyti eismą.

Mirgesys. Ukmergės gatvėje kylant į Šeškinės kalną – dar viena švieslentė. Nors iš tolo teksto neįskaitysi, galima bent suskaičiuoti, kiek kartų jis keičiasi, kol automobilis pravažiuoja švieslentę. Pasirodo, užrašai mainosi net penkis kartus.

Ką galima perskaityti per vienuolika sekundžių, kol vairuotojui matyti švieslentė? Tik ją nufotografavus pavyko iššifruoti, kad Vito Gerulaičio g. prie „Siemens“ arenos ketvirtadienį ribojamas eismas.

Bet kam viršuje dega žodis „Dėmesio!“ – mįslė. Juk ir taip aišku, kad tai turėtų būti svarbi informacija apie eismą. Datos skaičių derinį 2014 06 05 taip pat galima pakeisti suprantamesniu žodžiu „šiandien“. Juk tai ne galiojimo terminas ant kiaušinių dėžutės.

Išvados. Švieslentės tik blaško dėmesį. Taip nusprendė bent vienoje jų informaciją nesėkmingai mėginęs perskaityti vairuotojas. Beje, jeigu visi eismo dalyviai imtų skaityti, kas ten parašyta, susidarytų kilometrinės spūstys.

Rašyti švieslentėse apie renginius išvis nusikalstama.

Juk nustatyta, kad reklamos stendai turi būti išdėstyti gerokai toliau nuo važiuojamosios dalies. Bėganti eilutė švieslentėse, aišku, netiktų. Bet kiekvienoje eilutėje rašyti po vieną žodį didžiosiomis raidėmis – taip pat ne išeitis.

Pinigai. 13 švieslenčių už 1,6 mln. litų. Tiek kainavo šie menki vairuotojų pagalbininkai, gatvėse įrengti kartu su naujais šviesoforais.

Tik sulaukę kritikos eismo organizavimo specialistai užrašus apie spūstis, priminimus laikytis saugaus atstumo ar prisisegti saugos diržus pakeitė aktualesne informacija.

Vis dėlto Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis tokius užrašus lygina su pasisveikinimais „Labas rytas“ arba „Labas vakaras“. Jo nuomone, kam informuoti apie tai, ko neįmanoma išvengti?

V.Pumputis domėjosi, kokia informacija pateikiama švieslentėse kitose šalyse. Ten informuojama apie avarijas, galimybę pasirinkti artimiausią kelią, kryptis į stovėjimo aikšteles. Palikus juose automobilius galima persėsti į miesto transportą.

Nauda. Savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ Eismo skyriaus vadovas Jevgenijus Solovjovas tikino, kad informacija švieslentėse naudinga tiems vairuotojams, kurie Vilniuje lankosi ne kiekvieną dieną.

Jis gyrė informaciją švieslentėje Ukmergės gatvėje, kur dažnai pasitaiko kliūčių.

Švieslentės ateityje vis dažniau bus naudojamos informuoti apie eismo saugumą.

Sekite Lrytas.lt Auto naujienas Facebook'e. 

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.